Jaccuzi printplaat om zeep

Hallo,

Wij hebben een probleem met onze Jacuzzi. De verliesstroom schakelaar valt steeds uit sinds kort. (dus hebben nu de zekering waar de jacuzzi achter zit maar afgezet)

Curieuzeneus als ik ben heb ik het toestel (15j oud ondertussen) eens opengemaakt in de hoop dat ik het zelf kan repareren.

Bij het openen van het hart van de jacuzzi zag ik al meteen wat het probleem was. en niet zo simpel op te lossen vrees ik.

Kijk ook naar de foto's in bijlage, linksboven op de printplaat een volledig zwarte vlek, dus de relais is doorgebrand. Ook aan de achterkant zie je dat de printplaat serieus beschadigd is.
De relais Zettler AZ2100 lijkt mij dus het probleem te zijn.
Bij het opzetten van de zekering beginnen er wat leds op de printplaat te flikkeren om dan nagenoeg direct de kortsluiting (door de relais?) Weet ook niet welke functionaliteit die relais triggerd, maar het moet iets basis zijn, zoals een pomp of verwarmingselement ofzo. Zal niets met die extra functionaliteiten te maken hebben zoals luchtbellen of geur of jets,... aangezien die op dat moment nog niet op staan.

Ik heb van de gelegenheid ineens gebruik gemaakt en de glaszekeringen die erin zitten zijn nog allemaal in orde (raar? ik zou verwachten dat zoiets kapot gaat ipv een component op mijn printplaat) Ik heb ook getracht de weerstand van het verwarmingselement te meten en dit was bijna 0. (terwijl open pinnen op mijn meter 1 weergeven)

Dus mijn vragen zijn de volgende:
1) Valt zoiets nog te repareren als ik een nieuwe relais koop en deze probeer op die plek te solderen (in de hoop dat er niets anders van de printplaat geraakt is)

2) Als ik een nieuwe printplaat zou vinden (heb er wel al enkele in Amerika gevonden voor enkele 100 dollars) hoe kan ik dan zeker zijn dat als ik het volledige moederbord vervang dat ik niet terug op hetzelfde probleem stoot? (maw, veel centjes kwijt ben om uiteindelijk opnieuw met een doorgebrande printplaat te belanden?

3) iemand een ingenieus idee om toch al gewoon de pomp aan de praat te krijgen aangezien het kouder wordt en binnenkort gaat vriezen. Anders kunnen mijn leidingen wel eens kapotvriezen :(

4) andere tips?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen en enkele onduidelijkheden kunnen wegwerken.

Als jullie nog bijkomende vragen hebben die niet duidelijk zijn in bovenstaand verhaal, vraag gerust!
Alvast een dikke merci om mee te denken!

een gammel relais wat enig vermogen stuurt en is verbrand, dat komt voor. je hebt zo te zien dezelfde relais op de print zitten welke niks doen, dus die kun je als donor gebruiken. als dit relais de verwarming schakelt en die is meer als 16A aan vermogen ben ik sneller geneigd om een degelijk magneetrelais te gebruiken. die print dingen zijn niet heel betrouwbaar, china liegt vaker over specs..

je hoeft de oude plaats wrs niet eens te gaan gebruiken, want je kunt de 12V aansturing verzetten naar het andere relais, printspoor doorkrabben van een ongebruikt relais ( niet aanwezige opties doorgaans ) en draadje van het oude relais naar diens vervanger en draad van de verwarming niet via de print, maar met een faston op het relais steken, op het NO contact bovenop.

ik zou het oude relais wel verwijderen en de print daar schoonmaken, zodat het geen verborgen rot contact bevat..

het relais moet wel goede verbinding maken met de 230V voeding, dus die draad op de common steken met een faston, en ook de rest van de print voorzien van de fase, de andere relais schakelen ook verbruikers op de fase.

begin maar met het relais verwijderen, print schoonmaken en scherpe foto's maken en posten van de kale plek waar het relais zat, om te zeggen wat er verzet moet worden.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 10 december 2018 22:38:15 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je contact is volledig opgestookt en verdampt. Dat wijst op een hoge stroom. Zettler is normaal gesproken een goed relais. Het zou best nog een kortsluiting kunnen zijn die net niet zwaar genoeg was om de nodige zekeringen aan te spreken. Een andere relais testen zal dat wel uitwijzen.

Inderdaad goed schoonmaken. Maar het grote gat aan de onderkant lijkt me er op te wijzen dat je misschien ook wat draadjes moet leggen.

Haal echt alle kool weg, dat geleidt namelijk.

Alvast super bedankt voor de feedback!

Hoe maak ik zo'n printplaat schoon? Als ik eens rondsnuffel kom ik hierop uit: https://www.circuitsonline.net/forum/view/116085

Dus met wat alcoholgel ofzo en een verfborstel afborstelen?

Ik ga deze week de printplaat er is volledig uit halen om dan over te gaan tot het reinigen.

Tips om zo'n stuk te vervoeren gezien de elektronica en 'statische elektriciteit'? (staat bij mijn ouders, dus ik ga de printplaat mee naar mij thuis nemen om daar te kunnen kuisen en hersolderen indien mogelijk)

btw, @testman, je gaat ervan uit dat het de relais betreft voor het verwarmingselement te schakelen? Misschien domme vraag, maar zie je dat uit die foto's? Of is dat een veronderstelling?

[Bericht gewijzigd door koerthe op maandag 10 december 2018 22:58:29 (15%)

volg de draad waar heater bijstaat en je weet het, die 2 dikke zwarte draden..

de zekeringen onder zijn 2x 30A en 1x 10A, dus er loopt wel wat vermogen..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 10 december 2018 23:14:36 (33%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, die 2 dikke zwarte kabels aan de zijkant gaan inderdaad naar het verwarmingselement eronder. Maar ik ging er niet van uit dat aangezien daar de connectie zit van het verwarmingselement dat het ook die dichts bijzijnde relais is die dat schakelt. Maar veel kans dat het inderdaad wel zo is.

Anyway, alvast dikke merci voor de feedback en het alternatief, ik ga de printplaat ophalen, kuisen en zet wat foto's hier.

Iets zegt me dat deze schade gevolg is en niet de oorzaak.

Gr.

Erik

het relais is na 15 jaar schakelen gewoon gaar. niets bijzonders, nog een geluk dat de last puur ohms is..

je kunt het element even doormeten, of die niet laag ohms doormeet naar de aarde, dat kan betekenen dat het element gaar is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Hoi,

Hier ben ik weer, ondertussen alles goed genummerd, gedemonteerd en opgekuist in de mate van het mogelijke.

Ziet dit er al goed uit?
(Voor de geïnteresseerden ook een foto van een doorgebrande relais.)

Ik heb 4 pinnen los gesoldeerd (aangeduid op foto met rode cirkel)

Wat zaken die ik in eerste instantie opmerk:
- Het is een 2lagige printplaat zie ik nu. (denk wel niet dat er onder de relais iets loopt.)
- Er is nog een verbinding die langs de bovenkant van de printplaat loopt door de relais die onderbroken is. (dus vermoedelijk een draadje daartussen leggen? Ik zie wel dat die langs de achterkant ook deels loopt en daar niet onderbroken is.)
- de dikke verbinding van de relais is langs 2 kanten een beetje losgekomen aan het contact en is koper zichtbaar.
- de relais voor de 220v voeding zie ik ook een contactpunt wat 'bruinig' aan de achterkant van de print. Dat is de aansluiting van heater 1 pin.

Verder om een vervang relais te zoeken heb ik keuze uit:
- Relais N/C (naast voeding en connectie met heater 1 - zie hierboven)
- relais low speed 1 (vermoed lage stand voor jets)
- relais high speed 2 (vermoed 2de stand voor jets)
- relais high speed 1 (vermoed 1ste stand voor jets)
- AUX (?? zegt mij alleen iets van audio/tv maar dat zit niet op de jacuzzi)
- circ pump (zegt het zelf al)
- blower (voor bellekes in de jaccuzi)
- N/C (??)

Ik heb vandaag nog is tussen de 2 pinnen van de heater de weerstand gemeten en die was enkele ohms (in de 10 of 20 dacht ik) dus zeer laag. Of moet dat tussen pin heater en aarde?

Wat zijn jullie suggesties? Valt er iets te doen om dat ding terug (veilig) aan de praat te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reacties! Much appreciated.

het andere relais zit ook al los in de soldeer, dat gaat ook tzt overlijden..

1 relais schakelt de nul en 1 relais de fase, ik zou 2 nieuwe bestellen..

ik zou 2 nieuwe relais bestellen, en de sporen herstellen, zwarte sporen goed uitkrabben, of met de dremel schoonmaken.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 12 december 2018 22:53:59 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb net alle kool nog eens goed weggedaan met een mesje.

Om die printplaat te herstellen heb ik wel nog enkele vraagjes (nog nooit gedaan):
- ik vermoed dat ik een kabeltje best niet onder de nieuwe relais laat doorlopen?
- welke dikte kabeltjes volstaan hier? Voor de dunne banen een dunnere dikte dan die brede aan de zijkant? (Aangezien ik zekeringen van 10 en 30A zie)
- iemand een idee voor een andere relais dan diegene die er nu inzit? Deze is enkel te verkrijgen in amerika en niet voor 1stuk. Dus nogal zonde. Ik kan me niet inbeelden dat er geen gelijkaarfige relais zijn die sneller te leveren zijn.
- hoe los ik het op met dat grote gat in de printlaat en die pin van de relais?
- moeten banen die aan de bovenkant en onderkant lopen ook langs beide zijden vastgemaakt worden/doorlopen?

- domme vraag: wat zou er gebeuren als ik de print nu gewoon terug steek zonder relais? Kortsluiting is weg denk ik en schakelt dan open contacten. Zou de rest buiten verwarmen dan gewoon werken?

P.s.: Sorry voor het spervuur aan vragen.

als je relais zoekt die langs de print bevestigd kunnen worden met een spoel van 15VDC. je kunt dan de vermogens lijnen gewoon bedraden, die rotte delen van de print zijn niet meer nodig. dinrail modellen nemen, en een stukje dinrail erin schroeven.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 13 december 2018 07:40:31 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi hoi.

Ik heb ondertussen een poging gewaagd om de print te maken adhv een andere relais op de print.

Zie de foto's voor het resultaat.

Kort gezegd:
- pin aan de relais ernaast nog eens extra gesoldeerd (maar half gelukt)
- relais eruit gesoldeerd bij 'aux'
- baantje onder de relais gerepareerd
- 'nieuwe' relais er terug in.
- Draadje gemaakt aan de pin van het doorbrande gat en dat terug op de dikke baan gesoldeerd op 3 plaatsen.
- gaatje door de dikke baan langs de zijkant om bovenstaande verbinding ook nog eens langs de bovenkant te solderen.

Op hoop van zegen. Vanavond ga ik de print terug plaatsen en zal ik weten of mijn gepruts iets heeft uitgehaald.

Enige onzekere waar ik me niet 100% ok bij voel is dat die pin/draad naar de dikke baan 220v is. En ik heb een pootje van een diode gebruikt. (De dikte komt wel overeen met de dikte van de pin van de relais.)

dit is niks zo, een stukje VD 1,5mm2 nemen en er een oogje inbuigen, dat rond de poot van het relais draaien en dan pas solderen. beide einden op de print solderen, bij voorkeur direct op de schroefklem waar de afgaande draad op uitkomt.

en neem een soldeerbout die vermogen zat heeft, met een 20W boutje kun je deze dikke koper sporen niet solderen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waar zit je ergens? Misschien dat een mede CO-er dit zo even netjes voor je maakt.

-
Shiptronic

Overleden

Haal eerst alle zwarte rommel weg, dit is koolstof en geleid, je krijgt nu makkelijk 230V~ op de print op plekken waar je het niet wil, bv. het klein spoortje wat je "gerepareerd" hebt, verder met testmans eens.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat mij verbaasd is dat de verliesstroomschakelaar is uitgegaan.
Dit kan komen door het koolstofspoor wat ontstaan is, maar kan ook duiden op een rot element in combinatie met een plakkend relais.

Meet voor de zekerheid dus ook even de weerstand tussen je element en aarde.

Spanning staat en stroom gaat!

Hoi hoi.

Even een update. Ik heb zondag de print al eens aangesloten.
Tegen alle verwachtingen in heeft de jacuzzi een dikke 5 a 10min gedraaid met alle functionaliteiten.

Maar ik vertrouw het ook niet zo van het vermogen dat van de pin van de relais naar de 'dikke'printbaan moet. Dus heb het boeltje maar terug afgezet.

Ik ga dus het advies van testman volgen.

Morgen even de print er terug uit om daar een 1,5mm tussen te zetten. Dacht dat op de relais te zolderen zoals testman aangaf met een oogje in draaien. Vervolgens de andere kant niet vast te solderen maar met een 'kabelschoentje' mee vast te schroeven daar waar de spanning op de print toe komt. (Staat in verbinding met de dikke baan)
Ik ga wel een nieuwe soldeerbout moeten kopen want met zo'n bout van 30w lukt dat idd niet zo. Ik dacht ineens 80w aan te schaffen.

Als ik het verwarmingselement uitmeet tov de aarde, dan zou ik verwachten dat de weerstand daartussen oneindig moet zijn. Correct? Of hoe interpreteer ik dat dan best?

P.s.: zijn er nog tips om dat zwarte kool verder weg te krijgen? Heb er al serieus op aan het krabben geweest met een mesje enzo om het meeste eraf te krijgen. Maar dat blijft zwart...

Wederom dikke merci voor de vele reacties en tips!

@Ganzz ik zit in regio mechelen. Print regio lille (kempen)

Inderdaad, naar aarde zou je oneindige weerstand moeten meten (of iig meer dan 1 Mega Ohm).

Koolstof op de plek van het verschroeide printspoor zelf zal lastig weg te halen zijn en is niet zo erg. Echter moet je vooral opletten dat er geen koolstofbrug is tussen sporen onderling en dat de afstand tussen koolstofvlek en andere printsporen zo niet te klein is geworden.

Om in te schatten hoe gevaarlijk zon koolstofvlek is moet je even kijken naar wat de sporen doen en wat het spanningsverschil is. Tussen een fase en nul zul je meer ruimte moeten bewaren dan tussen een fase en de zelfde geschakelde uitgaande fase.

Ik heb een tijd terug nog een print meegemaakt waar zon koolstofspoor voor vonkoverslag zorgde en daarmee kortsluiting maakte. Ik heb dat toen opgelost door met een dremel een inkeping te maken in de print, om zo het koolstofspoor te doorbreken. Als je dit doet, let er dan wel op dat je geen printsporen aan de andere kant doorbreekt. Indien dit niet anders kan zul je ze moeten omleiden met een stukje draad.

Spanning staat en stroom gaat!

Hoi.

Gisteren een kabel gesoldeerd aan de pin van de relais. (Zie foto)

@meander, weerstandsmeting tussen pin verwarming (beide) en aarde was oneindige weerstand zoals verwacht. Tussen pinnen onderling een 15 a 25 ohm.

Vanmorgend stond de jacuzzi al weer op 30°.

Dus hij lijkt het wel goed uit te houden. Ik volg komende dagen nog verder op.

Iedereen een dikke merci om mee te denken en ideeën en tips te delen!

KGE

Golden Member

Op 20 december 2018 10:55:55 schreef koerthe:
Hoi.

Gisteren een kabel gesoldeerd aan de pin van de relais. (Zie foto)

Misschien beter een goede kwaliteit (crimp)faston stekker aan die kabel zetten en aan de andere kant op de faston lip op het relais steken ?
En dan geen blauwe of rode stekkertjes aangeknepen met een combinatietang maar de ongeisoleerde versie met een echte tang gemonteerd. Dit soort soldeerwerk aan zo'n 'afgekloven' pin gaat ook weer los/branden/smeulen etc.

Heb je het relais ook vervangen ? Oorzaak van het heet worden van de solderingen is nl. ook vaak slecht contact in het relais zelf en daarmee soldeert het heet wordende contact zichzelf los.

Relais was helemaal om zeep. Dus heb deze vervangen door een andere van de print te solderen. (Voor audio wat ik niet heb)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Persoonlijk zou ik alles wat met vermogen te maken heeft van de print verwijderen en op deftige industriële relais zetten. De aanwezige relais kunnen dan nog de externe relais sturen. Het zijn dan wel veel minder grote stromen die door een dun laagje koper moeten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.