Oven gooit aardlek er uit

bprosman

Golden Member

Oven Indesit KP9508 Indesit (10.5kW). Verwarmd voor en dan na een paar minuten komt de aardlek er uit. Dus niet meteen met het aanzetten van de oven. Was het de automaat geweest had ik het nog gesnapt.
Iemand een idee ?

Losse aardlek met daar achter 4 groepen.
Plaatje is van het internet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bij verhitting zetten materialen (metaal bijv.) uit. Zit een draad klem of is er isolatie beschadigd, dan zou je zomaar sluiting kunnen hebben als de zaak warmer wordt.
Meggeren met een hoge spanning bijv 500 of 1000 volt brengt zoiets vaak wel aan het licht omdat dan eerder overslag/doorslag optreedt.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 7 december 2018 08:11:34 (40%)]

Is veelvoorkomend, kan een verwarmingselement zijn dat verlies maakt vanaf het goed warm is. laten warmen en als de differentieel sprint, met multiemeter overal meten op elementen tot je verlies vind?
maus0611

Golden Member

Hebben mijn ouders ook last van, kwam door vocht in de weinig tot niet gebruikte elementen. Kwestie van doorstoken in de stand die wel werkt. En blijven proberen.
High met Henk

Golden Member

Gewoon meggeren zal toch ook wel werken...
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
EricP

LED Hater

Je kunt ook nog eens kijken naar verbrand vet.
Zowel neergeslagen als 'erin' gelopen. Ik heb me een keer helemaal de tandjes gezocht naar zoiets in een groep die met meggeren ellende liet zien. Bleek uiteindelijk een bagger vette kroonsteen in een afzuigkap te zijn - zat vast aangesloten en ik had alleen de voedingsconnector van de bedienings PCB getrokken...

Kortom: open maken, eerst eens rond kijken (draadjes klem, beschadigd, vet neergeslagen of ingelopen) en als je daarmee niks vindt... meggeren (alhoewel ik voorzichtig erop gok dat het met een multimeter ook moet lukken).
Aardlek van een van de elementen. Alle elementen nameten en evt een tijdje oven verhitten zonder aarde, lost wel eens probleem op.
bprosman

Golden Member

Heel vaag maar de stekker omdraaien heeft het probleem voor nu “opgelost”
Of misschien heeft verhitten toch eea opgelost, hij had een tijdje stilgestaan.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 9 december 2018 07:39:27 (32%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Stekker omdraaien help het probleem vaak oplossen maar verhitten van elementen stookt ook vaak het probleem (vocht)er uit