Li-Ion blijft problematisch...

arco, dat niet of zelden spontaan gebeuren trek ik toch wat in twijfel. We hebben hier al 3x een oververhitte accu uit een voertuig moeten trekken. Dit zijn accu's welke moeten dienen voor de verlichting wanneer het voertuig ergens langs de kant staat. Die worden weliswaar wat 'mishandeld' bij het ontladen, maar toch.
Als die in het voertuig zelf staan en plots beginnen sissen omdat ze inwendig in kortsluiting gaan wil je er toch zo snel mogelijk vanaf zijn.
Eentje daarvan is daarbij ontploft, zonder veel erg. Ze stond langs het voertuig en waarschijnlijk was er ergens een vonkje.
De andere twee waren zodanig verhit dat de plastic wegsmolt bij het uitnemen. Gelukkig geen ontploffing, de chauffeurs hadden het verstand om alles uit te schakelen voordat ze die losmaakten.
Ik mag er niet aan denken wat er kon gebeuren als ze die onder belasting hadden afgekoppeld!
Potentiële energie houdt altijd een risico in. Benzinedampen kunnen ook ontploffen, maar gebeurt ook niet zo vaak... LPG is ook zo'n verhaal.

Arco

Special Member

Dat zijn dan wel bewust veroorzaakte storingen. Bij LPG of loodaccu's zul je (zonder verdere defecten) nooit (of uiterst zelden) catastrofale zaken zien.
Ontploffingen zijn al helemaal zeldzaam. Li-Ion kan zelfs ongebruikt ontploffen als er fabricagefouten in bijv. het dielectricum zitten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de vraag is hoeveel valt het voor?
ik heb nog nooit een loodaccu weten ontploffen, ik heb er wel een hoop drooggekookte gezien, gebarsten, lekkende....
er komt idd knalgas vrij, maar in normale omstandigheden gebeurt er niks.
een volle benzinetank is ook geen probleem, maar een LEGE.... daar wil je geen vonkje bij hebben.
LPG is ook super veilig. de tanken zijn stevig en hebben verschillende beveiligingen. bij overdruk laten ze gecontroleerd gas los, dit kan leiden tot een vlam, maar meer niet. hoeveel LPG explosies heb je al gezien (ik heb vorige week net mijn volgende LPG auto aangeschaft. vroeger al meer dan 9jaar op gas gereden, dat is echt veilig genoeg). ik heb nog maar weet van 1 persoon zo. die wou een hondenrek in zijn auto, en bij het monteren had die door de bodemplaat van de koffer, geboort tot in de LPG tank. BOEM.

li-ion batterijen daarentegen zijn al genoeg voorgevallen dat ze ontploffen. GSM's die ontploffen (van bij de eerste nokia 3310's al die op nimh en li-ion konden werken), gsm's die beginnen roken, E-sigaretten met een li-ion die ontploffen, laptops die in brand vliegen of ontploffen. tot zelf vliegtuig li-ion's die brand vatten. en die zijn toch uitvoerig getest voor ze die monteren.
het valt daar veel teveel voor, vandaar de paniek.

bijkomend is dit een metaalbrand en kan je die niet blussen. ik wil niet weten wat er gebeurd bij een tesla, als die bodem met 8000 batterijen zou brand krijgen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

ik ken het verhaal van 1x:
loodaccu stond te laden en was al bijna vol (op snellader)
en kwam open vuur vlakbij (reden even onbekend)

maar dan heb je wel een zeldzame oude compinatie. Tegenwoordig zijn accu's onderhoudsvrij en zover ik weet gassen ze dan ook niet meer (ik zou er geen ontluchtingsnippel op weten.)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Op 2 januari 2019 12:40:19 schreef fcapri:
bijkomend is dit een metaalbrand en kan je die niet blussen. ik wil niet weten wat er gebeurd bij een tesla, als die bodem met 8000 batterijen zou brand krijgen

Dat zal een beste fik geven, maar zeker bij kleinere hoeveelheden vraag ik me af in hoeverre het een metaalbrand is of blijft. De eerste seconden wel, maar in volume zit er veel meer niet-metallisch brandbaar materiaal in als ik het goed heb. Op dat moment zou je dus conventioneel moeten kunnen blussen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 januari 2019 12:53:09 schreef High met Henk:
Tegenwoordig zijn accu's onderhoudsvrij en zover ik weet gassen ze dan ook niet meer (ik zou er geen ontluchtingsnippel op weten.)

Dat werkt alsvolgt: Tot een bepaalde maximale stroom wordt de vrijgekomen 2H2+O2 weer in water omgezet. Maar ga je boven die maximale stroom zitten dan lukt dat niet meer, en komt er toch weer knalgas vrij. Normaliter is het natuurlijk de bedoeling dat dit niet gebeurt, maar als je een beetje je best doet kan je de boel best tot ontploffing brengen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier in de omgeving waren een paar jaren geleden een aantal schuur en garage branden veroorzaakt door ladende fiets en handgereedschap accu's. Al deze mensen hadden een lader gekocht van een zogenaamde accu dokter die een lader had ontworpen om accu's te laden die met de originele niet meer te laden waren. Mijn buurman die bij een verzekeringmaatschappij werkt vroeg mij wat daarvan de oorzaak kon zijn. We hebben toen ook zo'n lader gekocht en een paar fiets accu's en een paar hand gereedschap accu,s . Er was een handleiding bij waarin staat stel de spanning in wat op de originele lader staat en de stroom op 0,5 a 1Amp, en sluit deze aan op de +en- van de accu. De lader bleek een lab voeding regelbaar tot 60 volt en 6 Amp. We hebben dit getest( uit voorzorg wel buiten)en het lukte om alle accu's weer op spanning te krijgen , de accu's weer ontladen en dit 3x herhaalt. Toen heb ik de man gevraagd toen de laatst accu vol was, stel de stroom nog eens in op 1Amp. Je raad het vast al de meter reageerde niet op de instelknop Amp dus draaide aan de spanning instelling tot de meter weer 1Amp aangaf . Wij koffie drinken en hebben een paar pilsjes om hem nog een poosje af te leiden tot er een knal kwam en de accu flam vatte, en de 2 andere cellen ook knalden. De boel laten uitbranden, Waar na ik hem vroeg of hij wist wat er was fout gegaan. Geen idee was zijn antwoord, waarop we naar de lader liepen alwaar de lader in plaats van de 18 volt op 27 volt stond ,waarop hij vroeg hoe kan dat?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Waarop ik vertelde je hebt de stroom niet ingesteld met de Amp regelaar maar met de volt regelaar alleen de voltmeter reageert niet als de accu al is aangesloten. De verkoop is op last van de politie verboden voor deze doeleinden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 2 januari 2019 12:40:19 schreef fcapri
bijkomend is dit een metaalbrand en kan je die niet blussen. ik wil niet weten wat er gebeurd bij een tesla, als die bodem met 8000 batterijen zou brand krijgen

Da's een veel voorkomend misverstand! Weggooi lithium batterijen bevatten het zuivere metaal; die moet je dus niet openmaken & met water in contact brengen danwel aansteken. Een brandende hoop daarvan kun je bijv. met zand blussen.

Oplaadbare Li-ion daarentegen bevat lithium in minder reactieve vorm (meer details bijv. hier). Overig aanwezige metalen dienen hooguit als behuizing of stroom-verzamelaar, en zijn lang niet zo reactief (okee, ijzer wil ook wel branden als je 't op een voldoende grote hoop gooit & een beetje vochtig maakt :p ).

Voornaamste gevaar is de elektroliet (vluchtige koolwaterstof), en fluor-bevattende separator (teflon-achtige kunststoffen), die bij verbranding zeer kwalijke stoffen zoals HF gas kunnen produceren. Goed mogelijk dat die verbrandingsproducten het meest gevaarlijke aspect van een Li-ion brand vormen.

Water is voor Li-ion een effectief blusmiddel, niet in de laatste plaats vanwege het afkoelend effect! Letterlijk uit een product safety datasheet over de Panasonic NCR18650A:

Fire extinguishing agent : Plenty of water and alcohol-resistant foam are effective.

Dus is geen domme actie om een sissend-hete 18650 in een emmer water te gooien... (als die toevallig(?) klaar staat :) )

Is dit de juiste manier dan om een li-ion batterij(welke gezwollen is)veilig te vernietigen, in een emmer water gooien?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gooi maar in de Waddenzee is momenteel toch een vuilnisvat.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
maartenbakker

Golden Member

Om een iets langere reactie te geven; brandjes blussen werkt vaak toch anders dan brandjes voorkomen. Bij het blussen van een lithiumbatterijbrand heb je goede kans dat het lithium al opgebrand is of snel op zal branden. Je hebt dan een 'gewone' brand die je snel wilt afkoelen en van zuurstof ontdoen. Als het ding nog niet brand, heb je kans daat wat er eventueel aan metallisch lithium gevormd is, juist door het water zou ontsteken en verder maak je er niets echt onschadelijk mee. Als je geluk hebt voorkom je dat hij in brand gaat, als je pech hebt gaat hij juist makkelijker in brand.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zou hem gewoon met ongeveer 1C ontladen. Een 2200 mAh accu dus met zo'n 2A. Is de huidige spanning 4V dan hang je er een 2 Ohm weerstand aan die 8W gaat dissipieren. (gebruik dan wel een 10 of 20W versie).

In theorie begint ie dan met "in 1 uur leeg" te gaan. In de praktijk gaat het wat langzamer omdat de spanning zakt. Zeker als de cel al een beetje kapot en/of leeg was. Dus laat maar een dagje lekker staan. Dan is de cel 0V en redelijk ongevaarlijk geworden.

Dat van metallisch lithium dat geloof ik niet zo. Het kan een beetje ontstaan bij fout opladen of foute constructie. Maar normaal hoort het niet aanwezig te zijn. Daarnaast is het idee van een cel dat ie "luchtdicht" is (en dus ook waterdicht). En mocht je toch een significante hoeveelheid lithium hebben wat in contact komt met water, dan reageert het net als natrium en kalium heftig met water... Het enige is: tegen-intuitief is het echter zo dat hoe lager het atoomnummer hoe rustiger die reactie verloopt. Kalium is heftiger dan natrium en natrium is heftiger dan lithium.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Normaal niet (ik geloof trouwens wel in niet-oplaadbare lithiumcellen), maar als hij bolstaat durf ik niet te zeggen wat er nou precies wel of niet met elkaar gereageerd heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

bol staan is gasvorming. en dat is net het explosieve eraan. gewoon leegtrekken zodat er zo min mogelijk energie in zit.
probeer ook te controleren als je die leegtrekt, als die ineens fel opwarmt, zou ik trager ontladen.

geen idee wat je met die kapotte cellen kan doen, heb hier ook al een verzameling li-ion cellen liggen en weet niet waar ermee gaan.
zomaar in het accubakje dumpen bij de lokale winkel doe ik niet.
heb wel al firmas gevonden die ze aannemen en recycleren, maar die zijn:
- ver weg van mijn huis
- accepteren waarschijnlijk enkel grote hoeveelheden en niet een partikulier met 50 celletjes

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 8 januari 2019 05:28:56 (47%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Al eens aan het gemeentelijk milieupark gedacht? Daarhebben ze zeker en vast een opvang voor chemicaliën.en andere milieuonvriendelijke zaken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †