mosfet FDPF12N50T

Goede avond,

In mijn tv heb ik een sluiting in 2 mos fet, teweten;

FDPF 12N50T kan ik deze vervangen voor een FDP 12N60

Ik weet dat de 12n50 = 500volt en de 12n60 = 600 Volt.

Maar het gaat mij om de letters er voor en er achter.
Wij weet hier iets van.
fred.

Als verder alle specs het zelfde zijn en met name schakelsnelheid, is het geen punt

Arco

Special Member

Pre/postfix heeft meestal betrekking op wel/niet loodvrij, behuizing, of verpakkingswijze (bijv. reel). Dus kijken of behuizing dezelfde is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben nog niet overtuigd.

Philips heeft een serie mosfets met bijvoorbeeld PSMN5R8, PSMN3R4 en PSMN1R2. De 5R8 is de max RDSON in een bepaalde situatie. En idem bij de andere twee. Maar het zijn gewoon allemaal verschillende mosfets waarbij je 1 gegeventje uit het typenummer kan halen.

FDPF 12N50T ... FDP 12N60

Dus hieruit haal je dat de ene 500V en de andere 600V kan. Maar of dan bijvoorbeeld de gate capaciteit niet ineens heel anders is dat moet je uit het datasheet halen.

OK. Dat was een "random voorbeeld" wat ik uit m'n duim zoog. Het is nog waar ook.
Input capacitance: 980 bij het 500V ding en 1400 bij de 600V versie.

Het belangrijkste verschil (misschien niet onoverkomelijk) is dat de F-versie geisoleerd is. Dus de F12N50T kan ongeisoleerd op een koelving hebben gezeten terwijl de 12N60 zeker isolatie nodig gaat hebben! (de -F is er ook voor de 12N60).

Op 21 december 2018 19:30:11 schreef fred-loes:
De behuizing is het zelfde

Niet dus. De 'F12.. zit in een TO220-F behuizing de andere in TO220. Ook hier is die letter belangrijk.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 21 december 2018 19:40:14 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

sorry, de behuizing is inderdaad niet het zelfde.

fdpf 12n50t heeft een geisoleerde behuizing,

En de fdp12n60 heeft een koelplaatje achterop.

Maar dat is denk ik op te lossen door een isolatie plaatje met koelpasta

Zeker niet vergeten u bevestigins schroef te isoleren

Ga toch de originele mosfets maar bestellen, fdpf 12n50t

Ondanks de zeer hoge verzend kosten van ruim $20 euro. bij Mouser

Had eerst nog gedacht om de fdp12n60 ieder met een eigen koelstrip
te plaatsen, als test.

Eindelijk de mosfets binnen, en inmiddels vervangen.
Toestel werkt naar behoren, en een mooi beeld.
fred.

Fijn! En bedankt voor de terugkoppeling. Leuk om te horen dat het gelukt is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Keurig! Misschien voor latere zoekers nog handig om merk en type TV te vermelden.

Aan de hand van het type FET zegt Aswo dat het waarschijnlijk een Samsung is. Als ik eerder had gezien dat het om een bruingoedvraag ging had ik waarschijnlijk nog wel op tijd getipt dat je die 20 dollar had kunnen vermijden door bij een lokale reparateur of stuiterzender te bestellen bij Aswo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."