5g mobiel netwerk,wanneer in gebruik.

of de straling omzetten naar spanning heb je gratis spanning lol
Ledlover

Golden Member

Bedoel je een kristalontvanger :)
Dan moet je 40 meter nemen, daar is de veldsterkte vrij hoog :P
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
nee bedoel van 4G 5G daar is toch wel spanning vanaf te halen
Had vroeger een 27 mhz bakkie in de auto als de antenne in de auto had hoorde je niks meer
Nu met die mobiel kan j gewoon bellen internette dat zeg mij al genoeg wat voor veldsterke je hebt.

[Bericht gewijzigd door vraag1 op 17 maart 2019 18:02:21 (61%)]

maartenbakker

Golden Member

Je weet wat een kooi van Faraday is, hoop ik? De golflengte van een bakkie past niet door de ruiten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 17 maart 2019 18:59:37 (38%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hoe dat zo ? dat om straling buiten te houden maar dan kan je geen spanning op wekken :)
Als ik mn best doe, en de moeite neem, kan ik op de zendantenne, alleen aangesloten op een 40 meter kring, soms een spanning van 0,5 volt meten..Dat is toch best veel...
Op 17 maart 2019 19:01:29 schreef vraag1:
hoe dat zo ? dat om straling buiten te houden maar dan kan je geen spanning op wekken :)

27MHz is een golflengte van 11m. Je ruiten (gaten in de kooi), zijn heel veel kleiner. Daar kunnen die 11m golven niet doorheen, en daarom hoor je niks. 3G zit op 2100MHz, of wel een golflengte van 14cm. En dat past makkelijk :-)
Dus je conclusie over veldsterktes gaat een beetje mank...
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 17 maart 2019 19:01:29 schreef vraag1:
Dat je bakkie in de auto niet werkt, komt niet door de veldsterkte maar door de afmetingen van de autoraampjes die ruimschoots kleiner zijn dan de golflengte.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Vroeger wilde ik altijd een auto die een kwart golf lang was... Voor 80 meter had je een mooie autobus :P
De v.s. heeft Duitsland nu verboden om de chinese 5G leverancier toe te laten. En vier kinderen hebben kwalijke aandoeningen opgelopen op een school nabij een GHz mast.

https://sacramento.cbslocal.com/2019/03/12/school-cell-tower...ng-cancer/

Nederland ligt al vol met kabel en glasvezel voor internet. En een verdubbeling van de capaciteit is overbodig en ongewenst. En als een fabrikant zich juridisch indekt door geen enkele liability te nemen op de biologische uitwerking van zijn gsm toestel, dan is dit uiterst serieus te nemen. Hier komt nog bij de stalingsoverbelasting van de burgers in het algemeen. Omdat het beschermende aardmagnetisch veld nu ernstig verzwakt is waarom er allerlei zon en ruimtestraling doorkomt die er vroeger niet tot op de aarde zelf reikte. Media blackout of niet.
De modernisering is de achteruitgang.
Ha D Tech,

Bij mijn weten heeft Duitse ministerie van economische zaken waaronder telecom valt de apparatuur van Huawei helemaal niet uitgesloten.
Maar het is aan de telecom providers welke apparatuur ze gaan gebruiken.

Ik volg een beetje de test hier in Rotterdam van KPN dat gaat volgens mij wel goed.
Voor inspectie van de NATO pijplijn kan je er ook mooi gebruik van maken met een Drone heb je zo een paar 100 kilometer gedaan en dat in ultra high definition :P

Het filmpje wat ik daar van moet denken tja...... het is dom dom dom om overal die steunpilaren neer te zetten zeker bij kinderen ik heb al eens eerder aangehaald dat als organen nog groeien je dat niet moet doen.
Maar het is heel gevaarlijk om aan de hand van een lokaal station conclusies te trekken.

Groet,
Henk.
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
bprosman

Golden Member

Duitsland en Engeland sluiten Huawei niet uit :
https://www.nu.nl/internet/5784555/vs-dreigt-minder-inlichti...uawei.html

Het lijkt er zelfs een beetje op dat de Amerikanen nu het omgekeerde gaan bereiken.
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 20 maart 2019 11:47:09 schreef D Tech:
De v.s. heeft Duitsland nu verboden om de chinese 5G leverancier toe te laten....
HAHAHAHAHAHAHA, Duitsland is niet de VS. Natuurlijk hebben de VS een hele goede reden om niet blij te zijn met Huawei in de EU. In hun eigen producten zitten al sinds jaar en dag verplicht achterdeurtjes voor de Amerikaanse overheid. Dat is niet eens een geheim of zo, daar zijn ze altijd schaamteloos open over geweest. Er zijn zelfs mensen voor de rechter gedaagd die weigerden mee te werken aan die achterdeurtjes.
Hubie

Special Member

Op 20 maart 2019 15:31:57 schreef GJ_:
[...]HAHAHAHAHAHAHA, Duitsland is niet de VS. Natuurlijk hebben de VS een hele goede reden om niet blij te zijn met Huawei in de EU. In hun eigen producten zitten al sinds jaar en dag verplicht achterdeurtjes voor de Amerikaanse overheid. Dat is niet eens een geheim of zo, daar zijn ze altijd schaamteloos open over geweest. Er zijn zelfs mensen voor de rechter gedaagd die weigerden mee te werken aan die achterdeurtjes.

Over achterdeurtjes.
Als HF freak bestelde ik vroeger altijd de Klingenfuss frequentiegids.
Daar kon ik ook een boek bestellen over het(achterdeur)schandaal van H.F. modems van het Zwitserse bedrijf AG Crypto(opgericht door Boris Hagelin,maar dit terzijde)
Het boek werd alleen in de Franse taal uitgegeven,een taal die ik niet machtig ben.
Maar nu met internet lees ik dit:https://www.schneier.com/blog/archives/2008/01/nsa_backdoors_i.html

Ook een leuk voorbeeld is dit:https://nos.nl/artikel/2162140-om-3-6-miljoen-versleutelde-b...raakt.html

Een blackberry zonder microfoon en camera+PGP,alleen email en SMS,dat is reuze veilig dachten die criminelen,totdat alle data+sleutels van de server uit Canada bij het OM in handen kwam.

Ik denk dat de rekencapaciteit van mijn smartphone nu in 3 seconden gehakt maakt van DES:https://en.wikipedia.org/wiki/Data_Encryption_Standard

DES was b.t.w.(denk ik) het eerste achterdeurtje wat de NSA inbouwde in computers\modems.

Huawei of NSA ,we are doomed,DOOMED.(sorry,dat is een andere afdeling van CO geloof ik) ;-)
Frederick E. Terman

Golden Member

Er zat geen 'achterdeur' in die Zwitserse crypto. Ten eerste werkten de eerste modellen nog met echte rotors, relais etc., en extra hardware zou meteen opgevallen zijn bij het eerste onderhoud aan de machine.
Bovendien was dit een stream cipher: voor ieder teken in, kwam er precies een teken uit. Er was eenvoudig geen ruimte voor het 'heimelijk meesturen van een kopie van de sleutel' in de output.

Wat wel aannemelijk lijkt, is dat één van de versleutelstappen in feite te zwak was, zeker in de laatste jaren toen er meer rekenkracht kwam, zodat een voldoend krachtige tegenstander - NSA bijvoorbeeld - de code kon brute-forcen. Bruce Schneier zegt dit zelf verderop ook.

--
Ook voor DES geldt dat het kraken ervan nu juist niét berustte op een achterdeurtje. NSA heeft één van de componenten ervan zelfs verbeterd om gezeur te voorkomen.
Dat konden ze makkelijk doen omdat ze er toch wel in konden komen: dat kwam door een te zwakke versleutelstap in combinatie met een ook toen al eigenlijk te korte sleutel. Zelfs toen kon NSA de 56-bit sleutel met brute rekenkracht wel kraken. En in 2000 kostte dat nog maar een paar uurtjes met normale computers.
'Triple DES', waarbij je eigenlijk effectief 112 bits gebruikt, lijkt nog veilig. Maar dat maakt niet meer uit, want DES is inmiddels vervangen.

--
In het NOS verhaal wordt duidelijk gesteld dat het hier niet om een achterdeurtje ging (PGP is van zichzelf in feite veilig), maar dat er bij een eerder onderzoek heel veel sleutels zijn buitgemaakt die nu gebruikt konden worden.
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Hallo fet,over dat achterdeurtje van die AG Crypto,dat verhaal speelt zich af in de jaren 80,toen lagen de mechanische Hagalin machines al op de schroothoop of in het museum.Het verhaal in dat boek ging duidelijk over een modern elektronisch crypto-modem,heeft niets met mechanische rotors te maken.foutje mijnerzijds door een link aan te klikken die niet over het verhaal gaat in van dat boek wat ik bedoelde maar wel over AG Crypto.later meer info.

Kan het niet meer vinden maar het ging niet over dit boek:https://www.cryptomuseum.com/people/hans_buehler.htm

[Bericht gewijzigd door Hubie op 27 maart 2019 19:44:47 (13%)]

Om terug te komen op het 5G-netwerk: hier in BE gaat dat nog niet voor morgen zijn. Technisch niets aan de hand, het zijn de politici die er niet uit geraken. Zoals zo vaak.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/27/veiling-5g-licenties...ange-baan/
hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Op 20 maart 2019 12:53:50 schreef electron920:
Het filmpje wat ik daar van moet denken tja.. het is dom dom dom om overal die steunpilaren neer te zetten zeker bij kinderen ik heb al eens eerder aangehaald dat als organen nog groeien je dat niet moet doen.

Dat 5G kan enkel maar dicht bij de huizen gezet worden. Dat is het punt hier. En vooral de neergaande trend met de volksgezondheid sinds de komst van de gsm! Daar gaat het hier om. En wie denkt dat een modern westers land gezond is die heeft het mis. Nederland bungelt ergens rond de 20e plaats. En dit in neergaande trent die parallel loopt met de komst van de GSM. En het aantal insecten is hier met 75% afgenomen. En dat zijn onaanvaardbare getallen. Weer incompetente of corrupte ministeries. We moeten niet uitrollen maar juist terug rollen. Temeer omdat onze maatschappij overspoeld wordt met technologische rommel die het karakter van het land bijzonder aantasten.
-Er zijn nu extreme spionage en D.O.S. attacks aan de hand die vaak afkomstig zijn van het chinese ministerie van oorlog !
De modernisering is de achteruitgang.
bprosman

Golden Member

En vooral de neergaande trend met de volksgezondheid sinds de komst van de gsm! Daar gaat het hier om

En het aantal insecten is hier met 75% afgenomen

Correlatie is nog altijd geen causaliteit

[Bericht gewijzigd door bprosman op 5 april 2019 13:58:59 (17%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Op 27 maart 2019 12:51:01 schreef big_fat_mama:
Om terug te komen op het 5G-netwerk: hier in BE gaat dat nog niet voor morgen zijn. Technisch niets aan de hand, het zijn de politici die er niet uit geraken. Zoals zo vaak.

Hier is het ook een politiek issue. In Burum Friesland staan vanwege het lage stoornivo diverse satelliet afluisterstations. Die moeten naar een andere locatie met weinig mensen waar 5G geen storing veroorzaakt.
joopv

Special Member

Op 5 april 2019 12:20:40 schreef D Tech:
[...] We moeten niet uitrollen maar juist terug rollen. Temeer omdat onze maatschappij overspoeld wordt met technologische rommel die het karakter van het land bijzonder aantasten.
Goed idee! Als jij je computer en internet modem weg gooit of verkoopt, doen wij hetzelfde. Akkoord?
Hubie

Special Member

Op 27 maart 2019 12:51:01 schreef big_fat_mama:

In NL het zelfde verhaal.
Verdeel en heers heet dat geloof ik.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/05/huawei-is-nog-te-vaag-v...k-a3955866
Op 5 april 2019 12:20:40 schreef D Tech:
[...] We moeten niet uitrollen maar juist terug rollen. Temeer omdat onze maatschappij overspoeld wordt met technologische rommel die het karakter van het land bijzonder aantasten.
Lijkt mij ook, als we alle reclame er af gooien hebben we bijna 80% van de bandbrete terug.