Wasmachine AEG 74803 doet helemaal niks meer

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een AEG wasmachine die helemaal iks meer doet, geen lampje o.i.d. dat aangaat.
Nu verdacht ik de TNY253GN en heb deze op de gok vervangen omdat ik geen schema heb om te bepalen waar en welke spanning staat maar helaas nog niks.
Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand een schema van deze module.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Staat er wel spanning op de wandcontactdoos, op het netsnoer, na netfilter etc? Ofwel: komt de 230V de machine goed binnen?

Als je gewoon netspanning op de print meet, dan is de TNY.. best een kanshebber. Vaak sneuvelt ook de vermogensweerstand (let op dat je er weer netjes een fusible in zet!) en soms de spoel (L2).

If you want to succeed, double your failure rate.

Zo te zien is tussen blauwe varistor, blauwe condensator en groene weerstand een aardige knal geweest gezien zwartigheid. Weerstand is in ieder geval defect!

Het meeste zwarte zit om de blauwe condensator, heb de groene weerstand nog niet vervangen, maar zou nog wel eens de oorzaak kunnen zijn.

R82 heeft ook een zwarte vlek die niet klopt met de normale aanslag van koolstof icm hoge spanningen en warmte. de condensator zal het niet zijn, wrs idd die groene weerstand stuk, dan vermoed ik dat de tny ook om zeep is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

als de tekst niet meer leesbaar is, meet deze eens, komt er een hele hoge waarde uit, miss dat iemand hier weet wat het moet zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de R82 doorgemeten maar helaas geen waardes dus is stuk, heb met een vergootglas gekeken of er nog iets te lezen was maar helemaal niks meer.
Iemand een idee welke waarde die moet hebben?
Ik heb een schema gevonden daar staat op dat R82 56K is dit geldt ook voor de R83, als ik deze meet geeft die een waarde van 140k????

Wat voor een waarde staat er op deze R82?? 563??of 154??

Dat is niet meer te lezen. Maar ik was op google aan het zoeken geweest en kwam op een Russisch forum terecht waar iemand aangaf dat die 0 ohm moest zijn.

Za een print opzoeken en kijken wat er op zit.

Ik zit met een zeer gelijkaardig probleem aan een identiek PCB. Bij mij zag de omgeving van de IC en de transfo érg zwart, maar de wasmachine werkt nog wél.
Het probleem is het soms optreden van error 70, wat op een NTC-probleem wijst. De wasmachine piept dan, wegens error, maar draait gewoon door, weliswaar zonder te verwarmen. Al de rest gaat gewoon door met spoelen en zwieren tot einde. Wegens error 70 reeds de NTC zelf en bekabeling gecheckt. Alles OK.
Dus verder gezocht en het PCB bekeken. Daar dus de erg zwarte aanslag gezien (foto's; chip reeds schoongeveegd op foto, zag ook erg zwart!)
De zaak schoongemaakt, weerstandwaarde van R83 gemeten (on board) en ik mat slechts ongeveer 0.5 ohm... (mogelijk wegens on board?)
Maar ik vraag me af of de nummering op het schema van martin 318 wel correct is: de drie weerstanden op één rij zijn een nummertje hoger! (R84, R85 en R86; zeg ik nu uit mijn hoofd, maar ik meen dat het zo is). R83 zit helemaal "alleen".
Mijn machine werkt dus weer, maar ik vrees toenemend aantal error 70...
Wie weet raad?

Dat zwarte is normaal komt door koolstof van motor op enigzins wat statisch gedeelte van voeding...

OK, bedankt voor je reactie! Ik had zoiets al eerder gelezen, in martins post, maar dacht dat de motor (onderin) toch wel té veraf zit van de pcb (bovenin tegen de zijkant, in een behuizing)om daar zwarte sporen achter te laten. Maar mogelijk na... 14 jaar toch wel geaccumuleerd.

Maar is het normaal dat een component zo "heet" wordt dat je die duidelijke "sporen" van de "rook" op de print kunt zien? Ik verdenk de IC of de transfo...(?)

Intussen de boel dus schoongemaakt en de machine draait weer, zoals meestal.
Wanneer het error 70 nog optreedt zal ik de NTC toch maar eens vervangen, al is die bij (eenvoudige) controle op Ohm en opwarmen OK...