rode LED lamp string van 20 ledjes

L.s.

Mijn eerste keer hier. Ben zeker geen elektricien dus gewoon iemand die er helemaal geen verstand van heeft.

Ik wil in een houten hart 20 rode ledlampjes maken en deze met elkaar verbinden. Ik wil deze voeden met een gelijksspannings adapter van 3 of 4,5 Volt.

Nu zie ik o.a. op Ali advertenties staan van leds zoals in de bijgevoegde plaatjes te zien zijn.

Mijn vraag is kan ik deze gewoon aan elkaar solderen? Moet ik nog rekening houden met een bepaalde richting of moeten er nog weerstanden etc tussen komen. Er staat bij die advertenties geen voltage vermeld.

Wie O wie kan een leek helpen zodat ik het hart kan afmaken?
Vast bedankt.

Shiptronic

Overleden

10 strengen van 2 leds met weerstand in serie.op 3V

elke led is ~1,8V 3-1.8-1.8= -0,6V 2 op 3 V kan dus niet.
dan 4,5V-1,8-1,8= 0,9 / 5mA = een weerstand van 180Ω
Alle 10 strengen mag je parallel aan je voeding zetten. die moet minimaal 5x10= 50mA kunnen leveren.

Pak een 5V USB adapter die zijn er voldoende te krijgen , moet DC zijn geen AC. Let inderdaad op + en - , voor de Led's maakt dit uit, de weerstand niet.

Dan krijg je 10 strengen van 2 leds + weerstand in serie,

5V - 2x1,8V= 1,42V voor de weerstand. bij 5mA word de weerstand dan 280Ω uit de E-reeks pak je dan 330 Ω

[edit] aangepast met 1,8V voor Uled

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 26 december 2018 18:09:56 (15%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi beste Shiptronic.

Ik ben een leek en dan bedoel ik dus echt een leek.

Ik zou willen dat ik je uitleg kan begrijpen maar helaas.

Moet ik dan met condensators of weerstanden en zo gaan werken?
Ik kan dus niet die pootjes van de leds aan elkaar solderen tot ik een streng van 20 lampjes heb en dan het begin en uiteinde aan de draden van een adapter solderen.

Je zult wel denken tja die is echt dom? Klopt want ik heb nog nooit zoiets gemaakt maar wil het graag proberen.

maartenbakker

Golden Member

@Shiptronic: Een rode LED heeft vaak iets meer spanningsval dan 1,2V. Zeg tussen 1,6V en 1,8V. Je kunt dan hooguit 3 LED's per streng nemen op 5V of als dat niet genoeg licht geeft zelfs maar 2 LED's per streng.

@Franzy: je idee van alles in serie zetten in een lange streng is in principe de ideale manier om LED's te laten werken, maar met 20 LED's moet je dan een LED-driver gebruiken die bij een vaste of instelbare stroom minstens 32V kan leveren, in plaats van een 5V voeding. Door de stroom van de LED-driver in te stellen, kun je de helderheid aanpassen. 5mA kan al genoeg zijn, maar als dat te weinig licht geeft kun je ongestraft tot 20mA gaan voor normale LED's. Als je zo'n driver gebruikt, heb je verder ook geen weerstanden nodig (met een gewone voeding wel).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 26 december 2018 17:46:39 schreef Shiptronic:
elke led is ~1,2V

Maak daar maar ongeveer 1,8V van, 2 leds in serie op 3 volt gaat dus niet lukken..

Maarten typt wat sneller.

Shiptronic

Overleden

Op 26 december 2018 17:53:22 schreef Franzy:
Hoi beste Shiptronic.

Ik ben een leek en dan bedoel ik dus echt een leek.

Ik zou willen dat ik je uitleg kan begrijpen maar helaas.

Moet ik dan met condensators of weerstanden en zo gaan werken?
Ik kan dus niet die pootjes van de leds aan elkaar solderen tot ik een streng van 20 lampjes heb en dan het begin en uiteinde aan de draden van een adapter solderen.

Je zult wel denken tja die is echt dom? Klopt want ik heb nog nooit zoiets gemaakt maar wil het graag proberen.

Condensators niet nodig, een streng van 20 lapjes kan, maar dan moet je 20x1,8 = minimaal 36V hebben om te voeden + iets extra's om de stroom op 5mA te houden .Dan kom je al snel op een voeding van 40V

Alles parallel kan ook, maar dan moet je voor elke LED een weerstand zetten van 860 Ω zetten , dus 20 weerstanden.

bij een led is het belangrijk om de Max stroom te beperken die er gaat lopen, rechtstreeks op een accu en ze gelijk stuk !!

[Edit] oeps jullie hebben gelijk, neem voor de spanning va de Led: 1,8V

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het kan nog veel eenvoudiger! Komende dagen in de uitverkoop een streng simpele (rode) kerstlampjes halen en klaar alweer. Dan zit alles al aan elkaar, het werkt en je hoeft je niet meer druk te maken over de voeding.

Blijft over dat je de lampjes/LEDjes nog "even" in dat hart moet knutselen maar dat zal vast lukken.

@ Franzy:

Yep ik volg hierin, dat is de beste oplossing!

Die kant en klare led strings kun je overal voor een prikje kopen, kant en klaar! Er zijn er zelfs met allerlei knipperpatronen, in hartvorm nog leuker en opvallender!

Je moet ze enkel nog in hartvorm aan brengen, en klaar ben je.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Jij bent mooi op tijd voor valentijnsdag!

Als het iets meer leds mogen zijn: klik

@crossfire: ik had hetzelfde idee.

Korte strings met 20 ledjes zijn tegenwoordig allemaal fairylights ofzo. smd met transparante krimpkous ofzo?

Je kan ze wel in de goede vorm buigen en je bent klaar maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk.klik

[Bericht gewijzigd door MAH op woensdag 26 december 2018 19:27:52 (31%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik ben met rest eens dat de gemakkelijkste oplossing is eentje en klaar string met kerst leds te kopen.
Ze worden na kerst zeker voor weinig gedumpt.
De andere optie is om zelf wat te willen leren en het proberen zelf te solderen en in elkaar te knutselen. Als je de tijd hebt dan zou dat ook en optie kunnen zijn.
Of je koopt zo iets. Goede oefening om te solderen.
https://www.ebay.com/itm/Christmas-Heart-shaped-LED-Flashing-Light-Cir…

[Bericht gewijzigd door brains op woensdag 26 december 2018 19:59:36 (26%)

Hi MAH.

Ziet er goed uit. Het eerste linkje met KLIK die je aangeeft lijkt mij wel wat. Mijn vraag is kun je bij zo'n snoer van 10 meter gewoon er 5 meter van afknippen of branden dan de overige lampjes door?

Op 26 december 2018 19:26:18 schreef MAH:
Jij bent mooi op tijd voor valentijnsdag!

Als het iets meer leds mogen zijn: klik

@crossfire: ik had hetzelfde idee.

Korte strings met 20 ledjes zijn tegenwoordig allemaal fairylights ofzo. smd met transparante krimpkous ofzo?

Je kan ze wel in de goede vorm buigen en je bent klaar maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk.klik

@Brains; Ja leuk, maar TS heeft duidelijk aan helemaal niks van verstand heeft over elektriciteit, laat staan elektronica.

Dus een setje zelf solderen lijkt me een beetje misplaatst.

Doe jezelf een plezier en hou het simpel, koop een kant en klaar led string.
Geen gedoe en ook veilig voor jezelf en familie.

Na de hart periode kan je zo altijd voor iets anders gebruiken dan. :D

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hi MAH.

Ziet er goed uit. Het eerste linkje met KLIK die je aangeeft lijkt mij wel wat. Mijn vraag is kun je bij zo'n snoer van 10 meter gewoon er 5 meter van afknippen of branden dan de overige lampjes door?

[...]

Nee! Vooral niet knippen! Dan zijn ze rijp voor de prullenbak...
Als je erin knipt werkt geen enkel lampje meer.

Ook een kleine waarschuwing: Deze led strings werken niet op een laagspanningstrafo, maar liggen rechtstreeks aan de 230V netspanning!
Ze werken met een condensatorvoeding en een blootliggende draad kan je een fikse optater bezorgen!

Pas dus goed op wat je doet, zeker voor iemand die hier geen ervaring mee heeft!!
Een hart met 230V erop lijkt me een slecht idee namelijk.
Er zijn ook ledstrings te koop met een laagspanningsadapter erbij geleverd. Die zijn natuurlijk ietsjes duurder.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dag Franzy, een LED is een diode (Light Emitting Diode, licht uitzendende diode). Dus de stroom kan maar op één manier door een LED, net zoals die maar op één manier door een diode kan.

Uitzondering hierop is uiteraard het ding stuk maken door veel te hoge spanningen te gebruiken, dan gaat de stroom (eventjes) ook wel de andere kant op.

Voor een LED is het, zoals gezegd, van belang de stroom te beperken. Vroeger konden LED's zeg maar 20mA (dus 0,02 ampere) verdragen. Als je het voor elkaar kreeg ze maar 10mA te geven, deden ze het ook uitstekend. Bij 5 mA deden ze het wel, maar niet erg fel. Bij 30mA zijn ze net wat feller maar waren ze ook na een korte tijd stuk.

Meestal is een voeding, USB lader, transformator, etc. echter een bepaalde spanning (aantal volts), niet een bepaalde stroom. Dus dat beperken van de stroom moet je op een of andere manier daar nog aan toe voegen.

Terug naar de situatie dat je inderdaad de stroom op een of andere manier hebt gelimiteerd: hoeveel spanning valt er over de LED, oftewel hoeveel volt 'vreet' de LED dan op?
Bij 5mA zal dit bv. 1,6V zijn,
bij 10mA is dat dan 1,7V,
bij 20mA is dat dan 1,8V en
bij 30mA is dit dan 1,9V.
Stel dat je nu 2 volt aanbied, dan loopt er eventjes 100mA en is de LED stuk.

De stroom beperken doe je door aan te nemen dat de LED dus 1,7V 'op eet' en dat er 10mA loopt. Je wilt ten slotte in het veilige gebied van de LED zitten. 20mA en 1,8V kan ook, maar dan zit je dichter bij de grens.

Stel nu een USB voeding van 5 volt. Je weet dat de LED 1,7 volt 'op eet' dus ergens moet je 5 minus 1,7 is 3,3 volt zien kwijt te raken. En daarnaasst weet je dat je de stroom maar 10mA wilt laten zijn.

Één van de makkelijkste EN meestgebruikte formules in de elektronica is V=I*R oftewel het Voltage (V of soms U) is Stroom (I) keer Weerstand (R).
Beetje husselen en de formule is om te vormen naar R=V/I.
Je had al een V en een I, namelijk 3,3volt en 10mA:
R=3,3V/10mA=3,3/0,01=330ohm.

Dus door de weerstand in serie met de LED te plaatsen (dus de stroom gaat eerst door de weerstand en daarna door de LED, die uiteraard niet verkeerdom aangesloten moet worden), levert dit een combinatie op die (1) de spanning van 5 volt verdeeld als 3,3V over de weerstand en 1,7V over de LED en tevens (2) de stroom tot 10mA limiteert.

Maar dit was vroeger. Tegenwoordig worden er voedingen gebruikt die rechtstreeks de stroom beperken en de spanning daarbij aanpassen, zij het binnen bepaalde marges. Zomaar de helft van een string LED's afknippen *zou* goed kunnen gaan, maar die kans is miniem. Waarschijnlijk verbreek je de kring en werkt er helemaal niets meer, of het voltage dat bij het verminderde aantal LED's hoort, kan niet door de voeding geleverd worden en het werkt niet of de stroom (die gelimiteerd zou moeten worden), loopt te hoog op en sloopt de overgebleven LED's.
Sommige heel goedkope strings van LED's op batterijen hebben een weerstandje bij elke LED en die kun je dus op de gewenste lengte afknippen.

Beste mensen.

Ik wil een ieder hartelijk bedanken voor de input.

Ik begrijp dat voor de meeste van jullie de gebezigde taal heel gewoon is echter bij een leek heeft het praten over Ohm e.d. helaas geen zin. Ik snap er geen hout van.

Ik ben er voor mijzelf wel uit. Ik ga voor de optie van Brains Ik ga toch lekker solderen want er zit een goede gebruiksaanwijzing bij.

Kijk maar even in de bijlage wat het geworden is. Ik ga de led's aan een draad solderen en deze in mijn houten hart plaatsen met een druppie lijm. Ik ga goed kijken naar de richting van de stroom.

Allemaal bedankt en als ik wat te vragen heb weet ik jullie te vinden. Hartelijk dank.

Op 26 december 2018 19:58:26 schreef brains:
Ik ben met rest eens dat de gemakkelijkste oplossing is eentje en klaar string met kerst leds te kopen.
Ze worden na kerst zeker voor weinig gedumpt.
De andere optie is om zelf wat te willen leren en het proberen zelf te solderen en in elkaar te knutselen. Als je de tijd hebt dan zou dat ook en optie kunnen zijn.
Of je koopt zo iets. Goede oefening om te solderen.
https://www.ebay.com/itm/Christmas-Heart-shaped-LED-Flashing-Light-Cir…

Lambiek

Special Member

Op 27 december 2018 10:55:13 schreef Franzy:
Ik begrijp dat voor de meeste van jullie de gebezigde taal heel gewoon is echter bij een leek heeft het praten over Ohm e.d. helaas geen zin. Ik snap er geen hout van.

Een weerstand is een component dat de stroom beperkt, een led heeft een stroom nodig tussen de zeg 5 en 20mA "0.005 en 0.020A"

Stel je hebt een bak met water, "dat is de spanning" dat stroomt door een buis "dat is de stroom" met een vernauwing erin "dat is de weerstand".

Op het bovenste plaatje zie je dat de weerstand klein is, dus er kan veel water door. Aan het eind van de buis zie je een turbinewiel, dat wiel zal dus hier met een redelijke snelheid draaien. En als het turbinewiel een led zou zijn, dan zou de led dus redelijk fel branden.

Op het onderste plaatje zie je dat de buis een grotere vernauwing heeft, het turbinewiel zal hier dus minder hard draaien. En als hier het turbinewiel een led zou zijn, dan zou de led hier minder vel branden, omdat de weerstand hier groter is.

Misschien is dit duidelijker voor je?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@T/S: "ik snap er geen hout van" is geen aanvaardbaar standpunt. Ofwel leer je de basis en dan kun je beginnen knutselen, ofwel leer je niks en dan trek je je plan met iets uit de handel, bv. de reeds aanbevolen kerstlichtjes. Er is hier volop goede wil en bekwaamheid om je te helpen leren, maar als je niet wilt leren dan beweegt er niks.

Als je wilt koken moet je toch ook leren wat "zout" betekent, en "bakken", en "binden"?

De basis, dat is de wet van ohm, en de wetten van Kirchhoff (die laatste heb je voor dit project zelfs niet nodig, maar de wet van ohm echt wel). En dan weten hoe een LED zich gedraagt, kwa spanning en stroom, zoals hierboven uitvoerig beschreven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als je wilt koken moet je toch ook leren wat "zout" betekent, en "bakken", en "binden"?

Het lijkt me duidelijk dat TS helemaal niet wil koken, hij wil niet iets met elektronica gaan doen. Hij wil alleen een rood lichtgevend hart.

Dat hij daarvoor iets met elektronica "moet" is bijzaak. En dat is toch ook prima? Niet iedereen hoeft elektronica als liefhebberij te beoefenen.

Vooralsnog is TS goed geholpen en kan verder met z'n project. We zien 'm wellicht nog 's terug als hij nog 's wat wil maken waar licht of geluid uit moet komen. En dan is 'ie wat mij betreft welkom.

Zie je, mijn goede voornemen om aardiger te gaan doen begint nu al in te werken :-)

Lambiek

Special Member

Op 27 december 2018 14:17:22 schreef 6502:
Zie je, mijn goede voornemen om aardiger te gaan doen begint nu al in te werken :-)

Was je anders nog onaardiger dan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 december 2018 14:49:03 schreef Lambiek:
[...]
Was je anders nog onaardiger dan. :)

Meestal bedoel ik het wel goed maar komt het een beetje rottig op papier te staan... :-)

Met zoveel liefde van de TS wordt zelfs de grootste lomperik een softie O-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Toch begrijp ik het wel. Soms wil je gewoon een snelle oplossing voor iets. Ook al is het duurder of minder technisch charmant.
Een andere keer wil je onmogelijke dingen uitpluizen en werkend krijgen, soms tegen beter weten in. Het is moeilijk te bepalen wat een ander de moeite waard vindt om geld en tijd aan te besteden.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Lambiek

Special Member

Om te beginnen is het toch een leuk projectje, je moet ergens mee beginnen. En dit heeft wel iets rond de kerst toch. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met hetzelfde circuit maak je een kerstboompje :-) (voor volgend jaar dan)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Zal er eens over nadenken. :) Moet niet te moeilijk worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.