IC LM358 verbinden

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

BC547 heeft ALTIJD de aansluitingen zoals op het plaatje. Bij bijvoorbeeld de BC63x/BC64x hangt het wel van de fabrikant af.

Ik heb hier toch echt de BC547 in 2 varianten. EBC en CBE. Dus ik duw ze altijd even in de tester voordat ik ze in een breadboard prik.

Op 23 december 2018 11:40:59 schreef rew:
..We zijn het er over eens dat stromen getekend worden met een pijltje van de plus naar de min, terwijl de elektronen de andere kant op gaan. Dat is een conventie die goed ingeslepen is.

Niks waar er zoveel verwarring over bestaat dan over dit, elk zijn mening hierover.

Om weer ontopic te gaan zou ik de TS aanbevelen om een breadboard te kopen en dan eerst de schakeling opstellen om te zien of ze werkt en dan overzetten om te solderen, veel beter om ook uw kennis te verhogen.

LDmicro user.
Kruimel

Golden Member

Op 23 december 2018 11:01:16 schreef deKees:
Ik heb hier toch echt de BC547 in 2 varianten. EBC en CBE. Dus ik duw ze altijd even in de tester voordat ik ze in een breadboard prik.

Die is voor mij ook nieuw... Maar ik geloof zo dat het kan. Ik was altijd in de veronderstelling dat die BC5xx series allemaal dezelfde pinout hadden, maar dat je moest gaan opletten bij "import" (de Amerikaanse 2N en Japanse 2S exemplaren).

Het is ook wel een beetje smerig schema dit, ze werken wel met minuscule parasitaire stromen (het Darlington verschilpaar wordt aangestuurd met 6µA, de stroom uit de ingangen zal in de nA's liggen). Eén keer blazen en je gooit alles door elkaar.

Als dat klopt kan je de groene led tussen de basis en emittor van de transistor solderen.

Toen ik de basis loskoppelde van de Led en voordat ik hem aansloot op pin 4 van het IC, brandde de rode Led al.
Toen ik de basis aansloot op pin 4 brandde de Led ietsje feller.
En toen ik de basis aansloot op pin 3 ging de rode Led uit.

Daarna heb ik de groene Led aangesloten op de basis en de emittor, maar dat veranderde in zoverre niets dat de rode Led nog altijd brandt.

Op 23 december 2018 12:00:00 schreef MGP:
Om weer ontopic te gaan zou ik de TS aanbevelen om een breadboard te kopen en dan eerst de schakeling opstellen om te zien of ze werkt en dan overzetten om te solderen, veel beter om ook uw kennis te verhogen.

Ik heb een breadboard, maar de smd diode en IC zijn veels te klein ervoor.
Ik zag op een youtube video dat je een IC op een pcb kunt solderen dat dmv pennen op je breadboard aangesloten kunt worden.
Is dat hoe jullie het ook doen?

Groet.

Kruimel

Golden Member

Op 23 december 2018 14:25:05 schreef MaMo:
Is dat hoe jullie het ook doen?

Nee, wij kopen gewoon de PDIP versie van de chip en een THT variant van de diode, en dan steken we die in een breadboard. ;-)

Op 23 december 2018 14:25:05 schreef MaMo:
Ik heb een breadboard, maar de smd diode en IC zijn veels te klein ervoor.
Ik zag op een youtube video dat je een IC op een pcb kunt solderen dat dmv pennen op je breadboard aangesloten kunt worden.
Is dat hoe jullie het ook doen?..

Ja ik doe dat heel veel, heb in Ch... zo'n 100 stuks gekocht want ik heb veel gerecycleerde smd ic's die ik anders nooit zou kopen maar kan ze nu wel proberen en gebruiken.

Het zal ook werken zonder diode maar dan mag je de spanning niet verkeerd aansluiten.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Op 23 december 2018 11:01:16 schreef deKees:
[...]

Ik heb hier toch echt de BC547 in 2 varianten. EBC en CBE. Dus ik duw ze altijd even in de tester voordat ik ze in een breadboard prik.

Dat zijn dan geherstempelde Amerikaanse of Hong-Kongtorren gok ik, want die zijn standaard spiegelbeeldig. Heb je er merken en foto'tjes van? Dan leer ik weer wat bij.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."