BLDC Motor controller driver

Dag Allen,

Ik ben op zoek naar een universele BLDC motor controller driver, voor mijn toepassing moet ik via een aantal I/O en Analoge signalen een aantal verschillende sensorloze BLDC motoren kunnen aansturen. Even kort samengevat de specs waar de driver / controller moet aan voldoen :

- Aansturen van 24VDC BLDC motoren (25 - 150W)
- Ingang voor signaal enable
- Ingang rotatie-omkering
- Ingang snelheidsregeling via 0-10V of ander analoog signaal
- Uitgang fout signalisering

Bij een beetje opzoekwerk op internet kwam ik al uit op een aantal mogelijke oplossingen maar deze gebruiken allemaal de terugkoppeling via Hall-sensoren, aangezien de motoren die ik gebruik geen hall sensoren hebben zou de aansturing van de motor via BEMF moeten gebeuren. Heeft iemand van jullie een idee of er een kantklare oplossing te verkrijgen is ? Parallel heb ik ook al gekeken om zelf iets te ontwikkelen, maar dit gaat meer tijd en geld kosten.

Ik hoor het graag van jullie, alle suggesties zijn welkom

Kevin

KGE

Golden Member

Zoek eens op eBay op 'bldc controller sensorless'

Komt er van alles voorbij..

Wat moet je precies aandrijven? Hoe gemakkelijk kunnen ze starten vanuit stilstand, en wat is de minimale snelheid (de dus laagste snelheid groter dan stilstand) die je wilt kunnen gebruiken?

Je kunt naar de VESC kijken, dat is een erg goede open-source controller met veel mogelijkheden, maar dat kost je 75-100 euro per controller.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, je zit in de verkeerde reeks te kijken ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 december 2018 14:12:51 schreef SparkyGSX:
Wat moet je precies aandrijven? Hoe gemakkelijk kunnen ze starten vanuit stilstand, en wat is de minimale snelheid (de dus laagste snelheid groter dan stilstand) die je wilt kunnen gebruiken?

Je kunt naar de VESC kijken, dat is een erg goede open-source controller met veel mogelijkheden, maar dat kost je 75-100 euro per controller.

De bedoeling is om wateropvoerpompen te gaan sturen zodat het debiet geregeld kan worden, het zijn volumepompen dus veel debiet maar kunnen bijna geen druk leveren, opstarten is dus vrij gemakkelijk. Er zitten momenteel standaard stock controllers bij met een P-channel & N-channel mosfet schakeling. Het is ook niet de meest kritische toepassing dus er is wat ruimte voor afwijking, snelheid is met de huidige controllers instelbaar tussen de 40 en 100%.

Iedereen alvast bedankt voor de reply's ik ga het morgen eens uitpluizen. ;-)

Voor dergelijke pompen heb je inderdaad geen Hall sensors nodig, dat is één van de toepassingen waarbij sensorloos prima kan werken.

Kelly controls is waarschijnlijk duurder dan VESC, en ze zijn wat minder flexibel (geen FOC en zo) en minder geschikt voor echt hoge toerentallen. Ik heb goede ervaringen met de sensored controllers voor kleine tractie toepassingen, maar ik denk niet dat ze hiervoor het meest geschikt zijn.

Als zo'n pomp op hoog toerental draait is er nogal wat massa in beweging, dus als je onbedoeld regeneratief gaat remmen met een voeding die geen stroom kan opnemen (netvoeding, of er is een zekering of relais naar een accu open gegaan), moet de controller zelf op tijd stoppen. Niet iedere controller doet dat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De VESC controllers zien er wel veel belovend uit, maar deze moeten zelf geassembleerd worden of zijn er kant en klare versie te koop ? Ik heb er wel gezien op de site van VESC project maar deze gingen richting de 300€/st.

Nee je kunt ze kant en klaar kopen, o.a. op eBay/AliExpress (houd er rekening mee dat je waarschijnlijk BTW, invoerrechten en administratiekosten moet betalen). Ik weet niet of je ze ook binnen de EU kunt krijgen, of exact welk merk/type goed is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 28 december 2018 01:57:10 schreef SparkyGSX:
Nee je kunt ze kant en klaar kopen, o.a. op eBay/AliExpress (houd er rekening mee dat je waarschijnlijk BTW, invoerrechten en administratiekosten moet betalen). Ik weet niet of je ze ook binnen de EU kunt krijgen, of exact welk merk/type goed is.

Na wat research werk heb ik een site gevonden die de controllers kunnen leveren, ze zijn gemaakt in Denemarken, binnen de EU dus geen extra kosten bij bestelling.

http://www.faradaymotion.com/faraday-motion-web-shop/9-74-vesc-motor-c…

Blijkbaar worden deze controllers veelvuldig gebruikt in E-skateboards, en er zijn ook vele verschillende HW-versies, uitvoeringen, varianten dat men door de bomen het bos niet meer ziet. BLijkbaar is er ook een nieuwe versie van de configuratie-software uit nu "VESC-Tool" deze vervangt de "BLDC-Tool"

Heeft er iemand ervaring hier met de VESC-controllers die mij een beetje advies kan verlenen waar op te letten ?

Het is waarschijnlijk een afgeleid product van dit project:
http://vedder.se/2015/01/vesc-open-source-esc/

reading can seriously damage your ignorance

De ODrive is ook wel leuk, en kan twee motoren aansturen. https://odriverobotics.com/#odrive

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Ja, wat dat betreft is de o-drive beter: Iets minder prestaties dan de VESC, maar als je maar 150W nodig hebt, geen probleem, die 150W kan ie makkelijk aan.

De ODrive is bedoeld om als motor controller in een CNC achtig apparaat te zitten. Dus die heeft standaard interfaces die precies daarvoor bedoeld zijn. Of je dat makkelijk omtovert naar "analoog in met enable signaal" dat weet ik niet. In de VESC kan het in ieder geval wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/