panaplex display veroudering?

Het toestel is een luchtvaart zend/ontvanger van Nacro COM810.

Het probleem is dat de display niet oplicht.
Het display is een zogenaamde Panaplex dat werkt als een neonlampje.
Volgens de datasheets zouden de displays moeten werken op vanaf 160V.
De hoogspanning +-180V wordt opgewekt door een omvormer, en is aanwezig.

Ik heb wat zoekresultaten gevonden die in de richting van 'cathode poisoning' wijzen.
link 1
link 2

Door een externe spanning aan te leggen van 230V licht het display wel op. Daarbij wordt het handwarm, en kan de aangelegde spanning nadien verlaagd worden. De helderheid is normaal. De automatische regeling ervan met de LDR links werkt ook.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?
- veroudering van het display
- cathode posoning
- lucht in het display

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

ik heb vaker gezien bij dergelijke displays, dat er een elco in serie wordt gebruikt in de AC voedingslijn, deze is dan gaar. oa bose en philips heeft apparaten die daar last van hadden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Dit is een 12/24V DC systeem
https://www.sigtronics.com/_pdf/air_pdf/air_intercom_pdf/SPA-400_Narco… Via Google gevonden berichten schrijven users dat de uitval met de luchtvochtigheid te maken heeft.

Ik heb het toestel gevoed op 12V (13.8V).
De omvormer voor de 180V zorgt ook voor +15V en +5V.
Vanaf +- 8V zijn deze spanningen stabiel.

Het display heb ik los getest, en ook daar was > 200V nodig om de segmentjes op te lichten.

Het fenomeen is blijkbaar gekend, hier bijvoorbeeld.
Een nieuw (gebruikt?) display kost > 100$

[Bericht gewijzigd door Pertinax op woensdag 12 december 2018 22:09:52 (27%)

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Sine

Moderator

@Pertinax
Dat is tricky, zeker omdat het een custom display is.

Aks het ding lucht trekt worden de cijfers witter van kleur, zolang ze neon-oranje zijn zou ik me daar niet te druk over maken.

Cathode poisoning kan zorgen voor slecht/niet/gedeeltelijk ontsteken van een segment. Zoals je al merkte kan tijdelijk op een flink hogere stroom bedrijven de segmenten weer schoon sputteren.
Maar poisoning verwacht je normaal bij niet gebruikte segmenten, niet bij een heel display.

Als al het andere faalt zou je een LED vervanger kunnen fabrieken voor het ding, met HE led displays hoeft dat niet eens zo ingrijpend te zijn.

Op 12 december 2018 21:23:22 schreef testman:
ik heb vaker gezien bij dergelijke displays, dat er een elco in serie wordt gebruikt in de AC voedingslijn, deze is dan gaar. oa bose en philips heeft apparaten die daar last van hadden.

Dat is voor VFD's met een gloeidraad. Dit is een panaplex display, ofwel plasma / gasontlading / nixie-achtige.

Tidak Ada

Golden Member

Weet je zeker dat de set op 12V DC moet staan? In de luchtvaart is 28V (≈ 2×13,6V) de norm.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Die panaplex zitten in losse klemkontakten gestoken. (Op het display zelf zitten met ITO vergelijkbare spoortjes zoals bij LCD)
Maken die wel goed kontakt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet niet of het bij Panaplex displays ook zo is, maar sommige neonlampjes (waaronder oude types TL-starter) bevatten een kleine hoeveelheid radioactief materiaal om de ionisatie gemakkelijker te maken.
Vaak is dat een materiaal met relatief korte halfwaardetijd waardoor de boel dus na tientallen jaren niet meer werkt.

Als je het leven wil rekken, kun je proberen om een ontstekingsdraad op de oppervlakte van het display te plakken en daar een ontsteekpulsje op aan te bieden. Sommige TL's hebben zo'n metalen strip over de buis die helpt bij ontsteken in koud weer.
Bekijk dan wel heel erg kritisch of de elektronica daar geen last van heeft!

Ook kan je kijken of je een segment (de punt bijvoorbeeld) kan loskoppelen en kan laten lopen op een hogere spanning of op een ontsteekpuls. Soms helpt het om één elektrode als 'keep alive' elektrode te laten werken.

Ten slotte kan je - mits de elektronica het aan kan - de 180v gewoon naar 230v verhogen, en de voorschakelweerstand van de displays verhogen. Je ontsteekspanning zal dan hoger zijn, maar de brandspanning kan je met wat experimenteren vrijwel gelijk houden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedankt voor het meedenken allemaal.

@Sine: het display wordt aangestuurd met een DS8880 en een DS8884.
(high voltage 7-segment decoder-driver). Een beetje zoals de antieke 7447. De ene voor de segmenten, de andere voor de andere indicaties.
De karakters met een 4022 gevolgd door high voltage inverter.

Het toestel moet niet hersteld worden om te hergebruiken in een vliegtuig, dus de ombouw naar 7 segment LED display zit in mijn achterhoofd. Met een CMOS 4543B, dan kan ik zowel CA als CK gebruiken.
Onderaan een foto van het binnenwerk met de merkwaardige processor.

@Tidak: goede vraag, heb het nog niet geprobeerd op 28V maar ik denk dat beide kan. Op 12V lijkt het correct te werken.

@Arco: de kontakten op het display zien er niet al te proper uit, maar dan zou je eerder missende segmenten of karakters hebben.

@Ledlover: dat wist ik niet. Het verval van het radio-actief materiaal lijkt een logische verklaring voor wat ik vaststel.
Het toestel is 1992 volgens de EPROM.
De voeding is een SM met een potkern en wordt geregeld vanuit de +15V dmv een PWM controller. De 180V ligt daarmee ook vast.
Ik heb er al aan gedacht extra windingen aan te brengen om de 180V te verhogen.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Niets vreemds voor de 80's hoor. Lijkt me een mk38p70 van Mostek.

Tidak Ada

Golden Member

....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 13 december 2018 22:05:03 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 december 2018 17:14:20 schreef Pertinax:
[....]
@Ledlover: dat wist ik niet. Het verval van het radio-actief materiaal lijkt een logische verklaring voor wat ik vaststel.
Het toestel is 1992 volgens de EPROM.
De voeding is een SM met een potkern en wordt geregeld vanuit de +15V dmv een PWM controller. De 180V ligt daarmee ook vast.
Ik heb er al aan gedacht extra windingen aan te brengen om de 180V te verhogen. [bijlage]

Je zou nog kunnen proberen of het display wel beter ontsteekt met belichting met UV-LED's of voorlopige een andere UV-bron (fel zonlicht mag ook). Dat ioniseert het gas ook.
Op Neonixie worden daarom vaak blauwe LED's onder de buisjes geplaatst (maar ook voor het aanzien :( ).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 13 december 2018 17:14:20 schreef Pertinax:
Bedankt voor het meedenken allemaal.

@Sine: het display wordt aangestuurd met een DS8880 en een DS8884.

Ah, die zijn wat moeilijk voor een LED display, maar inderdaad, de hele driver vervangen is ook nog niet zo'n gruwelijk karwei.

Op 13 december 2018 16:35:41 schreef Ledlover:
Ik weet niet of het bij Panaplex displays ook zo is, maar sommige neonlampjes (waaronder oude types TL-starter) bevatten een kleine hoeveelheid radioactief materiaal om de ionisatie gemakkelijker te maken.

Bepaalde panaplex displays hadden inderdaad wat Krypton-85 om een beetje te helpen met ioniseren, dat staat dan ook meestal op de sticker (Kr85)
Met een half-life van iets van 10 jaar kon dat inderdaad eens flink minder actief zijn, in dat geval gaat ook een nieuw (oud) display je niet helpen.

Wat overigens niet verklaard dat het display wel werkt als het een tijdje met een hogere spanning/stroom bedreven is.

Arco

Special Member

Ik heb ook een panaplex door led displays vervangen, was goed te doen. (e.e.a. hangt wat van betreffende schema af ook)

https://www.uploadarchief.net/files/download/6622-1.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member