5g mobiel netwerk,wanneer in gebruik.

Op 9 maart 2019 00:38:39 schreef maartenbakker:
3G gaat er waarschijnlijk als eerste uit. 2G wordt nog teveel als legacy gebruikt.

Wat is Legacy, Maarten?
boe
Ledlover

Golden Member

De technische erfenis vanuit het verleden. Oude techniek waar je mee 'opgescheept' zit, omdat het nog teveel in gebruik is.

Ons 60 jaar oude FM omroepsysteem is een beetje legacy aan het worden. De hoge heren willen het afschakelen maar het is nog teveel in gebruik, ondanks dat het technisch sterk verouderd is. Het voldoet nog wel, dus mensen blijven er aan vasthouden (met recht!)
Op 9 maart 2019 08:13:10 schreef mel:
...in de dumpwinkels..
Net als de ATF2 telefoons. Lekker ombouwen naar amateurgebruik...

Met 3G systemen kun je als hobbyist nauwelijks wat. Da's veel te digitaal en geïntegreerd. Als je van zo'n ATF2 een schema had kon je het aanpassen. Met een 3G mobiel kun je dat niet, basestation idem dito.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 9 maart 2019 10:30:28 schreef Ledlover:

Ons 60 jaar oude FM omroepsysteem is een beetje legacy aan het worden. De hoge heren willen het afschakelen maar het is nog teveel in gebruik, ondanks dat het technisch sterk verouderd is. Het voldoet nog wel, dus mensen blijven er aan vasthouden (met recht!)

Zijstraatje...
Het aantal mensen wat naar FM luistert is niet zo heel groot meer hoor.
Voldoende groot wellicht om respectvol mee om te gaan, maar ik raad die enkeling (1 op de 8) die ik tegenkom zoveel mogelijk aan om digitaal te gaan luisteren. Waar dat niet kan, attendeer ik de mensen erop dat de FM binnenkort van de kabel gaat. Binnenkort is relatief, maar het gaat gebeuren.

FM radio's worden gemaakt omdat die frequentie op de kabel zit.
Die frequentie zit op de kabel omdat er radio's voor zijn die dat gebruiken.
Cirkeltje is erg snel rond.
Nieuwe radio's hebben gelukkig meestal internetradio's aan boord.
STerker nog... Ik raad lokale Witgoed dealer aan om iig geen radio's te verkopen die uitsluitend FM aankunnen.

Maar goed...
De GPRS blijft nog even in de lucht mag ik hopen?
boe
GJ_

Moderator

Op 9 maart 2019 10:30:28 schreef Ledlover:...ondanks dat het technisch sterk verouderd is. Het voldoet nog wel...
Het alternatief (DAB) voldoet nog lang niet.
Shiptronic

Golden Member

Ik denk dat ook een groot deel automobilisten gewoon naar de FM luisternen onderweg?

Hoewel ik ook alles digitaal te beschikking heb onderweg, vind ik het heerlijk om gewoon een FM zender op te zetten, keus genoeg.

DAB, een zinloze zet, er zijn betere alternatieven beschikbaar, waarom het wiel opnieuw uit willen vinden (satelliet radio)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 9 maart 2019 17:31:42 (61%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Digitale tv , daar zie je meestal vierkante blokjes in beeld, of het beeld bevriest..Als dat ook zo gaat bij DAB radio, mogen ze het van mij houden..
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Bij BAD radio heb ik nooit blokjes gezien, maar het geluid springt geregeld één of twee seconden terug, erg hinderlijk. Bovendien is de dekking zo slecht dat je in de auto alsnog geregeld automatisch terugschakelt naar FM.
Ik heb meerdere auto's met DAB gehad, allemaal geen goedkope installaties (vooral Harman Kardon) en dure antenne's dus het is niet een enkel gevalletje slechte radio of zo.
Op 9 maart 2019 17:34:16 schreef mel:
Digitale tv , daar zie je meestal vierkante blokjes in beeld

Dan heb je de boel wel heel erg slecht voor elkaar. Dat mag anno nu niet meer zo zijn. Ik heb dat nog nooit gezien hier, en ik kijk toch al zeker een jaar of 5-6 digitaal, via de kabel.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Nou, hier hetzelfde op meerdere zenders. Digitaal via glasvezel.
Ziggo is hier niet zo snel...
Zelfs op een analoge lijn krijgen ze het nog voor elkaar...
En @flipflop, het aangeboden signaal kan ik niks aan doen...

[Bericht gewijzigd door mel op 9 maart 2019 18:52:33 (25%)]

Jinny

Golden Member

Hier in de buurt werkt DAB ook maar matig.
De radio in de keuken (gekocht voor aan boord) werkt, mits ie bij het raam staat.
Bovendien vreet het ding batterijen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
GJ_

Moderator

Da's een beetje de ziekte van de moderne techniek. Nog voor het helemaal fatsoenlijk is ontwikkeld word het al op de markt gegooid. Jij mag een te dure niet werkende radio kopen die zijn beloftes niet nakomt.
Tidak Ada

Golden Member

Ik had vandaag in Rosteren (L) onvoldoende dekking op 4G voor internet èn telefoon (T-Mobile) en dat vlak bij de Duitse grens! :(
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Hubie

Special Member

Dit is toch wel een leuk draadje.
5G is bijna dagelijks in het nieuws.
Ik volg het op de voet,ook alle onzin die soms in de dag en\of weekbladen staan,maar ook de ontwikkeling in de technische bladen c.q websites.
Hubie

Special Member

Dit is toch wel een leuk draadje.
5G is bijna dagelijks in het nieuws.
Ik volg het op de voet,ook alle onzin die soms in de dag en\of weekbladen staan,maar ook de ontwikkeling in de technische bladen c.q websites.
Weer op < terug geklikt voor op de post knop te klikken ,dus weer dubbel. Sorry.

[Bericht gewijzigd door Hubie op 10 maart 2019 02:58:16 (16%)]

Even over DAB radio , had me auto radio aan gewoon op fm en dacht wat is er nu mis met de fm het geluid klinkt toch goed en je heb geen storing
En de aanschaf DAB zender is erg duur en lekker pulserend uitzenden nee zal dan wel aan mij liggen
GJ_

Moderator

Op 10 maart 2019 09:32:43 schreef vraag1:...en lekker pulserend uitzenden...
Nou ben ik natuurlijk niet zo elektronisch aangelegd, maar wat bedoel je hier precies mee en wat is het probleem er van?
Jinny

Golden Member

Hmm, buiten dat DAB natuurlijk wat offtopic is, heb ik de indruk dat je (vraag1) nu niet helemaal begrijpt hoe DAB werkt.
Met andere woorden, je opmerking vertelt mij dat je er geen donder van begrijpt.
Verdiep je daar eerst maar eens in, de achtergrond van de DAB en de techniek die daar bij hoort.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
En wat is er gek aan het feit dat je geen storing hebt? Heb ik ook zelden.

En wat betekend "had me auto radio aan"? Is dat Belgisch? :-)
joopv

Special Member

Op 9 maart 2019 17:42:32 schreef GJ_:
Bij BAD radio heb ik nooit blokjes gezien, maar het geluid springt geregeld één of twee seconden terug, erg hinderlijk. Bovendien is de dekking zo slecht dat je in de auto alsnog geregeld automatisch terugschakelt naar FM.
Ik heb meerdere auto's met DAB gehad, allemaal geen goedkope installaties (vooral Harman Kardon) en dure antenne's dus het is niet een enkel gevalletje slechte radio of zo.

FM luisteren is ook leuk... Als je net op de rand van het bereik van zowel IJsselstein als Roermond woont. Of als er tropo condities zijn. Lekker hoor.
Op 10 maart 2019 09:32:43 schreef vraag1:
Even over DAB radio , had me auto radio aan gewoon op fm en dacht wat is er nu mis met de fm het geluid klinkt toch goed en je heb geen storing
En de aanschaf DAB zender is erg duur en lekker pulserend uitzenden nee zal dan wel aan mij liggen

DAB/DAB+ en ook DVB-T/T2 is OFDM en dus geen pulserend signaal.
Over pulserende signalen gesproken: wat dachtje van AM op de luchtvaart, lange-, midden, en kortegolf banden?
Ik bedoel wat is er nu verkeerd aan geluid van de fm ?
luister alleen in de auto nog naar de radio vandaar
Heb een DAB radio in me stereo set maar hoor maar weinig verschil in geluid tussen fm en DAB
Vandaar de vraag waarom is dan DAB nodig ?
Is het een goede melk koe om nieuwe radio,s te verkopen ?
Het is niet het verschil tussen AM naar FM wat je vroeger had
Een AM omroepzender kan best een redelijke kwaliteit uitzenden.
Digitale radio is een uitkomst omdat de bandbreedte minder word, zodat er meerdere zenders terecht kunnen. Even in lekentaal..:+
En ik luister nog regelmatig naar AM omroep, zelfs op korte golf.
GJ_

Moderator

Ik had in m'n vorige auto zelfs een AM stereo radio. Helaas ontbreken de zenders een beetje. :-)
Op 10 maart 2019 11:22:24 schreef vraag1:
Ik bedoel wat is er nu verkeerd aan geluid van de fm ?
luister alleen in de auto nog naar de radio vandaar
Heb een DAB radio in me stereo set maar hoor maar weinig verschil in geluid tussen fm en DAB
Vandaar de vraag waarom is dan DAB nodig ?
Is het een goede melk koe om nieuwe radio,s te verkopen ?
Het is niet het verschil tussen AM naar FM wat je vroeger had

- Inefficient
- Lage geluidskwaliteit

Inefficient:
Een analoge zender heeft veel bandbreedte nodig (spectrum): 200kHz wordt gehanteerd per zender.
In hetzelfde spectrum kun je een meervoud aan DAB+ kanalen kwijt.

Idem voor TV: 1 (8Mhz analoog) kanaal wordt vervangen door 1 DVB-C transponder waar zo'n 50Mbit in past. In de praktijk is dat 8 SD zenders of 4 HD zenders)

Lage geluidskwaliteit:
Audio spectrum van FM is beperkt, maximaal 15Khz.
Een DAB+ signaal is digitaal (HE-AAC v2) en kan ook prima een hogere frequentie weergeven. Nadeel is de bitrate.
Mits goed geimplementeerd is DAB+ veruit superieur aan FM.

In de praktijk zie je dat het ook hier weer om geld gaat, en zijn er zenders die op 32Kbit gaan uitzenden... Tja, dan is de kwaliteit zo ruk dat FM gewoon beter is.