Andere zekering slaat door

Beste, bij onze buren werd een extra zekeringkast geplaatst, deze is in 2delen.

Kast1:
Komt de voeding op van de oude kast, zitten de zekeringen voor de stopcontacten en de doorverbinden naar een 2e kast.

Kast2:
Komt de voeding vanuit kast 1 op, zitten relais in en transfo voor de lichtschakelaars.

Nu op kast1 zitten er langs onder waar de voeding op komt. 2 verliesstroom schakelaars 1 van 30mA waar de gegele verdere zekeringen voor gewone stopcontacten op komt. En 1 van 300mA waar niks op zit. Ook een zekering 'CK' en 'CV' op de 'cv' zit de boiler, waterverzachter en stofzuigsysteem aangesloten. Op 'ck' nog niks.

Nu.. Wanneer de waterverzachter zijn programma 2 doet(kunnen stimuleren) slaat de 30mA verliesstroom steeds uit, terwijl deze zekering 'cv' er niet achter zit aangesloten maar er naast? Maar de laatste keer sloeg ook de 'ck' uit waar niks op aangesloten zit zelfs?

De fabrikant van de waterverzachter zegt dat dit niet door de waterverzachter komt, terwijl we het wel steeds kunnen simuleren door prog2 af te spelen.. En niks anders word gebruikt. Boiler en stofzuigsysteem uit.

Iemand enig idee hoe dit zou komen en is het mogelijk dat een versliesstroom of zekering afslaat terwijl de verbruiker er geen stroom door trekt?

Alvast bedankt!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je omschrijving is voor mij niet al te duidelijk.....

Maar ik krijg het idee van”Wij van WC-eend adviseren WC-eend”
Waarom zou de verliesstroomschakelaar niet uit kunnen gaan door een defect in de waterverzachter?
Grootste kans is dat juist in dit toestel een defect zit, je hebt dat inmiddels al enekel male meegemaakt.

Maar het hoeft niet, er zijn ook andere factoen die je verliesstroomschakelaar uit laten slaan.
Dat kan zelfs wel eens ontstaan door een probleem bij jou EN je buren tegelijk.
K zal er niet teveel over uitweiden, het maakt het alleen maar laatigen voor jou om te begrijpen.

Het komt vaker voor dat automaten (en verliesstroomschakelaar) uit gaan door een mechanische trilling.
Je kunt het soms simuleren door met een schrievendraaier tegen de automaat aan te tikken. Zo kan een automaat uitgaan doordat de naastgelegen automaat bij uitschakelen zoveel trilt dat deze ook uit gaat.
Maar ik zou maar eens beginnen met je wasverzachter....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ja, sorry moeilijk uit te leggen.

Maar het is enkel de verliestroom die uit gaat? (Enkel de laatste x niet)
Terwijl de waterverzachter op de zekering 'cv' zit, die niet achter de versliesstroom zit. En de waterverzachter blijft wel gewoon werken verder.. Enkel alle stopcontacten in huis vallen uit omdat die wel achter de 30mA verliesstroom zitten.

Al gecheckt of er geen groepen gemengd zijn ?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 december 2018 09:10:46 schreef Vangaeverke:
Ja, sorry moeilijk uit te leggen.

Maar het is enkel de verliestroom die uit gaat? (Enkel de laatste x niet)
Terwijl de waterverzachter op de zekering 'cv' zit, die niet achter de versliesstroom zit. En de waterverzachter blijft wel gewoon werken verder.. Enkel alle stopcontacten in huis vallen uit omdat die wel achter de 30mA verliesstroom zitten.

Dan denk ik toch eerder aan een apparaat dat op een stopkontakt aangesloten is.
Denk aan vocht in een koffiezetter, spinneraggen etc in en achter een koelkast etc.
Het kan natuurlijk ook in de bedrading zitten. Tuinverlichting, buitenlamp buiten atopkontakten?
Er is veel regen gevallen, dat kan ook de boosdoener zijn.
Lastig om vanuit NL een storing in B te verhelpen.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ja elektriciteit is ook zo'n raar beest.. De stopcontacten zijn voorlopig enkel wat stopcontacten in slaapkamer en badkamer die nog niet eens in gebruik zijn. Ze zijn bezig met verbouwen is allemaal nieuw. Normaal vind ik al snel de problemen bij dergelijke situatie maar deze blijft mij toch verbazen, snap er niks van ?

Op 24 december 2018 09:22:10 schreef HD13:
Al gecheckt of er geen groepen gemengd zijn ?

Hoe bedoel je gemengd??

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 december 2018 09:31:43 schreef Vangaeverke:
[...]

Hoe bedoel je gemengd??

Een gemengde groep is een groep waarop verlichting EN kontaktdozen zijn aangesloten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dit heb ik wel vaker gehoord, aardlekken die uitvallen als de buren sluiting maken enz. het komt vaak door een slechte aarding of dat de nul en aarde ergens aan elkaar hangen. loopt er dan stroom tript de aardlek.

zet de boel in de kast eens gelijk uit en meet of je ergens een lage weerstand op een groep naar aarde hebt vanuit de nul. is dit overigens een 230V krachtnet of een 400V krachtnet? in het 1e geval heb je wrs geen nul op de aardleks zitten.

tevens heeft de waterontharder via de waterleidingen een aarde ( als die van metaal zijn ), zitten die leidingen wel aan de aarding van het huis? en heb je wel aarding op het huis..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 24 december 2018 10:07:56 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 december 2018 09:31:43 schreef Vangaeverke:
[...]

Hoe bedoel je gemengd??

Bedoelde eigenlijk de nullen of fasen van 2 groepen gemengd/verwisseld.

Op 24 december 2018 10:03:24 schreef testman:
dit heb ik wel vaker gehoord, aardlekken die uitvallen als de buren sluiting maken enz. het komt vaak door een slechte aarding of dat de nul en aarde ergens aan elkaar hangen. loopt er dan stroom tript de aardlek.

zet de boel in de kast eens gelijk uit en meet of je ergens een lage weerstand op een groep naar aarde hebt vanuit de nul. is dit overigens een 230V krachtnet of een 400V krachtnet? in het 1e geval heb je wrs geen nul op de aardleks zitten.

tevens heeft de waterontharder via de waterleidingen een aarde ( als die van metaal zijn ), zitten die leidingen wel aan de aarding van het huis? en heb je wel aarding op het huis..

Zal dit eens moeten uitmeten!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Eignlojk zou je een isolatieweerstandsmeter moeten gebruiken. In de volksmond wordt zon ding een Megger genoemd.
Daarmee is het goed aardsluitingen etc mee op te zoeken.

@HD
De Ts heeft het over een aardlek van 30 mA. Als je dan de nul van de ene groep verwisseld heb met een andere groep dan gaat de aardlek er bij gebruik van het eerste toestel al direkt uit. Ook als er een Nul en een Aarde aan ellaar zitten dan floept een 30mA aardlek er direkt uit. Bi) een 300 mA Aardlek wil dit wel eens anders zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bepaal eerst of het de waterontharder is die een lekstroom heeft. Haal de bedrading los uit de groepenkast en sluit alleen het apparaat er op aan met een losse wcd.

De kans is aanwezig natuurlijk, water en stroom zijn geen vrienden van elkaar.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Ik heb het vermoeden dat er ergens een suiting zit tussen nul en aarde, als er een stroom door de nul gaat, dan piept hij er ook uit.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Of ergens nullen verwisseld, waardoor de verliesstroom schakelaar wel stroom weg ziet lopen maar niet terug, omdat dit via een andere nul gaat. Of juist via de nul maar niet via de fase..

benleentje

Golden Member

Ik heb hier ook een tijdje gehad dat de aardlekautomaat zomaar plotseling uitviel. Dat had elke keer te maken dat er een flink stroomschommeling/ storing verderop in de wijk was.
Ik heb de aardlekautomaat die al op leeftijd was vervangen voor een nieuwere eb geen last meer gehad.

Een andere ding wat je kan doen is de verdachte apparatuur op een andere groep plaatsen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.