Omkeer schakeling

Goede middag,

Ik kom er zelf niet uit dus vraag het hier even.
Ik zoek een schema voor het onderstaande.

Ik wil voor een motor van 400v een omkeerschakeling maken ik heb de volgende onderdelen die ik er voor wil gebruiken.

1X relai 3RA2325-8XB30-1BB4
2X eindschakelaar 5SE5112-0CD02
1X 24v voeding

Alsvast bedenkt Klaas.

Lambiek

Special Member

Hier heb je het schakelschemaboekje.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

Kijk bij poolomschakeling motoren. 8.53

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb hem zovere dat ik 1 eindschakelaar in druk en los laat dan gaat 1 relai in werking maar als ik dan de andere eindschakelaar in druk gebeurd er niks ik denk dat ik ergens iets verkeerd heb aangesloten

[Bericht gewijzigd door Klaas van ojen op maandag 24 december 2018 17:24:26 (14%)

Teken anders even een schema hoe het nu is aangesloten.

pamwikkeling

Special Member

Om een schakeling te maken waardoor de motor van linksom naar rechtsom begint te draaien, heb je normaal 2 relais nodig.
Ik zie dat je slechts één relais hebt, hiermee kan het eigenlijk niet.

(Tenzij je NG hulpcontacten zou gebruiken en vanalles begint te knutselen, maar dan bij je volgens mij verkeerd bezig)

Het boekje van Lambiek is prima, hierin vindt je de oplossing

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 december 2018 17:08:53 schreef Lambiek:
Hier heb je het schakelschemaboekje.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

Kijk bij poolomschakeling motoren. 8.53

Heeft klaas een dahlandermotor?
Voor een gewone 3 fase motor zie 8.29 en 8.30 (blz 405-406)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

op heden weten we niet wat voor een motor het is ....

Lambiek

Special Member

Op 24 december 2018 17:56:50 schreef Toeternietoe:
Heeft klaas een dahlandermotor?
Voor een gewone 3 fase motor zie 8.29 en 8.30 (blz 405-406)

Daar had ik niet naar gekeken, maar de TS heeft ook oogjes toch. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De bijgevoegde foto is van de motor en het relai wat ik heb.
Ik zal straks of morgen effe een schema maken van wat ik nu heb dat maakt het iets duidelijker.

Op 24 december 2018 17:44:57 schreef pamwikkeling:
Om een schakeling te maken waardoor de motor van linksom naar rechtsom begint te draaien, heb je normaal 2 relais nodig.
Ik zie dat je slechts één relais hebt, hiermee kan het eigenlijk niet.

(Tenzij je NG hulpcontacten zou gebruiken en vanalles begint te knutselen, maar dan bij je volgens mij verkeerd bezig)

Het boekje van Lambiek is prima, hierin vindt je de oplossing

Mag ik je advies geven: kijk even naar de datasheet van Siemens 3RA2325-8XB30-1BB4

Dan zie je dat met dit Siemens component een motor linksom en rechtsom kan laten draaien.

GJ_

Moderator

Dat zijn twee losse 3RT2025-1BB40 relais in één met een los montagekitje. Dus Pamwikkelings opmerking blijft gewoon staan. Dat TS deze special heeft werd pas net voor jouw post duidelijk.

Aan het typeplaatje te zien zit er ook een vertragingskast aan vast.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

We weten nog veel niet.
Is het magneetschakelaarsetje een omkeersetje?
Is deze voor 24V. AC of DC weten we ook niet. (TS heeft een 24 Volt voeding AC of DC)
Zo te zien heeft het omkeersetje geen extra hulpkontakten.
Hoe moet het aangestuurd worden?
Met een Aan/uit schakelaarof met drukknoppen In Uit
En Aan, wat moet er dan gebeuren? Linksom tot eindschakelaar kan ik me indenken, en dan rechts terug tot andere eindschakelaar, en dan Stop, of altijd doorgaan? of een aantal keren doorgaan?
Heeft het omkeersetje alleen een mechanische vergrendeling? Beter is ook een elektrische vergrendeling, maar daar zijn geen hulpkontakten voor.
Kan nog meer bedenken.....

Schema wil ik wel maken, tegen betaling uiteraard. stuur me een prive-mailtje

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Vragen & antwoorden klik

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 25 december 2018 10:04:01 (81%)

Ik heb het aangesloten via deze manier .
Als ik een van de eindschakelaars in druk gaan 1 relai “aan” als ik vervolgens de andere eindschakelaars indruk dan gebeurd er niks. Als ik de stroom er afhaal gaat de relai “uit”.
Het maakt niks uit welke relai ik als eerste indruk.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je nu eerst een verteld hoe je wilt dat het gaat werken dan kunnen we je verder helpen.
Zie ook mijn vorige postje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Die schakeling kan zo nooit werken. ALS K1 bekrachtigd is, verbreekt hij het circuit van K2, en door het overneemkontakt, BLIJFT K1 instaan...
Maar wat is de bedoeling? motor draait rechtsom, en dan maakt hij een eindkontakt? of wat?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 26 december 2018 09:11:31 schreef mel:
Die schakeling kan zo nooit werken. ALS K1 bekrachtigd is, verbreekt hij het circuit van K2, en door het overneemkontakt, BLIJFT K1 instaan...
Maar wat is de bedoeling? motor draait rechtsom, en dan maakt hij een eindkontakt? of wat?

Het is de bedoeling dat jij op en neer blijft draaien maar als ik de andere eindschakelaars indruk gebeurd er niks dan blijft K1 gewoon bekrachtigt. Er zit op de schakelaars ook een aansluiting dat continu stroom geeft tot dat hij ingedrukt wordt. Kan het dan wel op de onderstaande manier?

mel

Golden Member

In principe wel, als je maar zorgt dat het bekrachtigde relais EERST afvalt VOORDAT de ander bekrachtigd word, anders krijg je volle sluiting..
En IK blijf niet op en neer draaien hoor , :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Sterker nog, je wilt eigenlijk helemaal niet meteen omkeren. Die arme motor weet niet wat hem overkomt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Tja, als jij niet vertellen wil hoe het volgens jou werken MOET, dan kan er voor mij een slotje op.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

volgens mij is het toch vrij duidelijk dat het om een omkeerschakeling gaat die met eindschakelaars en relai bediend wordt.

En die motor hoeft maar 3 keer een uurtje te werken meer niet dat moet hij toch wel vol houden.

Sine

Moderator

Zo'n motor is er extreem niet blij mee als je hem op volle toeren opeens anders om gooit.
Als je pech hebt keert hij zelfs helemaal niet om.

Eerst stoppen, even wachten, dan pas omkeren.

Drie keer een uur zegt niet veel, hoe vaak moet hij van richting wisselen in dat uur, dat is spannend.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 26 december 2018 10:45:21 (22%)

Je kan de motor niet in één keer van voluit rechtsom naar voluit linksom schakelen en vice versa. Je zal de motor eerst uit moeten laten lopen of afremmen naar nul voordat je hem de andere kant op laat draaien.

Verder zijn de eindschakelaars (ES) in je schema feitelijk start schakelaars.
Om te stoppen moet je het breekcontact wat helemaal bovenin getekend staat bedienen. Pas dan kan je de motor in de andere richting met de andere ES schakelaar starten.
Het schema klopt op zich wel.

Vertel eens wat je precies wilt maken, dan kunnen wij wel advies geven.

Afgezien van je tekenwijze zou je laatste schema moeten werken.
Draairichting motor en plaats eindschakelaar moet dan wel kloppen!
Dit omkeer relais heeft ook nog een mechanische vergrendeling.

Als ik het typeplaatje van de motor zie dan heeft deze ook nog een rem.
Rem wordt pas gelost als je er spanning opzet, misschien de reden dat de motor niet draait?

Fout gezien, ding heeft een vertragingskast 900/12 en 60Nm koppel.
Heb je een foto van complete motor en aansluitblok?

[Bericht gewijzigd door HD13 op woensdag 26 december 2018 10:59:27 (24%)