aansluiten kookplaat met 7500/8000 watt op 2 fasen

Mijn oude kookplaat met een vermogen van 6000 watt is kapot gegaan. Het was aangesloten op 2 fasen. Nu willen we een nieuwe keramische kookplaat installeren, een Siemens ET645HN17E. Die heeft een aansluitwaarde van 7500 watt, dus iets meer dan 7360. Als ik evenwel de vermogens van de platen optel dan kom ik op 8000 watt. Volgens de leverancier kan ik hem aansluiten met twee fasen, maar gaat dat altijd goed of springende stoppen er af en toe uit? Hoe werkt een dergelijk systeem met twee fasen, wordt het op een of andere manier verdeeld over de diverse platen? Dan zou het alleen bij volledige topbelasting van alle platen tegelijk problemen kunnen geven. Of is het geschakeld als tweemaal twee onafhankelijk van elkaar. Dan moet er dus opgelet worden dat er niet twee platen naast elkaar op maximaal vermogen staan en dan overweeg ik 3-fasen te laten installeren, indien mogelijk.

b v d voor de antwoorden.

Je kan een groep altijd iets overbelasten. Daarnaast kook je nooit langere tijd met alle pitten tegelijk op maximaal.

Is er een reden dat je keramisch overweegt? Een inductiekookplaat is een stuk energiezuiniger (/efficienter) en sneller.

Persoonlijk zou ik anno 2018 geen keramische kookplaat meer aanraden.

Bedankt voor je antwoord. We kiezen voor keramisch vanwege gewenning, de bestaande pannen niet op keramisch werken en omdat er nog geen keramische goede woks van gietijzer bestaan. Weet je overigens antwoord op de vraag hoe e.e.a. geschakeld is?
b.v.d.

mvdk

Golden Member

Bij een kookplaat word gewoonlijk een aansluitschema geleverd, of is anderszins beschikbaar. Of anders moet de verkopende partij je kunnen helpen. Ik googelde even op "Siemens ET645HN17E" en vond een link naar dit forum en daar gaat het over een iets ander type.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/80507
Ga vragen bij de leverancier, en dan helpen de mensen hier verder.

bedankt voor je antwoord. Het aansluiten is het probleem niet. Maar als het op twee fasen werkt, wordt het vermogen dan verdeeld over de vier platen of werkt het als tweemaal twee onafhankelijk?

mvdk

Golden Member

Goeie vraag. Ik denk 2x2 zones/platen onafhankelijk van elkaar.
Maar nogmaals, dat kan je pas beredeneren als je het aansluitschema in handen hebt. Heb je het ding in de winkel gezien? Zat er al een Perilex stekker aan, of zat er een kabel aan, waar je dan zelf de stekker naar eigen inzicht, en wel of geen beschikbaarheid van 3fasen, kan aansluiten.
Hoe zag die kabel eruit?
Ik ga eind van de middag even kijken bij Mediamarkt, maar dan zijn d'r hier al tig andere antwoorden gegeven.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik ga eind van de middag even kijken bij Mediamarkt, maar dan zijn d'r hier al tig andere antwoorden gegeven.

Mediamarkt?????? Daar heb ik geen enkel vertouwen meer in...

Een fornuis wordt altijd zonder snoer en steker gelevert, tezij het een klein 1fase 230Volt dingetje is.

Voor overbelasting hoef je je geen zorgen te maken,
Je zekeringen kun je best even wat overbelasten, een factor 1,4 x moet minimaal 10 minuten kunnen.
Ga maar eens na hoe vaak je alle pitten voor 100% in bedrijf hebt, dat zal wel nooit voor komen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 4 december 2018 16:30:06 (30%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Twee keer 16A geeft je een voeding van 2x3680W (dus niet 1x7360) hoe dat op de platen wordt verdeeld kun je op het aansluitschema zien dat bijgeleverd wordt, omdat ze vaak ook op 3 fase aangesloten kunnen worden zijn er vaak meerdere mogelijkheden hoe je de platen over de twee fasen kunt verdelen, je kunt dan eventueel rekening houden met welke plaat je vaak volop gebruikt en welke plaat het meeste vermogen trekt.

zeker kan dat, heb het geregeld met de frituur op een groep, dan loopt er 4600W over die B16 groep, gaat gewoon goed. het zijn aan/uit lasten waardoor het goedgaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

alle vier op vol vermogen zal niet voorkomen, daar ben ik wel gerust op. Maar als de kookplaat is geschakeld als tweemaal twee, dus elke fase twee platen onafhankelijk van elkaar dan verandert het verhaal. Dan kan overbelasting ontstaan als er maar twee platen op dezelfde fase op vol vermogen staan en dat is iets wat natuurlijk wel regelmatig voorkomt. Daar zit het probleem dat ik eerst opgelost wil hebben voordat ik het spul aanschaf.

doorgaans zitten de grote pitten op een eigen 1 fase en de 2 kleine samen op 1 fase. standaard zitten die pitten kruislings op de plaat. dus 2 pitten boven elkaar of naast elkaar zijn verschillende fasen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alle 4 pitten op full power gaat niet, tenminste hier ook niet.Dan schakelt de andere pit zover terug in vermogen dat Imax < 16A .

sommige apparaten doen dat, maar bij deze kan ik daar niets over vinden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 4 december 2018 21:09:10 schreef havazo:
sommige apparaten doen dat, maar bij deze kan ik daar niets over vinden.

Dan heb je 2 keuzes:
1: naar ons luisteren, het valt wel mee, alle pitten langdurig 100% komt niet voor, kortstondig ( korter dan een minuut of 10) is geen probleem.
2: Je eigen weg varen en een zwaardere aansluiting maken.
Je hebt 1 fase 230Volt, dan heb je aan 32Ampere nog net niet genoeg, dan moet je daar een 50 Ampere aansluiting voor maken. Dat kan niet met een perilex, dat moet je dan doen met een CEE-Form steker.
Je groepenkast moet dan een 1P+N automaat van 50 Ampere hebben.
De kabeldikte weet ik zo iit het hoofd niet, misschien met 6qmm wellicht 10qmm 3 aderig, kan het wel voor je uitzoeken.
Dan moet je ook een zwaardere netaansluiting hebben, dat wordt dan minimaal 63 Ampere. Hou rekening met het maandelijks terugkerende vastrecht, dat hakt er nogal in. Afhankelijk van je aarding moet er ookm nog een 2 polige aardlekschakelaar 63 A,pere bij. Je bedrading in je huidige meterkast kan te dun zijn, dat moet je nagaan of dat nog voldoet bij 63Amp, eveneens je Hoofdschakelaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 4 december 2018 18:22:47 schreef Peter112:
Alle 4 pitten op full power gaat niet, tenminste hier ook niet.Dan schakelt de andere pit zover terug in vermogen dat Imax < 16A .

dat is bij inductie zo, keramisch is alleen aan/uit per pit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is niet altijd zo. Ik heb een kookplaat waarbij er meerdere elementen / aftakkingen in 1 pit zitten. Bij een hogere stand worden er meerdere elementen bijgeschakeld.

Spanning staat en stroom gaat!
benleentje

Golden Member

Die heeft een aansluitwaarde van 7500 watt, dus iets meer dan 7360.

  1. Een zekering is echt geen nauwkeurig instrument het is een 16A zekering en niet een 16,00A zekering
  2. Een zekering is gemaakt op 16A door te laten en dan daarboven pas te gaan ingrijpen maar dat gaat volgens en grafiek. Een zekering mag pas doorslaan bij bv 1,2x Inom
  3. Bij 1,2x Inom duurt het dan ook nog een hele lange tijd en pas bij 5x Inom voor een sneller zekering gaat het vrijwel direct stuk.
  4. De exacte grafiek kan opzoeken als je weet welke zekeringen je precies hebt

Ik had in mijn oude huis maar 3 + groepen plus aparte groep voor een kookplaat. In de keuken wasmaar 1 groep en dat met wasmachine van 3600W een frituurpan een magnetron en een water koker en andere keuken apparatuur.
Als de wasmachine aanstond ging soms ook gewoon de waterkoker aan en dat is dan 5600W als de wasmachine aan het verwarmen is. Eigenlijk nooit dat de groep eruit gehad.

Op 4 december 2018 17:42:10 schreef testman:
doorgaans zitten de grote pitten op een eigen 1 fase en de 2 kleine samen op 1 fase. standaard zitten die pitten kruislings op de plaat. dus 2 pitten boven elkaar of naast elkaar zijn verschillende fasen..

Nee dat is onjuist. Bij een 2 fase aansluiting zitten meestal 1 grote 1 kleine samen op 1 fase.

Bij een 3 fase aansluiting zitten de 2 kleine pitten samen en de 2 grote elk apart.

Dan kan overbelasting ontstaan als er maar twee platen op dezelfde fase op vol vermogen staan

Moeten die 2 platen wel op 1 groep zitten. Maar als je weet welke pit er op een groep zit dan kan je dan pannen zo neerzetten dat ze elk op een aparte groep staan.

En zelfs als je 3 pannen erop hebt staan dan staan ze niet alle 3 op vol vermogen. De kans dat een groep eruit gaat is echt minimaal.

Ik zou dus gewoon het zo laten want aanpassen kan je ook erna nog doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 5 december 2018 17:54:33 schreef benleentje:

Ik had in mijn oude huis maar 3 + groepen plus aparte groep voor een kookplaat. In de keuken wasmaar 1 groep en dat met wasmachine van 3600W een frituurpan een magnetron en een water koker en andere keuken apparatuur.
Als de wasmachine aanstond ging soms ook gewoon de waterkoker aan en dat is dan 5600W als de wasmachine aan het verwarmen is. Eigenlijk nooit dat de groep eruit gehad.

had je zekeringen of automaten, dat scheelt namelijk nogal...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Belangrijkste informatie in de startpost ontbreekt: hoe ziet de aansluiting eruit? Wat is de doorlaatwaarde van de netbeheerder? De contractwaarde van de aansluiting kan wel 35A of 40A zijn, maar er bestaan nog zat oude huizen waar de leiding van de meter naar de stoppenkast nog met 2,5kwadraat is uitgevoerd, Dan zit er in het bommetje een 20A schroefpatroon, zo eentje met een blauw meldertje. Echt, dat soort aansluitingen bestaat nog.

Er zijn honderdduizenden huizen met een 1fase kookgroep, nieuwe huizen worden zelfs nog steeds zo opgeleverd. Scheelt een paar honderd euro bij de bouwkosten, of je een driefase of een eenfase verdeelkast wilt.
Meestal gaat 't gewoon goed. Wat wel vaak fout gaat, is als naderhand de aansluiting word ge-upgrade naar 3x25. Er zijn installateurs, die gewoon het driefase kookgroepje erbij plaatsen, en de rest van de bestaande groepen gewoon op de oorspronkelijke fase laat zitten. Dat kan wel eens fout gaan...

Op 4 december 2018 14:31:00 schreef havazo:
Maar als het op twee fasen werkt, wordt het vermogen dan verdeeld over de vier platen of werkt het als tweemaal twee onafhankelijk?

Nee, het is heel lastig (en onnodig) om "gecontroleerd" de totale belasting over twee fase-aansluitingen te verdelen. Er zullen 2 (of 3) pitten op 1 groep zitten en 2 op de andere.

Mijn kookplaat heeft per twee platen meer vermogen dan op 1 groep kan. In de besturing wordt dan het vermogen beperkt. Iedere plaat kan tot standje negen, maar de som mag nooit meer dan 14 worden. Dus staat 1 op 9, dan is de andere beperkt tot "max 5".

Als je verknocht bent aan je gietijzeren wok, dan moet je je niet tegen laten houden door "er staat niet op dat ie geschikt is voor inductie". Gietijzeren pannen doen het prima op inductie. Ik heb twee pannen die ouder zijn dan "inductie koken".

Tip: Geloof me niet zomaar. vraag in je vriendenkring of op je werk rond of iemand op inductie kookt en vraag of je een keer langs kan komen om je wok te testen. Ik houd me aanbevolen voor de test-resultaten. (ofwel, dat moet ik voortaan niet meer zeggen of bevestiging wat ik al dacht). :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn ouders zijn recent ook overgestapt op inductie. Op 2 koekenpannen na deden alle (30+ jaar) oude pannen het prima. Met name de gietijzeren pannetjes werken extra goed.
Je kan het van te voren testen door met een magneet te kijken of deze aan bodem van de pan blijft plakken. Als dat zo is, is de pan zeer waarschijnlijk geschikt.

Spanning staat en stroom gaat!

iedereen bedankt. Ik schaf maar gewoon dat dat ding aan en zie vanzelf of het goed gaat of niet. Ik heb er wel een beetje een hard hoofd in, op 1 fase zit dan 4200 watt, op de andere 3800. En ik denk niet dat mijn vrouw er veel gevoel bij heeft om daar rekening mee te houden. Gaat het niet goed dan laat ik e.e.a. aanpassen naar drie fasen. Ik zal wel eerst een installateur vragen of dat mogelijk is en hoeveel dat dan gaat kosten.

mvdk

Golden Member

Op 4 december 2018 13:47:00 schreef havazo:Volgens de leverancier kan ik hem aansluiten met twee fasen,

Ongetwijfeld. Je kan em ook aansluiten op maar één fase. Toeternietoe heeft ook ongeveer zoiets geroepen. Maar kan 't ding op drie fasen worden aangesloten, dat is nog steeds niet opgehelderd. We zijn hier nog steeds nieuwsgierig, nou ja, ik in ieder geval, naar het aansluitschema.
En ja, het is het verstandigste om 't gewoon eerst eens te proberen. Geld uitgeven kan altijd nog.

Op 5 december 2018 20:37:14 schreef havazo:
iedereen bedankt. Ik schaf maar gewoon dat dat ding aan en zie vanzelf of het goed gaat of niet. Ik heb er wel een beetje een hard hoofd in, op 1 fase zit dan 4200 watt, op de andere 3800. En ik denk niet dat mijn vrouw er veel gevoel bij heeft om daar rekening mee te houden. Gaat het niet goed dan laat ik e.e.a. aanpassen naar drie fasen. Ik zal wel eerst een installateur vragen of dat mogelijk is en hoeveel dat dan gaat kosten.

Wacht even. Je bedoelt de aansluiting van je perilex neem ik aan? Is je huis zelf aangesloten op 3fasen? Een tweefasige huisaansluiting komt namelijk doorgaans niet voor (enkele zeer verouderde uitzonderingen daargelaten) het is of enkelfasig, of 3fasig.

Als je een 3fasige aansluiting hebt, zul je normaal in je meterkast een 3fase+n automaat hebben zitten voor je perilex. Als ze de aanleg netjes hebben gedaan, is er ook een 3de fasedraad in de perilex aanwezig. In dat geval kun je je kookplaat volgens het schema op 3 fases aansluiten.

Heb je een enkelfasige hoofdaansluiting, dan heb je een gekoppelde fornuisgroep. Hierbij heb je 2x dezelfde fase en 2x een nul. Dit is dus wat anders dan een tweefasige aansluiting. Dit is een belangrijk verschil. Je moet zeker weten welke variant je hebt, anders kunnen er dingen misgaan.

Spanning staat en stroom gaat!

De bestaande kookplaat staat op twee fases, ik neem aan dat er een derde aanwezig is, maar dat moet even gechecked worden. Ik kan de stekker en de aansluiting gewoon overnemen, dat zal geen probleem opleveren. De bestaande plaat werkt nog wel, maar er is per ongeluk een plaat aangezet toen er emaile op stond en toen is er een stuk glas afgesprongen.