Schakelkast Mestschuifaandrijving

Hallo,we hebben sinds kort een nieuwe mestschuifinstallatie in onze stal.De schakelkast stuurt 2 motoren aan die om de beurt werken,de een rolt het touw op en laat bij de andere motor het touw afrollen.
Bij elke inschakeling laat het programma de motoren 1 keer werken{dus alle 2 een keer.Nu willen we graag dat het programma telkens maar 1 keer werkt en dat een periode later de andere motor draait
Deze schakelkast is vrij recent gemaakt in Zweden,maar de informatie van de fabrikant laat te wensen over.mijn vraag is nu,of dit programma te veranderen is.
Ik heb wat fotoo"s bijgevoegd.
Hoop op wat nuttige informatie,
Groet Gerrit

Shiptronic

Overleden

Merk en type, foto graag hier posten. Onbekende zip bestanden openen is vragen om rotzooi op je Pc (=tip geen beschuldiging, maar als het niet hoeft better safe than sorry :))

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fripster

Golden Member

Het ding wordt bestuurd door een Moeller Easy mini-PLC. Heb je daar het programma van gekregen? (zo niet: Opvragen bij je leverancier!)

Dat programma kan worden veranderd door iemand die daar verstand van heeft. _GJ van dit forum is zo iemand die dat professioneel doet.

Als je het zelf wilt proberen moet je een EASY programmeerset (kabel + programmeeromgeving) kopen.

Kabel: https://www.conrad.nl/p/eaton-easy-pc-cab-202409-plc-kabel-184162

Software: https://uk.farnell.com/eaton-moeller/easy-soft-basic/software-for-easy…

[Bericht gewijzigd door fripster op zondag 16 december 2018 14:47:58 (20%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Thevel

Golden Member

De ZIP even toonbaar gemaakt...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ziet er niet zo heel erg spannend uit.
De hoofdbesturing zit in de mini-PLC, een Eaton Easy
Het programma zul je vast wel niet krijgen van de leverancier.
Iemand die een beetje handig is met de Easy zal het programma over nieuw moeten maken. Dat is meestal ook makkelijker dan een programma van een ander aan te passen.

Alleen jammer dat er in een nieuwe schakelkast een viltstift gebruikt moet worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

En even een tip : niks met programmeren te maken, maar zet die kast in een aparte ruimte BUITEN de stal,anders dan ben ik bang dat die mooie kast heel snel verrot gaat.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 december 2018 15:07:42 schreef mel:
En even een tip : niks met programmeren te maken, maar zet die kast in een aparte ruimte BUITEN de stal,anders dan ben ik bang dat die mooie kast heel snel verrot gaat.. :)

Ik mag aannemen/hopen dat die kast wel ergens fatsoenlijk gemonteerd is, en niet in de ammoniadampen van de stal zelf. Want idd, dan kun je beter vast meteen een reserve bestellen.

die stift is er op lokatie opgezet, wrs niet door de bouwer/installateur..

aan de lichtval te zien zit de kast in een technische ruimte in de stal.

ik zou zeggen gezien er maar 1 FO in de kast zit, dat de motoren nu beiden worden geschakeld steeds, het zou een kwestie van relais "box" of relais "voerhek" aan te sturen ipv de 2 relais samen.

als je de timing weet hoe lang er tussen 2 aanstuur momenten zit, kun je er ook een timer tussenzetten die steeds schakelt met zijn wisselcontact tussen de 2 relais, de ene keer voor de ene motor en de ander keer voor de andere motor..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 16 december 2018 15:28:48 (59%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Het is inderdaad of de ene, of de andere motor. Tegelijk kan niet, ze zijn kruiselings vergrendeld in de hardware.
De Easy is leverbaar in een aantal varianten waarvan dit de simpelste is. Een heel nieuw programma schrijven is waarschijnlijk het snelste, tenzij je de software er bij gekregen hebt.
Ik geef altijd de hele riedel er bij, maar de meeste machinebouwers doen dit niet. Er zijn er zelfs bij die de software achter een password zetten, maar dat zijn niet de meest betrouwbare machinebouwers.
Recht heb je nooit op de software, dus als je het er bij gekregen hebt is dat een gunst!
Een manual en een kloppend schema moet er wel bij zitten.

heb er weleens een td er aan de balie gehad die even de easy dacht 1:1 te vervangen omdat er een ingang stuk was, maar nee dus, de programmering was met een password beveiligd. moest dus de leverancier bijkomen van dat toestel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

wat snel veel reacties.
Er zit inderdaad een paasword-beveiliging op.
Ga morgen met installateur overleggen of ik password kan krijgen,
een nieuw programma invoeren is dit zelf te doen of moet hier een techneut bijkomen?

GJ_

Moderator

Op 16 december 2018 16:09:16 schreef Farmer1: Er zit inderdaad een paasword-beveiliging op.
Ga morgen met installateur overleggen of ik password kan krijgen,...

Ik denk dat dit nutteloos is. Ze doen het niet voor niets en zoals ik al opmerkte: je hebt er geen recht op. De software word nooit eigendom van de gebruiker.

gratis tip:
vergeet die KM easy en koop een Siemens Logo set inclusief software. Ga daar mee aan de slag. Er zit een goede simulatie in en al. Als je klaar bent zet je die er in. Als het toch niet helemaal tof werkt zet je die Easy weer tijdelijk terug. Gote voordeel is dat er veel meer kennis is van Logo's dan van Easy's, dus ook de hulp op een forum zal rapper gaan.
Iemand voor laten komen zal te duur worden gok ik.

Kwestie bij onderhandelen afspraak maken over de software. Eigen specifieke delen mogen gelockt zijn, mits in en uitgangen er los aan hangen.
Af en toe zeggen we wel eens doei doei tegen een verkoper.

on topic,
Idee van siemens logo is een goed idee, rustig programmeren en testen. En je kunt altijd terug naar de easy.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 16 december 2018 19:58:31 (54%)

Je kunt de fabrikant vragen een chip op te sturen met jouw modificatie, ze hebben de kennis en aparatuur en moeten dat binnen een uurtje klaar kunnen hebben, dat hoeft niet heel duur te zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 16 december 2018 16:09:16 schreef Farmer1:
wat snel veel reacties.
Er zit inderdaad een paasword-beveiliging op.
Ga morgen met installateur overleggen of ik password kan krijgen,
een nieuw programma invoeren is dit zelf te doen of moet hier een techneut bijkomen?

Zelf doen is alleen een optie als je er mee bekend bent.
Een bestaand programma dat iemand anders gemaakt heeft aanpassen is vaak moeilijker/lastiger dan helemaal opnieuw beginnen.

Voor de Easy kan ik je niet helpen, als je van plan bent om over te gaan op een Siemens LOGO! dan kan ik (en anderen hier) je wel helpen. Er is er veel te vinden op internet, oefeningen en uitleg , programmeersoftware (Demo is kostenloos) Kun je oefenen.
https://www.industry.siemens.nl/automation/nl/nl/industriele-automatis…

Zet je woonplaats in je profiel, wie weet woont er iemand bij je om de hoek.

Deze Easy heeft toch een ingebouwde klok? Waarom dan nog een klokje er naast?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 16 december 2018 18:32:30 schreef Peter112:
Kwestie bij onderhandelen afspraak maken over de software. Eigen specifieke delen mogen gelockt zijn, mits in en uitgangen er los aan hangen.

Ik hou er niet van. De lol van een PLC is ook dat je eenvoudig storingen kunt lokaliseren. Als er een slot op zit werkt dat niet meer. Een machinebouwer die op deze manier klanten wil binden is m.i. niet zo'n beste. Klantenbinding door service werkt beter. Klanten komen altijd terug als de service en de relatie goed is. Zo'n slot maakt het niet beter.

Onderhandelen is vaak zinloos. De programmeur staat volledig in zijn recht als hij niks af wil geven, het blijft altijd zijn eigendom. Het is alleen dom om dat met een slot af te dwingen.

Er is een andere PLC door de installateur in de kast gezet en nu werkt alles naar behoren.
Bedankt voor alle reacties.

Groet Gerrit