24V DC 6,2A. Open frame voeding defect

High met Henk

Special Member

En vervangen door meanwell ofzo?

Ik heb hier floodlight die een sinpro had die ook hikte.
Heb nu meanwell besteld en met beetje aanpassen past die er wel in..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik denk aan de hulpvoeding primair die niet goed is, C1, D4 en R8. de voeding start via een weerstand, de smps trafo neemt die spanning over eenmaal gestart. nu kan die niet starten omdat de elco of diode gaar is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Meanwell gaat helaas niet passen, omdat het balkje waar hij inzit echt heel klein is.

Toen de voeding defect ging, ontdekte ik dat C8 met één poot los zat, met het opnieuw doorsolderen hoopte ik het probleem te verhelpen.

Echter knalde daarna de hoofdzekering in het C13 voedingschassis deel er direct uit en knalde ook de CE1 (400V) elco.
Vervolgens heb ik alle elco's vervangen ook de C1.

Ik heb geen idee wat D4 voor 'n ding is en of Farnell bijvoorbeeld deze met R8 wel zou kunnen leveren.
Dit lijkt mij het proberen zeker wel waard.

Probeer het schema eens te tekenen aan de hand van de print.

Lukraak zaken vervangen geeft bij smps meestal alleen maar knalvuurwerk.

als C1 is geklapt dan is er veel meer stuk gegaan, wrs ligt de schakelfet en het ic er nu ook uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Als er een 400V elco knalt, is er iets raars aan de hand dat niet et de schakelfet samen hoeft te hangen, dus dat wordt tekenen en meten.

Hoe dan ook lijkt dit een overdreven compacte voeding voor zijn vermogen. 6,2Ah (na een uur lang 6,2A leveren is hij stuk) klinkt zelfs als een mogelijkheid.

Nouja, laptopvoedingen zijn niet heel veel groter en die zijn er ook wel in 125W uitvoeringen. Is dat een optie?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 25 december 2018 15:18:36 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

't Is een beroerd ontwerp. De elko's zitten opgesloten tussen de koelprofielen. Niet goed voor een redelijke levensduur...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Phytomer,

Lastig zo'n voeding zonder schema maar let is goed op de elco's aan de primaire kant :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 25 december 2018 15:17:50 schreef maartenbakker:
Als er een 400V elco knalt, is er iets raars aan de hand dat niet et de schakelfet samen hoeft te hangen, dus dat wordt tekenen en meten.

Hoe dan ook lijkt dit een overdreven compacte voeding voor zijn vermogen. 6,2Ah (na een uur lang 6,2A leveren is hij stuk) klinkt zelfs als een mogelijkheid.

Nouja, laptopvoedingen zijn niet heel veel groter en die zijn er ook wel in 125W uitvoeringen. Is dat een optie?

C1 is een 50V 10uf elco, primaire hulpspanning, die kan alleen klappen omgepoold of via een defect component 310V van de primaire voeding krijgen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helaas ontbreekt het mij aan de benodigde kennis om een schema hiervan te maken.

De voeding is defect gegaan doordat de lampen meer als één uur op vol vermogen brandde.
Dit doe ik met regelmaat al jaren om zaken goed uit te kunnen lichten.

De enige (oude) elco die geklapt was, na het opnieuw goed vast zetten van C8 was elco CE1 (400V, in hoekje van koellichaam)

Na deze klapper, is het volgende vervangen:
- 7x Elco, alle op de print dus (Panasonic)
- 2x Mospec MBR20100

Getest, waarna de voeding nog steeds niet werkte en daarna het volgende nog is vervangen:
- 1x 20N60C3
- 1x 8-polige IC

Na het vervangen van alle genoemde componenten is er niets meer geklapt.

Weet iemand hoe het eerder genoemde D4 component heet?
Ik ken dit namelijk niet en wil deze gok nog wel wagen.

De lampenset is mij te kostbaar om voor een voeding af te schrijven.
Alternatieven passen niet en zijn niet veilig hierin te gebruiken.

Mocht iemand hem voor mij (tegen vergoeding) willen repareren, dan hoor ik het graag.

Groeten,
Martin

d4 is een snelle diode in smd uitvoering. een gewone trough hole model diode werkt hier ook wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Martin, weet je eigenlijk of de spanning op de primaire elco's toekomt?
Aangezien er eentje stuk ging zou ik denken aan een probleem met de brugcel ofzo.
Was de voeding weer ingebouwd bij de eerste test na het doorsolderen? Toevallig nergens wat (metalen) rommel achtergebleven ofzo?

Elco's gaan stuk door verkeerde (te hoge) spanning, omgekeerde polariteit. Andere oorzaken zijn hier niet mogelijk eigenlijk. Dus moet er zoiets plaatsvinden.
Ze lijken correct gemonteerd al kan ik de brug niet zien om te bepalen wat + en - is.
Na het plaatsen van nieuwe primaire elco's doet de voeding nog niks.
Maar ik zie nergens dat je de zekering ook hebt vervangen? Het zou zomaar kunnen dat je dit bent vergeten (of vergeten op je lijstje te zetten).

Thevel

Golden Member

Meet je 325V op A en B?
Onder het omcirkelde deel zit een weerstand, is die nog heel?

Shiptronic

Overleden

Op 24 december 2018 21:06:56 schreef Phytomer:

Specificaties:
230V AC in
24V DC 6,2Ah. uit

6,2Ah, die zullen intussen wel opgebruikt zijn ?

Het 8-polig IC welke was dit, moet hier bv. geen software in ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 28 december 2018 11:30:21 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Daar moet geen software in, maar het moet natuurlijk wel van het goede type zijn.

Overigens is vervangen van willekeurige onderdelen een erg slechte strategie voor een beginner want de kans is groot dat je achteruitrepareert. Misschien is het defect zelfs al opgelost maar zit er nu een andere fout in.

IK denk dat een structurele aanpak zoals die van Thevel, het beste is. Of misschien iemand die het ding even wil nakijken.

En last but not least, het onmogelijke overwegen als de andere oplossingen nog lastiger zijn. Andere voeding erin (of ernaast) modden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 28 december 2018 12:38:24 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Op 27 december 2018 22:42:25 schreef testman:
d4 is een snelle diode in smd uitvoering. een gewone trough hole model diode werkt hier ook wel.

Om precies te zijn: het is een BAS21.
Dat is een 200V/250mA diode, dus een 1N4148-achtige gaat het hier niet doen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 28 december 2018 11:29:26 schreef Shiptronic:
[...]

6,2Ah, die zullen intussen wel opgebruikt zijn ?

Het 8-polig IC welke was dit, moet hier bv. geen software in ?

Het IC is van het type: OB2269cp
Ik heb geen idee of deze een programmering nodig heeft, deze is door een electronica monteur vervangen.

Op 27 december 2018 22:58:15 schreef Appel:
Martin, weet je eigenlijk of de spanning op de primaire elco's toekomt?
Aangezien er eentje stuk ging zou ik denken aan een probleem met de brugcel ofzo.
Was de voeding weer ingebouwd bij de eerste test na het doorsolderen? Toevallig nergens wat (metalen) rommel achtergebleven ofzo?

Elco's gaan stuk door verkeerde (te hoge) spanning, omgekeerde polariteit. Andere oorzaken zijn hier niet mogelijk eigenlijk. Dus moet er zoiets plaatsvinden.
Ze lijken correct gemonteerd al kan ik de brug niet zien om te bepalen wat + en - is.
Na het plaatsen van nieuwe primaire elco's doet de voeding nog niks.
Maar ik zie nergens dat je de zekering ook hebt vervangen? Het zou zomaar kunnen dat je dit bent vergeten (of vergeten op je lijstje te zetten).

Er komt spanning op de grote elco's te staan.
Voeding was na de eerste doorsoldeer actie weer ingebouwd, de kans dat tin vuil achtergebleven is acht ik nagenoeg nul omdat ik dit altijd zeer zorgvuldig controleer.

Elco's zijn qua polariteit 100% goed gemonteerd.
Zekering is niet vervangen, maar ook niet defect.

Op 28 december 2018 00:16:11 schreef Thevel:
[bijlage]Meet je 325V op A en B?
Onder het omcirkelde deel zit een weerstand, is die nog heel?

Bedankt voor je reactie!

Ik meet 307V op A en B.
De omcirkelde weerstand geeft een waarde van 145K Ω

Op 28 december 2018 12:20:05 schreef maartenbakker:
Daar moet geen software in, maar het moet natuurlijk wel van het goede type zijn.

Overigens is vervangen van willekeurige onderdelen een erg slechte strategie voor een beginner want de kans is groot dat je achteruitrepareert. Misschien is het defect zelfs al opgelost maar zit er nu een andere fout in.

IK denk dat een structurele aanpak zoals die van Thevel, het beste is. Of misschien iemand die het ding even wil nakijken.

En last but not least, het onmogelijke overwegen als de andere oplossingen nog lastiger zijn. Andere voeding erin (of ernaast) modden.

Bedankt voor je reactie.

Helaas wat de verleiding te groot om het Elco pootje C8 even opnieuw vast te zetten nadat het soldeersel overduidelijk los zat, in de hoop het even "snel" te kunnen fixen.

Wellicht heeft Thevel nog meer ideeën of wilt iemand het ding voor mij nakijken
Dit hoeft uiteraard niet voor niets!

Op 29 december 2018 19:02:44 schreef Phytomer:
Ik meet 307V op A en B.

Je meet ergens halverwege het circuit om te bepalen of de fout links of rechts van dat punt zit.

Deze meting is "twijfelachtig": Er is een vervolgmeting nodig om te bepalen of deze waarde "OK" is. Wat is jou netspanning op het moment? (of eigenlijk: op het moment dat je die 307 meet?)

Ik verwacht "subtiel meer dan 218.7" op basis van de gemeten 307V. Dan is alles tot op dat punt OK en zit de fout rechts van deze meting.

Maar heb je de nominale 230V als netspanning, dan is dat een sterke hint dat het probleem in de 5-10 onderdelen zit die links van de meting zitten. :-)

P.S. Mijn "tunnelvisie" is gebaseerd op SMPS aan het repareren, A, B, 325V, 307V. Verder niet opgelet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 december 2018 22:23:37 schreef Phytomer:
De lampenset is mij te kostbaar om voor een voeding af te schrijven.
Alternatieven passen niet en zijn niet veilig hierin te gebruiken.

Zonder het lichtbalkje te kennen en zonder de toepassing precies te weten, maar staar je je niet helemaal blind op het vinden van een exacte vervanger kwa afmetingen én specificaties?

Passen 2 (hoogstwaarschijnlijk) kleinere exemplaren van 4 A niet?
Anders rest niets anders dan een DC-aansluiting naar buiten te maken en een losse voeding gewoon bij je lichtset te monteren. Kun je ook meteen voor een Meanwell gaan ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 30 december 2018 10:05:28 schreef rew:
[...]Je meet ergens halverwege het circuit om te bepalen of de fout links of rechts van dat punt zit.

Deze meting is "twijfelachtig": Er is een vervolgmeting nodig om te bepalen of deze waarde "OK" is. Wat is jou netspanning op het moment? (of eigenlijk: op het moment dat je die 307 meet?)

Ik verwacht "subtiel meer dan 218.7" op basis van de gemeten 307V. Dan is alles tot op dat punt OK en zit de fout rechts van deze meting.

Maar heb je de nominale 230V als netspanning, dan is dat een sterke hint dat het probleem in de 5-10 onderdelen zit die links van de meting zitten. :-)

P.S. Mijn "tunnelvisie" is gebaseerd op SMPS aan het repareren, A, B, 325V, 307V. Verder niet opgelet....

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb zojuist nog eens tussen A en B gemeten @230/231V geeft deze nu een waarde van 313V

Iemand nog ideeën, of zijn er nog mensen die deze voeding (tegen betaling) willen proberen te repareren?

High met Henk

Special Member

Vul je woonplaats in in je profiel. Ik wil wel kostenloos meekijken, maar heb verdomd weinig tijd..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???