Jbl gto 2000 probleem

Nee de voeding is 12 volt hang ik hem aan de jbl plus en remote meet ik 18 terwijl hij onbelast 14 volt is dan hangt er niets aan , heb ook met ander voeding geprobeert hetzelfde verhaal, de jbl krijgt 14 maar maakt daar 18 van als de remote en plus eraanzit en min natuurlijk

Op 4 januari 2019 13:02:08 schreef Jan Jbl:
Ja daar zit wat in q2 heb ik vervangen q1 is goed op q1 meet ik 14 volt op q2 echter 0.72 en andere pootjes niks als ik de 494 aantik pootje 8 daarna meteen weer los schakeld hij ij haal ik de spanning eraf of de remote schakeld hij uit en krijg ik hem niet weer aan. Ps het is een lader maar die is onbelast gewoon 14 volt 6a belast +- tussen de 13 en 14

Je geeft niet aan wat en hoe je meet, welk pootje en zo...
De min van de meter gewoon aan de massa laten (0V) en dan met de + pen meten.

Q2 zit met de emitter (het pijltje) aan massa dus op die pin meet je niets (0V)

Zonder remote sturing moet je op de collector van Q2 een spanning meten in de buurt van de 12 Volt en op de basis van Q2 heb je dan bijna geen spanning (minder dan 0,5 Volt)

Op Q1 meet je op de emitter de voedingsspanning (12 tot 14 Volt, maar kan zijn dat je voeding roet in het eten gooit en er 18 van maakt) Op de basis van Q1 meet je als het goed is 0,6 tot 0,7 volt minder dan op de emitter. Op de collector van Q1 meet je nagenoeg 0V (versterker is tenslotte uit)

Verbind nu de remote ingang met de +12V

De basis van Q2 moet naar 0,6 tot 0,7 Volt gaan.
De spanning op de collector van Q2 moet nu omlaag gaan, minder dan 2 Volt. Hierdoor 'trekt' hij aan de basis van Q1 en die gaat open en dus moet je op de collector van Q1 meer dan 12 Volt meten en zou de versterker aan moeten gaan.

Ja klopt helemaal
Q2 o.72 volt en dan 0.5 en 0( massa )
Q1 voedingspanning
Ik meet pen aan de massa en met de plus meet ik op de print
Alles klopt zoals je zegt maar de versterker schakeld echter niet in.

vergeten

Golden Member

Op 4 januari 2019 12:51:01 schreef KGE:
[...]

Hoe zou de versterker dan ooit weer uit moeten schakelen?

goeie vraag! :) misschien is het schema niet kompleet.
Door C27 te ontladen zou hij uit moeten gaan. maar daar zie ik zo snel geen voorzieningen voor.

Ik vind het een vreemde schakeling maar de 430k weerstand is 10 keer groter dan de 43k weerstand waarmee je hem aan kunt zetten. Door de 6,8k weerstand komt er hooguit 0,2 Volt op de basis van Q2 en dat is te weinig om hem open te houden.

Bij 14 volt kom ik uit op 1,91 volt lijkt mij genoeg.
14/(R9+R5)=0,28mA, dat x R5=1,91v (D2 even verwaarloosd)

Normalerwijze werkt een remote ingang op een geschakelde spanning vanuit de radio, valt die weg dan gaat de versterker ook weer uit.

Dus remote gewoon aansluiten op +12V, daarna meten of je aan de collector van Q1 ook ongeveer 12 Volt hebt. Zoniet is er iets mis in dat stukje.
En die -12V in het schemaatje moet natuurlijk 0 Volt zijn, anders staat er 24 Volt op de versterker... :-)

Vermoedelijk wordt er ook een ongestabiliseerde voeding gebruikt, belast is het wel 14 Volt, onbelast 18 Volt (toch geen acculader oid?)

Hij zit te testen op een voeding (acculader?) dus leek mij dat duidelijker. (even verduidelijkt in mijn schemaatje)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

@vergeten ga zo je stappen meten
ik gebruik een acculader als voeding dat klopt van de plus maak ik dan 2 draadjes en tussen de remote en versterker een schakelaar de 12v plus en min staan er altijd op als de lader aan is en de remote met een schakelaar dus net als normaal in een auto zit alleen is de schakelaar dan de radio en gebruik ik voor de rca een rca naar jack plug kabel voor tablet /telefoon

vergeten

Golden Member

De TL494 is een PWM switcher.
Volgens het bedradingsschema moet je hem met remote aan en uit kunnen zetten!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Ja als alles werk wel maar dat is nu niet

vergeten

Golden Member

@KGE De TL494 is een PWM switcher.

Volgens het bedradingsschema moet je hem met remote aan en uit kunnen zetten!

Dan hier het echte schema!

Schema JBL gto 2000.pdf

[Bericht gewijzigd door vergeten op 4 januari 2019 13:55:04 (28%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Ok, een acculader is dus geen voeding, de simpele varianten hebben alleen een transformator, een gelijkrichter en geen enkele afvlakking of regeling.

Dat verklaart hier ook waarom de spanning zo hoog oploopt: in de versterker zitten gegarandeerd een aantal flinke elco's en die zitten op de permanente stroom. Dus de onbelaste ruwe gelijkspanning wordt met wortel 2 omhoog geslingerd tot die 18 Volt (mysterie opgelost). Hopelijk zijn de elco's minimaal 25 Volt en geen 16 Volt exemplaren. (edit: zijn idd 25 Volt exemplaren)

vergeten

Golden Member

C13 zit direct achter Q1 en is maar 16 volt die zal dat niet leuk vinden!
De overige elco's die direct aan de voeding hangen lijken 25 volt.

[Bericht gewijzigd door vergeten op 4 januari 2019 14:01:14 (36%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Op 4 januari 2019 13:39:42 schreef vergeten:
@KGE De TL494 is een PWM switcher.

I know, voor mij dagelijkse kost :-)

Volgens het bedradingsschema moet je hem met remote aan en uit kunnen zetten!

Klopt ook: +12V op de remote ingang is aan en 0V is uit.

De TL494 is de sturing voor de omvormer om de eindversterker van een (nog veel) hogere spanning te voorzien, en daarmee dus een groot vermogen te kunnen maken voor je speakers van 2/4/8 ohm

Op 4 januari 2019 13:58:02 schreef vergeten:
C13 zit direct achter Q1 en is maar 16 volt die zal dat niet leuk vinden!

Gelukkig krijgt die pas spanning wanneer de boel inschakelt en de voeding belast wordt en dan is het waarschijnlijk al minder dan 14 Volt (zit ook nog een 10 ohm weerstand in serie met Q1)

Ja maar verklaar eens hoe het kan dat als ik 14 v op pootje 8 van de 494 aantik alles werkt zials behoort?

Het schiet niet echt op zo...

Je voeding lijkt me dan wel ok, onbelast 18V, belast 14V. Niet ideaal maargoed...
Zet de versterker aan.
Daarna ga je meten.
De - meetpen op de massa van de voedingsaansluiting en met de + meetpen waar je wil meten.
Volg de spanning vanaf de remote aansluiting richting de TL494.

En zet dan de gemeten spanning precies hier neer, zodat wij je hiermee verder kunnen helpen.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
vergeten

Golden Member

@Jan JBL
In tegenstelling tot wat ik eerder schreef: Als de remotespanning er even is dat de versterker dan aan moet blijven, is dit bij nader inzien niet juist!

Je moet de fout in ieder geval zoeken in de "paarse cirkel" van mijn eerder geposte plaatje.

Zolang de 12 volt remotespanning aanwezig is moet de versterker aan zijn.

Wordt de remote ingang spanningsloos dan ontlaad R5 de condensator C27 en stopt Q2 met geleiden waardoor Q1 stopt met het voeden van de TL494. De versterker valt dan uit!

Op 4 januari 2019 14:13:06 schreef Jan Jbl:
Ja maar verklaar eens hoe het kan dat als ik 14 v op pootje 8 van de 494 aantik alles werkt zials behoort?

(Dat hij nu aanblijft bij aantikken van pin 12,11,8 komt omdat C27 wordt geladen via R8 (430K) door de spanning die je bij aantikken aanlegd.
Dan gaat Q2 geleiden waardoor Q1 spanning op zijn collector zet die dan de boel in een soort houdstatus brengt, de versterker blijft aan. Dat betekend dat Q1 en Q2 wel goed werken.)[/sub]

Vermoedelijk, maar dat kan jij alleen bepalen, hebben een of meerdere componenten niet meer de waarde die ze moeten hebben.
Ik denk dan vooral dan C27 (10µF/16v). (Ik verwacht dat die fors in waarde is verminderd!)

Je kunt dit eens testen:
Als je de versterker hebt AAN getikt met je draadje en hij blijft AAN zoals je schrijft.
Sluit dan eens R5 kort (of C27 is hetzelfde) met een draadje dan moet hij uit gaan.

(R5, R8 en R9 icm C27 zijn op elkaar afgestemd met hun waarden, daar moet iets niet meer zijn wat het was.)

Ben benieuwd.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
vergeten

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door vergeten op 4 januari 2019 20:30:48 (100%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Als ik r5 kortsluit blihft de versterker aan er gebeurt niks

vergeten

Golden Member

Op 4 januari 2019 20:29:56 schreef Jan Jbl:
Als ik r5 kortsluit blihft de versterker aan er gebeurt niks

Heb je dan ook remote op +12volt of hangt daar niets aan?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Even uit jouw paarse rondje alles gemeten
R5 niks
R8niks
R1 werkt
R2niks
R3niks
Met niks bedoel ik de versterker blijft aan en zijn werk doen er verandert niets
R1 als ik die kortsluit valt de versterker uit

Ja de remote en plus en min eraan anders blijft de versterker niet aan als de remote eraf is

Tevens blijft de versterker ook bij r9 en d2 aan als ik die kortsluit

[Bericht gewijzigd door Jan Jbl op 4 januari 2019 20:40:26 (11%)]

vergeten

Golden Member

Op 4 januari 2019 20:36:42 schreef Jan Jbl:
Even uit jouw paarse rondje alles gemeten
R5 niks
R8niks
R1 werkt
R2niks
R3niks
Met niks bedoel ik de versterker blijft aan en zijn werk doen er verandert niets
R1 als ik die kortsluit valt de versterker uit

Ja de remote en plus en min eraan anders blijft de versterker niet aan als de remote eraf is

Als je in die situatie (versterker aangetikt) remote weghaalt gaat hij dan uit?

Niks dat kan niet! je hebt onder spanning gemeten op de ohm stand van je meter?

(Nu even over R1, weerstanden werken niet ze hebben alleen weerstand daarom zijn het passive componenten. Een transistor is een actief component :) )

Meet even de weerstanden zonder spanning, je meter op de ohm stand.

Als je weerstanden in een (spanningsloze)schakeling meet zijn ze vrijwel altijd kleiner of gelijk aan de waarde die ze moeten hebben, dat is een indicatie. Is er een (veel)hoger dan is hij stuk.
Het mooiste is een pootje lossolderen, behalve bij R3 die heeft een lage waarde en kan je zo meten.

Je hebt een eenvoudige meter lees dus even goed.

R1 moet zijn 4k7, meten op de 20K meetstand.
R2 moet zijn 4k7, meten op de 20K meetstand.
R3 moet zijn 10­Ω, meten op de 200Ω meetstand.
R5 moet zijn 6k8, meten op de 20K meetstand.
R8 moet zijn 430K, meten op de 2000K meetstand.
R9 moet zijn 43K, meten op de 200K meetstand.

wat meet je?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Meet morgen alles zoals je zegt heb je verkeerd begrepen dacht dat je bedoelde korsluiten draadje ipv weerstand dan zal morgen de ohm meten zoals je zegt ik denk dat daar ook wel een paar waardes niet kloppen

Ja als ik aantik plus , min en remote en plus onder spanning dan aantik (sluiting plus min) gaat hij aan werkt alles haal ik de remote weg valt de jbl inderdaad uit want de spanning valt dan weg voor de tl494

vergeten

Golden Member

Op 4 januari 2019 21:00:05 schreef Jan Jbl:
Meet morgen alles zoals je zegt heb je verkeerd begrepen dacht dat je bedoelde korsluiten draadje ipv weerstand dan zal morgen de ohm meten zoals je zegt ik denk dat daar ook wel een paar waardes niet kloppen

OK doe dan eerst dit:

1. Remote op +12 volt
2. voeding aangesloten.
dan zet je de versterker aan door aantikken van pin 12 TL494.

3. Haal dan de +12 volt los van de remote.

wat gebeurd er dan??

Je moet echt stap voor stap iets doen en dan hier precies vertellen wat je hebt gedaan anders begrijpt niemand er hier iets van.
Dat is het nadeel van via een forum helpen.
Als het ding bij een techneut op tafel lag was het al lang opgelost geweest.
Heb je ook reserve onderdelen?

EDIT: je bent al bezig geweest intussen, ik zie net je opmerking (sluiting plus min) daar begrijp ik niets van en is ook erg vaag. probeer duidelijker te zijn.

Gebruik ook eens de EDIT knop rechtsboven in een zelf eerder geplaats bericht (niet te vaak zeker niet als er alweer op gereageerd is) dan is het geheel beter leesbaar.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Sorry voor de onduidelijk hijd ik heb de voeding er nu aan en heb poot 8 aangetikt de versterker is nu aan
Ik verwijder nu de remote en de versterker blijft aan op de plus en min de remote is weg maar de versterker blijft aan?!

Hoe wil je dat ik nu meet? Voeding stekker eruit nadat de versterker aan is geweest of met alleen stroom op plus en min en de remote verwijdert?

Edit
Plus erop 14 volt en min erop
Draadje vanaf plus naar pootje 8 van de tl494 de versterker werkt nu zonder remoteen blijft ook aan

[Bericht gewijzigd door Jan Jbl op 4 januari 2019 21:33:08 (16%)]

Woont er niemand in de buurt van tiel?
Snap hier geen donder meer van ben zelf maar een huis tuin en keuken electriecen