PIR buitenlamp met "Fernmeldung"

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb me bij ome Ali een buitenlamp aangeschaft met PIR-activatie, aangesloten op 230V~; werkt netjes. Nu zou ik echter ook graag in huis verwittigd worden als de lamp aangaat, en dan liefst zonder nog meer draad te moeten trekken naar buiten. Ik zie twee mogelijkheden:

* zendertje bij in de lampbehuizing priegelen
* lampstroom detecteren (dat is bekabelingsgewijs best doenbaar, de voeding naar de lamp vertrekt net naast de zekeringenkast in de inkomhal).

Nog andere formules mogelijk?
Zou stroomdetectie betrouwbaar werken met een (LED)lamp van slechts 10 watt?
Ergens een voorbeeldje online?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Nou ja, als het toch een kort stukkie is... Dan is 1 ader meer toch ook niet het probleem?

Stroom detecteren kun je prima met 2 diode in anti-parallel. Daar zul je een weerstandje over moeten zetten - de PIR gebruikt ook stroom en dat verbruik wil je vast niet detecteren.
Ik gebruik die constructie wel om een hoerentorretje open te sturen - dan voor DC.

En anders zou je eens kunnen kijken naar een master-slave schakeling. Als je eens goed bekijkt hoe die detecteert, dan moet het ook voor 10W wel werkend te krijgen zijn.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nou ja, als het toch een kort stukkie is... Dan is 1 ader meer toch ook niet het probleem?

Dat kun jij wel zeggen... het is maar een meter of zes of zeven, jawel, maar een adertje meer dat kan zomaar niet; het enige dat ik mogelijk zie is het vervangen van de huidige drie-aderige kabel door een 5-aderige. Maar dat lijkt teveel kost en vooral teveel werk. En dan nog: mag ik hier in BE wel drie aders gebruiken voor aarde-nul-fase van netspanning en dan in dezelfde kabel nog eens nul en (geschakelde) plus van laagspanning?

Dus eerder iets in de zin van master-slave, heb je een suggestie voor een schema?

Of toch een zendertje bij in de lamp.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 19 december 2018 20:16:10 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Op 18 december 2018 19:50:07 schreef big_fat_mama:
Nu zou ik echter ook graag in huis verwittigd worden als de lamp aangaat

Is een indicatie led voldoende?

Je kunt kijken of er een relais in zit met toevallig 1 NO contact extra, dan kun je een zender van een draadloze deurbel inbouwen en het contact van het drukknopje op het relais aansluiten. Binnen een bel of een lampje erop aansluiten..

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Is een indicatieled voldoende?

Ik dacht eerder aan een zoemertje, in eerste instantie, en in tweede instantie een log entry in een soort loggercentrale. Maar als een ledje eenmaal lukt dan is al de rest eenvoudig toe te voegen, lijkt me.

een zender van een draadloze deurbel inbouwen en het contact van het drukknopje op het relais aansluiten

ja, of zou ik zelfs zo'n zendertje min of meer parallel aan de powerled kunnen schakelen?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 19 december 2018 20:38:39 (30%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Ik zat zelf te denken aan zoiets simpels.

Met een 10W lamp loopt er ongeveer 44mA stroom, de positieve periode loopt de stroom direct door de 1N4007 diode, de negatieve periode door de weerstand en de LED.
Over een rode LED valt max 2V, door de weerstand loopt dan ongeveer 30mA, door de led ongeveer 14mA.
De weerstand dissipeert minder dan 50mW, een gewoon weerstandje is voldoende.
Voor de zekerheid kun je het zaakje afzekeren met een kleine zekering .

Ipv de rode led kun je ook een opto-coupler gebruiken welke je op de loggercentrale kunt aansluiten.
De LED van een opto-coupler is vaak 1,2V de weerstand zal dan wat lager moeten worden.

Edit/
De PIR gebruikt ook als de lamp uit is een klein beetje stroom, maar ik denk dat het niet zo'n probleem zal zijn.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat gaat een heel eind mijn richting uit, @Thevel, welbedankt! Alleen kom ik er vanavond niet meer aan toe het in detail te bekijken, maar dat komt nog wel en dan meld ik me weer terug.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Je zal ook nog kunnen experimenteren met een klein 5V relais welke je in serie zet, de spoelstroom van zo'n relais zal wel eens aardig in de buurt kunnen komen van de 40mA.
Uiteraard moet je de spanning voor een DC relais een beetje gelijkrichten.
Je hebt dan wel een paar volt minder op je PIR, maar dat zul je nauwelijks zien denk ik.

En bij sluiting in de kabel of lamp, vliegt dat relais door de schoorsteen?

Op 19 december 2018 20:36:15 schreef big_fat_mama:
ja, of zou ik zelfs zo'n zendertje min of meer parallel aan de powerled kunnen schakelen?

Ja, als je de spanning van de led aftakt via een weerstand ofzo

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 19 december 2018 21:29:41 (64%)

Thevel

Golden Member

vliegt dat relais door de schoorsteen?

Niet als er een klein zekeringetje tussen zit.

In plaats van die LED van Thevel kun je natuurlijk ook een optocoupler nemen zodat je daarmee iets anders kunt schakelen, geisoleerd van je netspanning.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Thevel

Golden Member

Hierboven:
Dat heb ik al eerder geschreven.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Jawel, @flipflop, dat was ook reeds aangegeven door @Thevel zelve ...

(kruispost met alweer @Thevel zelve :) )

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 19 december 2018 21:38:28 (24%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik zou zelf niet teveel met 230 gaan knutselen als het niet hoeft.