5g mobiel netwerk,wanneer in gebruik.

Dit topic is gesloten

Wanneer is 5g echt in gebruik,ik had iets vernomen van 2020,en de verwerkingstijd zou 1000 maal sneller zijn dan 4g.

Ik dacht dat het 5G netwerk nu in Korea werd uitgerold...
Of het erg nuttig is betwijfel ik: 4G is ook behoorlijk snel.
Sommige redenen vind ik onzin. Bijv. 'je kunt een complete speelfilm in 4 sec. downloaden'.
Wat is het nut daarvan? (het duurt 2 uur om die film af te kijken... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Ja idd,ik weet het ook niet,we zullen zien,wat het brengt.A in korea dat wist ik niet.

2020 ja met nauwelijks dekking,
Dan nog een aantal jaar met 5g 'exclusive' abonnementen voor x euro extra in de maand

En tegen die tijd dat het echt in gebruik is kijken we alweer naar 6G 2030

En ook dit is 'nieuws' en weinig elektronica

En in 10 seconden door je datalimiet heen als je de verkeerde link klikt.

Willie W

Golden Member

Kunnen ze niet beter zorgen dat 4G een landelijke dekking heeft.
Vorige week was ik bij een klant en daar had ik GPRS...

op sommige plekken heb je idd alleen edge, grappig genoeg ook in de buurten waar alleen huizen van 7 cijfers staan, ook die moeten er maar mee leven :) her en der is zelfs helemaal geen internet, heb je alleen satelliet internet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja maar als er zendmasten bijgebouwd worden gaat iedereen lekker bezwaar liggen maken

Veel interessanter vind ik de vraag wat voor factor ze er nog vanaf zitten om je vaste aansluiting via dit netwerk te laten lopen,
5g router, tv via internet, bellen met voip, heel je kpn/ziggo lijn is zo niet meer nodig

Op 16 december 2018 11:18:59 schreef DK:
Ja maar als er zendmasten bijgebouwd worden gaat iedereen lekker bezwaar liggen maken

Veel interessanter vind ik de vraag wat voor factor ze er nog vanaf zitten om je vaste aansluiting via dit netwerk te laten lopen,
5g router, tv via internet, bellen met voip, heel je kpn/ziggo lijn is zo niet meer nodig

Niet haalbaar. 5G is heel snel. 4G is ook snel. Maar niet meer als iedereen het tegelijk gaat gebruiken.

Je ziet dat ook bij evenementen. Opbouwen of ervoor: top en snel bereik. Zodra er tig man staat ligt het plat. Nu is het niet zo dat je in de praktijk in zo'n geval ook 5k man op een mast hebt, maar dan nog.

5G kan meerdere gigabits aan, maar
- Elke zendmast moet dan wel voldoende uplink hebben, dus een eigen glasveze. Een mast aanstralen (wat nu gebeurt) heeft dan niet voldoende capaciteit
- 5G heeft meerdere frequentiebanden. Voor de hogere snelheden heb je de hogere frequenties nodig. Hogere frequentie = minder range, dus meer masten nodig.

Geen enkele provider die om de 1km (of whatever) een mast gaat zetten... Gevolg is dus dat de remote plekken nog altijd aangewezen blijven op de lagere frequenties en dus beperktere bandbreedte. Dat ook nog delen met de halve buurt...

Technisch kan het, maar ik verwacht in de praktijk dat het nog wel even duurt voordat het een waardige vervanger is voor bekabelde technieken. (Die ook steeds verder gaan)

Overigens wordt er steeds meer glasvezel gelegd, ook in de buitengebieden. Dat is ook een forse investering, maar sneller/stabieler/toekomstvaster dan technieken als 5G.

Overigens heeft dit meer met internet enz te maken dan met HF imho (Behalve dan de gebruikte spectra/modulaties en bereik).

de masten met veel van die straalzenders/ontvangers erop hebben een glasvezel link, dus dat is het punt niet. in dichtbevolkt gebied staan meer masten, ook staan er op hoogspanningsmasten en kerken, silo's. de investering van een stalen mast is dus al niet meer nodig. als er eenmaal 1 provider op een bestaande mast zit, komen er vanzelf bij. de infra ligt er dan immers al.

ik denk dat het aparte gsm net er een keer uitgaat, immers kun je ook bellen op het datanetwerk, dat scheelt een berg zenders die dan ruimte kunnen maken voor het 5 of 6G netwerk tegen die tijd. een vast voip toestel kun je ook gewoon meenemen op vakantie, steek het op een internetverbinding en je kunt bellen met je eigen nummer.

idd zijn de alsmaar hogere frequenties voor data een nadeel, steeds meer zenders benodigd om de dekking goed te houden. dat kun je al merken met bellen, als je kpn of dochteronderneming hebt als provider, dan heb je nog het 900MHz netwerk, dat komt veel verder in huis als het 1800MHz netwerk wat de andere providers hebben.

Wat ik van 5g begrijp is dat het hele kleine cellen zijn. Je hebt dan geen zendmasten meer zoals nu bij 1g..4g, maar kleine basestations aan lantaarnpalen en aan gevels. Daarbij heb je een soort mesh-netwerk zodat het netwerk een gunstige route kan zoeken om de bandbreedte zo hoog mogelijk te houden.
Nog een groot verschil met 4g en daarvoor: het gebruikt beamforming. Dwz, het basestation richt z'n antenne naar jouw mobiel als ie daarmee wil communiceren. Daardoor heb je veel minder last van andere gebruikers en loopt het netwerk dus minder snel dicht (werd hierboven ergens genoemd, maar moet dus meevallen).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb thuis NIET EEN mobieltje..
Ik doe gewoon alles via een bedraad netwerk.. werkt voor mij prima.
Geen rare hoge kosten voor een of andere wazige telefoonprovider, gewoon KPN.
En als ik draadloos wil communiceren neem ik mn HF-Set wel :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Ledlover

Golden Member

Tsja, m'n HF set kan ik niet effe in de trein meenemen. Ik denk dat er toch wel ongelukken zullen gebeuren als ik een antennedraad uit het raam hang (voor zover er nog treinen zijn met ramen die open kunnen).
Anderzijds, er hangt op de HSL wel een mooie 25kv leiding voor als ik onderweg een vonkzender wil gebruiken :)

En kosten? Tientje per maand want ik gebruik mijn telefoon vrij weinig. Bellen gaat gratis via het internet thuis, onderweg tot 1gb ook gratis. Bellen verbruikt weinig data.
Ik heb in geen jaren meer een vaste lijn gebruikt, letterlijk.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 16 december 2018 12:36:59 (27%)]

Op 16 december 2018 12:30:18 schreef mel:
...voor een of andere wazige telefoonprovider, gewoon KPN.

KPN is niet vaag? :-) KPN is gewoon 1 van de vele providers, niks meer of minder dan bv Ben, Vodafone, T-Mobile, etc... Zelfs niet betrouwbaarder. Dat was in de vorige eeuw nog wel zo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

veel van die vage providers draaien op KPN netwerk, en toch hebben die dan meer uitval als kpn zelf. komt er dan op neer dat hun eigen ict brak van opzet is.

maarja, kpn heeft hier ook het glasvezelbedrijf opgekocht, dat netwerk is dus door een ander gelegd, en waar kpn nu nog glas moet gaan leggen, wordt er gewoon over de oude koperdraden gegaan, snel zat volgens hun. hoeven ze niet te gaan graven in die wijken. terwijl kpn zelf het wel nodig vind om hun kantoren van cat7 utp te voorzien, voor die slome kantoor pc's..

Kijk maar bij alle storingen.nl voor een goed beeld van de uitval van 4G verbindingen. KPN dochters zoals Telfort, Youfone hebben geen slechtere cijfers dan KPN himself. Maar zijn wel een stuk goedkoper en hebben ook maandabonnementen. Met invoer van 5G zal het nog wel even duren en boven Zwolle zal het ooit als laatste aan de beurt komen. De geheime diensten liggen nog dwars wegens het afluisterstation in Burum.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/12/geen-volwaardig-5g-netw...d-a3060455

Op 16 december 2018 00:26:47 schreef Arco:
Ik dacht dat het 5G netwerk nu in Korea werd uitgerold...

Yep ZUID-Korea...maar dat spreekt vanzelf
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/12/zuid-korea-dompelt-zich...g-a3060454

Of het erg nuttig is betwijfel ik: 4G is ook behoorlijk snel.

Men moet verder en iOT wordt steeds populairder. En VR met 4k en 360° cams enzo.

Geachte techneuten. Hoe hoger de frequentie hoe hoger de energieke werking. Als je geeft om je gezondheid en die van je medemens zoek eens op de woorden "5g birds" en "5g health". Ik denk als dat gezien hebt dat je nooit meer het woord 5g wilt horen. Zelfs de fabricanten schrijven in hun bijsluiter dat het polution is. En dit is nog maar het topje van de ijsberg.

De modernisering is de achteruitgang.
maartenbakker

Golden Member

Op 20 december 2018 12:19:01 schreef D Tech:
Geachte techneuten. Hoe hoger de frequentie hoe hoger de energieke werking. Als je geeft om je gezondheid en die van je medemens zoek eens op de woorden "5g birds" en "5g health". Ik denk als dat gezien hebt dat je nooit meer het woord 5g wilt horen. Zelfs de fabricanten schrijven in hun bijsluiter dat het polution is. En dit is nog maar het topje van de ijsberg.

In welke bijsluiters kan ik dat vinden? Gangbare documentatie heet geen bijsluiter dus een hint of linkje zou wel heel erg handig zijn.

En kun je misschien iets technischer zijn in details? Internetbronnen op een algemene zoekterm zijn notoir 'all over the place'. Ik neem aan dat jij al meer voorwerk hebt gedaan, anders zou je niet zo ongerust zijn.

Edit: als ik zoek op "5g birds" dan geeft de eerste link al aan dat je waarschijnlijk diep in "broodje aap territory" zit: https://www.snopes.com/fact-check/5g-cellular-test-birds/ en https://www.denhaag.nl/en/in-the-city/news/huygenspark-ban-o...lifted.htm

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Op 20 december 2018 14:02:58 schreef maartenbakker: Edit: als ik zoek op "5g birds" dan geeft de eerste link al aan dat je waarschijnlijk diep in "broodje aap territory" zit: https://www.snopes.com/fact-check/5g-cellular-test-birds/ en https://www.denhaag.nl/en/in-the-city/news/huygenspark-ban-o...lifted.htm

Ik had al eens voor iemand anders chocolade van dit soort bercihten proberen te maken. Ik kwam niet verder dan dat er in Den Haag geen testen met 5G zijn gedaan, dus áls die spreeuwen al dood zijn gegaan, kwam het niet door een 5G-testnetwerk.

Overigens lees ik vandaag dat Burum moet wijken voor het 5G-netwerk en daarom naar het buitenland gaat verhuizen. Wat gebeurt er dan als ze in dat buitenland ook 5G gaan invoeren?
Als satellietcommunicatie via 3,5GHz gaat en 5G interfereert daar te veel mee, dan heeft het reguliere gebruik van die satellieten daar toch ook van te lijden?

[Bericht gewijzigd door Hensz op 20 december 2018 14:37:38 (22%)]

Don't Panic!

(m.b.t. Burum; Vraag me überhaupt af wat het luisteren naar satellieten voor rendement heeft voor ons land...)

Hoe hoger de frequentie, hoe smaller de bundelbreedte van de antenne wordt.Dus dan heb je meer zenders nodig,(logisch), meer vermogen,(ook logisch),en volgens mij word de betrouwbaarheid er ook niet echt beter op.
Ze willen die frequentoeband ook gaan gebruiken voor zelfrijdende auto,s enzo.
Ik denk dat er nog veel onderzoek voor nodig is..
Het kost nu al moeite om een draadloos datasignaal door te sturen, zonder dat er collissions zijn, laten ze dit eerst maar eens oplossen.
(sorry voor mijn gemopper, maar ik moest het kwijt) (zendamateurs zijn altijd zwartgallig ) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Vast omdat ze wat meer van de materie snappen dan politici en managers ;)

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 december 2018 15:14:31 schreef Jan klaasen:
(m.b.t. Burum; Vraag me überhaupt af wat het luisteren naar satellieten voor rendement heeft voor ons land...)

Antwoord, zie boven 16-12, nogmaals https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/12/geen-volwaardig-5g-netw...d-a3060455 Dus voornamelijk steun voor de buitenlandse missie's en de NSA kan de info gebruiken om er drone's mee aan te sturen.

Vermoedelijk gaat het station naar een nóg afgelegener locatie in Europa, de Pyreneeën kwamen al voorbij.

Hoeben

Special Member

Ik vraag me af of 5G wel kan leveren wat beloofd wordt. Als iedereen met hoge snelheid zit video te streamen loopt volgens mij het hele netwerk vast. Hoe willen ze zoveel kunnen processen?

Dit topic is gesloten