Voltages PC voeding

Hi allen, eerst en vooral een gelukkig en gezond 2019.

Kan er iemand mij vertellen, welke voltages er uit een PC voeding komen?

Het gaat hier om een Corsair RM850 voeding. Zogezegd de iets betere, de reden is, omdat mijn moederbord, geheugen, drives etc niet echt soepel werken, soms zelfs systeem crashes.
En ik wil van draadje tot naaltje uitpluizen wat er mis is met die computer, zit ook al van in het begin met een aardlus op het mobo. Dus alles wijst richting voeding.
Wat denken jullie er van?

Bedankt.

Geloof er niets van
Uit een voeding komt 12 en 5 volt

Geheugen wordt op het mobo omgezet naar 1-1,3v
Die komt dus al niet uit de voeding

Verder schakelt een voeding zichzelf uit als de spanning afwijkt

Dit klinkt eerder als een kapot component, welke code krijg je bij je crash?

Dan is het moederbord zelf imo, er staan meet nodes op om te overklokken en die geven afwijkende waarden. Dus mobo richting recyclage dan maar. Eerste keer dat ik een MSI moederbord gekocht heb, daarvoor allemaal Asus boards, zijn allen ouder en werken nog prima. Spijtig.

12v,5v,3.3v,en soms -12v.

staat er gewoon op.

GMT+1

Op 31 december 2018 21:16:15 schreef DK:
Geloof er niets van
Uit een voeding komt 12 en 5 volt

Geheugen wordt op het mobo omgezet naar 1-1,3v
Die komt dus al niet uit de voeding

Verder schakelt een voeding zichzelf uit als de spanning afwijkt

Dit klinkt eerder als een kapot component, welke code krijg je bij je crash?

Goh uitéénlopend, de éne keer het geheugen, de andere keer zegt ie dat een drive om zeep is, wat niet zo is. Dan weer is het de grafische kaart. Nooit zo veel problemen gehad met een moederboard

Op 31 december 2018 21:21:58 schreef Progger:
12v,5v,3.3v,en soms -12v.

staat er gewoon op.

OK, ik dacht ook dat er 3,3v uit kwam. Is ff geleden.

Jou symptomen zijn letterlijk genomen "anders". En toch denk ik dat het nut heeft als je het een keer leest....

https://www.bitwizard.nl/sig11/

Staat al rond de 25 jaar op het internet. Pff! Tijd vliegt. Waarschijnlijk pas rond de 20 jaar op deze URL....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In dit document staat de exacte voltage die je voeding afgeeft. En ook wat hij kan leveren op die rails

Maar ik heb zelf ook een MSI moederboard in ik heb hier eigenlijk helemaal geen problemen mee. En had je trouwens al in de bios gekeken wat die aangeeft voor de verschillende spanningen?

En is de geheugen die je gebruikt wel geschikt voor je moederboard?

Op 31 december 2018 21:28:49 schreef rew:
Jou symptomen zijn letterlijk genomen "anders". En toch denk ik dat het nut heeft als je het een keer leest....

https://www.bitwizard.nl/sig11/

Staat al rond de 25 jaar op het internet. Pff! Tijd vliegt. Waarschijnlijk pas rond de 20 jaar op deze URL....

Thanks, ga ik eens doornemen, wat ik ook raar vind dat er maar 1 firmware update is geweest van dit board. Voor de firmware update mijn 6Gbs controllers werkte gewoonweg niet, lastig als je daar een SSD in hebt gestoken en niet voluit de bandbreedte kan gebruiken. Ik denk dat ik gewoonweg pech gehad heb met dat board.

Op 31 december 2018 21:33:04 schreef Brandon:
In dit document staat de exacte voltage die je voeding afgeeft. En ook wat hij kan leveren op die rails

Maar ik heb zelf ook een MSI moederboard in ik heb hier eigenlijk helemaal geen problemen mee. En had je trouwens al in de bios gekeken wat die aangeeft voor de verschillende spanningen?

En is de geheugen die je gebruikt wel geschikt voor je moederboard?

Jep DDR 3 1066, van Corsair, allen van dezelfde fabricage datum.

het is een MSI Big Bang board maar daar heb ik maar weinig gemerkt met een i7 - 950

HarmP

Golden Member

Als het systeem al langere tijd instabiel is zou ik toch ook naar de voeding kijken. Ik heb een systeem waarbij het moederbord wellicht niet helemaal fris is, maar uiteindelijk de voeding (van Seasonic, toch een prima merk) stuk was. Dat heb ik toen getest met een speciale ATX tester (paar tientjes) en door het systeem op een andere voeding aan te sluiten.

Ik had overigens alleen problemen bij het opstarten, dat is natuurlijk lastiger testen.

Probeer eerst eens andere hardware eromheen, goed kans dat een probleem met de CPU of grafische kaart ook gekke dingen doet.

Lucky Luke

Golden Member

En als je 's begint met 'm op standaard, volgens de fabrikant correcte, instellingen te laten draaien ipv over te clocken? Is 'ie dan nog steeds instabiel?

[met het risico een open deur in te trappen...]

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Op 31 december 2018 21:20:54 schreef GM Tech:
Dan is het moederbord zelf imo, er staan meet nodes op om te overklokken en die geven afwijkende waarden. Dus mobo richting recyclage dan maar. Eerste keer dat ik een MSI moederbord gekocht heb, daarvoor allemaal Asus boards, zijn allen ouder en werken nog prima. Spijtig.

Dat is wel heel erg overhaast! Geef eerst eens aan wat voor spanningen je onder belasting meet. Geef ook aan hoe oud alles is en welk type MSI bord. Mijn ervaring met MSI is dat ze de laatste tijd niet meer zomaar stukgaan in tegenstelling tot Asus, maar ik ben ze nog niet zo heel lang wat regelmatiger gaan gebruiken dus ken niet alle modellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kijk ook naar je aansluitingen, je kunt zomaar een aardlus hebben via de audio aansluiting, via de stereo, via HDMI aan de TV, of door je monitor/netwerk/andere aangesloten spul

OK, ik ben pro met audio bezig, dus alles van voeding staat hier altijd in ster aangesloten, om groundloops te voorkomen, de atx module gebruik ik zelfs niet, omdat mijn geluidskaarten op FireWire werken, zelfs daar zit er storing op. De Realtek audio is gewoon gedisabled in de bios, wegens teveel storingen. Ik heb dezelfde setup met een Asus P6T WS Pro ook X58 chipset en dat werkt normaal?

Storing in je firewire audiokaart? En dat heb je alleen met dat moederbord? Dat is wel gek :)

support van dat bord gaat niet verder als W7, en daar had ik ook al zat problemen mee na een aantal updates, de vele updates werkten elkaar steeds meer tegen leek het.

vastlopers over cpu core power heb ik ook weleens gehad, bleek de geluidskaart te zijn, werkte elders prima, in dat bord dus niet. later ook problemen met een bepaalde versie van vlc player, daardoor liepen de geluidsdrivers vast, de 32bit versie van vlc deed dat niet. rare vastlopers veroorzaakt door een gammele displayport kabel ook gehad, trilling van de kast triggerde dat, soms weken niks.

voor audio uit een pc zou ik voor de optische uitgang gaan, dan heb je geen brom. analoge uitgangen geven altijd brom, je steekt wat om of er zit een monitor bij en het brommen op de backlight inverter is er ineens, alleen galvanisch scheiden blijft goed werken.

gebruik al 10+ jaar asus borden, nog niet 1 stuk van gehad, zelfs verzuipen met koelwater heeft er 1 niet stuk gekregen :P de p6t ws pro ken ik, fijn bord. nu kan een rot adres in een geheugen dimm ook rare problemen geven, pas als die bit wordt gelezen loopt een systeem dan vast. soms alleen als het geheugen voller als normaal zit wordt die bit dan gebruikt en dan gaat het fout. niet zelden komen er read errors af en toe bij een dergelijk probleem, niet altijd loopt het systeem vast op die ene rotte bit in het ram.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 31 december 2018 23:39:22 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Had deze gebouwd om ProTools op te gebruiken, maar het werkte niet prettig meer, heb nu mijn ProTools op een MAC staan, met dezelfde externe geluidskaart, Motu 828 mkIII. Dus allemaal geen prullen. Laatst was ik grote blokken aan het kopieren van HD naar mijn nieuwe NAS, constant I/O fouten. Dan houd het op bij mij. Dus morgen gaat die voeding eerst en vooral op de pijnbank, variac er op en meten met de scoop hoe het allemaal juist zit.

pc voedingen hebben vaak al zichtbare problemen, elco's die bol staan. overigens doen I/O fouten denken aan een rotte hdd of gammele sata kabel.

heb ook al meerdere hdd's gehad die pas ellende gaven als er veel read/write bewegingen gedaan werden. in een paar maanden werd het klik,tak,klik met opstarten, track 0 rot..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

MSI vind ik uiterst betrouwbaar qua moederbords, nog nooit een probleempje mee gehad...
(vroeger Asus en andere MB's; altijd gekloot voordat de boel werkt en vaak onverklaarbare problemen.)

Als de kwaliteit zo goed blijft (afkloppen!) voor mij niks anders meer als MSI...
Heb je soms een Samsung SSD eraan hangen? Sommige modellen hebben serieuze i/o problemen als ze te warm worden... (firmwareprobleem)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 31 december 2018 23:31:16 schreef GM Tech:
Had deze gebouwd om ProTools op te gebruiken, maar het werkte niet prettig meer, heb nu mijn ProTools op een MAC staan, met dezelfde externe geluidskaart, Motu 828 mkIII. Dus allemaal geen prullen. Laatst was ik grote blokken aan het kopieren van HD naar mijn nieuwe NAS, constant I/O fouten. Dan houd het op bij mij. Dus morgen gaat die voeding eerst en vooral op de pijnbank, variac er op en meten met de scoop hoe het allemaal juist zit.

Ik begrijp dat zowel de voeding als het moederbord al flink oud zijn, en dat het moederbord misschien ook niet het beste ontwerp van MSI is. Toch een goed plan dat je eerst even uitzoekt wat er precies aan schort. Ik weet niet of je dat al gedaan hebt, maar in plaats van een variac (waarom?) en een scope, zou je ook als eerste de spanningen onder belasting kunnen meten. Als die wat te ver inzakken dan weet je al dat er wel ergens een rimpel op zal staan. Inzakken is trouwens erger voor je stabiliteit dan rimpel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 december 2018 23:31:16 schreef GM Tech:
Dus morgen gaat die voeding eerst en vooral op de pijnbank, variac er op en meten met de scoop hoe het allemaal juist zit.

Waarom een variac? Dat ding hoort het gewoon prima te doen op netspanning. Daar er gewoon spanning uit komt, is het naar mijn mening compleet zinloos met een variac te gaan testen.

Punt 2: ik hoop niet dat je 'm onbelast gaat testen, want dan is de kans groot dat je niets raars zult zien. Gewoon in de PC aansluiten zoals 'ie normaal aangesloten is en voedingslijnen controleren met de scoop. Op die manier heb ik ooit een defecte voeding opgespoord (ook een Corsair als ik het me goed herrinner), nadat de PC al maandenlang door steeds andere fouten op willekeurige momenten vastliep of geheel uitviel.

Op de 5 of 12 Volt lijn bleken enorme pieken voor te komen die ver buiten de specificatie van de maximale voedingsspanning vielen. Pas met afdrukken van de scoopbeelden (dat is echt een voordeel van digitale scoops) waren ze bij de winkel waar het ding vandaan kwam voor rede vatbaar om de 'levenslange garantie' ook in daden om te zetten. Tot dan toe was dat niet gelukt namelijk.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Zet liefst op een SwitchMode PowerSupply geen Variac.

Op de lagere aanvoerspanningen durven deze voedingen nogal een stroomsterkte gaan trekken wat mogelijk de metingen nadelig beinvloedt, of zelfs componenten vroegtijdig gaat laten hemelen.

Neem liefst een 1:1 isolatie ofwel veiligheids transformator om de ganze zaak los van aarde te krijgen, waarna u veiliger metingen kunt verrichten in een voeding.
De primaire elko kan tot wel 325.27 Volt gelijkspanning opgeladen raken wanneer de voeding aan het 230 Volt net hangt.
Wees daar dus heel voorzichtig mee, want dat kan u een ferme klap geven.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view