Denon PMA/925R versterker, speakerrelais krijgen geen voeding

Op 12 december 2018 21:55:00 schreef nijhuisr:
Je schrijft "tr607 = 50 - 0 - 50 -- > lijkt me niet in orde"

Weet je dat zeker? is een beetje tegenstrijdig met je andere meetingen.

Het zou 0 - 50 - 0 moeten zijn.

Okay nogmals gemeten en inderdaad ik heb een fout gemaakt, ik ben blijkbaar een beetje tuureluurs geraakt. Is dit logischer?

R613 --> 0.23 - 0.23 - 50,9

douwebakker

Golden Member

Op 13 december 2018 11:16:23 schreef MrDomo:
[...]

Okay nogmals gemeten en inderdaad ik heb een fout gemaakt, ik ben blijkbaar een beetje tuureluurs geraakt. Is dit logischer?

R613 --> 0.23 - 0.23 - 50,9

IK vind het niet logisch.
Hoe bedoel je dit. R613 heeft 2 aansluitingen.
Kun je trouwens R614 even na meten. Deze kan zomaar opgelopen zijn.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 13 december 2018 12:08:21 schreef douwebakker:
[...]

IK vind het niet logisch.
Hoe bedoel je dit. R613 heeft 2 aansluitingen.
Kun je trouwens R614 even na meten. Deze kan zomaar opgelopen zijn.

Ik bedoel met R613 Dat dat de zijde is waar de transistor aan R613 hangt zodat u weet wat de emittor en collectorzijde zijn.

Ik zal R614 (op de print) even nameten. Dank nog voor uw geduld.

Ik heb het over TR607. Deze moet op de basis 0v, emitter 0v en collector 50v meten.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/924/TMX9Y6.jpg

Als dat zo is kun je R613 verwijderen en zal het relais aanspringen.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op 13 december 2018 12:34:17 (15%)]

Ik heb R614 wederom gemeten en hij start bij 24K loopt snel op naar ca 80K bij deze meting geen uitschieters boven de 80K maar wel de meest onstabiele weerstand gemeten.

Ik moet bekennen mijn metertje en pennen zijn vast niet van goede kwaliteit.

Op 13 december 2018 12:24:02 schreef nijhuisr:
Ik heb het over TR607. Deze moet op de basis 0v, emitter 0v en collector 50v meten.

U heeft gelijk ik ben echt even de weg kwijt? Ik raak in de war op de printplaat hoe de verbindingen lopen, maar de waarden betreft de aansluiting op de transistor kloppen nu.

het moest R615 zijn niet R613 die zit aan tr606 dus:

R615 --> zit aan (basis op schema?, midden) = 0.23 - 0.23 - 50,9.

Even voor mij om op te frissen en geen fouten meer te maken. Mijn kennis dan.

Een transistor, basis, emittor en collector ik herinner mij NPN PNP en dat je niet altijd goed kan zien wat de pootjes nou zijn.
Ik neem aan dat op schema's de pijl de emittor is, de middelste de basi en de andere de collector.

douwebakker

Golden Member

Op 13 december 2018 12:24:02 schreef nijhuisr:
Ik heb het over TR607. Deze moet op de basis 0v, emitter 0v en collector 50v meten.

Klopt dat wel? volgens de doc moet op de basis van TR607 ongeveer 8,5V staan

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 13 december 2018 13:04:03 schreef douwebakker:
[...]

Klopt dat wel? volgens de doc moet op de basis van TR607 ongeveer 8,5V staan

Ja, als het werkt.

Maar de gemeten waarden door MrDomo raken een beetje door elkaar.
Dus wou ik zeker weten wat nu de toestand is.

Weet nog niet zeker wat hij met "0.23 - 0.23 - 50,9" bedoeld.

Ik zou de 50V in het midden verwachten , dus 0.23 - 50 - 0.23.

Collector zit in het midden namelijk.

Op 13 december 2018 13:11:31 schreef nijhuisr:
[...]

Ja, als het werkt.

Maar de gemeten waarden door MrDomo raken een beetje door elkaar.
Dus wou ik zeker weten wat nu de toestand is.

Weet nog niet zeker wat hij met "0.23 - 0.23 - 50,9" bedoeld.

Ik zou de 50V in het midden verwachten , dus 0.23 - 50 - 0.23.

Collector zit in het midden namelijk.

Heren, ik u heeft gelijk ik maak er een potje van, de vermoeidheid zal er wel zijn ingeslopen en wellicht een beetje nonchalant geworden. is ook best een precies en vermoeiend werkje.

Ik weet ook dat je de specs kunt vinden, maar het word voor mij wel een hele grote opfris cursus! Zelfs zo'n simpel ding als de aansluitingen.

Natuurlijk zoekt het en begrijp je een schema beter als je op tekening al kan zien wat wat is zodat dat makkelijker zoekt op een printplaat en je dan vervolgens ook weer de onderdelen aan de andere kant van de printplaat moet zoeken. Best lastig als je dit niet regelmatig doet en ook niet zulk best gereedschap hebt. Dit is geen excuus, ik ben hier niet alleen omdat mijn toestel stuk is maar hoop er ook nog iets van te leren en hopelijk andere lezers ook, vooral van mijn fouten. Ik ben jullie daarom ook zeer erkentelijk.

Echter als iets in je achterhoofd schemert als dat de blijkbaar collector en emittor soms gewisseld zijn en ziet dat er verschillende torren worden gebruikt, toch pnp npn heb ik deze nuttige info maar verzaakt om op te halen, in ieder geval weet ik nu dat de Collector in ieder geval gelijk is "in het midden" dat scheelt al weer een hoop mogelijkheden.

Dit moet het dan zijn! toch? Okay voor we verder gaan hoe zit het nou op schema met basis emittor en collector. Duidelijk niet zo als ik dacht. Nu val ik door de mand dat ik de meeste lokaties gezocht heb via de omliggende componenten.

Ik zal me eerst inlezen......OK

Dit is wat ik bedoelde met de juiste waarden;

van links naar rechts op print zijde,
0.23 - 50,9 - 0

volgens mij dus!
B - C - E

Sorry voor alle verwarring, hoop maar dat ik het nu goed heb

[Bericht gewijzigd door MrDomo op 13 december 2018 14:51:02 (28%)]

Pijltje is emitter.

Maar weet je zeker dat er geen DC spanning op de uitgang staat? Heb je al die punten waar ik 0v bij heb gezet nog eens na gemeten met de pen wel goed op de ground?

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/gu5Cln.jpg

Zitten we niet gewoon naar een goed werkende protectie circuit te kijken?

Op 13 december 2018 14:45:18 schreef nijhuisr:
Pijltje is emitter.

Maar weet je zeker dat er geen DC spanning op de uitgang staat? Heb je al die punten waar ik 0v bij heb gezet nog eens na gemeten met de pen wel goed op de ground?

[afbeelding]

Zitten we niet gewoon naar een goed werkende protectie circuit te kijken?

Ik denk dat ik ze goed heb gemeten.. meerdere malen, volgens mij had ik toen al wel juiste ground maar een foutje kan, zeker gezien mijn laatste metingen.. hier zijn we mee begonnen. Wat betreft de DC op de uitgang heb ik nog even nagemeten. (OP DE MAIN PRINT)

L WIT -8 mv
R ROOD 0 - 1.5 mv
kan dit kloppen

Ik hoop dat dit consistent is met mijn vorige metingen;

links naar rechts op print
TR 606 BASIS - 0 -- 0 - 0,4 - 0
TR 603 BASIS - 0 -- 0 - 0.17 - 0.12

links naar rechts op print
TR 609 BASIS - ? -- 50.2 - 0.01 - 50,3
TR 616 BASIS - ? -- 0.01 - 0.02 - 0.01

Boven naar beneden op print
TR 615 BASIS - ? -- 0.04 - 0.17 - 0.02
TR 604 BASIS - ? -- 0 - 0.17 - 0

Ik blijk toch moeite houden, met de vertaal slag, schema, fysiek, en onder zijde / bovenzijde print, sorry ik hoop toch dat het voldoende is.

douwebakker

Golden Member

De transistoren 603 604 606 en 615 horen allemaal te sperren. Er moet een basisstroom door 607 gaan lopen via R 614.Er blijven maar een paar mogelijkheden over. Of een van de genoemde transistoren hebben lek of sluiting, of de weerstand van 270 K is onderbroken. Deze laatste niet meten in de schakeling maar aan een kant even loshalen om te meten.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 13 december 2018 16:13:48 schreef douwebakker:
De transistoren 603 604 606 en 615 horen allemaal te sperren. Er moet een basisstroom door 607 gaan lopen via R 614.Er blijven maar een paar mogelijkheden over. Of een van de genoemde transistoren hebben lek of sluiting, of de weerstand van 270 K is onderbroken. Deze laatste niet meten in de schakeling maar aan een kant even loshalen om te meten.

Ik heb toch nog maar even de weerstanden gemeten en het vreemde is dat R613,R615 goed te meten zijn maar R614 wisseld van 25K to 80K gisteren af en toe boven de 200K, op de 200K stand op de meter, MAAR ca 12K op de 20K stand?
Ligt dit nou aan mijn meter en heeft deze zoveel invloed op de metingen, ik vind namelijk dat de waarden die ik meet zo vaak fluctueren. Maar R614 spant de kroon. Dus eruit halen?

douwebakker

Golden Member

Op 13 december 2018 16:53:35 schreef MrDomo:
[...]

Ik heb toch nog maar even de weerstanden gemeten en het vreemde is dat R613,R615 goed te meten zijn maar R614 wisseld van 25K to 80K gisteren af en toe boven de 200K, op de 200K stand op de meter, MAAR ca 12K op de 20K stand?
Ligt dit nou aan mijn meter en heeft deze zoveel invloed op de metingen, ik vind namelijk dat de waarden die ik meet zo vaak fluctueren. Maar R614 spant de kroon. Dus eruit halen?

Word het niet tijd voor een goeie unimeter. En heb je de weerstand wel uit de schakeling gehaald?

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 13 december 2018 16:58:08 schreef douwebakker:
[...]
Word het niet tijd voor een goeie unimeter. En heb je de weerstand wel uit de schakeling gehaald?

Kerst komt eraan? Nee nog niet wilde mezelf nog even checken gezien mijn foutjes vanmorgen. Wachtte eerlijk gezegd ook nog op een reactie van heer nijhuisr! Ga de soldeerbout maar even in het vuur leggen.

Weerstand meet 268K buiten de schakeling!

douwebakker

Golden Member

daar zat mijn grootste verdenking. Dan zul je de 4 genoemde transistoren moeten controleren.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op 13 december 2018 17:38:15 schreef douwebakker:
daar zat mijn grootste verdenking. Dan zul je de 4 genoemde transistoren moeten controleren.

Oeps daar moet ik me even op voorbereiden, ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een tor heb getest op mijn multimeter, daarbij zie ik ook een splitsing PNP / NPN en natuurlijk het verwijderen van de torren wat best lastig is gezien mijn onhandige werkruimte, er is zeker geen kansje om ze op de print te controleren?

Gezien het vuil op de print is het niet raadzamer dat ik daar eerst wat aan doe voor ik de torren verwijder, misschien is daar sluiting oid.
Ik had het zo gelaten omdat ik bang was dat er dan evt andere fouten zouden optreden maar wellicht zou het ook de oorzaak kunnen zijn, of is dit niet waarschijnlijk?
Eerder meldde ik nog;

Toen ik aan de zener 601 meette en met mijn vochtige hand de print aanraakte begonnen de relais te klapperen.

Of zegt dit niks?

Zoals ik al eerder zei, haal R613 er even uit.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/924/TMX9Y6.jpg

Dan zou hij moeten inschakelen. Maar geen speakers eraan hangen.

douwebakker

Golden Member

Op 13 december 2018 18:25:24 schreef nijhuisr:
Zoals ik al eerder zei, haal R613 er even uit.

Dan zou hij moeten inschakelen. Maar geen speakers eraan hangen.

Precies, dat is de logische stap.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.