Kan je een 600V schakelaar gebruiken op 230V?

de vraag is simpel,
Kan je een 600V schakelaar gebruiken op 230V?
het enigste dat het gaat schakelen is een lamp.
het gaat men over deze schakelaar
https://www.banggood.com/nl/2pcs-NO-NC-Emergency-Stop-Switch-Push-Butt…
:p

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De aangegeven contact rating is het maximum wat de schakelaar mag hebben. Minder is geen probleem.

Das maar beter ook, die schakelaars van chinoi zijn iets minder kwality.

Ik zou daar zeker geen 600V op vertrouwen, maar voor 230V zullen ze het wel doen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
GJ_

Moderator

Dat mag, thuis.
Dat mag niet in professionele omgeving, bv een werkplaats, waar werknemers rondlopen.

Wat is er dan mis mee dat dat niet mag?

GJ_

Moderator

Daar is niks mis mee, maar je gaat in bv een werkplaats geen noodstop hangen voor een lamp natuurlijk. Zo'n noodstop paddestoel mag niet voor verwarring zorgen. Als je met je kop klem zit in een machine is het helemaal niet fijn als men eerst even wat verschillende noodstoppen moet proberen.
Bovendien moet er zeker voor een noodstop een kloppende EC verklaring bij zitten, en die zie ik er zo snel nog niet bij zitten.

Daarom: leuk voor thuis.

Ah, duidelijk.
Ik vroeg me ook al af waarom TS een noodstop gaat gebruiken om een lamp aan en uit te zetten.

mel

Golden Member

Om te zien of de lamp UIT is? >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Hubie, hahahahaha :)
Maar zo gaat het echt, regeltjes, regeltjes.. en ten slotte gebeurd er helemaal niks :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 15 december 2018 05:03:39 schreef mel:
Hubie, hahahahaha :)
Maar zo gaat het echt, regeltjes, regeltjes.. en ten slotte gebeurd er helemaal niks :P

Toch hebben we de regeltjes nodig in deze volle maatschappij.
Je ziet het maar in Engeland. Schreeuwden het hardst om te veel aan regels (uit de EU). 1 brand in Londen en men schreeuwt om extra regels en toezicht in de bouw.
Lastig om zon land te besturen....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

moet je maar eens zien hoe een netbeheerder werkt, dat lijkt wel ambtelijk. 10KV voeding van de trafo afschakelen voor een paar uur om een nieuwe kast aan te kunnen sluiten, komt met een papierwinkel waar geen hond op zit te wachten, moet de voeding weer terug erop zijn ze in geen velden of wegen te vinden, want ze hebben daar een ruime middagpauze..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Bij 10 kV kan ik het me nog wel voorstellen.. 1 foutje en de gevolgen zijn eu.... drastisch >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 december 2018 08:24:11 schreef Toeternietoe:
[...]
Toch hebben we de regeltjes nodig in deze volle maatschappij.
Je ziet het maar in Engeland. Schreeuwden het hardst om te veel aan regels (uit de EU). 1 brand in Londen en men schreeuwt om extra regels en toezicht in de bouw.
Lastig om zon land te besturen....

Met de stint ging het niet veel anders. De regels werden versoepeld om dat ding op de weg toe te laten en nu dat het fout gegaan is wordt er weer om regels geroepen....

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
GJ_

Moderator

Ehh, dat je geen loze noodstop in een werkplaats monteert lijkt me meer een kwestie van gezond verstand dan iets wat om regels vraagt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar dat is de crux van het probleem: gezond verstand is een verschijnsel dat uitsterft, heel erg snel zelfs. De diverse overheden hebben daar geen oplossing voor, of realiseren het zich zelfs misschien niet, en voeren dus maar regeltjes en procedures in.

Bv. de hele professionele informatica staat stijf van de ITIL-procedures, vandaag de dag; maar als je ITIL eens goed tegen het licht houdt zie je eigenlijk niets meer dan de (nogal onhandige) formalisatie van gezond boerenmensenverstand. Alsof het niet vanzelf spreekt dat je geen server gaat rebooten zonder af te spreken met de beheerders van wat er zoal op draait, of met de personen/diensten die zouden alarmen kunnen binnenkrijgen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Ja, zo ken ik er nog wel een paar. VCA bijvoorbeeld. Bedacht door de grote installateurs om de kleintjes dwars te zitten. Heeft niks met veiligheid te maken en is een puur commercieel dingetje.

zekers, t is merendeels logisch denken bij die cursus, t hele bedrijf kan er weer voor gaan leren want de passen zijn bijna verlopen, was toen al zo'n gedoe en zal nu alleen maar meer gedoe zijn.. door de drukte kom je aan de rompslomp van die vca niet eens meer toe, gereedschappen keuren en klimgerei krijg je amper nog tijd voor, en dat is alleen maar meer werk geworden gezien er personeel en dus materieel bijkomt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Het probleem is dat bijv. de Europese regelgeving zijn doel meestal voorbij schiet en uitmondt in overijverig ambtelijk geneuzel...
Men zou zich wat meer met praktische zaken bezig moeten houden.

Zo is er nu regelgeving over hoe krom een banaan mag zijn (alsof iemand dat wat kan schelen). Een te kromme banaan komt de EU niet in... ;)
In kleding zitten nu 5 (verplichte) labels. Tijdje terug wilde men dat zelfs uitbreiden naar 11(!), maar daar werd toch een stokje voor gestoken...

Goed voorbeeld van niet logisch denken:
Laatst kocht ik een schaar in een clamshell verpakking. Op de verpakking stond dat ik die kon openmaken met ...een schaar. ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 15 december 2018 16:06:05 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

van mij mogen die eu commissie zo met 2/3 reduceren. als ze ergens tijd zat hebben en met geld kunnen smijten van een ander is het daar wel. hoop flauwekul en handjeklap regelingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 december 2018 12:31:48 schreef Roetzen:
[...]
Met de stint ging het niet veel anders. De regels werden versoepeld om dat ding op de weg toe te laten en nu dat het fout gegaan is wordt er weer om regels geroepen....

Nou, het is nog wranger. De regels werden niet versoepeld, ze werden gewoon niet nageleefd. Bijvoorbeeld: voor motorvoertuigen en brommers en andere voertuigen is voorgeschreven hoe groot de remvertraging moet zijn. De Stint voldeed daar niet aan, maar werd toch toegelaten. Dus, of ze hebben het niet eens gemeten, of ze stonden er niet bij stil dat er regels voor zijn. En zo waren er nog 5 cruciale fouten waar ze gewoon overheen zijn gestapt.

mvdk

Golden Member

Wat de oorspronkelijke vraag betreft: gebruik dingen waarvoor ze bedoelt zijn.
Wat betreft de off topic discussies: testman noemt een mooi voorbeeld met dat vrijschakelen van een trafo. Een tamelijk eenvoudig klusje, maar zo zijn er zoveele. Een teamleider bij ons bedrijf destijds: kan je dat niet even tussendoor doen? Het probleem is dan dat als je alles als tussendoor klusjes gaat doen, er geen werk overblijft waar het "tussen" past. Er schiet me een situatie te binnen, de(ver)bouw van een rioolgemaaltje. Moeten damwanden geslagen worden. Wisten al van het begin dat daar kabels liggen, voor de twee trafo's in het bestaande gemaal. Ik word benaderd door een familielid die werkzaam is bij het ing.buro. Valt daar bij jullie nou echt niks te regelen? Ik met de hoed in de hand vragen bij de collega's, de man van de planning wijst naar de stapel opdrachten die er liggen. Ik zeg tegen m'n neef, joh, sla die damwanden gewoon door die kabels, sist even, en daarna moet je duur schakelen betalenn.
Uiteindelijk hebben ze gewoon hun beurt afgewacht.
Tis allemaal mensenwerk, dus als je vaste tijdstippen afspreekt, dan moeten beide partijen zich óók daaraan houden.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat de oorspronkelijke vraag betreft: gebruik dingen waarvoor ze bedoelt zijn.

Inderdaad, en ook dat is maar simpel gezond rechttoe-rechtaan, zoals het hoort (op de deetee-vaudt na :) )

Over die Stint zeg ik verder liever niks meer, dat is inderdaad al te wrang. Men zou bijna blij zijn dat er "maar" vier doden zijn gevallen - maar dat klinkt wel heel erg cynisch.

Over de Europese eenmaking: zoals ik het begrijp was al die regelgeving bedoeld om stapsgewijs te komen tot een enkel Europees "gezond verstand"; maar zoveel jaren later moet men vaststellen dat er daarvan weinig tot niks in huis is gekomen, eerder integendeel. Een ernstige bijsturing, of zelfs "heruitvinding van het concept" lijkt aangewezen, jawel. Maar politici (v/m) geven niet graag toe dat ze voor een onhaalbaar idee aan het pleiten waren, veel liever blijven ze hun kop in het zand steken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Hola, ik, en met mij velen, verdien goed in de EU. Een heleboel nutteloze kosten en allerlei vertraging door lokale regeltjes behoren tot de verleden tijd. Het "Europees gezond verstand" werkt best goed.