draaiknop combimagnetron Exquisit WD90D25 E SLR

Mijn combimagnetron deed het niet meer. Vastgesteld dat de draaiknop om o.a. tijd in te stellen niet goed werkt. Als er wat aan trok of duwde deed die het soms wel. Alle functies van de combi bleken dan wel te werken.

De soldeercontacten van de draaiknop op de print zagen er wat dof uit. Ik heb die doorgesoldeerd en nu werk de combi weer.

Mag ik er vanuit gaan dat ie het voorlopig blijft doen? Of is het een voorteken dat de draaiknop toch eens vervangen moet worden? Wat is de benaming van zo'n draaiknop om op te zoeken op het internet?

doordat je gesoldeerd heb, is het vet in de encoder even warm geworden en contacten maken tijdelijk beter contact

dat onderdeel heet dus "encoder"

zoekfunctie van het forum gebruikt en daar vind ik dat de mechanische encoder ook open gemaakt kunnen worden en met contactspray ingespoten.

voorlopig doet de combi het weer, als het probleem zich weer voor doet zal ik eerst nagaan of ik een vervanging kan vinden. ik zag op de site van Conrad heel wat van die encoders. als ik geluk heb staat er op de achterkant van de encoder een typenr, anders wordt het wel zoeken.