LG WD-1274FBN deurrelais vervangen

Hallo,

Het deurrelais ( 6110-F103-P1X1-R1-230V ) van mijn LG wasmachine ( WD-1274FBN ) is/was stuk.
De wasmachine gaf steeds vaker een 'dE' error aan dat de deur niet gesloten was.

Ik heb het relais open gemaakt en geprobeerd schoon te maken, maar naast oxidatie op metalen contacten was ook het 'steentje' (PTC?) geoxideerd.
Tijdens het (op)schuren zijn er stukje afgebroken.

Door het schoonmaken werkt het relais nu wel weer, maar ik vertrouw het niet meer.
Ik wil een nieuw deurrelais kopen maar die lijken er niet te zijn (nul voorraad). Wat kan ik nu het beste doen? Nieuw 'steentje' misschien?

Bedankt voor het lezen.

To the data sheets!

Er zou een alternatief van bijv Bosch of Whirlpool inkunnen. Deze zijn niet meer leverbaar helaas. Eaton is er mee gestopt...

maartenbakker

Golden Member

LG bestelnummer is 6601-ER1001A of 6601-ER1001B. Misschien met zoeken op internet nog wat te vinden?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de reacties.

Op 10 december 2018 22:27:23 schreef maartenbakker:
LG bestelnummer is 6601-ER1001A of 6601-ER1001B. Misschien met zoeken op internet nog wat te vinden?

Ik heb op die LG nummers gezocht en ook op (Bosch) 8996452012314 en het product is op alle plekken niet meer leverbaar/'obsolete'.
Deze website, die ik niet vertrouw, heeft voor 65 euro eentje: https://www.vajulitas.lt/103/product-4188-blokatorius_aeg_electrolux_z…
Of deze Duitse ebay'er, maar verzend niet naar buitenland(en kan geen contact maken via ebay): https://www.ebay.de/itm/AEG-Turverriegelung-Turschloss-Schloss-Nr-8996…

Rond de 20 euro zou mooi zijn om op te knappen, maar 65 euro (zonder verzending) is dan weer te veel voor mijn gevoel.

Kan ik het PTC 'steentje' misschien los kopen (of uit een andere deurrelais halen?) en vervangen zodat de deur weer een jaartje of meer mee kan? Of komt dit heel specifiek?

Ik las ook iets over 'gewoon' het deurslot (relais) uit te zetten, maar ik denk niet dat ik dat fijn vind. Misschien wel met een alternatieve beveiliging, kan zoiets?

To the data sheets!

Oké, laat maar, de patiënt is overleden. ;(

Bij centrifugeren hoorde ik veel lawaai en het rubber bij de trommel lijkt gesmolten (ook beetje rook). Iets schuurde blijkbaar.

Ik ga nog kijken of het mijn schuld is en dat ik de voorkant misschien verkeerd heb teruggezet of iets anders. De wasmachine was wel 'rechter' gezet, maar lijkt mij sterk dat dat het veroorzaakte.

To the data sheets!

Ik vermoed een gebroken trommelkruis.Draait trommel er nog recht in of "ovaal" als je een slinger aan trommel geeft??. Als je handig bent, is dit wel redelijk eenvoudig te vervangen en kosten redelijk laag.Plm 50-70 Euro voor een kruis.

Steentje is er niet los (uit een sloper heb ik er wel eentje), maar met een zgn universeel deurslot kan je je ook wel redden.