5g mobiel netwerk,wanneer in gebruik.

Jinny

Golden Member

Hoger dan 15 kHz is overbodig omdat 95 procent van de populatie toch niet meer boven de 12 kHz hoort.
FM voldoet op dat argument dus prima.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Ledlover

Golden Member

Volgens mij luistert men verreweg het meest in de auto naar radio. De akoestische omstandigheden zijn daar toch al niet zo geweldig...
En men vernaggelt het geluid ook nog eens verder met allerhande audioprocessing die bij digitaal eigenlijk onnodig is, maar er toch overheen gesmeten wordt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 10 maart 2019 13:37:55 (37%)]

Toegevend dat we nu ver weg geraken van de discussie over de GSM-frekwentiebanden:

Het aantal mensen wat naar FM luistert is niet zo heel groot meer hoor.
Dat wil ik sterk relativeren. Het kan best wel zijn dat minder en minder mensen naar radio luisteren. Het zou ook best wel eens kunnen dat, van de uitgedunde groep radioluisteraars (v/m) er meer en meer via het internet luisteren (ik ook, soms, op kantoor bv.). Maar ik maak me sterk dat, van die immer kleinere groep van "antenne"luisteraars, de overgrote meerderheid nog steeds de FM hanteert. En inderdaad vooral in de auto.

FM voldoet dan ook prima, jawel, op het punt audiobandbreedte zoals reeds aangegeven, maar ook kwa dynamiek. En dat er meer programma's mogelijk zijn met DAB kan dan wel waar zijn, maar wie zit er te wachten op de zoveelste kopie van dezelfde boinke-boinke-rimboegeluiden, of dezelfde stupide reclamebandjes? (Niet dat het veel beter is met strijkkwartetten/pianoconcerti/symfonieën van Mozart/Beethoven/Haydn/Brahms, die zijn al even voorspelbaar en repetitief op alle klassieke zenders.)

Wat me een mogelijke meerwaarde lijkt in DAB is de mogelijkheid om, ook als ik in Slovakije of Litauwen of Spanje aan het rijden ben, de radio "van thuis" te kunnen opzetten - maar het lijkt me niet dat er in die hoek veel hoop is. Wegens (inderdaad!) geen geld aan te verdienen.
hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Op 10 maart 2019 14:08:57 schreef big_fat_mama:

Wat me een mogelijke meerwaarde lijkt in DAB is de mogelijkheid om, ook als ik in Slovakije of Litauwen of Spanje aan het rijden ben, de radio "van thuis" te kunnen opzetten - maar het lijkt me niet dat er in die hoek veel hoop is. Wegens (inderdaad!) geen geld aan te verdienen.

DAB+ is geen IP-based iets. Dus om SkyRadio oid in Spanje te ontvangen zal de lokale zendmast dan wel die zender moeten uitzenden.

Als ik ook soms zie hoe bedroeft lage bitrate sommige zenders gebruiken dan ben ik van mening dat je in veel gevallen beter af bent met 4G en streamen.
maartenbakker

Golden Member

Het is logisch dat ze zo op de bitrates bezuinigen, anders hebben ze veel te veel zenders nodig.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
om SkyRadio oid in Spanje te ontvangen zal de lokale zendmast dan wel die zender moeten uitzenden.

Ja, zo had ik het ook begrepen, dat is nu precies de enige mogelijke meerwaarde die ik zie in DAB (al dan niet +), en ik zie het er niet van komen. Dus voor mijn part mogen de beslissingsmakers die hele DAB daar steken waar de zon nooit schijnt.
Tidak Ada

Golden Member

Aldus is de weergave kwaliteit van DAB(+) bagger en feitelijk allen geschikt voor leuterzenders en verstrooiingsmuziek.
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Op 10 maart 2019 10:35:21 schreef GJ_:
[...]Nou ben ik natuurlijk niet zo elektronisch aangelegd, maar wat bedoel je hier precies mee en wat is het probleem er van?

Zou die fading bedoelen? Beetje wegzakkend geluid en dan weer op normale sterkte.
voor leuterzenders en verstrooiingsmuziek

Dat is een keuze. Persoonlijk heb ik alleen op reis de autoradio aan voor de nieuwsberichten. Eventuele muziek wordt uit eigen bron gestreamed via Bluetooth.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 10 maart 2019 16:30:09 (34%)]

Waarmee men zich netjes afsluit van de plaatselijke muziek. Ieder het hare/zijne, natuurlijk, maar voor mij is het altijd fraai om de plaatselijke muziektraditie te horen op de plaatselijke radio. Dat draagt stevig bij aan het "op-reis"-gevoel! Werkt prima in Kroatie, Slovenie, ... zelfs een beetje in Beieren en Oostenrijk en (Duitstalig) Zwitserland.
Op 10 maart 2019 16:25:40 schreef RAAF12:
[...]

Zou die fading bedoelen? Beetje wegzakkend geluid en dan weer op normale sterkte.
Met DAB is er toch juist geen fading?Daar is het "alles of niks" of wel signaal of helemaal niks...
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Special Member

Ophemeling van FM omroep is vooral om nostalgische redenen. Met vergeet gemakshalve de nadelen zoals:

- multipath vervorming

- storingen bij tropo en E condities

-
kanaalscheiding en audio frequentie bereik variaties
("slimme" autoradio's die steeds de kanaalscheiding aanpassen en hoge tonen filteren bij zwakke signalen)

-
Heel veel frequentieruimte verspilling, niet alleen vanwege de slechte verhouding tussen de verstuurde info en de benodigde bandbreedte, maar met name omdat een zender die maar 1 programma kan uitzenden, een vrije frequentie nodig heeft tot op een veel grotere afstand dan zijn luisterbereik.
Tidak Ada

Golden Member

Dat alles wordt nu vervangen door storing door 'glitches' beperking van audiobandbreedte en definitie (bitrate). Zal niet storend zijn bij veel elektronisch geproduceerde muziek, bij spraak en in de auto, maar thuis is het bij je HiFi installatie best een achteruitgang.
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Waarom de FM uiteindelijk uit de Ether wordt gehaald, weet ik niet.
Maar dat het op de kabel wordt uitgefaseerd is technisch wel te verklaren.
boe
Tidak Ada

Golden Member

maartenbakker

Golden Member

Uit de ether halen, is simpel uit bezuinigingsdrang. Alleen om dat te realiseren en tegelijk een goede dekking te krijgen, moet je ook de bitrate zo laag mogelijk zien te krijgen. Zowel de dekking als de bitrate zorgen voor slechte reclame en dat is niet toevallig, want daar zit de meeste besparing.

Dan kom je op de nostalgische overwegingen en bandbreedteverspilling. Onder nostalgische redenen valt waarschijnlijk ook de 'graceful degradation' van het signaal. Bij bandbreedteverspilling moet je er vanwege de kwaliteit niet van uitgaan dat er 8 streams op de plaats van 1 oude passen, maar 2 of 4 ofzo. Bijkomend is dat de bandbreedteverspilling gewoon blijft bestaan, maar nu in de vorm van het uitzenden van stations die door de meeste mensen niet beluisterd worden.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
GJ_

Moderator

Op 11 maart 2019 12:25:17 schreef joopv:
Ophemeling van FM omroep is vooral om nostalgische redenen.
Welnee. In de auto voldoet FM prima, en DAB niet. Het een werkt goed, het ander niet. niks nostalgie, gewoon praktisch.
Als je kan kiezen tussen "nieuwe" dingen, die nauwelijks werken, of "oude"techniek die wel werkt, weet ik wel wat ik ga gebruiken..
GJ_

Moderator

We zijn intussen enorm off-topic aan het gaan.
Op 12 maart 2019 03:01:34 schreef mel:
Als je kan kiezen tussen "nieuwe" dingen, die nauwelijks werken, of "oude"techniek die wel werkt, weet ik wel wat ik ga gebruiken..
Ik geloof niet dat je hier een keuze en een stem in hebt. Je gebruikt precies dat wat je word aangeboden en je gaat er nog voor betalen ook :-).
Behoeftes komen niet uit jezelf, die worden zorgvuldig gemaakt door mensen die daar verstand van hebben.
Jinny

Golden Member

Dat we offtopic gaan komt voornamelijk door de idiote stellingen van de OP.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Op 12 maart 2019 03:01:34 schreef mel:

Dat is zelden de keuze. De nieuwe dingen werken heel behoorlijk, maar nog niet goed genoeg. Dat moet vaak eerst groeien. Voorbeeld: 2G mobiel netwerk, dekking van niks. Dat is nu geen probleem meer. Nieuwe systemen werken maar zelden perfect vanaf dag 1.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Golden Member

Iets nieuws zou pas ingevoerd moeten worden als er al duizenden mensen jarenlang ervaring mee gehad hebben. :)
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Dat wiel ziet er nog lang niet perfect uit. Voorlopig maar blijven slepen.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Och, de NS heeft altijd "vierkante wielen" :P