AEG droger s10k275 stuk?

Thevel

Golden Member

Op 24 december 2018 16:34:02 schreef Nille:
Dus als ik de varistor verwijder, dan test en het gaat, is er niets stuk voor de rest?]

Dat weet je nooit, door de te hoge spanning kunnen er onderdelen "beschadigd" zijn.
Maar kunt hem gewoon testen zonder varistor, als hij het weer doet kun je alsnog een nieuwe varistor plaatsen
Je weet het nooit maar mogelijk zal de droogkast nog jaren probleemloos werken.

die laatste foto was dus het zekeringspoor, die is geklapt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Dit ziet er ook wel aangeschoten uit of lijkt het maar zo?
En die zener? in de gele rechthoek, lijkt ook ziek te zijn!

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 26 december 2018 00:31:25 (34%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Eerst alles eens absoluut brandschoon maken, dit zwarte zorgt weer voor een grote knal. Printspoortjes herstellen met dun draad uit bijv tweelingsnoer en een nieuwe varistor moet het wel lukken. Als de elco's defect zijn, hebben ze wel een open dakkie met zulke spanningen.

niet altijd, pas nog een bouwradio gehad waar de zekering van de lader uitlag, toch stond de elco ook lichtjes bol. meteen vervangen, anders kan ie later weer uitelkaar.

met echt 400V erop, krijgt het hele primaire deel op zn mieter, echter is het vaak geen 400V, maar eerder 290V oid veroorzaakt door een rotte of ontbrekende nul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 24 december 2018 16:34:02 schreef Nille:
Bij het aanzetten hoorde ze een 'plof' en is de automaat in de kast afgevallen.
Dus als ik de varistor verwijder, dan test en het gaat, is er niets stuk voor de rest?

Dat kan geen kwaad, ze zitten in veel apparaten maar ook genoeg hebben er geen.

Op d8 meet ik 0,488 (in de andere richting 1,157) en d9 0,497 (in de andere richting niets). Als ik goed kijk staat er UB89A op, maar vind hier niets van op internet.

Hoe en waarmee heb je gemeten zijn het volts of ohms?

Op C15 meet ik +/- 20µF (is ene van 22µF)
Op C17 meet ik 220µF (is ene van 220µF, zelfde als C23, C21 en C24)

Is binnen specs, niet verkeerd.

Op C23 meet ik niets

dat is wel vreemd.

Op C21 meet ik 427 µF

zou parallel kunnen staan aan een andere C.

Op C24 meet ik niets

lijkt ook niet pluis.
Geef aan waarmee je gemeten hebt en op welke instelling (diode-test, volts, ohms, Kohms)

Spoel L3 meet ik 0,7 ohm.

Dat is goed.

Aan de achterkant van C22 en C20 is het wel een beetje zwart. Maar weet niet welke waardes deze hebben indien ik ze moet vervangen.

Dat wordt moeilijk, het lijken mij ontstoor c tjes, van maar 10 nF of zo, kan (tijdelijk)ook zonder als ze maar niet in sluiting liggen.

En nog een paar belangrijke vragen;
Is de oorzaak al opgelost?
Hoe is het zo gekomen?
Is er niet meer kapot?
Is er een professional aan het werk geweest of een prutser?
In het eerste geval kan je mogelijk iets verhalen op een verzekering.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Heb gemeten met een fluke 175 true rms multimeter.
Diodes op deze stand (V DC), gewoon met de meetpennen over de dioden

Condensatoren op deze stand

De C21 waar ik 427µF had, staat wel een beetje bol, de C23 en 24 is niets aan te zien, buiten wat verkleuring van de steekvlam van de varistor.

Oorzaak is opgelost, fout is gekomen doordat men de kleurcodes van de draden niet gerespecteerd hadden. Tussen 2xL aangesloten ipv L+N.

Overmorgen is testen (morgen familiefeesten) of de droogkast werkt als de varistor er uit is. Nu gaat die niet.
Jammer dat je nergens een schema vindt om te zien hoe alles geschakeld is.

Prettige feesten allemaal!

Op 25 december 2018 08:19:45 schreef fabrice:
Verzekeringsgeval?

Neen, want mijne nonkel heeft die elektriciteit gelegd en nu, vele jaren later iets willen veranderen en zonder na te meten en 'plof'.

vergeten

Golden Member

Op 25 december 2018 09:10:56 schreef Nille:
[...]

Neen, want mijne nonkel heeft die elektriciteit gelegd en nu, vele jaren later iets willen veranderen en zonder na te meten en 'plof'.

Is de nonkel dan niet verzekerd tegen aansprakelijkheid? :)
Is de droogkast het enige kapotte apparaat na die 400v aktie?

Op C23 meet ik niets Op C24 meet ik niets

Dat is en blijft toch vreemd als je meter op capaciteit stond, ze zouden toch rond de 220µF moeten zijn.
Na beter kijken is te zien dat C23 via L3 parallel staat aan C24.

Ik verwacht eigenlijk dat er een "via" niet is te zien die ervoor zorgt dat C23 in serie met L3, parallel staat aan de serieschakling van C21 en C24, maar dat kan ik best mis hebben.

Er zijn 2 stukjes (1 was al gezien) printspoor verbrand, beide naar de Varistor, (rode rechthoek)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Haha, nee, ik denk niet dat hij daarvoor verzekerd is ?.

Zou het helpen als ik de elco's losmaak om te meten?

Heb net nog eens gemeten en krijg OL (oneindig?) op het scherm.

Zou ik ze niet beter alledrie vervangen + de varistor (en goed poetsen, met wat?)? Moet ik iets aan dat printspoor doen?

vergeten

Golden Member

Op 25 december 2018 23:35:05 schreef Nille:
Haha, nee, ik denk niet dat hij daarvoor verzekerd is ?.

Zou het helpen als ik de elco's losmaak om te meten?

Los componenten meten is natuurlijk veel zuiverder, dan heb je geen last van de invloed van andere omliggend aangesloten componenten.

Heb net nog eens gemeten en krijg OL (oneindig?) op het scherm.

Meet ook eens op de ohm stand! ze zouden in sluiting kunnen liggen. Op de capaciteitsstand geeft je meter een sluiting evenals een grote capaciteit die buiten bereik valt, weer als een OL. (overload)

Zou ik ze niet beter alledrie vervangen + de varistor (en goed poetsen, met wat?)? Moet ik iets aan dat printspoor doen?

Schoonmaken met alcohol/spiritus en een stevig kwastje, wel goed laten drogen/of droog blazen met een haardroger of zo.
Die 2 printsporen naar de overleden varistor kan je later in orde maken met een draadje.
Dat is nu niet van belang als de kapotte varistor maar weg is.
Drie elko's vervangen is het beste, maar het is niet zeker dat er (nog) meer stuk is. :(

Er zit zo te zien een component(zenerdiode?) boven C23 die lijkt ook niet loepzuiver, zie het zojuist toegevoegde 2e plaatje in mijn posting van: -maandag 24 december 2018 18:24:57-

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ok, een update:

Printplaat gepoetst en varistor verwijderd (moest ik hier een draadje in de plaats zetten of gewoon verwijderen?) , getest but no go.

C21, 23 en 24 verwijderd en eens nagemeten
In C stand allemaal rond de 220µF zoals het moet.
In Ohm stand:
C21 telt op vanaf 2 Mohm, als ik de meetproben omdraai telt die op vanaf -1,5 Mohm
C23 telt op vanaf 420 kohm, als ik de meetproben omdraai telt die op vanaf -420 kohm
C24 telt op vanaf 200 kohm, als ik de meetproben omdraai telt die op vanaf -200 kohm

Foto van de bolstaande C21

De zenerdiode boven C23 gemeten met de diode stand en meet 0,102 V DC.

Zijn de C's en de zenerdiode nog goed?

De zener, meet die uit circuit net zo in beide richtingen?? Lijkt me niet OK zo laag op een Fluke.

vergeten

Golden Member

Op 27 december 2018 16:39:30 schreef Nille:
Ok, een update:

Printplaat gepoetst en varistor verwijderd (moest ik hier een draadje in de plaats zetten of gewoon verwijderen?) , getest but no go.

NEE helemaal niets, anders maak je kortsluiting als de heet geworden printsporen er (deels)nog zitten!

C21, 23 en 24 verwijderd en eens nagemeten
In C stand allemaal rond de 220µF zoals het moet.
In Ohm stand:
C21 telt op vanaf 2 Mohm, als ik de meetproben omdraai telt die op vanaf -1,5 Mohm
C23 telt op vanaf 420 kohm, als ik de meetproben omdraai telt die op vanaf -420 kohm
C24 telt op vanaf 200 kohm, als ik de meetproben omdraai telt die op vanaf -200 kohm

Foto van de bolstaande C21

Is geen sluiting :) maar C23 en 24 wijken wel af van C21 die weer bolle wangen heeft ik zou die niet meer vertrouwen.

De zenerdiode boven C23 gemeten met de diode stand en meet 0,102 V DC.

Het is niet goed te zien aan de tekst erbij of het wel een zenerdiode was.
Is dat wat beter geworden na schoonmaken?
Maar als het een zener of gewone diode was, is deze meting niet goed op diodestand.(Wat @SMD ook al opmerkte)
Waarschijnlijk zal hij op de ohms stand een heel lage waarde aangeven, (<1Ω) interne sluiting. De waarde is waarschijnlijk niet meer vast te stellen :(.

,getest but no go.

Je hebt getest begrijp ik, geen relais klik's gehoord, zekeringen eruit of ander onheil waargenomen?

Ik krijg het gevoel dat donkere wolken zich samentrekken boven dit projekt.:(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Er staat DZ2, dus ik denk idd een zenerdiode. Ik heb net op ohm stand 102 ohm gemeten. Ik heb gemeten op de print, zal hem er is uithalen en dan meten. Maar vrees ervoor dat ik niet kan zien wat zijn typenr was.

Bij het testen niets gehoord of gezien.
Op de print komt wel 230V aan. Had wel niet alles terug in elkaar gezet. Gewoon kabeltjes aangesloten en aan de draaiknop gedraaid, maar er gebeurde niets. Geen verlichting of ledjes.

Is een 5,6 of 12V zener. Meestal aan kleurringen wel te zien.

Zener eruit gehaald, maar op diodestand meet ik OL en ohmse stand 6 Mohm.

Die 0,102V DC die ik gemeten had toen de zener nog op de print zat meet ik nog steeds op de print als de zener er af is.

Ik kan ook niet zien wat de waarde is.

Op 29 december 2018 10:53:10 schreef Nille:
Zener eruit gehaald, maar op diodestand meet ik OL en ohmse stand 6 Mohm.

Die 0,102V DC die ik gemeten had toen de zener nog op de print zat meet ik nog steeds op de print als de zener er af is.

Ik kan ook niet zien wat de waarde is. [bijlage]

een zener vooral > volt of 4 kun je meestal niet meer meten met een ohm meter.
hier leggen ze het even uit https://www.youtube.com/watch?v=of86B18H4c8

Ja, had dit ook al online gevonden.
Probleem is dat ik hem ben kwijtgespeeld. Ik dacht dat ik hem in een sorteerdoosje samen met de andere componenten had gelegd maar blijkbaar niet ?.
Dus ni weet ik helemaal niet welke zenerdiode het juist is.

Kan je ergens schema's van die printplaten vastkrijgen? Geeft de fabrikant die vrij?

Zowizo is de Ohmse waarde veel te laag en vermoed op electronica zelf nog wel een euvel. Meet nu eens over de lege contacten waar de zener zat.. Nope, nogmaals in herhaling: Geen enkele fabrikant geeft zijn geheim prijs, dus geen schema's!!!

Dan meet ik 100,6 Ohm.
Wel k**** dat je niet kunt zien wat de waarde van de zenerdiode was.

Geen idee. Wat kan er dan nog fout zijn?
Iemand een idee wat voor zenerdiode het is? Of welke ik in de plaats kan zetten? Dan vervang ik de zenerdiode, die c'tjes en die varistor gewoon? Zou het dan weer werken?

De grote klap heeft een enorm inductie/ vuurwerk gecreeerd en naar alle waarschijnlijkheid de processor ook meegenomen. Doe eerste en 5,6V zener, altijd veilig.