star/onbuigzaam koperdraad gezocht.

Op 21 december 2018 16:53:06 schreef BenI2C:
..met flinke rukken aan de andere zijde het draad oprekken.
Levert een superstrak

Inderdaad, recht, maar nog steeds even buigbaar als voorheen. En dat wil de TS schijnbaar niet, buigbaar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 21 december 2018 21:15:15 schreef flipflop:
[...]
Inderdaad, recht, maar nog steeds even buigbaar als voorheen. En dat wil de TS schijnbaar niet, buigbaar.

Nee.
Let op het verschil tussen zachtgegloeid (annealed) en koud vervormd (cold drawn) koper. De vloeigrens kan er wel 5x zo hoog door worden!
Hier vind je diverse spannings-rek diagrammen van koper:
https://www.copper.org/resources/properties/144_8/

Tidak Ada

Golden Member

Koper-nikkel legering, zoals in puntlaselektroden.

Is het overigens geen optie om in plaats van solderen draad te snijden en schroefverbindingen te maken?

Afijn, er zijn duizenden suggestiesmogelijk, maar zolang de toepassing niet bekend is schier het onmogelijk de juiste te geven....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 21 december 2018 21:07:00 schreef Shiptronic:
Tja; als nu een iets meer verteld hoe je het toe wil passen, krijg ze zeker meer bruikbaarder antwoorden.

Dit soort terechte opmerkingen leest ie blijkbaar over.
Ik verwacht geen reactie meer van een verongelijkte MartinV, of toch, na nog wat goedbedoelde adviezen een klaagzang dat het weer alle kanten uitgaat, terwijl hij zelf de oorzaak is.

Kom zeg, een klein beetje ernstig blijven,
een post als: "Als ik gestript VD draad zou gebruiken en dat heet stookt en snel afkoelt, zou het dan stug genoeg zijn?" Slaat toch nergens op?
Hoe kunnen wij nu weten hoe stug het zou moeten zijn als ie niks lost over de toepassing ervan. In de tijd dat hij dit typt en de antwoorden afwacht had hij allang een stukje VD draad kunnen in moekes keuken opwarmen in de gasvlam en afkoelen onder de kraan. Dan wist hij toch meteen of het "stug genoeg was".
Verder verwacht ik van iemand die zich profileert als uitvinder van nieuwe toepassingen toch een minimale basiskennis van hetgeen waar hij intensief mee bezig is.

vergeten

Golden Member

Op 21 december 2018 16:53:06 schreef BenI2C:
Trucje, lang geleden op school geleerd:
Stuk koperdraad, bijv 1 mtr VD draad, ene zijde in bankschroef goed vast zetten en met flinke rukken aan de andere zijde het draad oprekken.
Levert een superstrak, stug en recht stuk koperdraad op.
Kost wel kracht inspanning.

Lukt ook met in de boormachine zetten en langzaam draaien, het wordt kaarsrecht en nog harder ook, door dat torderen!
Professionals doen dat met 8mm koper of aluminium (bliksemafleiderdraad), zo kunnen ze het strak recht monteren langs gevels.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 22 december 2018 14:51:43 schreef vergeten:
[...]Lukt ook met in de boormachine zetten en langzaam draaien, het wordt dan nog harder ook, door dat torderen!
Professionals doen dat met 8mm koper of aluminium (bliksemafleiderdraad), zo kunnen ze het strak recht monteren langs gevels.

he,die kende ik nog niet.

voor wat ik heb gezien zijn die bliksemgeleiders gewoon blank koper of tegenwoordig alu 35mm2. er zit om de halve meter een steuntje, dus met een lijnlaser uitzetten en boren. rollen koperdraad met grote slagen kun je netjes recht krijgen. immers dien je kabel ook juist af te rollen, anders krult deze op in bijv kabelgoot. dat zie je weleens op dak, beunhazen met airco's die gewoon de draad uit de rol hebben getrokken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jongens, ik zou er over ophouden. Zolang de topicstarter het verrekt om te vertellen wat de bedoeling is is het allemaal zinloos.

Nouja, BenI2C heeft wat geleerd. Dat maakt de discussie niet "nutteloos".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 december 2018 13:18:49 schreef grotedikken:
[...]
Verder verwacht ik van iemand die zich profileert als uitvinder van nieuwe toepassingen toch een minimale basiskennis van hetgeen waar hij intensief mee bezig is.

Ik heb de keuze gemaakt om messing rondstaf te gaan toepassen.
Hier heb ik wat gevonden wat me wel wat geschikt lijkt, pas na een paar hits op google.
Fies spaken vallen af omdat ik een lengte nodig heb van langer als 80cm, de link die ik gaf is voor lengte van 100cm, dus dat is goed.

Ik heb overwogen om VD draad strak te trekken, maar waarom zou ik dat doen als ik messing zo kan kopen in die vorm als ik het hebben wil.
In ieder geval bedankt voor alle bruikbare tips.

Telefunken Sender Systeme Berlin