42LE5500 Reageert niet op bediening

Rely

Golden Member

Mijne Heren,
Ik heb hier een LG TV staan de: 42LE5500
Hij geeft alleen het startscherm weer. De afstandsbediening en knopjes aan de voorkant reageren niet behoudens de On/Off functie. Bij aanraking van de knopjes wel gepiep hoorbaar.
M.a.w. je kunt geen menu of input kanaal instellen.
Voedingsspanningen zijn alle aanwezig en geen slechte C's
Wat is jullie advies? Mainboard vervangen? en zo ja, heeft iemand er nog een te koop?
Groet, Gerard

gaat ie ook niet in service mode?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Zou eigenlijk nu 'Life isn't Good' moeten zijn... :)
Voor dit probleem zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=3Cb-DACp65w

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De titel zegt niks over je vraag, kun je beter even aanpassen dan krijg je gerichter antwoorden, bv merk en type erbij zoals je in de aanhef van je verhaal doet.

Op 9 december 2018 14:28:34 schreef Arco:
Zou eigenlijk nu 'Life isn't Good' moeten zijn... :)
Voor dit probleem zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=3Cb-DACp65w

Nou is LG officieel de afkorting van Lucky Goldstar, voorheen dacht ik alleen de naam Lucky, uit de ‘kwaliteits’ fabrikanten line-up als Super(p)tech, Yoko, etc. In dit topic dus meer Unlucky Goldstar.

maartenbakker

Golden Member

Het oorspronkelijke electronicabedrijf was Goldstar. Lucky was een chemiebedrijf. Goldstar was net als Samsung vroeger inderdaad een bekende producent van Pechmerken. Ze hebben in die tijd ook al een fabriek in Duitsland gehad, waar ik wel meer van zou willen weten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Rely

Golden Member

Allen bedankt voor de bijdragen.
Toestel gaat ook niet in service mode. Ik zal nog met Kaltespray en fohn aan de gang en misschien in de oven (200graden).
Wordt vervolgd.

maartenbakker

Golden Member

Nadeel van een gokje in de oven, laat Dave Jones heel goed zien al gebruikte hij geen oven. Hij had waarschijnlijk last van defecte RAM chips en besloot om een videoprocessor heet te stoken, waarna het toestel nieuwe symptomen vertoonde.

Met wat pech is je mainboard na de behandeling niet meer repareerbaar terwijl het dat eerder nog wel was, maar alleen lastig om de fout te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Wat je leest is dat dit probleem meestal veroorzaakt wordt door een losgekomen BGA chip...

Nou is LG officieel de afkorting van Lucky Goldstar, voorheen dacht ik alleen de naam Lucky, uit de ‘kwaliteits’ fabrikanten line-up als Super(p)tech, Yoko, etc. In dit topic dus meer Unlucky Goldstar.

Hun slogan is toch echt "Life's Good"... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Rely

Golden Member

Hallo Maarten, de oven zal ik als laatste redmiddel gebruiken, en Arco, welke is de BGA-chip? Kan je deze aanduiden?
Groet, Gerard

maartenbakker

Golden Member

Tsja, Dave Jones was ook snel met de BGA chip aan te wijzen, terwijl het heel goed in het RAM kon zitten. RAM's zijn wel te reflowen met een heteluchtbout. In dit geval zal het niet het RAM zijn, maar er is altijd een andere mogelijkheid die een kleinere gok is. Beter om eerst de kleinere relatief veilige gokken uit te sluiten voordat je iets net niet helemaal goed gaat doen (lees: operatie met kans op achteruitrepareren).

Hoe dan ook, als het inderdaad de BGA is, dan is 200 graden in de oven op z'n best een tijdelijke oplossing. Je kleit de losgekomen solderingen een beetje aanelkaar en that's it. Probleem is dat je met chips van deze wat grotere afmetingen, in het domein van de net iets professionelere rework-apparatuur komt. Wat je zonder zulke apparatuur doet is dus altijd experimenteel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit waren beruchte LGs helaas net zoals Philips met loszittende BGA. iemand laten reflowen of reballen is een optie..