harman kardon hkts11 blijft in standby

hallo,

ik heb 2 printplaten uit een harman kardon subwoofer gehaald aangezien deze in standby blijft staan Nadat deze een paar maanden van de stroom af is geweest…het gaat om de hkts11...

nu zie ik verschillende dingen op de printen en vraag me af of deze te herstellen zijn zodat ik de subwoofer weer kan gebruiken.

zie foto's ( op de voedingsprint is me gewezen dat de 2 elcó's van 100V 10uF overleden zijn.)
verder op de andere print zit er een rare bruinachtige vlek over de contactpunten heen alsof er iets heeft gelekt...of hoort dat daar zo? zoniet hoe maak ik dit schoon?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen zodat ik weet wat ik moet vervangen!

Die drab is blijkbaar uit die twee condensatortjes gelopen en wel zo erg dat het lijkt of die omgepoold zijn geweest, als je er nieuwe in zet direct meten of de spanning daar wel pos. is.
Schoonmaken met ipa en een zacht borsteltje en/of voorzichtig wegkrabben.
edit, De eindtransistoren zijn al eens vervangen blijkbaar, de fluxresten zitten er nog, misschien zijn ze nu weer kapot en hebben de condensatortjes meegenomen, als dat zo is dan eerst uitzoeken waarom ze weer kapot zijn.

[Bericht gewijzigd door rwk op zondag 9 december 2018 21:11:54 (30%)

Arco

Special Member

Drab op foto #2 is gewoon een kwakje lijm (wat ze daar om een of andere reden hebben aangebracht)
Uit een elko komt het niet, dat ziet er heel anders uit meestal. En aan de andere zijde ziet alles er goed uit. (kan trouwens ook niet door de print heen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De drab op foto 4 is ook grotendeels lijm, maar de elco's zijn wel stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Lijkt mij gewoon uitgedroogde lijm, zo dik is lekkage niet.

Het zijn 10uf NP non polair elko's

Op 9 december 2018 21:07:10 schreef rwk:
Die drab is blijkbaar uit die twee condensatortjes gelopen en wel zo erg dat het lijkt of die omgepoold zijn geweest, als je er nieuwe in zet direct meten of de spanning daar wel pos. is.
Schoonmaken met ipa en een zacht borsteltje en/of voorzichtig wegkrabben.
edit, De eindtransistoren zijn al eens vervangen blijkbaar, de fluxresten zitten er nog, misschien zijn ze nu weer kapot en hebben de condensatortjes meegenomen, als dat zo is dan eerst uitzoeken waarom ze weer kapot zijn.

bedankt voor je reactie,

dus die 2 zwarte condensatortjes+eindtransistortjes zoieso vervangen en daarna weer meten. dat zwarte bij die elco's is een soort lijm tegen trillingen wat ik begrepen heb..
maar vind die bruine vlek zo appart op die ene print aan de onderkant..kan me niet voorstellen dat dat daar hoort...

Op 9 december 2018 21:14:16 schreef Arco:
Drab op foto #2 is gewoon een kwakje lijm (wat ze daar om een of andere reden hebben aangebracht)
Uit een elko komt het niet, dat ziet er heel anders uit meestal. En aan de andere zijde ziet alles er goed uit. (kan trouwens ook niet door de print heen)

bedankt voor de reactie!

vreemd als dit lijm zou zijn...zou niet weten waarom ze hier lijm op zouden smeren...maargoed zou best kunnen aangezien wat jij zegt de andere kant gewoon netjes is..voor nu laat ik dat gewoon zitten!

Op 9 december 2018 21:16:50 schreef maartenbakker:
De drab op foto 4 is ook grotendeels lijm, maar de elco's zijn wel stuk.

bedankt voor je reactie!

aha,weer de bevestiging dat ik die 2 moet vervangen dus!
zou ik nog meer kunnen of moeten vervangen ?

Arco

Special Member

vreemd als dit lijm zou zijn.

Hoe zou dat daar dan gekomen moeten zijn als het uit de elco kwam? Door de printplaat heen?... ;)
(en aan de andere kant is niks te zien)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Zulke lijm is een bekend verschijnsel in goedkope rommelapparaten. Wel wegkrabben want kan gaan geleiden.

Het is onwaarschijnlijk dat defecte eindtorren condensatortjes meenemen (maar alles kan, dus zoals rwk aangeeft kun je ze voor de zekerheid meten). Het is zelfs een slag in de lucht dat die ooit vervangen zouden zijn. Ook harsresten zijn geen onbekende in rommelapparaten.

De symptomen van niet aangaan na langere stilstand zijn meestal zonder meer aan elco's te wijten. Of het alleen maar deze elco's zijn of dat je de voeding ook moet aanpakken, is nog even de vraag. Waarschijnlijk moet je ook in de voeding zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 december 2018 21:17:08 schreef nijhuisr:
Lijkt mij gewoon uitgedroogde lijm, zo dik is lekkage niet.

Het zijn 10uf NP non polair elko's

bedankt voor je reactie!

dat zwarte lijkt inderdaad gewoon op lijm en zal normal zijn.
alleen de elco's staan bol op de kopse kant zeg maar dus die zijn zoieso overladen.
zou ik nog meer moeten of kunnen vervangen?
er is me verteld nieuwe 100V 10uF low esr elco's te kopen maar kan deze nergens vinden op internet..alleen 22uf en hoger…
zal ik ook de 2 eind transistortjes moeten vervangen?

Kruimel

Golden Member

Foto 1: Niets zichtbaars aan de hand
Foto 2: Lijkt op lijm, misschien is het iets anders. Gezien er geen onderdelen zitten en de andere kant schoon is zal het lijm zijn.
Foto 3: Verkleuring van pertinax is vrij normaal, zelfs bij bescheiden temperaturen. Ik heb het erger gezien in versterkers die niet defect waren. De interactie met lijm ken ik niet, maar dat zal ook zoiets zijn.
Foto 4: Elco's stuk. Volgens mij is dat bruine gewoon verkleurde lijn (standaard crème, nu donkerbruin door hitte). Waarschijnlijk zijn dit goedkope geweest en dienen te worden vervangen. Zo te zien is dit een switchmode, en dan krijgen die elco'tjes het soms moeilijk. Vervang ze met deze. Het zijn dus bipolaire elco's... Nieuwe link.
Foto 5: Fluxresidu, in sommige producten worden THT componenten handmatig gesoldeerd na het golfsolderen, vaak zijn dit de componenten op een koellichaam wegens de volgorde van bouwen van de versterker. Lijkt me geen probleem.

edit: Ik herlees net het commentaar van nijhuisr: nonpolaire elco's dus... ? Hoe zie je dat?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 10 december 2018 10:42:28 (11%)

Op 9 december 2018 21:36:33 schreef maartenbakker:
Zulke lijm is een bekend verschijnsel in goedkope rommelapparaten. Wel wegkrabben want kan gaan geleiden.

Het is onwaarschijnlijk dat defecte eindtorren condensatortjes meenemen (maar alles kan, dus zoals rwk aangeeft kun je ze voor de zekerheid meten). Het is zelfs een slag in de lucht dat die ooit vervangen zouden zijn. Ook harsresten zijn geen onbekende in rommelapparaten.

De symptomen van niet aangaan na langere stilstand zijn meestal zonder meer aan elco's te wijten. Of het alleen maar deze elco's zijn of dat je de voeding ook moet aanpakken, is nog even de vraag. Waarschijnlijk moet je ook in de voeding zijn.

Aha dan ga ik gewoon de 2 elco's vervangen en die zwarte rommel wat weghalen. moet ik ook die bruine vlek van die andere print weghalen?
ik hoop dat als ik de elco's vervangen heb dat hij het weer gaat doen...lijkt me niet dat de trafo of iets dergelijks ook kapot kan gaan daardoor..
weet jij waar ik Low esr elco's kan kopen 100V 10Uf?

Op 9 december 2018 21:44:23 schreef Kruimel:
Foto 1: Niets zichtbaars aan de hand
Foto 2: Lijkt op lijm, misschien is het iets anders. Gezien er geen onderdelen zitten en de andere kant schoon is zal het lijm zijn.
Foto 3: Verkleuring van pertinax is vrij normaal, zelfs bij bescheiden temperaturen. Ik heb het erger gezien in versterkers die niet defect waren. De interactie met lijm ken ik niet, maar dat zal ook zoiets zijn.
Foto 4: Elco's stuk. Volgens mij is dat bruine gewoon verkleurde lijn (standaard crème, nu donkerbruin door hitte). Waarschijnlijk zijn dit goedkope geweest en dienen te worden vervangen. Zo te zien is dit een switchmode, en dan krijgen die elco'tjes het soms moeilijk. Vervang ze met deze.
Foto 5: Fluxresidu, in sommige producten worden THT componenten handmatig gesoldeerd na het golfsolderen, vaak zijn dit de componenten op een koellichaam wegens de volgorde van bouwen van de versterker. Lijkt me geen probleem.

edit: Ik herlees net het commentaar van nijhuisr: nonpolaire elco's? Hoe zie je dat?

bedankt voor de reactie!,
dan ga ik inderdaad zoieso de 2 elco's vervangen. als de rest er goed uitziet ga ik hier even niets aandoen.
maar er is me ook verteld dat ik beter Low esr elco's erin kan zetten van 100V 10uF? of zijn dat die in de link in uw bericht?

Het zijn NP non polair elko's, hier hebben we het als eens voorbij zien komen

Het staat er ook gewoon op, NP. Er is geen negatieve aanduiding op de elko.

Kruimel

Golden Member

Als het klopt wat nijhuisr zegt zijn het bipolaire elco's, en die in mijn bericht zijn dat niet. Je zou even moeten kijken, elco's met polariteit hebben altijd een aanduiding voor de negatieve kant. De gelinkte typen zijn inderdaad L-ESR exemplaren, om precies te zijn is het een condensator uit de Panasonic FC reeks, die redelijk bekend staan als kwaliteitscondensatoren. Bij Farnell kan je bestellen via muxtronics.nl.

Nee er moeten 10uF NP (non polar) elco's in. Ik zie ook een briuine gloed / verkleuring op de print, daar is ie behoorlijk warm geweest. Voor de rest veel lijm zoals eerder gemeld.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 9 december 2018 22:04:57 schreef 12V HiFi:
Nee er moeten 10uF NP (non polar) elco's in. Ik zie ook een briuine gloed / verkleuring op de print, daar is ie behoorlijk warm geweest. Voor de rest veel lijm zoals eerder gemeld.

Er staat op de elco zelf : NF ofzo?.. is dat non polar?

NP staat er duidelijk op, meerdere malen.

Waar je die NF vandaan haalt is me een raadsel.

Ik heb ook wel eens zo'n sub ter reparatie gehad. Bij de lijm op foto 2 zat bij mij een modificatie op de print gelijmd, iets met een 1kOhm weerstand.
De voedingstransistoren Q501 en Q502 worden veel te heet, die kun je beter van een koelvinnetje voorzien. Wel goed mechanisch fixeren. De 4 elco's rondom die transistors beter ook vervangen.
De 10uF 100V moeten zoals eerder al aangegeven ECHT bipolaire types zijn. Die zijn inderdaad lastig te vinden. Ik heb ze met veel gepriegel kunnen vervangen door 'normale' (geen elco) impulsvaste condensators.
Verder sneuvelt de TL074 nog wel eens, manifesteert zich meestal in een rommelend geluid uit de speaker.

Groeten, Ron.

Op 9 december 2018 22:37:48 schreef nijhuisr:
NP staat er duidelijk op, meerdere malen.

Waar je die NF vandaan haalt is me een raadsel.

na goed kijken staat er inderdaad NP op meerdere keren.

non polar moeten het dus inderdaad zijn. deze moet ik hebben maar dan de LOW ESR omdat die beter zijn?

wil het eigenlijk verbeteren zodat niet dit problem weer gaat komen...enig idee waar ik ze het beste kan bestellen?

Op 10 december 2018 08:36:33 schreef Rontronix:
Ik heb ook wel eens zo'n sub ter reparatie gehad. Bij de lijm op foto 2 zat bij mij een modificatie op de print gelijmd, iets met een 1kOhm weerstand.
De voedingstransistoren Q501 en Q502 worden veel te heet, die kun je beter van een koelvinnetje voorzien. Wel goed mechanisch fixeren. De 4 elco's rondom die transistors beter ook vervangen.
De 10uF 100V moeten zoals eerder al aangegeven ECHT bipolaire types zijn. Die zijn inderdaad lastig te vinden. Ik heb ze met veel gepriegel kunnen vervangen door 'normale' (geen elco) impulsvaste condensators.
Verder sneuvelt de TL074 nog wel eens, manifesteert zich meestal in een rommelend geluid uit de speaker.

Groeten, Ron.

bedankt voor je reactie Ron!,

op de elco's staat 100V 10uF NP...dus ga er toch vanuit dat ze non polar zijn..
als ik die 2 elco's vervang haal ik ook die zwarte lijm gelijk weg inderdaad.
q501 en q502 worden inderdaad vaak te warm,wat ik ergens gelezen heb is dat iemand een paar gaatjes had geboord in die kunstof behuizing om de print heen aan de binnenkant van de sub en dit zou voldoende helpen en niks doen qua geluid..maargoed van gaatjes boren voor koeling ben ik ook weer niet zoon voorstander van..
de sub is werkend van het net gehaald en had geen bron dus zal aller eerst de elco's vervangen. mocht deze brom komen weet ik in iedergeval waar te zoeken bedankt!

Kruimel

Golden Member

Ok, ik zal mijn eerdere reactie even aanpassen, ik had ook niet herkend dat ze bipolair waren. Een 100V exemplaar kon ik bij Farnell niet vinden, maar Mouser heeft ze wel. Je moet even kijken of je met iemand kan meeliften die er kan bestellen, als particulier gaat dat waarschijnlijk niet.

Op 10 december 2018 10:41:00 schreef Kruimel:
Ok, ik zal mijn eerdere reactie even aanpassen, ik had ook niet herkend dat ze bipolair waren. Een 100V exemplaar kon ik bij Farnell niet vinden, maar Mouser heeft ze wel. Je moet even kijken of je met iemand kan meeliften die er kan bestellen, als particulier gaat dat waarschijnlijk niet.

aha oke dat is jammer,ik heb al verschillende zaken gebelt maar iedereen wilt dat ik de sub langbreng dat zei hem gaan onderzoeken en repareren...niemand wilt mij die onderdelen leveren..pfff….

dijkmane

Golden Member

dan ligt het er aan wie je belt.

een echte electronicazaak gaat jou wel een onderdeel willen leveren.

In no Sense, Nonsense