fiat punto centrale deurvergrendeling positief of negatief aangesruurd.

Weet iemand of de centrale deurvergrendelings motor van mijn fiat punto bouwjaar 2001 met een positieve of een negatieve puls gestuurd wordt.
dit in verband met het installeren van een afstandbediening (van het merk SPY) om de deuren van afstand te openen/sluiten.

ik weet niet hoe je dat ziet, maar bij diverse merken zitten er in t slot per deur 2 motortjes, 1 voor slot open en 1 voor slot dicht. beiden met eigen sturing, maar dat kun je in de service manual van de auto vinden.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 31 december 2018 19:14:00 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Even meten, dat kan met 2 anti paralel LED's.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Op 31 december 2018 19:31:30 schreef Shiptronic:
Even meten, dat kan met 2 anti paralel LED's.

Plus een 1kΩ weerstandje natuurlijk :)

Shiptronic

Overleden

Vanzelf sprekend! bedankt voor de aanvulling.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Hier is iemand bezig een aftermarket setje in een Fiat Punto in te bouwen. Ook blinken de richtingaanwijzers als de remote control wordt gebruikt.
3:31 de lock/unlock draden. https://www.youtube.com/watch?v=HwosgFfzGRw

Heb net dit topic gevonden https://www.circuitsonline.net/forum/view/111068
Methode van Paul lijkt mij wel handig om te proberen.
De andere tips zijn natuurlijk ook te proberen.

[Bericht gewijzigd door blan op maandag 31 december 2018 20:26:05 (16%)

Daar heb wel wat aan ja,bedankt.
Ik weet nu inmiddels dat de twee relais op het spy moduul de draden wit/groen dan wel blauw/paars kortstondig met gnd verbind, zodat de motor in de deur vergrendeling opend of sluit.
Het geheel wordt dus negatief aangestuurd.

Anoniem

Kijk dat is mooi.
En zo kom je weer een stapje verder.

Shiptronic

Overleden

meestal word de voeding om gedraaid , dus zeg maar +/= voor sluiten en -/+ voor openen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Meestal=raden. Het hangt helemaal af van auto type en bouwjaar. Ik heb ooit een Waeco setje van Conrad ingebouwd en die gaven al veel meer schakelmogelijkheden op bij de diverse autotypes. Het moet wel goed worden uitgezocht, zo niet dan verbrand je zo maar een schakelcontact van een van de twee relais op de stuurprint.

snip van de Waeco manual op de C site:

Zwei von minus auf +12 V schaltende Leitungen: Abb. 8
Zwei +12 V impulssteuernde Leitungen: Abb. 9
Zwei minusimpulssteuernde Leitungen: Abb. 0
Eine offen und minusimpulssteuernde Leitung: Abb. a
Eine +12 V und minusimpulssteuernde Leitung: Abb. b

Met schema erbij zoals hier boven staat wordt het al wat makkelijker om het goed aan te sluiten. De switch op de deur sluit de stroomkring naar massa. Contact is in 'rust' getekend.

Het deur vergrendelings motortje wordt inderdaad via een relais, kortstondig met massa verbonden, negatief gestuurd dus voor de fiat punto.