Siemens meter geschikt voor teruglevering?

Hallo CO'ers,

Ik krijg zonnepanelen op mijn dak ,en heb dat aangemeld ivm mogelijke teruglevering. Nu kreeg ik bericht dat mijn huidige meter niet geschikt is, en dat ik aan de 'slimme' meter moet.
Ik weet het type niet zeker ,ik vermoed PBYW.

Klopt dit verhaal, of is een een 'truck' om mij een nieuwe meter op te dringen?

Alvast bedankt voor jullie ractie,
Erik

Als de zon schijnt even alle verbruikers een uurtje uitzetten en kijken of hij terugloopt

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Als de zon schijnt even alle verbruikers een uurtje uitzetten en kijken of hij terugloopt

Is een optie, weet alleen niet hoe lang ik de mannen van Enexis buiten de deur kan houden. En als de meter toch vervangen moet worden, dan maar in een periode dat er weinig zon is.

P8YW is de metercode.
Het type is 7EC49 52-1AD11-1
Het is een vroeg type elektronische meter met mechanische telwerken. Die gaan niet terugdraaien als je teruglevert.

Lambiek

Special Member

Een slimme meter gaat ook niet terugdraaien, maar die laat in ieder geval wel zien wat je terug geleverd hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Linksboven naast T1 staat het symbool van een teruglooprem.
Zal dus niet terug draaien.

Hieronder:

Op 12 december 2018 15:27:29 schreef EricP:
Een spionage meter komt er hier niet in - het gaat niemand ene moer aan wat mijn actuele verbruik is en wanneer ik wat aan stroom gebruik. De tellerstand op zich trouwens ook niet...

De netbeheerder zal wel voor jouw beslisen welke meter hij achter uw deur hangt en die zal uw tellerstand kennen op het moment dat hij dat wil.

EricP

mét CE

Het verhaal van KlaasZ klinkt heel plausibel. Het zou zomaar wel eens waar kunnen zijn!

Je zou eens kunnen kijken wat ze met een 'slimme meter' bedoelen. Er zit een verschil in een 'digitale' meter en een 'spionage' meter. De eerste meet wel gescheiden wat je terug levert, maar heeft geen communicatie mogelijkheden. De 2de brieft alles door aan je netbeheerder (en dat zou dan 'administratief' uitgezet kunnen worden... Tot dat 'per ongeluk' opeens toch weer aan staat of 'uitzetten' alleen maar betekent dat het niet in de 'grote boze' database wordt gefrut - maar wellicht wel elders.)
Ik heb geen bezwaar tegen een digitale meter (op termijn, nu heeft een Ferraris meter nog teveel voordelen). Een spionage meter komt er hier niet in - het gaat niemand ene moer aan wat mijn actuele verbruik is en wanneer ik wat aan stroom gebruik. De tellerstand op zich trouwens ook niet...

Dit staat in de mail :

De slimme digitale meter registreert op aparte telwerken hoeveel energie u verbruikt of teruglevert. Op verzoek van uw energieleverancier lezen wij de meter uit. Standaard gebeurt dit 6 keer per jaar. Wanneer u kiest voor de slimme digitale meter vervangen wij, indien technisch mogelijk, ook de gasmeter.

U wilt uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen?
Als u niet wilt dat uw meterstanden op afstand worden uitgelezen, zetten we deze functie uit. U blijft dan zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.
Als u geen slimme digitale meter geplaatst wilt hebben dan kunt u deze weigeren. In dat geval plaatst Enexis Netbeheer kosteloos een conventionele digitale meter. Dit type meter registreert op dezelfde wijze als de slimme digitale meter maar is niet op afstand uitleesbaar.
Graag attendeer ik u erop dat het aanbod van een kosteloze slimme digitale meter éénmalig is. Indien u in een later stadium toch een slimme digitale meter wenst, dan worden hiervoor mogelijk kosten in rekening gebracht.

Ik kan er dus voor kiezen dat er niets wordt terug gestuurd. (voor nu, volgende stap mogelijkerwijs extra kosten als we niet uit mogen lezen??

Sine

Moderator

Die meter kom je sowieso aan het vervangen, anders krijg inderdaad niets terug voor je teruglevering (omdat de meter het simpelweg niet kan meten)

Slim of niet zou ik me persoonlijk niet te druk over maken.

Interessant trouwens dat men (in het algemeen) meteen denkt dat een netbeheerder iets wilt opdringen.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 12 december 2018 15:50:19 (20%)

Als u geen slimme digitale meter geplaatst wilt hebben dan kunt u deze weigeren. In dat geval plaatst Enexis Netbeheer kosteloos een conventionele digitale meter. Dit type meter registreert op dezelfde wijze als de slimme digitale meter maar is niet op afstand uitleesbaar.

Ik zou zelf hiervoor kiezen, enige nadeel is dat je de meterstanden zelf moet doorgeven.

Lees ook: Privacy en Security slimme-meterinfrastructuur

Uit dat document:

Het feit dat op afstand afschakelen mogelijk is bij conflicten met de energie leverancier / security issues heeft mij doen besluiten om GEEN op afstand uitleesbare meter te willen.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 12 december 2018 15:56:42 (18%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hier klinkt het alsof je kunt kiezen uit twee meters: ééntje waarbij op afstand uitlezen (op afstand...) wordt uitgezet, de andere die echt deze functionaliteit niet heeft. Zo heb ik het destijds niet begrepen/gehoord/gelezen.

Het 'dreigement' dat later een meter wisselen je geld gaat kosten, ik ga het meemaken. Ik heb mijn reeds afgekeurde Ferraris behouden en ga wellicht tzt over naar 3x25A ipv 1x35A (of 40) dus daar moet ik toch een nieuwe meter voor hebben en iets van aansluitkosten voor betalen.

Overigens mijn installatie niet aangemeld (is ook niet verplicht), hier gemopper over gehad (in de gespreksverslagen staat er al jaren in dat ik panelen heb en ook dat ik ze heb uitgebreid). Ook werd de jaarrekening niet aangepast, maar dit blijkt (afgelopen week) te komen door een intern foutje bij Eneco: ze hadden het verzoek tot aanpassing naar 'commercieel' ipv 'particulier' gestuurd en die schijnen er niets mee te doen.

@ sine: Eneco is daar heel open en eerlijk over, maar pas als je weet dat je niets HOEFT te accepteren. Als je dat niet weet, wordt er ook weinig tot geen informatie gegeven dat het niet hoeft. Bij andere leveranciers wordt er soms nog minder informatie gegeven en wordt (uit onwetendheid???) WEL gezegd dat het verplicht is. Overigens heb ik deze verhalen uit tweede hand, dus kan ik deze niet uitgebreid controleren. Bij mijn schoonouders wordt er wel flink aan de deur gerammeld (zonnepaneel installateurs, stroomaanbieders, etc) en zij wisten bv. echt niet dat ze de digitale meter niet hoefden te accepteren (een jaar voor ze zonnepanelen kregen en hun NIET afgekeurde Ferrarismeter m.i. dus veel fijner was geweest).

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 12 december 2018 16:00:44 (28%)

Sine

Moderator

@Roland,

Dat is een document uit 2010 ... er is het een en ander veranderd ondertussen.

Afschakelen op afstand mag niet meer, en uitlezen gebeurt 1x per maand.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 12 december 2018 15:56:43 (29%)

Zat even mee te lezen en wat u uzelf moet afvragen:
1. Hoeveel addons gebruikt u in uw browser (geen?);
2. Hoe goed is uw (android) telefoon geconfigureerd (geld ook voor Apple overigens);
3. Gebruikt u facebook, whatsapp, insta en ... die ik niet ken;
4. Als u winkelt staat u mobiel uit?
5. Zoekmachine?
6. ...

Als op bovenstaande vragen de volgende antwoorden gegeven kunnen worden:
1. Ghostery, adblcok, antivirus etc;
2. Ik ben expert en heb alle phising uitgezet;
3. Gebruik geen sociale media en ook geen gerelateerde messaging;
4. Ik heb geen mobiel/ik laat deze thuis;
5. Ik maak geen gebruik van internet;
6...

U snapt mijn punt, lees ook eens Tweakers (ter lering en vermaak). Mijn persoonlijke mening is dat uw meterstand nog het minste is waar u u zorgen om moet maken...
Het heeft voordelen EN nadelen. Als u persoonlijk negatief tegen een slimme meter staat dan gaat u voor de "conventionele" niks mis mee. Geen problemen ermee neem je de digitale.

Dat EricP dit niet wil is een PERSOONLIJKE keuze. Jouw keuze is dus geheel aan jou.

Volgens mij is het duidelijk dat je een nieuwe teller nodig hebt, nu nog de keuze die je (zelf) kan maken.

@Sine, wat is de recente versie ? Dat iets niet mag geeft me weinig vertrouwen trouwens als het technisch wel kan.

2015 versie van het document

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 12 december 2018 16:04:01 (35%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@Sebastiaan06 : Je hebt hier inderdaad een punt, ik ben wel gehecht aan mijn privacy en block zoveel mogelijk in mijn browser, mijn tel is een Apple van de zaak, dus daar hebben ze niet veel aan, maar toch, ook ik zal een digitaal spoor nalaten.

Mijn vraag kwam ook op omdat ik nogal wat verhalen heb gelezen (of die allemaal waar zijn weet in niet) dat de nieuwe meters het verbruik op en andere manier meten, waardoor de rekening mogelijk hoger uitvalt.

Op 12 december 2018 15:58:21 schreef Roland van Leusden:
@Sine, wat is de recente versie ? Dat iets niet mag geeft me weinig vertrouwen trouwens als het technisch wel kan.

Als ze op afstand kunnen afschakelen zit er een (vrij forse) schakelaar in de meter. Of die er in zit, daar kun je achter komen als je gaat googelen op het metertype.
Als die schakelaar er niet in zit, dan kunnen ze ook niet op afstand uitschakelen. Volgens mij zit die er ook niet in. Waarom zouden ze meters aankopen met een functie die ze toch niet mogen gebruiken?

@Klaasz,

Die schakelaar is ook onderdeel van het anti tampering systeem. Lees onderstaande artikel ook even, in mijn opinie is het verre van fictie...

http://www.nickhunn.com/how-to-hack-a-smart-meter-and-kill-the-grid/

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
EricP

mét CE

Waarom zouden ze meters aankopen met een functie die ze toch niet mogen gebruiken?

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Dat model is gewoon goedkoper. Die meter hangt er zomaar 30 jaar. Wat nu niet mag, zou over 5 jaar zomaar wel kunnen mogen. En als het niet mag... wil dat nog niet zeggen dat het niet gebeurt. 'Storing van de meter. Nee, we komen het niet oplossen, er is een betalingsachterstand' <of een andere op dat moment actuele k*t smoes>

Zoiets als wat Roland ook zegt dus.

ik ben wel gehecht aan mijn privacy

Idem hier. En op het 'ik heb niks te verbergen' betoog van Sebastiaan: De add-ons zijn alleen privacy-gerelateerd, mijn telefoon doet niet aan internet access, veesboek doe ik niet en watshap is leuk, maar dan moet je dus wel je telefoon laten internetten. Aangezien de telefoon dus geen netwerk doet, zal er dus ook geen wifi of blauwtand tracking plaats vinden - als het ding al mee gaat als ik boodschappen ga doen (10% van de tijd ofzo?). De searchengine is Qwant of startpage.

Dat die meter 'anders' meet, slaat waarschijnlijk op het cosφ gebeuren. Tevens kan ik me goed voorstellen dat een Ferraris meter niet of nauwelijks reageert op korte pieken - die schijf moet tenslotte wel ff versnellen. Ik kan me zo voorstellen dat een stuk LED-bagger met een Chinese voeding de meter minder hard doet lopen dan bij dat vermogen zou moeten. De electronische zou het zomaar wel eens 'goed' kunnen doen, en ja, dan betaal je dus meer. IMHO niet geheel onterecht - je gebruikt het tenslotte ook...

Op 12 december 2018 16:42:23 schreef Roland van Leusden:
Die schakelaar is ook onderdeel van het anti tampering systeem. Lees onderstaande artikel ook even, in mijn opinie is het verre van fictie...

ik kijk er zeker overheen, maar ik zie nergens dat er daadwerkelijk een schakelaar in de meters zit. Is in mijn ogen een sterk suggestief artikel, zo van: stel dat iemand zus en zo.... Ik geloof er geen bal van dat in de huidige slimme meters een op afstand bedienbare schakelaar zit.
Helemaal zeker weten doe ik het ook niet want ik ben al 10 jaar geleden met de VUT gegaan. Maar als iemand het wel zeker weet, kom maar met concrete voorbeelden.

Shiptronic

Overleden

Slimme meter mag je weigeren, dan krijg je een gewone digitale. Ferraris is afgelopen die krijgt niemand meer.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Op 12 december 2018 16:42:23 schreef Roland van Leusden:
@Klaasz,

Die schakelaar is ook onderdeel van het anti tampering systeem. Lees onderstaande artikel ook even, in mijn opinie is het verre van fictie...

http://www.nickhunn.com/how-to-hack-a-smart-meter-and-kill-the-grid/

Ook sensatie nieuws, bloomberg mag eerst eens bewijzend dat hun sterke verhalen kloppen.
https://tweakers.net/nieuws/146775/supermicro-onderzoek-haalt-geen-spi…

Op 12 december 2018 16:22:40 schreef KlaasZ:
[...]Als ze op afstand kunnen afschakelen zit er een (vrij forse) schakelaar in de meter.

In veel meters zit dat relais er ook in, of je nou een slimme meter krijgt of een slimme meter die dom gemaakt is.

Op 12 december 2018 16:07:40 schreef Dantos:
nieuwe meters het verbruik op en andere manier meten, waardoor de rekening mogelijk hoger uitvalt.

Ook daar zijn wat dingen over geroepen, ondermeer wat (discutabele) tests van een universiteit met spiky / smerige belastingen, en dat kon bij bepaalde meter types voor meetfouten zorgen. (loopt hier ergens een topic over)

Maar een vervangende meter is altijd een smart meter, maar dan zonder communicatie module of met een uitgeschakelde communicatie.

De siemens meter die je nu hebt heeft overigens ook al een elektronisch meetprincipe, dus daar zal bij een nieuwe meter (al dan niet smart) niet veel aan veranderen.

@EricP en @Dantos, ik wilde met mijn post niet uitlokken om jullie privacybeleid te delen. Ik wilde alleen duidelijk maken dat de minder alerte onder ons een duidelijk digitaal spoor nalaten (direct EN indirect -> facebook van vrienden...). Velen denken hier niet over na.

Bij de keuze kan dat voor sommigen onder ons van belang zijn, deze staan namelijk het hardst te schreeuwen betreffende privacy, maar zitten wel lekker op face, insta, whatsapp. Gevalletje boter op het hoofd.

Persoonlijk ken ik weinig mensen die "kluizenaar" zijn.
Ik heb er geen problemen mee een slimme meter te hebben, maar om te zeggen dat ik "alles wil delen" is iets anders (ghosterey, adblock, antivirus, etc...).
Desondanks kun je dus zelf de privacy gerelateerde keuze maken voor slim of zelfstandig.

Anoniem

Storing van de meter. Nee, we komen het niet oplossen, er is een betalingsachterstand.

Dat kan zowel met een draaischijf, digitale als slimme meter :-(

als het ding al mee gaat als ik boodschappen ga doen (10% van de tijd ofzo?).

Beveiligingscamera's op straat en in winkels nemen het wel over :-(
Of je financie?le instelling als je pint.
Die scant trouwens ook 24/24 en 7/7 wat er in en uit gaat.
Net als een slimme meter :-)

Dat die meter 'anders' meet, slaat waarschijnlijk op het cosφ gebeuren. De electronische zou het zomaar wel eens 'goed' kunnen doen, en ja, dan betaal je dus meer. IMHO niet geheel onterecht - je gebruikt het tenslotte ook...

Eerlijker kan het niet

hier is sinds een half jaar ook de meter vervangen, maar als ik op de parallel meter kan vergelijken loopt deze minder hard/even hard als de oude ferraris meter. ik vind de 2 tarieven wel raar, dat was voorheen ook niet zo, nachttarief stond stil.

als dat ding een relais zou bevatten welke per ongeluk 1x de halve regio afschakelde door een softwarebug, dan was dat ook meteen de laatste keer. dan komt er een relais bij die speciale functies heeft :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Dat kan zowel met een draaischijf, digitale als slimme meter :-(

Het ging erover dat 'remote disable' niet zo mogen. Bijeen klassieke meter KAN het niet. Bij een spionage meter MAG het niet - vooralsnog zie ik veel te veel over dat het wel zou kunnen om zomaar aan te nemen dat het niet kan.

[...] Beveiligingscamera's op straat en in winkels nemen het wel over :-(
Of je financie?le instelling als je pint.

Guess what... pinnen doe ik ook niet. Stapel cash uit de muur en als die op is de volgende stapel. Net zoals dat het niemand aan gaat wanneer ik wat aan stroom gebruik, gaat het ook niemand aan waar ik m'n geld aan uit geef en wanneer ik dat doe... En die instelling is echt niet van de laatste 5 of 10 jaar.

Dan kan je wel zeggen: je wordt genoeg in de gaten te houden. Dat is geen enkele reden om hier in mee te gaan - hier heb je nog een simpele keus. Gebruik die!