Zonnepanelen problemen met solar edge omvormer

Is dit een nieuwe PV installatie, of ben je bezig met een storing? stat ie op de goede land instellingen?

zit sinds 2009 in de PV.

Mensen,

De spanning wordt alleen zo hoog als de omvormer onder spanning staat.

Op 24 december 2018 18:28:47 schreef Lambiek:
[...]
Zijn de panelen wel goed verdeeld over de omvormer? Zijn het allemaal de zelfde panelen? Kom je per string niet boven de spanning uit wat je omvormer mag hebben op de ingang?

Heb 4 ingangen beide ingangen hebben 4 panelen

Op 24 december 2018 18:27:47 schreef Edwass:
Ik mag aannemen dat er geen 255V op je stopcontact staat anders loop je het risico dat je apparatuur stuk gaat door een te hoge spanning.

Staat overal op L2 ten opzicht van de nul 255 volt. Heb de afgaande groepen van tv/wasmachine/boiler etc uitgeschakeld.

Op 24 december 2018 19:13:17 schreef Pietertje020:
Mensen,

De spanning wordt alleen zo hoog als de omvormer onder spanning staat.

[...]

Heb 2 ingangen beide ingangen hebben 9 panelen.

Ook wanneer ik de panelen loskoppel geeft de omvormer 255Volt op L2

[...]

Staat overal op L2 ten opzicht van de nul 255 volt. Heb de afgaande groepen van tv/wasmachine/boiler etc uitgeschakeld.

je hebt ergens een rotte verbinding, begin vooraan, omvormer aansluiten en aanzetten, maar in de meterkast pas inschakelen als je daar de meter erop hebt staan, heb je daar ook 255V op L2 dan net zo lang meten tot je het punt hebt gevonden waar die spanningsval vandaan komt. kan een rotte las zijn, hoofdschakelaar gaar, hoofdzekering los in houder, aardlek niet goed enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 december 2018 19:22:13 schreef testman:
je hebt ergens een rotte verbinding, begin vooraan, omvormer aansluiten en aanzetten, maar in de meterkast pas inschakelen als je daar de meter erop hebt staan, heb je daar ook 255V op L2 dan net zo lang meten tot je het punt hebt gevonden waar die spanningsval vandaan komt. kan een rotte las zijn, hoofdschakelaar gaar, hoofdzekering los in houder, aardlek niet goed enz..

Al getest... in Ohms i.p.v. spanning.
Je kunt de 255Volt pas meten als de omvormer aan is. Zodra de omvormer uit staat is alles netjes 230/232 volt

Die weerstand is te laag om betrouwbaar met een multimeter te kunnen meten, dus dat heeft weinig zin.

Wat is de spanning op L2 als je die in de schuur belast met een kacheltje of zo? Als het daadwerkelijk een slechte verbinding is, zou de spanning daarmee ook flink in moeten zakken.

De spanningen die je hebt gemeten, heb je dat in de meterkast gedaan, of in de schuur? Als de slechte verbinding zich tussen de meterkast en de schuur bevindt, zou je in de meterkast altijd ongeveer 230V/400V moeten meten. Als de spanning in de meterkast ook al zoveel stijgt/daalt met de PV omvormer actief/belast met de kachel, is de inkomende kabel gewoon niet goed, en dat moet de netbeheerder oplossen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zou even de aders in de omvormer wisselen. (wel even dan die andere groepen uitschakelen)
Als het echt aan de omvormer ligt dan meet je op dezelfde contacten van de omvormer nog steeds die te hoge spanning, maar verhuist de fout mee als je naar de fasen kijkt van de MK.

De omvormer probeert het vermogen kwijt te raken op het net / huis, en verhoogt de spanning zo, zodat de stroom die kant op gaat stromen. En boven de 253 moet ie stoppen.

Maar bij een serieuze fout in de kabel moet je ook een spannings daling zien bij serieuze belasting, en dat kan je ook doen zonder zon.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op maandag 24 december 2018 22:25:31 (13%)

zit sinds 2009 in de PV.

Ik heb het fasediagram met omvormer aan uitgetekend.
Je gegevens passen precies in dat diagram.
De onderlinge fasehoeken zijn alle drie 1200
Er is geen sprake van een weglopende nul. Eerder van een weglopende L2.
Normaal verwacht je dat in bedrijf alle spanningen evenveel hoger worden.
De spanningen van L1 en L3 blijven ongewijzigd. Ook de spanningen van L1 en L3 tov nul blijven ongewijzigd.
Alleen en uitsluitend L2 geeft een flink hogere spanning af tov de nul.
Dat verklaart ook dat de spanningen L1-L2 420V en L3-L2 420V zijn.
Hieruit trek ik de volgende conclusie.
De omvormer dumpt al zijn energie in L2 of
de omvormer dumpt zin energie in L1 en L3 en kan in L2 zijn energie niet kwijt vanwege een rotte verbinding in L2.
Blijft over de vraag: Waarom stopt de omvormer niet vanwege een te hoge spanning tussen 0 en L2?
Zie ook http://www.driehoekberekenen.nl

Als de 255V ook aanwezig is terwijl het donker is, dan maakt de omvormer zelf L2 uit de aangeleverde spanningen L1 en L3 en dat is niet goed.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Klinkt misschien raar, maar heb je de spanning tussen Nul en Aarde gemeten? zowel in rust als met zonnepanelen. Meten in je schuur, maar ook in je hoofdmeterkast.
De aardlek die uitgaat in je hoofdmeterkast heeft niets met de zonnepanelen te maken, klopt dat, wat is de verschilstroom van die aardlek?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

een rotte verbinding als deze meet je niet met een dmm op ohms, die komt er pas uit als er vermogen loopt. idd een kachel op die fase zetten zou ook moeten werken, netspanning zakt dan sterk in. hoewel die dan bij de inverter op de groep zou moeten zitten, want het kan ook in de groep van die inverter zelf zitten..

meet ook eens op een wcd die op L2 zit op de onderverdeler van de schuur. als je daar ook 255V hebt, zit het ervoor al fout.

nu kan het zijn dat je kabels te dun zijn en de omvormer spanning gaat opstuwen tot deze in error valt, maar dat zou ik dan op alle 3 de fasen verwachten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Pietertje, Je zegt iets over "3 fase". Voor zover ik het kan zien kan het zijn dat je dat zegt over je installatie terwijl de omvormer gewoon 1fase is en op L2 is aangesloten. Is de omvormer ook "3 fase", of zit ie maar op 1 fase aangesloten? (1)

Hoeveel vermogen hebben je panelen? (2) Waar woon je? (3) Hier in NL schijnt de zon dit seizoen nauwelijks (voor wat betreft zonnepanelen-opbrengst).

Wat normaliter gebeurt is dat je zeg 230V heb op de drie fasen, en als het paneel begint met stroom leveren, dan "tilt" ie de spanning bij hem op zodat de stroom de andere kant op gaat lopen. Normaliter is de impedantie van het net iets van 0.06 Ohm, zodat bij 231V er al 15A terug het net in gaat. Dan is de opbrengst van je panelen iets van 230V * 15A = 3.5kW. (zit je in NL dan is voor zo'n opbrengst wel iets van 8kWp aan panelen nodig!)

De meest waarschijnlijke theorie is dat de L2 draad tussen je meterkast en de panelen een veel te hoge weertstand heeft. Maar voordat je alles open gaat halen: Meet eens op de plek waar de stroom je huis binnenkomt. Zo dicht mogelijk bij de installatie van de netbeheerder. Alles zal wel afgesloten en verzegeld zijn tot en met de meter, dus net na de meter moet je proberen te meten.

Als je daar OOK die 255V meet (of iets in die richting), dan zit het probleem niet in jou installatie maar in die van je net-beheerder. Of je hebt VEEL TE VEEL panelen op 1 fase aangesloten: je probeert meer energie terug te leveren dan dat je aansluiting aankan.

Dus wij (de mensen die je hier proberen te helpen) willen twee dingen te weten komen: zit de fout op jou terrein en: zit de omvormer alleen op L2 of ook op de andere fasen? (4)

Met jou "ik meet 255 op L2 door het hele huis" hebben we al een hint dat het in de meterkast ook zo zal zijn. Nu nog even direct meten.

Als mijn theorie klopt, dan zit je omvormer alleen op L2 en levert te veel vermogen voor jou aansluiting.

ALS jij 3.5kW levert en de spanning gaat 25V omhoog is de weerstand van je aansluiting iets van 1.6 Ohm. Dat is wat veel, maar buiten Nederland niet eens zo heel raar als je een beetje ver van de weg af woont.

Als je dan 3.5kW op 1 fase gaat leveren, dan stijgt de spanning 25V en gaat ie in storing. Als je 3.5kW afneemt (evt 3* op 3 fasen) dan zakt de spanning 25V en meet je slechts 205V. Tja, de meeste moderne apparaten kunnen daar gewoon tegen, merk je niets van.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Jongens, er valt 1 aardlek uit zegt ie.
Kijk daar als eerste naar, kijk ook alles van L2 maar even na.
Meet, als je kan, aan de hoofdschakelaar (kant van de teller en andere kant).

L2 is onstabiel.

Je kan de metingen ook doen met een flinke 3-fase belasten, dan zou L2 moeten dalen in spanning.

En verder, is het een 3F of 1F omvormer? Kan beide...

Lambiek

Special Member

Als de TS nu gewoon eens vertelt welk type omvormer die heeft, zou een hoop verduidelijken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Ik denk, zoals de rest hier, dat het probleem idd in de hoofdkast zit. de aardlek gaat er niet voor niks uit..De ALS kan zelf ook kapot zijn, natuurlijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 december 2018 09:07:45 schreef rew:
Pietertje, Je zegt iets over "3 fase". Voor zover ik het kan zien kan het zijn dat je dat zegt over je installatie terwijl de omvormer gewoon 1fase is en op L2 is aangesloten. Is de omvormer ook "3 fase", of zit ie maar op 1 fase aangesloten? (1)

Hoeveel vermogen hebben je panelen? (2) Waar woon je? (3) Hier in NL schijnt de zon dit seizoen nauwelijks (voor wat betreft zonnepanelen-opbrengst).

Wat normaliter gebeurt is dat je zeg 230V heb op de drie fasen, en als het paneel begint met stroom leveren, dan "tilt" ie de spanning bij hem op zodat de stroom de andere kant op gaat lopen. Normaliter is de impedantie van het net iets van 0.06 Ohm, zodat bij 231V er al 15A terug het net in gaat. Dan is de opbrengst van je panelen iets van 230V * 15A = 3.5kW. (zit je in NL dan is voor zo'n opbrengst wel iets van 8kWp aan panelen nodig!)

De meest waarschijnlijke theorie is dat de L2 draad tussen je meterkast en de panelen een veel te hoge weertstand heeft. Maar voordat je alles open gaat halen: Meet eens op de plek waar de stroom je huis binnenkomt. Zo dicht mogelijk bij de installatie van de netbeheerder. Alles zal wel afgesloten en verzegeld zijn tot en met de meter, dus net na de meter moet je proberen te meten.

Als je daar OOK die 255V meet (of iets in die richting), dan zit het probleem niet in jou installatie maar in die van je net-beheerder. Of je hebt VEEL TE VEEL panelen op 1 fase aangesloten: je probeert meer energie terug te leveren dan dat je aansluiting aankan.

Dus wij (de mensen die je hier proberen te helpen) willen twee dingen te weten komen: zit de fout op jou terrein en: zit de omvormer alleen op L2 of ook op de andere fasen? (4)

Met jou "ik meet 255 op L2 door het hele huis" hebben we al een hint dat het in de meterkast ook zo zal zijn. Nu nog even direct meten.

Als mijn theorie klopt, dan zit je omvormer alleen op L2 en levert te veel vermogen voor jou aansluiting.

ALS jij 3.5kW levert en de spanning gaat 25V omhoog is de weerstand van je aansluiting iets van 1.6 Ohm. Dat is wat veel, maar buiten Nederland niet eens zo heel raar als je een beetje ver van de weg af woont.

Als je dan 3.5kW op 1 fase gaat leveren, dan stijgt de spanning 25V en gaat ie in storing. Als je 3.5kW afneemt (evt 3* op 3 fasen) dan zakt de spanning 25V en meet je slechts 205V. Tja, de meeste moderne apparaten kunnen daar gewoon tegen, merk je niets van.

Bedankt voor je reactie, ik ga proberen overal antwoord op te geven haha,

1,
We zijn in het bezit van een 3 fase omvormer, van het merk solar edge type se5k.
Deze is ook met 3 fase bekabeld en aangesloten, de kabel die vanuit de hoofdmeterkast komt en de kabel van de verdeler in de garage is uitgevoerd in 5G4.

2,
er ligt voor een piekvermogen van 5000watt op het dak.

3,
ik woon in het oosten van het land, in de buurt van almeloooo,
de woning staat ongeveer 50Meter van de straat. wellicht dat dit een probleem kan vormen?

4, een aantal antwoorden om het lange verhaal,

Wanneer de omvormer losgekoppeld is meet ik overal keurig 230/233 volt (fases-aarde).
Wanneer ik de omvormer inschakel tilt hij inderdaad de spanning omhoog van alleen de L2.
Zodra ik de omvormer inschakel klapt in de hoofdverdeler de aardlek schakelaar die op L2 zit erdoor, (de hoofdverdeler is 3 fases en verdeeld voor de woning elke fase heeft voor de 230V een eigen aardlek en 4 installatie automaten voor verlichting enz.).

Er zit boven in de hoofdverdeler in gezamelijke aarde en Nul,
deze heb ik ook gebruikt voor de schuur.
Wellicht in het verstandiger om de nul bij de hoofdschakelaar weg te halen? i.p.v. via het verdeelblok?.

Als ik de aardlek uitlaat meet ik de 255 op de gehele L2, dus ook in de hoofdverdeler, en op de hoofdschakelaar van de hoofdverdeler (lager kan ik niet meten i.v.m. zegels).

Zou het zo zijn dat de omvormer de spanning alleen via L2 probeert terug te leveren??

In ieder geval bedankt voor je reactie en voor het meedenken.

Lambiek

Special Member

Staan alle instellingen goed van de omvormer?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Op 26 december 2018 11:39:50 schreef Pietertje020:
[...]

Er zit boven in de hoofdverdeler in gezamelijke aarde en Nul,
deze heb ik ook gebruikt voor de schuur.
Wellicht in het verstandiger om de nul bij de hoofdschakelaar weg te halen? i.p.v. via het verdeelblok?.

.

Na een verliesstroomschakelaar is er geen gezamenlijk meer en mogen de Nullen niet meer bij elkaar komen, ik vermoed dat daar de fout zit!

Post een paar duidelijke foto's hoe een en ander aangesloten zit in die kast.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 26 december 2018 11:55:35 schreef Shiptronic:
Na een verliesstroomschakelaar is er geen gezamenlijk meer en mogen de Nullen niet meer bij elkaar komen, ik vermoed dat daar de fout zit!

Dat is zo, maar dat verklaart nog steeds niet waarom L2 zo hoog in spanning zit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 december 2018 12:02:35 schreef Lambiek:
[...]
Dat is zo, maar dat verklaart nog steeds niet waarom L2 zo hoog in spanning zit.

Het lijkt opgelost,

de Nul die we in de hoofdverdeler hebben gebruikt was de geschakelde Nul van de aardlek automaat.
Deze nu rechtstreeks bij de hoofdschakelaar gehaald en het lijkt te werken.

Lambiek

Special Member

Wat meet je nu voor spanning dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
jerome

Golden Member

En meer nog, waarom de spanning ook hoog blijft als de ingangen zijn ontkoppeld. Let ook dat niet alle multimeters even goed overweg kunnen met het schakelende aandeel wat een inverter spuwt.

Hebben hem uitgezet voor de zekerheid.
Morgen gaan we een meting doen in verband met familie verplichtingen haha
Jullie horen nog van mij.

hallo allen,

alles werkt al een tijdje,
de spanning is 235V ten opzich van nul en aarde.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mvdk

Golden Member

Op 24 december 2018 16:36:59 schreef Pietertje020:
In de meterkast die zich in de woning bevindt valt 1 aardlek uit, het vreemde is dat deze niet in verbinding staat met de schuur.

Op 26 december 2018 12:22:22 schreef Pietertje020:
[...]

Het lijkt opgelost,

de Nul die we in de hoofdverdeler hebben gebruikt was de geschakelde Nul van de aardlek automaat.
Deze nu rechtstreeks bij de hoofdschakelaar gehaald en het lijkt te werken.

Hier is toch iets tegenstrijdigs....