5g mobiel netwerk,wanneer in gebruik.

Ha flipflop,

Dat is waar maar.... om van een antenne combinatie het richtingdiagram te regelen dat is niet zo ingewikkeld.
De broadcast antenne combinatie op de kortegolf van Marconi daarvan kan je de opstraalhoek regelen.
Zelf heb ik in de jaren 80 een automaat ontwikkeld om het stralingsdiagram te regelen voor k46 UHF Duitse zender te Kleve en de Belgische zender in Egem.
De zender uit België is veel sterker als uit Duitsland maar werkte wel op het zelfde kanaal :(

De 5e generatie communicatie netwerken zijn zeer complex en het zal nog veel vallen en opstaan betekenen 8)7
Een misverstand.... veel particuliere gebruikers denken dat het uitrollen van 5G voor hen gebeurt nauw das mooi mis zou ook exploitatie technisch niet haalbaar zijn het gaat neer om snelle data op te halen bijna realtime <1ms van bijvoorbeeld beveiligingscamera's verkeers-situaties maar ook procescontroles parkeermeters enz.

Het grote verschil tussen de andere generaties en 5G is dat de mobile telefoon onderdeel uitmaakt van de controle lus.
De regel coëfficiënten worden door een soort header verzonden.
Nu is dit ook niet nieuw en afgekeken van het DOCIS 3.x systeem op de kabel.
Ook in het 5G netwerk kunnen tijdsloten worden toegewezen dus.... een duurder abonnement meer data :P

Maar het is een knap stukje techniek wat ontstaan is vele universiteiten heb een bijdrage geleverd ook in beijing china (dus wat die politieke heethoofden aan beide kanten aan het doen zijn :? :( ) gelukkig als het om onderzoek van techniek gaat zijn er geen grenzen :)
En dit geldt over en weer zo levert Keysight de test apparatuur aan China.

Maar terug naar de vraag van @TS tja veel zaken blijven nog onbekend en tijd/ervaring zal ons moeten leren of het wel zo verstandig is om op elke hoek van de straat een EM-veld opnieuw te genereren :o er zit al zat in de lucht zou je zeggen.

Groet,
Henk.
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Op 24 februari 2019 10:47:43 schreef GJ_:
[...]Ik ben bang dat dit gewoon bangmakerij van de concurrentie is. Toen vroeger alle Amerikaanse apparatuur nog verplicht vol achterdeurtjes voor de diensten zat piepen ze ook niet.

Overigens: wat winnen we eigenlijk met 5G? Vooruitgang? Ik zie, terugkijkend, dat de computers de afgelopen 30 jaar alleen maar veel trager geworden zijn. En dat we verplicht zijn minstens iedere 4 jaar een nieuwe te kopen. Vooruitgang voor wie is dat?

OT\Tja als je het zo bekijkt,mijn eerste PC,een Laser XT met de gigantische kloksnelheid van 4,4 MHz en in de turbo 10 MHz en DOS 3.X startte sneller op dan de nieuwste Chromebook ;-)
GJ_

Moderator

psies. De zandlopertjes waren nog niet uitgevonden wegens niet nodig. PC aan, en 15 seconden later zat je lekker tekst te verwerken. Ok, het opslaan op die knoerten van 5¼" schijven van maar liefst 180kb duurde dan wel weer even natuurlijk.
Probeer maar eens een goed gevulde Virtex FPGA te bouwen op zo'n XT. Even afgezien van het feit dat de software er niet op draait, zou het (wilde gok) zomaar een maand kunnen kosten, waar nu een paar uur max.
En ehm, mijn laptop op W10 is toch ruim binnen de minuut in de benen hoor.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Om helemaal offtopic te gaan. Zelfrijdende auto’s, daar moeten we maar niet aan willen beginnen. Laten we eerst het hacken e.d. maar onder controle krijgen voor we ons überhaupt bezig zouden moeten houden met zo’n onderwerp. Ik ben zelfs geen voorstander van assistentie, want mensen rekenen er gewoon op, terwijl het ASSISTENTIE is :facepalm: Mensen moeten gewoon goed rijden. Ik kan sneller stoppen zonder ABS dan met.

Mensen worden ook steeds gemakzuchtiger en dommer... Vroeger konden ze bijv. nog overweg met een terminal. Van de week nog iemand gehad die totaal in paniek was toen ik haar het BIOS liet zien en er bliepjes uit de laptop kwamen... Zijn zelfs al boeken over geschreven hoe mensen zich dom Googlen bijv.

Ik ben zelf nog jong, maar ik wou dat ik 40-50 jaar terug geboren zou zijn. Heel veel (techniek, tv series, radio, het onderwijs) vind ik gewoon (door zelf gezien en aan de verhalen van m’n ouders en andere familieleden te horen) stukken beter en meer doelgericht. Tegenwoordig is het op school leren papieren invullen, niet hoe je echt iets moet doen of aanpakken (volg HBO en op het MBO was het helemaal verschrikkelijk).

Sorry, maar dat moest er even uit. Eerst de echte problemen aanpakken en dan pas luxe objecten creëren.

/ontopic
Op 24 februari 2019 20:40:36 schreef Wcool18:
..Ik kan sneller stoppen zonder ABS dan met.

Yeah, right...
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Het is een vrij land, geloof wat je wilt geloven :) Dit was echter objectief gemeten tijdens een cursus en er waren nog een paar anderen die ook zo goed konden rijden. Daarmee ben ik dus (gelukkig) niet de enige. Je moet dan natuurlijk wel in een voertuig zitten die je goed aan kunt voelen, want anders werkt het natuurlijk niet. ASR heeft daarbij dan wel in sommige gevallen z’n voordelen, maar nu ga ik steeds verder offtopic.

/ontopic: Ik zie niet de meerwaarde van 5G, behalve het spekken van de kas van de telecom fabrikanten ;) 4G is snel zat en voldoet m.i. nog steeds meer dan genoeg. Er komt een punt dat wij (mensen) onszelf voorbij gaan lopen... Alles moet sneller enzo... En hoeveel makkelijker wordt het leven erop? Ik merk alleen maar dat je het drukker krijgt, omdat je nu overal alles zelf online moet doen (nee, ik ben geen tegenstander van het internet) en dan nog gaat het veel te vaak mis. Ik vind dat het merendeel ondersteunend moet werken en niet vervangend, want dan krijgen we een groot probleem met grote werkeloosheid (op moment mijn kijk op de massa automatisering).

Edit: Om dan maar gelijk mijn versie van het antwoord op de titel van TS te geven, hoop ik dat 5G nooit wordt uitgerold met uitzondering van eventuele kleine gebieden waar het echt noodzakelijk is om bijv. 4G te ontlasten. We moeten ons echter allemaal afvragen of het allemaal niet weer wat eenvoudiger kan... het leven met alle onnodige dingen eromheen. ;)

[Bericht gewijzigd door Wcool18 op 24 februari 2019 23:24:19 (14%)]

joopv

Special Member

Over autorijden heb ik een heel simpele mening: ik denk dat het zelf autorijden zo snel als maatschappelijk en technisch haalbaar is verboden of op zijn minst sterk ontmoedigd dient te worden.
Helaas zal dat enkele decades gaan duren. Ik denk dat de meeste meelezers dat niet meer gaan meemaken.

Op 24 februari 2019 23:03:29 schreef Wcool18:
/ontopic: Ik zie niet de meerwaarde van 5G, behalve het spekken van de kas van de telecom fabrikanten ;) 4G is snel zat en voldoet m.i. nog steeds meer dan genoeg.

Ik kan iets over 3/4G in EU zeggen, met statistisch significante bewijslast.
Wij beheren enkele 1000den M2M routers met een 2/3/4G modem, en in ca 20% van de gevallen ligt de signaalsterkte beneden het nivo voor een betrouwbare en bruikbare verbinding. Het gaat om inpandige locaties in winkelcentra en winkelstraten.
Als ik op het signaalnivo (-70dBm) advies van de routerfabrikant af ga ligt dat percentage zelfs boven de 50%.

De inpandige dekking zou met 5G aanzienlijk beter moeten worden vanwege het gebruik van (ook!) veel lagere frekwenties. (98% dekkingVERPLICHTING)
Als je ergens binnen ben, (winkel oid) is het volslagen onnodig om bereik te hebben op je mobiele telefoon..Of ga je steeds kijkend op dat ding een winkel binnen?
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, ,hulpdiensten enzo,maar die hebben ook andere communicatiemiddelen.
De meeste mensen denken dat het een noodzaak is om een mobieltje te hebben, terwijl het leven zonder dat ding veel eenvoudiger is..
Ik heb geen mobiele telefoon, en ik vind het prima.Als ik iets wil weten, ga ik naar huis, en ik kijk op de pc via internet.
Als ze me toevallig wilden bellen, dan bellen ze later vast nog wel eens, of ze spreken een bericht in op de voicemail..Op de VASTE lijn :P
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 24 februari 2019 20:40:36 schreef Wcool18:...Ik kan sneller stoppen zonder ABS dan met.
Onzin. Dat lukt je alleen op een mooie gladde weg. Zodra je een putdeksel, een plas of een hondedrol tegenkomt verlies je jammerlijk van die ABS.
Dat objectief meten tijdens die cursus is leuk maar daar zijn ze wel de onverwachte verassingen vergeten. Als jij op het punt staat iemand plat te rijden in de regen ben je maar wat blij met die ABS.

Maak je vooral niet blij: over enige tijd is het afgelopen met zelf rijden. Dat zal nog wel even duren maar het gaat veiliger zijn en een groot deel van het fileprobleem oplossen.
joopv

Special Member

Op 25 februari 2019 07:47:31 schreef mel:
Als je ergens binnen ben, (winkel oid) is het volslagen onnodig om bereik te hebben op je mobiele telefoon..Of ga je steeds kijkend op dat ding een winkel binnen?

Ik neem aan dat jij wel eens iets betaalt met je PINpas in een winkel. Hoe denk je dat die transactie bij de bank terecht komt?

Er zijn nog veel meer toepassingen voor dat xG netwerk dan alleen die smartphones...
Als netwerk backup bijvoorbeeld, voor xDSL over een 50 of 70 jaar oude - en dus vaak ook erg gammele - telefoonlijn.
Op 25 februari 2019 09:45:01 schreef joopv:
[...]
Ik neem aan dat jij wel eens iets betaalt met je PINpas in een winkel. Hoe denk je dat die transactie bij de bank terecht komt?

Er zijn nog veel meer toepassingen voor dat xG netwerk dan alleen die smartphones...
Als netwerk backup bijvoorbeeld, voor xDSL over een 50 of 70 jaar oude - en dus vaak ook erg gammele - telefoonlijn.

Als ik betaal met een pinpas, dan is dat bij de kassa.Daar heb ik geen gsm telefoon voor nodig.
En hoe ze een backup doen, moeten ze zelf weten, daar hebben ze nog steeds MIJ niet voor nodig,en zeker mijn telefoon, als ik die ook zal bezitten.En een gammele telefoon lijn? Dat zal best meevallen, zodra er niemand meer kan betalen, moet je eens zien hoe snel dat gerepareerd word.. >:)
De discussie over het nut van mobiele telefonie zijn we al een paar decennia voorbij lijkt me. Uiteraard hoef je niet mee te gaan in de ontwikkeling, het is vrijwillig.
Of het nu al 5G moet zijn, nee, vast niet. 4G is er net en beperkt nog niemand denk ik. Nu is 5G nog volop in ontwikkeling, dus voordat het echt uitgerold is zijn we tig jaar verder. En dan zul je zien dat het toch weer voordelen heeft tegen die tijd. Vergelijkbaar met de hoeveelheid geheugen in je PC, "men" zag ook geen nut van >640kB.

@mel: nut... sommige dingen hebben geen nut, maar zijn gewoon handig of leuk. Misschien val je zelf ook wel in die categorie :-p
Ik val zelf in de categorie "geen nut" ;)
Frederick E. Terman

Golden Member

Op 21 februari 2019 21:18:35 schreef flipflop:
Beamforming zou wel eens juist gunstig kunnen zijn voor je stralingsbelasting. Immers, de base richt z'n beam altijd op de portable. Dat betekent dat in andere richtingen het veld veel zwakker is.
Beetje late reactie van me, maar: natuurlijk!
En die 'beam' is heus niet de 'pencil beam' uit de science-fiction strips van de jaren 40 en 50.
Als de bundel alleen maar, zeg, in het juiste kwadrant zou worden uitgezonden (in plaats van rondom te stralen), en kon schakelen tussen boven of onder de horizon (voor gebruikers die hoger resp. lager dan het basisstationnetje zitten), dan zou je al acht maal zo weinig vermogen nodig hebben. De totale gemiddelde 'stralingsbelasting' neemt dan dus al met ruwweg die factor af. Met betere beams wordt het nóg minder.

Het neerzetten van heel veel kleine stationnetjes verlaagt de 'belasting' nog verder. Zet je er bijvoorbeeld tweemaal zoveel neer, dan hoeven ze maar de helft van de afstand te overbruggen, waarvoor maar een kwart van het vermogen nodig is (voor degene die op dat moment de verbinding heeft. Het andere station hoeft helemaal niet te zenden).

Nog belangrijker is de 'straling' uit je eigen telefoon. Ook die kan dan tot een kwart gereduceerd worden, en dat tikt harder aan, want de 'straling' van je eigen telefoon (vlak naast je hoofd of, hum, andere delen) is nu eenmaal sterker bij jou dan die van het basisstation.
En dat is nog maar in het voorbeeld van tweemaal zoveel basisstations. Bij nog meer cellen gaat de totale 'straling' nog veel verder naar beneden.

De totale 'stralingsbelasting' wordt door beam forming en micro- en nanocellen dus fors minder, maar dat is natuurlijk niet in het straatje van de anti-5G bangmakers.

--
Weet je wat trouwens écht (letterlijk) pulszenders in de 700 MHz band waren? En dan niet met watts, maar met tientallen kilowatts? Tv-zenders. Denk maar aan de syncpulsen; die ratelden met maximaal vermogen.
Er moeten toen dus veel meer tumoren geweest zijn. :)
(En nee, nu zijn er ook niet meer. Het aantal blijft een verontrustend constant percentage.)
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
- In SHF vakbladen staan technici die bezorgd zijn om naar een SHF print te kijken zelfs zonder de antenne er op. Dit geeft toch te denken. Er zijn enkele gsm fabrikanten die in de gebruiksaanwijzing waarschuwen om het toestel -ten allen tijde- op een minimale afstand van 5 cm. van het lichaam te houden. En men adviseert om niet 's-avonds het toestel naast het bed leggen. Dan praten we over 50 cm afstand over dat tijdssegment met die 'slaap' rf-intensiteit. Als de fabrikant dit doet dan is er echt wel wat aan de hand met hun produkt i.v.m. de liability. Dit soort stralingssmog hoort niet in woonwijken thuis en is volledig overbodig. Die 5G dient een zelfde classificatie te krijgen als kwik, asbest en PCB's.
De modernisering is de achteruitgang.
maartenbakker

Golden Member

Maar wanneer kom je nu met echte argumenten (die er vast wel te vinden zijn, op zijn minst materiaal voor discussie) in plaats van vage anecdotes zonder bron gevolgd door conclusies uit het ongerijmde? Lees je ueberhaupt reacties met onder andere dat verzoek en de aansporing om je in de materie te verdiepen?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 6 maart 2019 13:24:10 (19%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
bprosman

Golden Member

dan is er echt wel wat aan de hand met hun produkt i.v.m. de liability.

Of is dit uit de categorie : "Voorkomen is beter dan genezen" ?
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Frederick E. Terman

Golden Member

Of meer de categorie 'zo'n vermelding kost me niets en kan geen kwaad, dus als ze dat nu eenmaal willen zien'.

Overigens doet een telefoon het natuurlijk wel beter als je hem niet plat op je bast legt. Een beetje afstand verbetert de ontvangst en spaart zendvermogen; iedereen wint. Die 5 cm kenden we daarom al.
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Op 6 maart 2019 13:13:16 schreef D Tech:- In SHF vakbladen staan technici die bezorgd zijn om naar een SHF print te kijken zelfs zonder de antenne er op.
bron?
Er zijn enkele gsm fabrikanten die in de gebruiksaanwijzing waarschuwen om het toestel -ten allen tijde- op een minimale afstand van 5 cm. van het lichaam te houden.
bron?
En men adviseert om niet 's-avonds het toestel naast het bed leggen. Dan praten we over 50 cm afstand over dat tijdssegment met die 'slaap' rf-intensiteit.
bron?
Ha D Tech,

Dat klinkt bezorgt :o bij het ontwerpen van de antenne gaan we uit dat er een koppeling tot stand gebracht wordt met jou ;)
Met andere woorden je lichaam dient als een antenne.
Dat er bezorgt naar een printje wordt gekeken is meer of het ontwerp wel zo degelijk is.... er komen hier ook wel eens rf printjes voorbij weet ik hoeveel lagen :? daarvan kan ik zonder te kijken al voorspellen dat gaat nooit werken.

Groet,
Henk.
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Op 6 maart 2019 13:25:22 schreef bprosman:
[...]
Of is dit uit de categorie : "Voorkomen is beter dan genezen" ?
Dat sowieso, er is zoiets als een voorzorgsbeginsel en dat is verstandig maar kan nooit als bewijs dienen dat iets slecht is. Dat is de redenatiestijl die ik er bij D Tech uit probeer te krijgen. Verder zit er een behoorlijke factor 'the state of California is known to cause cancer' in, maar ook practische bruikbaarheid zoals FET aanhaalt.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Tidak Ada

Golden Member

Toch kan zo'n "voorzorgsmaatregel" juist bezorgdheid opwekken in plaats van afdekking van 'liability'.

Andeszins is het feit, dat er noch is aangetoond dat er schade ontstaat, noch bewezen is dat er geen schade ontstaat, een indicatie om door te gaan met epidemiologisch onderzoek/follow-up tot één van de twee duidelijk wel is bewezen.....
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Jinny

Golden Member

Dat onderzoek is er bij mijn weten reeds lang geweest.
En de conclusie, geen schade.

Het moet eerst een beetje worden als de antivaccinatiebeweging, die hadden een onderzoek gestart om de 'bewezen' schadelijkheid van de vaccins vast te leggen.
De uitkomst was dus dat vaccins werken en geen autisme veroorzaken.
Tegengesteld aan hun idee.

Met de aluhoedjesbrigade (ahb) moet ook eerst iets dergelijks gebeuren.
Ik heb hier nog een radarleerboek uit de jaren '50 en daarin staat dat je niet in de bundel van een werkende radar moet gaan staan.
Iets dat iedere boerel*l kan bedenken met dergelijke vermogens.
Maar de ahb extrapoleert dat ineens naar de vermogens van een mobieltje.
Zonder de rest van de factoren mee te nemen.

Jammer, voor mij valt het in de categorie 9/11 ontkenners, platte aarde adepten en chemtrail gelovigen.
Dom volk.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..