KWH meter stuk of verkeerd aangesloten...

Dat is waarschijnlijk een kWh-meter voor zonnepanelen en meet enkel de stroom die van het lampsymbool (klemmen 6-3) komt richting L-N

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Klem 1 en 4 is fase en nul in, staat op de derde foto. Lamp teken 3 en 6 is de belasting.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

...

[Bericht gewijzigd door Benadski op vrijdag 21 december 2018 16:49:17 (97%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Je hebt niet een "echte" meter, maar probeer eens op de blauwe draad aan de bovenzijde te meten. Omdat ze verkeerdom zitten is bovenaan de fase (waar 230V wisselspanning op staat) dus blauw...

Of zijn de contacten 20 en 21 soms aangesloten?!

https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1AINiXITxK1Rjy0Fgq6yovpXaS/Single-phase-din-rail-1-mod-Smart.jpg_350x350.jpg

[Bericht gewijzigd door Benadski op vrijdag 21 december 2018 16:48:21 (20%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ik heb er zo ene, die meet maar het vermogen die in het net gestoken wordt van de PV installatie, niet andersom (denk ik).

https://www.gavazzionline.com/pdf/EM10DINDSENG210711.pdf

LDmicro user.

Kijk eerst eens goed naar de klemnummers. Op de foto zijn die niet te zien.

mvdk

Golden Member

Toch nog even ter aanvulling, dat lampsymbool waar in twee bijdrages van gesproken word, dat is toch het wattmetersymbool?

Sowiso moet je de uitgaande draden wisselen. In je verdere installatie is nu blauw als fase gebruikt en bruin de nul.

Spanning staat en stroom gaat!
GJ_

Moderator

Wel knap om zoveel verschillende merken op zo'n klein stukje rail te verzamelen.

Fase en nul bovenaan de meter zitten verkeerd aangeslten.
Ze zitten nu op de puls contacten.
Onder de draden zit een kapje,en als het goed is zit daar de aansluitklemmen voor de afgaande belasting.

jerome

Golden Member

Boven zal het niet zo veel rol spelen, maar onder hangt de blauwe aan een zwarte (F) en hangt de bruine ook aan een zwarte, dus ook F. 2 keer F als voeding gaat niet lukken.

Shiptronic

Overleden

staat er toch duidelijk in:

Nu nog een duidelijke foto van het apparaat zelf, deze is niet scherp/gedetailleerd genoeg om de nr's te lezen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 21 december 2018 20:45:26 (56%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Yup, als de aansluit layout hetzelfde is als bijna alle andere dinrail meters dan zitten aan de onderkant de ingaande stroom (net of PV omvormer)en de nu en aan de bovenkant tegen de wand de verbruiker / net (bij een PV omvormer) en die hoog gelegen contacten is de nulpuls uitgang.

zit sinds 2009 in de PV.
Shiptronic

Overleden

Sorry je vraag pas nu goed begrepen!

Ja die is dan waarschijnlijk stuk, hoe je hem ook aansluit , er moet altijd spanning op staan en stroom uitkomen!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het valt niet mee met al die adviezen.
De werkelijke aansluiting kan je niet zien, de nummertjes bij de aansluitingen zijn onleesbaar.
Maar vergelijk het met het schemaatje dan zou je verwachten dat de voeding onder aangesloten moet worden.
De uitgaande kant van deze meter zijn de klemmen onder het kapje aan de bovenkant, dat kapje kun je nog een beetje zien.
Waar mu de draden op aangesloten zijn is de pulskontaktuitgang, dat gaat zo nooit werken.
Dus de bovenste draden moeten los en op de juiste klemmen aangesloten worden.
Of fase en nul goed zitten is hiervandaan niet te beoordelen.
Natuurlijk kan de meter defekt zijn, maar in elkgeval is deze verkeerd aangesloten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als nu de fase en nul op de pulsuitgang staan is die pulsuitgang wel kapot denk ik.

Dat kan nog best meevallen: Het is de afgaande fase en nul, waarvan de klacht is dat er geen 230V op gemeten kan worden.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ken dit soort meters van diverse merken. Heb er zelf een soortgelijke om de opbrengst van mijn zonnepanelen te meten (ik weet niet of ze twee kanten op meten).
Maar bij allemaal zitten de vermogensdraden (in en uitgaand) onderaan. Uit jouw foto blijkt duidelijk dat er in elk geval twee draden van de bovenste klemmen naar buiten gaan. Het pulskontakt gaat dus bijna zeker naar buiten

Als dit klopt is het pulskontakt nog wel goed. Het is een zogenaamd. S0 kontakt. Gebruikelijk een optocoupler.
Er is meestal minimaal een volt of 10 ..12 nodig om er een puls uit te halen. 5 volt is nogal eens te weinig heb ik gemerkt. De S0 norm is archaisch (uit de tijd dat het mechanische kontakten) betrof maar hij wordt nog steeds genoemd.
Zie bijgaande foto

Zo wat een antwoorden!!

Probleem reeds opgelost bleek dat de meter verkeerd was aangesloten. Men had hem aangesloten op 20/21 ipv 3/6

Bedankt voor het meedenken en het juiste advies!

Wat ik nog leuk vind om van jou bevestigd te zien is of dit een meter is die speciaal alleen de teruglevering meet. Of doet ie het toch beide kanten op?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew
In mijn werkzame leven heb ik dit soort metertjes nog al eens toegepast voor energiemonitoring systemen. Enkelfasige, directe metingen tot 32 of 40 ampère. Geen bedieningsknopje(s) en ook geen - teken op het display. Je kunt dus gerust aannemen dat ze geen retour meting kennen. Ze meten domweg in de richting waarin ze aangesloten worden.

Dus gewoon "salderen" direct op de meter, net als een oude draaischijfmeter? En dus voor mensen met een zonnepaneel de mogelijheid om de opbrengst te meten. Met dien verstande dat 1 van de COers die een "draai mee met de zon" installatie heeft gebouwd met wat "intern gebruik" niet kan zien of er gebruikt of geleverd is als de meterstand toevallig in de buurt van de nul zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoe bedoel je dat Rew?
De meting gebeurt bij de aansluiting op het dak, de metertjes hebben een rucklaufsperre.
De levering kan maar 1 kant op, de afname ook.
Nu is het wel zo dat wanneer er geleverd word de afnamekant even niet telt.(verbruik logo,regelaar,omvormer)
Verder kan ik met de smartmeter via een Beeclear exact zien wat er geleverd word.

Hoe die berekening precies gaat is lastig te controleren.

Op basis van mijn eigen tussenmeter en wat de "App" van mijn omvormer leverancier zegt heb ik in iets meer dan een jaar ongeveer 4250 kWh opgewekt (verschil tussen beide is verwaarloosbaar.

De slimme meter geeft aan teruglevering 2212 en 1001 (3213 totaal). Dat zal dan wel de "echte" teruglevering aan het net zijn. Het verschil is dan wat ik zelf direct verbruik.

Op zich logisch aangezien mijn verbruik vooral in de avonduren valt en dan levert het PV systeem niets op. Met de huidige salderingsregeling maakt dat niets uit. Op jaarbasis wek ik bijna net zoveel op als ik verbruik. Wanneer die regeling verandert zal dat wel anders worden.
Voor zover ik begrijp moet ik dan vooral wassen, drogen en koken als de zon schijnt.