5g mobiel netwerk,wanneer in gebruik.

Maar D Tech,
als al die "onderzoeken" die je post al geen enkele invloed hebben op de snelheid waarmee 5G wordt ingevoerd
en ik weet vrij zeker dat Rutte ook dit topic niet komt lezen

wat wil je dan bereiken hier?
kun je niet beter vast op funda kijken of er iets moois staat midden in de woestijn?
of gewoon accepteren dat we allemaal doodgaan, kan ook natuurlijk

of gaat het je alleen om je gelijk te willen halen?
maartenbakker

Golden Member

Z'n gelijk probeert hij niet te halen, anders ging hij wel serieus in op feedback. Ook zit er genoeg stof tot discussie bij. Geen idee wat hij dan wel wil.

Maar opzich klinkt accepteren dat we doodgaan, ook wel als een plan: https://www.youtube.com/watch?v=LUeSC-wrihI
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Hubie

Special Member

Op 4 februari 2019 15:48:43 schreef D Tech:
Bij een 5G test in Den Haag vielen grote aantallen vogels dood neer. En bij een 5G test in Groningen braken er paniekaanvallen uit bij 4 veeteelt bedrijven in de buurt ! Dit is bericht door de regionale televisie omroepen.Na deze kwalijke berichten dient een medisch onderzoek gedaan te worden.En natuurlijk niet door corrupte rücksichtloze managers maar door een onafhankelijk bedrijf gedurende meerjaren. En daar komt nog bij dat in diverse grote landen dit chinese bedrijf geen toegang meer heeft wegens het aanleggen van een spionage netwerk via 5G voor de chinese overheid."

Het zijn ongevraagde excessen van zakkenvullende managers.

Er is helemaal geen 5G test geweest in dat park in den Haag (met die dode spreeuwen)
https://www.ad.nl/den-haag/massale-spreeuwensterfte-leidt-to...~a5d16e22/

Dit geeft maar weer aan hoe massahysterie werkt.

Edit\Die Yanks gaan nu echt op de rem trappen.
https://nos.nl/artikel/2271562-minister-vs-waarschuwt-voor-h...-toer.html

Om maar even de hamvraag van de @TS te beantwoorden waar dit draadje mee begonnen is:Implementatie

Lidstaten van de Europese Unie hebben afgesproken om rond 2020 minimaal in één grote stad te hebben voorzien van het 5G-netwerk.[10] Uiterlijk eind 2020 krijgen telecombedrijven de frequenties voor 5G-netwerken in Europa in handen; de licenties zijn dan minimaal twintig jaar geldig.[11] In Nederland wordt mogelijk Amsterdam als eerste stad voorzien van 5G, ter ondersteuning van de Europese Kampioenschappen.[10] In september 2017 werd daar op de eerste 5G-zendmast geplaatst.[2] Het betreft een massive MIMO-installatie van Huawei met meerdere kleine zend- en ontvangstantennes, geplaatst op het Leidseplein door T-Mobile.[12]

Bron= wiki https://nl.wikipedia.org/wiki/5G

@maartenbakker:Volgens Freek niet hoor. ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=xTaX4ZzN6R0

@flipflop:https://www.thalesgroup.com/en/activities/transportation/mai...management
Beck&slowhand in de bocht: https://www.youtube.com/watch?v=LTVoPSyM92o
maartenbakker

Golden Member

Ohja, Huawei. Dus 5G is toch dodelijk (behalve dat Huawei zelf vast ook wel hier of daar een politieke moord faciliteert is de eigenaar CCP een van de grootste doodsoorzaken ter wereld ooit). Phew, krijgt D Tech toch nog gelijk.

Maarja, wie heeft nou gelijk, Freek of Harry?
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
joopv

Special Member

Op 11 februari 2019 16:11:49 schreef D Tech:
Brandweerlieden worden onwel na plaatsing 5G mast bij kazerze:

code:
       ,/`|;V\.;
     ,\;`~\,;\;`\,
    /;|\_|,\~/`,\/;,
   `\`/;`\,`;`|;\`\'
   ;|V`,;'|'/'`/'/|\
   `/;'|`\V'/;\,\_V/
    `;|\, |;`,_|_,'
       `,`\_\/;'
          \;`/     _____________
         \\| |    |  WARNING!   |
        _oo| |    |SOME TROLLS! |
        `\.| |    |_____________|
 ---....__/  `\,____  |    |
      _,-'     `-   ""|---.|...
                                   fsc
Op 11 februari 2019 22:39:14 schreef Hubie:
@flipflop:https://www.thalesgroup.com/en/activities/transportation/mai...management

Ok. Het is een beetje onduidelijk wat dit concreet inhoudt. Het zit onder de "transportation" tak dus ik vermoedt dat dit gaat over communicatie die gebruikt wordt in bv het rail-infrastructuren. Als je wilt weten waar treinen uithangen, of ze verder mogen rijden, hoe de wissels staan is daar nogal wat telecom voor nodig. En als het dan ook nog veilig moet, past het weer binnen Thales. Misschien ook zaken als de toeganspoortjes op stations, dat doen ze ook.
Het betreft niet de ontwikkeling van mobiele netwerken zoals Ericsson, Nokia en Siemens dat doen.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

@flipflop
In NL is Thales nog niet in de markt wat 5G betreft.
In Canada wel:https://www.thalesgroup.com/en/canada/press-release/canadian...perhighway
Over Thales Transportation: Ik heb er 12 jaar gewerkt.*

*Was eerst NS Data&Telecom Service,overgenomen door Getronics,daarna overgenomen door Vialis en daarna weer door Thales Transportation en dat in 12 jaar tijd.4 bazen en het zelfde werk. ;-)
Hubie

Special Member

Op 12 februari 2019 05:25:20 schreef maartenbakker:
Ohja, Huawei. Dus 5G is toch dodelijk (behalve dat Huawei zelf vast ook wel hier of daar een politieke moord faciliteert is de eigenaar CCP een van de grootste doodsoorzaken ter wereld ooit). Phew, krijgt D Tech toch nog gelijk.

Maarja, wie heeft nou gelijk, Freek of Harry?

Zwaar OT.
Harry jekkers heeft gelijk natuurlijk.
Als het tikkertje stopt is het afgelopen.
Maar als je Rembrandt of Da Vinci heet leef je nog een 1000 jaar door.
Dus Freek heeft ook gelijk,op papier en linnen dan. ;-)

@mel:Die feestverlichting op de foto is natuurlijk voor die Techneut die op een maandagmorgen die mast in moet klauteren. ;-)
Er zijn vele gevallen bekend van radar-operators in de 40 en 50er jaren die fatale ziektes hebben opgelopen met die vorm van straling. Ook hier weer pulsen in de UHF en SHF banden. Hoe hoger de frequentie en hoe hoger de pulsrate en dit overlappend,hoe minder vermogen nodig is om schade aan te richten in de biologische bouwstenen.En wat gebeurt er in de tussenliggende fasen ? Dit dient allemaal onderzocht te worden door onafhankelijke bedrijven. De commercie wil alle woonwijken 24 p/d in dat soort straling gaan zetten. En om de zoveel 100 mtr. een mast.
De modernisering is de achteruitgang.
Klinkt alsof je niet in den haag woont
Je bent nog vrij rustig als je zo zeker weet dat je volgend jaar dood bent
Zelfs in de oudheid was er al straling... Radioactiviteit, kosmische straling.. En de mensheid heeft het overleefd.. :S
Zou het niet gewoon massahysterie zijn, door de media gemaakt?

[Bericht gewijzigd door mel op 20 februari 2019 15:10:56 (21%)]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Dok

Honourable Member

Heer of Vrouw D Tech zit ook op een ander forum te stuiteren.
Kan er zo even geen naam bij vinden.
Voor de liefhebber, ergens op het FOK!forum.
Wie niet horen wil moet TV kijken.
maartenbakker

Golden Member

Op 20 februari 2019 13:59:21 schreef D Tech:
Er zijn vele gevallen bekend van radar-operators in de 40 en 50er jaren die fatale ziektes hebben opgelopen met die vorm van straling. Ook hier weer pulsen in de UHF en SHF banden. Hoe hoger de frequentie en hoe hoger de pulsrate en dit overlappend,hoe minder vermogen nodig is om schade aan te richten in de biologische bouwstenen.En wat gebeurt er in de tussenliggende fasen ? Dit dient allemaal onderzocht te worden door onafhankelijke bedrijven. De commercie wil alle woonwijken 24 p/d in dat soort straling gaan zetten. En om de zoveel 100 mtr. een mast.
Weer veel geblaat zonder wol (schaap had last van stralingsziekte?). Een diarrhee van stellingen en veronderstellingen die als feiten worden geformuleerd met daarachter voor de zekerheid toch nog maar de vraag om onderzoek. Lees en denk je ook of schrijf je alleen maar? Ga je eens een keer in de bijbehorende theorie verdiepen en je zou een verdomd waardevolle 'actievoerder' kunnen zijn omdat je dan de zin van de onzin kunt onderscheiden en dus waar nodig eventuele problemen aan het licht kunt brengen. Iets wat je nu niet kan en waarmee je hooguit "the boy who cried wolf" wordt. Als je dat niet kent, even googelen. Of bekijk het zo: een stilstaande klok heeft twee keer per dag gelijk, maar hoe weet je nou wanneer?

Overigens wil ik best geloven dat radaroperatoren beroepsziektes kunnen oplopen. Het gaat om gebundelde pulsen van vele kilowatts, en die zitten met hun ballen recht voor de golfpijp van een magnetron als er wat misgaat. Hoe je precies het verband met frequentie wilt onderbouwen snap ik niet helemaal, maar ik ben wel benieuwd.
Het lijkt me nogal dom als je als operator voor de golfpijp gaat zitten, maar goed, gezond zal dat niet zijn.

@D Tech, waarom zij gepulste signalen zoveel schadelijker dan continue CW straling eigenlijk? Ik zie zelf niet zo waarom dat zo schadelijk is.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik had deze vraag uit nieuwsgierigheid eerder ook al gesteld, maar niemand had gereageerd, terwijl ik hier erg nieuwsgierig naar ben. Ik been geen voor, noch tegen kamp. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om dit goed onderbouwd uit te leggen? Ik had destijds aardig wat goede onderzoeken gevonden (details, scroll naar mijn vorige posts), maar niet meer voorhanden om te delen.

Op 10 februari 2019 23:14:36 schreef Wcool18:
Nu stel ik de vraag: Kan het zijn dat niet alleen veldsterkte, maar ook de toegepaste modulatie een rol kan spelen bij het veroorzaken van aandoeningen etc.?

Ook heb ik het er zelf (onderbuikgevoel) niet zo op dat 5G aan beamforming doet, want zo kun je op het lichaam toch hotspots creëren op de plek waar het toestel in de buurt zit?

...

Wat ik dus probeer te zeggen/vragen. De kosmische straling die we dagelijks waarnemen zijn wij waarschijnlijk wel (deels) op ingericht, maar hoe zit dat met kunstmatig opgewekte (met nadruk op de digitale, snel pulserende) draadloze signalen?
Ha Wcool18,

Wauw..... dat zijn nog eens vragen :o ik denk dat je mag aannemen dat de intensiteit vandaag de dag groter is als in het analoge informatie tijdperk.
Bij bijna alle digitale modulatie vormen is het aan/uit en aan is dan ook maximaal vermogen het maakt niet uit of je een rustig zachte muziekje uitzend de codec bepaald... maar RF technisch aan is aan ;)

Of dit iets te maken heeft met gevaarlijker die wijsheid heb ik niet er is zoals je weet een maximale veldsterkte in de omgeving van jou als gebruiker (persoon) en die wordt toch niet bereikt.
Dit is de reden waarom antenne sturing wordt toegepast anders werkt heel de 5G qua snelheid voor geen meter.
Door de fase van de antennes op een bepaalde manier qua looptijd in een richting te combineren ontstaat een versterking of verzwakking.
Op straat niveau is de spot weer 1 X 1 meter en het vermogen is heel zwak veel zwakker als je eigen telefoon.

Er zijn nog wel een aantal punten die geadresseerd moeten worden dit is onderandere de interferentie met andere systemen.
Het sturen van de antenne en de digitale processen zorgen er voor dat je in een continue spot (EM-veld) bevind een gevoelige ontvanger als je navigatie kan hierdoor in de war raken de veldsterkte van de GPS is vele malen kleiner en de selectiviteit is waardeloos er zit/zat toch niets in de buurt 8)7

De kosmische straling die we dagelijks ondervinden is zo laag als je dit niveau voor een draadloze verbinding wil gebruiken dan kan je de stoel naast je nog niet bereiken.
Dus dat is geen referentie en buiten onze dampkring hou je het 1 minuut uit.

Groet,
Henk.
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Beamforming zou wel eens juist gunstig kunnen zijn voor je stralingsbelasting. Immers, de base richt z'n beam altijd op de portable. Dat betekent dat in andere richtingen het veld veel zwakker is. In de beam kun je het vermogen zo laag mogelijk houden, maar wel hoog genoeg voor een betrouwbare verbinding. Maar ja, dat moest bij een "rondstraler" ook al.
Ha flipflop,

Weet je het is nu onder de aandacht maar menig HAM radio amateur gebruikte Beam steering al 30 jaar geleden dus het is niet nieuw :D
Door de relatief hoge frequentie en de data snelheid die gehaald moet worden is het systeem kwetsbaar.
Denk aan reflecties multipad en schaduw daarom Beam steering zoveel mogelijk een kant op kijken.
Het volgen van de telefoon is heel belangrijk dit vormt een onderdeel van de feedback loop voor het berekenen van een aantal parameters FEC en dergelijke.

Groet,
Henk.
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Wat nu G5?
Volgens de amerikaanse no-fakenews president is G5 al verouderd en moeten we allemaal gelijk maar zo snel mogelijk door naar G6.
http://time.com/5534983/trump-5g-6g/
@Brainbox,
dat is omdat ze een jaar achterliggen op Huawei.
Wat is er nou beter dan zeggen dat de techniek van de tegenpartij kloten is en overgeslagen dient te worden, ik vraag mij alleen af of Mijnheer Trump inziet hoeveel manjaar werk hier ingegaan is.
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Ik denk inderdaad dat het zinniger is om zelf wat harder aan 5G te gaan trekken. Maarja, Trump en wetenschap/techniek? Voor politieke doeleinden en dubieuze handeltjes is alles mogelijk.
Op 21 februari 2019 22:03:25 schreef electron920:
...menig HAM radio amateur gebruikte Beam steering al 30 jaar geleden dus het is niet nieuw :D

Ik ken de techniek achter "beam stearing" niet zo en ook niet hoever ze in 5G precies gaan met beamforming. Wat ik wel weet is dat het 30 jaar geleden maar een heel minimaal deel geweest kan zijn van wat nu mogelijk is. Indertijd was simpelweg de rekenkracht niet beschikbaar om alle parameters uit te rekenen en op tijd alle phaseshifters goed te zetten. Het idee erachter is inderdaad al wel "eeuwen" oud.
Hubie

Special Member

Op 22 februari 2019 20:10:59 schreef maartenbakker:
Ik denk inderdaad dat het zinniger is om zelf wat harder aan 5G te gaan trekken. Maarja, Trump en wetenschap/techniek? Voor politieke doeleinden en dubieuze handeltjes is alles mogelijk.

Nou wat dat betreft mag de EU er ook wel een stuk harder aan gaan trekken wat 5G betreft.
In de defensie telecom tak schijnt dat wel aardig te lukken.
Holland Signaal>Thompson>Thales.
Verder nam Thales Racal,Plessey etc. over zodat bijna elk NATO schip(die grote toeter op de marineschepen zit bomvol met Thales spul) of vliegtuig met Thales communicatie systemen uitgerust is. 5G lijkt me een appeltje eitje voor die partij maar het gaat er natuurlijk over wat het kost.Zelfde geldt voor Ericsson,Motorola,Siemens etc. Eigenbelang en versplintering in de EU.Terwijl Huawei 1 partij is,n.l. de Chinese staat.
Maar ik ben bang dat het wat 5G betreft mss te laat is voor alle EU grote en kleine firma's.
Wie gaat het winnen?de dominee of de koopman?
Dominee: Huawei is niet te vertrouwen.
Koopman: Dat is wel verdomd goedkoop zeg. ;-)
GJ_

Moderator

Op 24 februari 2019 01:05:45 schreef Hubie:...Terwijl Huawei 1 partij is,n.l. de Chinese staat....
Ik ben bang dat dit gewoon bangmakerij van de concurrentie is. Toen vroeger alle Amerikaanse apparatuur nog verplicht vol achterdeurtjes voor de diensten zat piepen ze ook niet.

Overigens: wat winnen we eigenlijk met 5G? Vooruitgang? Ik zie, terugkijkend, dat de computers de afgelopen 30 jaar alleen maar veel trager geworden zijn. En dat we verplicht zijn minstens iedere 4 jaar een nieuwe te kopen. Vooruitgang voor wie is dat?
Voor de economie natuurlijk :P
Maar idd, ik denk dat niemand er iets aan zal hebben. zelfs als het gaat werken,dan zal het niet echt praktisch zijn of erg irritant.

Kijk maar naar de radiostudio,s die bijna alle s via de pc doen.. je wil niet weten wat er voor haperingen in het signaal zitten.Vroeger had je alleen een beetje ruis, maar het werkte gewoon..
Vroeger had je een vaste telefoon thuis, en eventueel een pieper, als je opgeroepen kon worden..
Werkte.
Geen last met autorijden, en iedereen lette beter op in het verkeer..
Als je tegenwoordig op straat loopt, moet je oppassen dat je niet omver gelopen of erger word , door telefoonkijkende lieden..
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..