Led TL buis, welke soorten?

Deze week heb ik een lichtarmatuur aangeschaft met een LED TL buis.
Op het armatuur zit een sticker die vertelt dat je alleen LED buizen met enkelzijdige voeding mag gebruiken. Maar vanaf de aansluitklemmen gaan er wel draden naar beide einden van de buis. Hoe zit dat?

Vanaf de L-klem gaat een draad naar het ene uiteinde van de buis. Vanaf het andere pootje gaat een draad naar het andere uiteinde en vanaf het andere pootje daar gaat een draad terug naar de N-klem.

Bestaan er ook andere soorten LED TL buizen, zo ja welke, en wat is het wezenlijke onderscheid?

dit is een buis met L en N aan 1 zijde, de andere kant heeft een doorverbinding. dat is bij het overgrote deel van de led buizen zo.

heb er pas 3 gezien die de voeding op beide pennen van 1 kant had zitten, die lagen in de kliko omdat daar dus meteen sluiting mee ontstond..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 15 december 2018 20:54:59 (35%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je laatste opmerking snap ik niet. Mijn buis heeft de voeding toch ook aan 1 kant? Alleen loopt 1 van de draden via de doorverbinding aan de andere kant. Dat hebben ze zeker gedaan omdat je dan de buis er ook andersom in kan zetten.

@KlaasZ:
Als je het aansluit volgens dit schema maakt het niet uit hoe deze in het armatuur word gemonteerd.
@testman:
Anders als de L&N aan één kant zit is er maar 50% goed en 50% dat er sluiting ontstaat.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 15 december 2018 21:51:50 schreef GerardMonique:
Anders als de L&N aan één kant zit is er maar 50% goed en 50% dat er sluiting ontstaat.

Je bedoelt dan: als in het armatuur L en N direct op 1 kant zitten.
Maar mijn andere vraag: zijn er ook buizen die inwendig anders zijn aangesloten? En hoe herken je die?

de buizen die ik heb gezien hadden op 1 kant de L op beide pennen zitten en op de andere kant de N op beide pennen zitten. dat levert normaal gezien kortsluiting op, alleen zonder starter of led starter ( wat een zekering is ) niet. maar omdat dit zeldzaam is, maak je er juist sluiting mee. ik heb die buizen dan ook aangepast, draad losgehaald aan 1 kant, die aan de andere kant gezet en brug tussen de 2 pennen aan de L en N zijde weggehaald..

nu zijn die led vervangers ook niet super, beter een ander armatuur erin zetten met niet wisselbare led. al vaker gehad, ook met goede ledbuizen dat er 1 of meer duidelijk minder licht afgeven.

recentelijk ook wat g12 led lichtbronnen gezet in een cdm-t armatuur, dat is ook niet geweldig, de koeling is al snel een probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even een kanttekening bij LED buizen. Ik zelf zou alleen genoegen nemen met een CRI van >95 en een goede r12 waarde (o.a. voor goede weergave kleur rood, wat altijd tekort schiet bij LEDs). Waarom zou je anders LED willen, want de hoeveelheid lumen/W is ong. gelijk met gebruik reflector bij TL. Tevens goed opletten of de ‘buis’ warmer wordt dan 55-65 graden.

Nog een eigen verhaaltje, voor wat het waard is. Heb zelf bij mijn werkplek de TL vervangen voor een zelf ontworpen LED TL (1m lang met min. 4600 echte lumen opbrengst), bestaande uit aluminium profiel, aluminium PCB met 100 Yuji BC serie 3200K LEDs, want bij wit LED of TL krijg ik na paar uur gewoon hoofdpijn. Resultaat: Een sterke verbetering in kleur met aflezen weerstanden bijvoorbeeld. Ook is het veel aangenamer om te werken. Telkens als ik de deur open heb en ik kom weer terug lopen, lijkt het net of de (beginnend onder gaande) zon schijnt door de deur post. Echt prettig licht en het houdt je ‘s avonds ook niet uit je slaap, dankzij lagere blauw licht weergave. Wilde het eerst niet geloven, maar het is wel waar wat de wetenschappelijke artikelen schrijven over o.a. blauw licht. Is nu veel ontspannender kijken gewoon. Moet je eigenlijk gewoon ervaren.

Daarnaast, zoals testman ook al schrijft: Beter de hele armatuur vervangen, want die vervangers zijn inderdaad verre van consistent en worden meestal ook erg warm, wat de LEDs beduidend minder lang mee laat gaan. Standaard dimt een witte led met ong. 1-2% per jaar aan lichtopbrengst bij normaal gebruik. Hoe heter hij wordt, des te sneller dit gaat en des te sneller ook je diode op brandt.

edit: Tevens zijn er slimme LED TL’s die werken met een kleine doppler radar. Hoef je niet eens meer de schakelaar om te zetten.

die led tl's met ingebouwde pir ken ik, daar was best veel uitval van. best wat van die dingen uit de bak gevist, pir stekkertje lostrekken en je hebt een prima werkende gewone ledbuis..

ook al een aantal buizen gehad waar de primaire elco van 1uf overleden was door de hitte. zet eenzelfde nieuwe ledtl naast een gebruikte ledtl en je ziet verschil in lichtopbrengst. vooral leds die op het randje draaien en slecht kunnen koelen lopen snel terug in lichtopbrengst..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 december 2018 23:09:07 schreef Wcool18:
Daarnaast, zoals testman ook al schrijft: Beter de hele armatuur vervangen, want die vervangers zijn inderdaad verre van consistent en worden meestal ook erg warm, wat de LEDs beduidend minder lang mee laat gaan.

Is in mijn geval niet van toepassing want ik heb een compleet armatuur gekocht, inclusief buis. Was alleen maar nieuwsgierig naar de aanduiding eenzijdig gevoed. En of er ook nog andere varianten bestaan.
Het gaat hier weer alle kanten op.

je hebt gewoon lege tlbakken met bedrading naar de voetjes, speciaal voor led buizen de norton axl 2x1500 bijv.

echter is dat niet de beste oplossing, leuk voor de lo budget garage renovatie, maar als je dat goed doet neem je bijv de philips coreline wt120C ledbak. die is dezelfde prijs als de norton axl bak met 2 goede ledbuizen erin..

ledbuizen is meer om ouwe tlbakken nog enigsinds te kunnen gebruiken met lager verbruik.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 16 december 2018 09:42:48 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Persoonlijk veel ervaring met het ombouwen van oude Tl-armaturen naar LED Tl-buizen.
Standaard gebruiken wij de Philips Ultra Output LED buizen met 3700 lumen output.
VSA’s en elco’s uit de bakken knippen, fase en nul direct op de G13 voet en je bent klaar.

Voor parkeergarages werken wij vaak met de besproken LED Tl-buizen waarin een Doppler radartje zit waardoor de LED Tl-buis in rust 20% lichtsterkte geeft of helemaal uit is en met verkeer naar 100% van zijn lichtsterkte gaat.
Dit type LED Tl-buis wat wij gebruiken is een Chinees model van een Nederlandse firma met 3 jaar fabrieksgaranfie welke tot op heden prima en storingsvrij werken.
Enige tijd geleden heeft Philips ook zo’n LED Tl-buis met interne Doppler radar gelanceerd., op basis van de UO LED serie. Prijstechnisch interessant en ook enkelzijdig 230VAC gevoed.

Klanten compleet nieuwe LED armaturen aanbieden is lichttechnisch misschien een betere optie maar tot op heden kies ik toch liever voor losse LED Tl-buizen. Recentelijk hebben wij een fabriekshal met 300 Tl-buizen omgebouwd naar Philips UO LED buizen, voor een prima prijs. Als deze LED buizen over zeg 10 jaar het begeven zijn ze inmiddels stukken goedkoper en beter. Dit zal de klant makkelijk accepteren. Stel dat hij over 10 jaar te horen krijgt dat al zijn 300 stuks LED armaturen van bijvoorbeeld €100,00 stuk wederom in zijn geheel vervangen moeten worden inclusief dure arbeid, dan heb ik denk ik een hele boze klant...

Op HF VSA geschikte LED Tl-buizen na zijn de meeste LED Tl-buizen enkelzijdig gevoed. Dus fase en nul op de 2 pennetjes van de G13 voet.
De T5 LED Tl-buizen zijn hoofdzakelijk HF VSA geschikt. Enkele 230VAC modellen van merk neutrale producenten hebben soms dubbelzijdige voeding dus fase op de 2 fittingpennetjes links en de nul op de 2 fittingpennetjes rechts, of visa versa.
Omdat er een risico op elektrische schok bestaat met dubbelzijdige 230VAC voeding, fase zit al in de fitting en met je vinger druk je de nul kant in de fitting waardoor er stroom kan gaan lopen, worden ook de T5 LED Tl-buizen steeds vaker enkelzijdig gevoed.

De kleur, CRI en UGR van LED Tl-buizen laat inderdaad nog wel eens te wensen over. Er wordt vooral gefocussed op veel licht omdat de toepassing vaak in de werkplaatssfeer is.
Persoonlijk zou ik daarom ook niet graag een LED Tl-buis boven mijn werkbank hebben.

De LED-TL’s die jullie omruilen, weet je zo ook wat de max. temperatuur daarvan is i.v.m. warmte afgifte? Ben daar wel nieuwsgierig naar, want dat zijn balkjes die ‘exclusief’ voor B2B zijn neem ik aan?

Op 16 december 2018 17:03:03 schreef T-sec:
De kleur, CRI en UGR van LED Tl-buizen laat inderdaad nog wel eens te wensen over. Er wordt vooral gefocussed op veel licht omdat de toepassing vaak in de werkplaatssfeer is.
Persoonlijk zou ik daarom ook niet graag een LED Tl-buis boven mijn werkbank hebben.

En het zorgt voor minder verbruik (dunnere fosfor laag), dus eerder terugverdiend bij de klant. Denk dat dit de grootste competitieve overweging is van de fabrikanten :) Toch vind ik wel dat kleurweergave een ondergeschoven kindje is, want ook in de werkplaats heb je gewoon goed licht nodig, niet per sè ‘veel’. Zo ook op bijv. de verfafdeling van de GAMMA. Het is mij daarom ook al opgevallen dat bij de betere verfspecialisten waar ik ben geweest nog gewoon halogeen hangt bij de toonbank i.p.v. LED TL. Misschien vanwege die reden, want halogeen is ook gewoon een filament, net als gloeilamp :)

Ik zou mijn werkplaats met TL’s vol kunnen hangen, maar dat zorgt er niet voor dat ik bijv. makkelijker en sneller kleurcodes van weerstanden kan aflezen en op kantoor zonder (veel) ramen geen hoofdpijn meer krijg... Vindt het gewoon jammer dat er niet door alle fabrikanten gewoon standaard veel aan wordt gedacht.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat lijkt me voor dit topic niet handig ;)

Op 16 december 2018 17:03:03 schreef T-sec:
Persoonlijk veel ervaring met het ombouwen van oude Tl-armaturen naar LED Tl-buizen.
Standaard gebruiken wij de Philips Ultra Output LED buizen met 3700 lumen output.
VSA’s en elco’s uit de bakken knippen, fase en nul direct op de G13 voet en je bent klaar.

fase en nul op dezelfde g13 voet? dat is beunwerk, fase op de ene voet en nul op de andere voet, anders gaat de 1 of andere een keer de buizen draaien en gaat het klap en flits.

dat je ledbakken met niet verwisselbare led na x jaar moet vervangen is niks nieuws, 50.000 uren is de max wel, en dat is al met de nodige % uitval zoals dat met evsa en tlbuizen ook al was. 6 jaar geleden is een hal opgeleverd van t werk uit, daar hangt 17km aan led verlichting in, was destijds het grootste led project in de EU. al die bakken werken nog steeds, inclusief de pirren die er dik 100 zitten.

ook nu worden bij klanten de oude tlbakken vervangen ( je wilt niet anders, stof en rot kunstof in de voetjes ) en komen er led bakken op de lichtlijn profielen. de klant had al ervaring met retrofit, maar heeft er alleen ellende mee gehad, die wilde dus nieuw spul wat weer jaren meekon. wat mij betreft kan retriofit wel, maar bekijk het eerst. niet zelden dat je nadien van monteurs hoort dat de bakken rot als kaf waren en de herstelling het niet meer waard was. soms is dat met bakken van 40 jaar oud en soms zijn het bakken van 10 jaar oud, er is niet altijd wat van te zeggen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 16 december 2018 21:32:46 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 december 2018 21:30:14 schreef testman:
[...]

fase en nul op dezelfde g13 voet? dat is beunwerk, fase op de ene voet en nul op de andere voet, anders gaat de 1 of andere een keer de buizen draaien en gaat het klap en flits.

...soms is dat met bakken van 40 jaar oud en soms zijn het bakken van 10 jaar oud, er is niet altijd wat van te zeggen.

De Philips LED Tl-buizen hebben de Fase en Nul aansluiting op de 2 pennetjes van de G13 voet aan de tekst/labelkant zitten en geen Fase of Nul aansluiting op de andere G13 voet. Die is vaak blanco.
De G13 voet aan de andere zijde heeft soms een zekering over de 2 pennen zitten waardoor je de Fase of Nul via deze voet naar de Nul of Fase pen op de andere G13 fitting brengt.
Als een LED Tl-buis enkelzijdig gevoed is en je doet de LED Tl-buis er verkeerd om in dan doet hij meestal niks als de andere zijde blanco is, of zoals je schreef, dan vliegt de zekering er uit.

Wanneer wij Tl-bakken aantreffen waarvan de fittingen rot zijn, of het armatuur is in zijn geheel in staat van ontbinding dan heeft het vanzelfsprekend geen zin om hier (veilig) LED Tl-buizen in te maken.
Dan kan de klant kiezen tussen LED voorbedrade/voorbereidde Tl-armaturen, of iets duurdere LED TL-armaturen met vaste/niet uitwisselbare LED module.
In het laatste geval geven wij in de offerte op wat de verwachte levensduur van het armatuur zal zijn in de situatie waarin hij wordt toegepast. Zodat de klant weet dat hij over x jaar weer aan de beurt zal zijn. In kleinere oplagen heeft de klant hier meestal weinig oog voor. Onder het mom "tegen die tijd zien we dan wel weer."

reken maar uit, T8 bak met evsa doet 10.000 uur met de buis, na 5 buizen komt de evsa, maar meestal eerder. een duurdere ledbak doet ook 50.000 uur, zowel led als driver, laat zeggen dat die ook wel komt voor de 45.000 uur. de goedkope halen 30.000 uren, maar die zie ik voor de 18.000 uur al geregeld uitvallen. die ledspots buiten van 20-30W zijn een goed voorbeeld, gaan geregeld stuk..

nu zijn er meer soorten gasontlading lampen aan het verdwijnen, de 400W hpi lampen zijn er ook niet meer, een eco versie die 360W doet is er wel, maar daar begint het uitfaseren doorgaans mee.

van lichtlijnen kun je vaker gewoon nieuwe bakken bestellen, met led. na 15 jaar is de boel toch gaar, ombouwen naar ledbuizen kost meer tijd en levert minder goed licht op als de bak als led uitvoering nemen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een van onze klanten heeft momenteel 250 explosievrije HF Tl-armaturen met hierin Aura long life buizen (80.000 uur) omdat vervangen dure tijd en werkonderbrekingen kost. Deze verlichting brandt 24 uur per dag boven druk werkverkeer.
Als hij over zou gaan naar complete LED armaturen dan moeten deze er omgerekend na ca. 5 jaar al weer uit vanwege end of life. Dat is echt niet te verkopen. Deze klant is ondanks een aanzienlijke energiebesparing ook niet enthousiast over (HF instant fit) LED Tl-buizen vanwege de levensduur. Misschien als de levensduur ooit verdubbelt tegen een betaalbare prijs.

Philips probeert de uitfaserende HPL en HPI lampen te omdervangen met de TrueForce LED HPL/HPI/SOX lijn. Flinke LED lampen met forse vermogens tegen een aanzienlijke prijs.
Tot op heden een handje vol van de LED HPL vervangers in lantaarnpaalkoppen gemonteerd omdat de groothandel alleen deze optie nog levert. Werkt op zich ok alleen moest ik in dit geval wel de vsa uit het circuit halen. Bij de HPI varianten met E40 fitting hoeft dit niet maar dan heb je weer de restrictie dat de HPI LED vervanger niet met elke VSA werkt. Het zelfde gedoe als met de Philips 4P PL vervangers.

50.000 uur is voluit, je hebt ook bakken die op 70% wordt ingesteld wat een aanzienlijke levensduur oplevert, net als bij gloeilampen is minder spanning ( of hier stroom ) een verhoging van de levensduur. ik heb grote armaturen voor parkings gemaakt, die branden op max 90% en gaan om x tijd naar 60% toe.

overigens heb je overal wel de mogelijkheid om te kunnen werken op bepaalde momenten, in de vakanties of in t weekend. men moet een keer onderhoud doen aan de diverse installaties, vloer en wat niet.

ik heb ook wel verdelers vervangen, vaak in t weekend of in de avond, alle groepen overzetten, kabelschoenen persen enz en voeding terug erop is niet zelden een hele klus.

echte Ex armaturen zijn erg prijzig overigens, daar zaten niet zelden die speciale tlxxl buizen met 2 dikke pennen in, kosten dik 30€ de stuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 december 2018 21:23:05 schreef testman:

50.000 uur is voluit, je hebt ook ...

overigens heb je overal wel de mogelijkheid om...

ik heb ook wel ...

echte Ex armaturen zijn erg prijzig overigens, daar zaten niet zelden die speciale tlxxl buizen met 2 dikke pennen in, kosten dik 30€ de stuk.

Ik snap je aannames en verwachtingen maar bij een specifiek voorbeeld zoals deze is de verlichting echt noodzakelijk en zeker niet minder dan op 100% van de lichtsterkte i.v.m. internationale veiligheidseisen.
Werken buiten de normale uren kan maar de klant valt dan weer over het hogere uurloon. Wil dit wel betalen, als hij de wetenschap heeft dat hij 75.000 - 100.000 branduren uit de kosten is. En dat lukt hierin dus nog niet met LED armaturen of LED buizen.

De HF Ex armaturen welke hier toegepast zijn hebben een glasvezelversterkte kunstof behuizing met grote warteldoppen waartussen het ovale spiegelelement met fittingen zit. De behui9zing is op de uiteinden na volgeschuimd. Hierin zitten 'normale' Aura Long Life buizen alhoewel deze ook nog prijzig zijn. Je hebt gek gezegd een 8x langere levensduur maar je betaald ook 8x meer voor zo'n buis.

Wij installeren overigens ook regelmatig Hogro/Lightronics LED armaturen in de woningbouw. Deze krijgen standaard 100.000 branduren en 5 jaar garantie mee. Ooit heeft Hogro 10 jaar garantie moeten geven op deze armaturen om een aanbesteding te krijgen en dat heeft de fabriek goedgekeurd. Dus we gaan langzaam de goede kant op met LED verlichting.

dat heeft die eerder genoemde klant ook gekregen op hun led armaturen, 10 jaar garantie, die is al ruim voor de helft om..

de truc om de hoge levensduur te verkrijgen is om een armatuur te nemen wat meer licht voluit geeft als nodig, ga je dan dimmen tot 70% dan houd je je vereiste lumen op de vloer nog.

wat ook mogelijk is, bakken met 2 drivers en led in 2en verdeeld. eerst 50.000 uren met de helft en dan 50.000 uren met de andere helft. 100.000 uren zijn 11,5 jaar aan branduren 24/7.

je neemt dan beter ook geen compacte armaturen, want Ex spul is gesloten en warmte kan niet goed weg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer