Zoek een vervanger transistor voor de BUT92TH

Maar dat vervanger zoeken kan ook nog lastiger zijn dan je denkt.

Sommige dingen worden bijvoorbeeld pas een probleem als je heel snel wilt schakelen. Als het DOEL is zo snel mogelijk schakelen ben je daarop bedacht als ontwerper. Maar als het je niet zo veel kan schelen en het is 1994 en dan duwt iemand er ineens een betere, snellere tor in... tja, dan kan je ineens problemen krijgen. Maar goed. Niet heel waarschijnlijk, maar het kan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

BUTW92 is kennelijk een opvolger van de BUT92TH en niet volkomen equivalent, maar ik kan me niet direct indenken wat er gebeurt dat het binnen 3 seconden misgaat. Aan de toegelaten dissipatie kan het m.i. niet liggen want als je daar zo dicht in de buurt komt dan lijkt het me geen ontwerp dat het al meer dan 20 jaar heeft volgehouden. Bovendien verwacht je dan dat hij niet binnen 3 seconden sneuvelt.

Was hij eigenlijk gloeiend heet direct na het sneuvelen? Dat is ook een belangrijke aanwijzing in welke hoek je de fout moet zoeken.

Zou hij koud of lauw zijn, dan verwacht je dat er een breakdown is geweest, dus te hoge reversespanning bijvoorbeeld. Is hij gloeiend heet dan zegt mijn ervaring met HOT's uit televisies dat het ergens in de hoek hFE, schakelsnelheid of verzadigingsspanning zou kunnen zitten. Toegelaten dissipatie komt dan ook in beeld maar alsnog vind ik 3 seconden dan kort.

P.S. Iets heel anders... Hoe zit het met de isolatie? Zit die intern of ligt er een siliconenmatje onder?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Dat is er een in een TO-3 behuizing, helemaal verkeerd dus.

Het is een TO-3P.

Zolang de aansluitingen hetzelfde zitten als bij een TO-220, en de warmte goed aan de koelplaat afgegeven wordt zou ik niet weten wat er verkeerd kan gaan.

https://i.imgur.com/acrCqYq.png

Bedankt voor jullie reacties

Op 10 december 2018 18:18:27 schreef beest820:
Kan je hier iets mee? Deze heeft hem nog op voorraad..

https://www.transistormosfet.com/transistor?search=BUT92TH

Ik heb hier eerst maar 4 van besteld eens kijken hoe dat gaat
ze zijn wel erg duur maar goed beter duur dan niet te krijgen

maartenbakker

Golden Member

Ik duim voor je, als het originele zijn en je hebt al getest door verwisseling, zou het goed moeten gaan.

Blijf nog wel benieuwd naar mijn vraag over de isolatie. Zit er een los isolatiematje tussen of zijn de BUT92TH's inwendig geïsoleerd? ST gebruikt daar meestal een F voor, maar de letters TH kan ik niet goed thuisbrengen dus dat kan er ook mee te maken hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 december 2018 21:26:06 schreef beest820:
Het is een TO-3P.

Zolang de aansluitingen hetzelfde zitten als bij een TO-220,

Uit m'n hoofd zeg ik: De pitch tussen de pootjes is anders.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

ze zijn wel erg duur

Ik vind 4 dollar voor een 'uitgestorven' en zeldzame transistor juist goedkoop...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Actuele vermogenstorren willen ook nog wel eens 4 knaken of meer kosten, dus inderdaad niet duur.

Op 11 december 2018 20:29:01 schreef rew:
[...]Uit m'n hoofd zeg ik: De pitch tussen de pootjes is anders.

Daar sluit ik me bij aan. TO-3P en TO-247 hebben dezelfde pinafstand als een metalen TO-3 behuizing. TO-220 komt denk ik overeen met TO-66. Ik denk dat dat niet helemaal per ongeluk zo gedaan is; backwards compatible. De pinout is doorgaans hetzelfde bij alle 5 de genoemde behuizingen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 11 december 2018 23:20:50 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 december 2018 20:27:06 schreef maartenbakker:
Ik duim voor je, als het originele zijn en je hebt al getest door verwisseling, zou het goed moeten gaan.

Blijf nog wel benieuwd naar mijn vraag over de isolatie. Zit er een los isolatiematje tussen of zijn de BUT92TH's inwendig geïsoleerd? ST gebruikt daar meestal een F voor, maar de letters TH kan ik niet goed thuisbrengen dus dat kan er ook mee te maken hebben.

ja er zit wel een isolatie tussen op 1 van de ic's

Op 1 van de transistoren zul je bedoelen.
Daar waar ooit een isolatiematje zat moet deze weer teruggeplaatst worden uiteraard.

Ik heb hele nare ervaringen met gebruikte of losgetrokken isolatiematjes. Soms hadden deze door slijtage of lostrekken een klein gaatje of scheurtje....
Bij twijfel zeker vervangen.
Ik doe altijd ook nog een heeel klein beetje koelpasta erop. Aan beide kanten.
Het matje moet zeer schoon zijn bij montage. Kleine oneffenheden op het koelvlak of tinbolletjes, etc etc pers je er zo doorheen.

Soms had ik isolatiebusjes waar de M3 schroef in moest. Waren soms half afgebroken of verhard en poreus. Bij twijfel--> replace.

Er ist wieder da...
maartenbakker

Golden Member

Op 1 zit een matje... Op de rest niet? En hoe zit dat op de werkende kanalen?

Kun je eens meten of je verbinding hebt tussen de middelste pen en de koeltab op de BUT92TH?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Is deze met bout/moer bevestigd of met een clip? De bevestiging is ivm de koeling en de doorslagspanning essentieel voor de werking van de transistor. Ik neem maar aan dat het koelblok met de randaarding doorverbonden is.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 12 december 2018 17:17:17 (16%)

Op 12 december 2018 14:31:33 schreef maartenbakker:
Op 1 zit een matje... Op de rest niet? En hoe zit dat op de werkende kanalen?

Kun je eens meten of je verbinding hebt tussen de middelste pen en de koeltab op de BUT92TH?

ja 1 matje zo zit het origineel ook

Op 12 december 2018 17:12:57 schreef RAAF12:
Is deze met bout/moer bevestigd of met een clip? De bevestiging is ivm de koeling en de doorslagspanning essentieel voor de werking van de transistor. Ik neem maar aan dat het koelblok met de randaarding doorverbonden is.

Kijk anders eerst even naar de eerst post daar staan foto's bij

ps koelblok met de randaarding is niet doorverbonden

Kruimel

Golden Member

Om nog even terug te komen op een eerdere vraag: waar had je die BUTW92 vandaan? Je meldde alleen "uit het buitenland" en dat maakt hem wat mij betreft meteen verdacht. Natuurlijk komt hij uit het buitenland, maar ik zou eens een tientje ofzo stuk gooien op hem bij Mouser bestellen, en kijken of dat werkt. Het gebeurt geregeld dat de schaduw-import (via eBay en dergelijke) gewoon willekeurige transistoren met een heel kleine 'die' zijn. Beitel de verpakking eens open en kijk eens naar de 'die' van de transistor, die zou sowieso 5x5mm (waarschijnlijk 10x10mm) moeten zijn voor een transistor als dit, hier hoort een groot stuk silicium in! Een vergelijkbare situatie kwam in dit topic voor.

Op 14 december 2018 00:00:26 schreef Kruimel:
Om nog even terug te komen op een eerdere vraag: waar had je die BUTW92 vandaan? Je meldde alleen "uit het buitenland" en dat maakt hem wat mij betreft meteen verdacht. Natuurlijk komt hij uit het buitenland, maar ik zou eens een tientje ofzo stuk gooien op hem bij Mouser bestellen, en kijken of dat werkt. Het gebeurt geregeld dat de schaduw-import (via eBay en dergelijke) gewoon willekeurige transistoren met een heel kleine 'die' zijn. Beitel de verpakking eens open en kijk eens naar de 'die' van de transistor, die zou sowieso 5x5mm (waarschijnlijk 10x10mm) moeten zijn voor een transistor als dit, hier hoort een groot stuk silicium in! Een vergelijkbare situatie kwam in dit topic voor.

deze BUTW92 heb ik uit het buitenland via aliexpress
dan kan u deze misschien als verdacht markeren
ik heb deze IGBT's weer nodig in een ander printplaat (Zie foto)
ik heb meerdere printplaten met deze BUTW92 vervangen en getest
ze werken prima want er zit origineel ook een BUTW92 in

bij die printen ook meteen de 2x 250V elco's vervangen, die worden slecht. heb er al meerdere gehad waar de elco's nog maar de helft aan capaciteit hadden. net als de 2 68K weerstanden in de primaire..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Heb je die defecte transistor (het is géén IGBT*) nog? Hak de bovenkant er eens af, want die zijn soms vervalst. Dingen die uit China komen zijn niet per definitie slecht, maar er is gewoon geen pijl op te trekken.

Op 14 december 2018 22:17:20 schreef Kruimel:
Heb je die defecte transistor (het is géén IGBT*) nog? Hak de bovenkant er eens af, want die zijn soms vervalst. Dingen die uit China komen zijn niet per definitie slecht, maar er is gewoon geen pijl op te trekken.

ja welke BUT92TH of BUTW92?

Op 14 december 2018 18:04:43 schreef testman:
bij die printen ook meteen de 2x 250V elco's vervangen, die worden slecht. heb er al meerdere gehad waar de elco's nog maar de helft aan capaciteit hadden. net als de 2 68K weerstanden in de primaire..

hm Oké bedankt voor die tip

testman even een specifieke vraag (heeft niets met deze topic te maken)

Weet jij welke kit ze gebruiken om die glasplaten vast te zetten op het rvs?

Kruimel

Golden Member

Op 14 december 2018 23:14:30 schreef xXx-Eleven-xXx:
ja welke BUT92TH of BUTW92?

De BUTW92, ik verdenk de originele niet. Het zou echter wel interessant vergelijkingsmateriaal zijn. Het probleem met traditionele transistoren is dat ze eigenlijk niet zo geschikt zijn voor dit werk, ze kunnen slecht tegen schakelen als de stroom hoog is. IGBTs zijn wat dat betreft bestendiger, maar de technologie is pas zo rond of net na de productie van je fornuis gemeengoed geworden.

PS Interessant trouwens die 'open frame' relais op die print in de openingspost.

welke kit ze ervoor gebruikten weet ik niet, maar heb ook weleens een fornuis gehad waar de drukkracht van de veren onder de spoelen de glasplaat uit het frame had gedrukt. dat heb ik met polymax gemaakt, en zit nog steeds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 december 2018 23:20:52 schreef Kruimel:
[...]De BUTW92, ik verdenk de originele niet. Het zou echter wel interessant vergelijkingsmateriaal zijn. Het probleem met traditionele transistoren is dat ze eigenlijk niet zo geschikt zijn voor dit werk, ze kunnen slecht tegen schakelen als de stroom hoog is. IGBTs zijn wat dat betreft bestendiger, maar de technologie is pas zo rond of net na de productie van je fornuis gemeengoed geworden.

PS Interessant trouwens die 'open frame' relais op die print in de openingspost.

ik heb er nog wel een paar van over die open ralais