Vaatwasser AEG GHE613CB3

Beste CO'ers,

Mijn vaatwasser gaf de foutmelding i50 en pompte niet meer af. Ik heb hem uitgebouwd. Vervolgens de pomp losgehaald en daar zat een stukje kunststof ter grootte van een eurocent in wat waarschijnlijk de pomp geblokkeerd heeft. Ik heb een spoelbeurt gedraaid en dat is goed gegaan. Nu draait hij voor een volledig wasbeurt.
So far so good. 1 probleem opgelost, 3 problemen erbij ;-)
Daarvoor wil ik een beroep doen op jullie kennis/ervaring

1: Voordat ik de vaatwasser demonteerde heb ik onder de zeef een zwart kapje verwijderd wat voor de pompinlaat zit. Daar is nu een nokje afgebroken. Zie foto 1.

Wie weet hoe dat onderdeel heet en waar ik dat zou kunnen kopen?

2: Tijdens het uitbouwen van de vaatwasser vielen er 2 zwarte buisjes uit. Zie foto 2.

Weet iemand waar deze voor dienen of horen te zitten?

3: Toen ik de vaatwasser op zijn kant had liggen en de bodemplaat verwijderd had viel me het volgende op:
Er zitten 2 slangetjes onder het pomphuis. 1 zat vastgeklikt, de ander hangt los, zie foto 3a.

Wat is de functie van die slangetjes? Ze gaan links en rechts naar wat lijkt op een soort opvangbakje. Zie foto 3b en 3c.

Het doet me denken aan condensafvoer zoals je bij een koelkast ziet, maar dan zou het condens op de grondplaat lopen. Hoort dit zo of hebben die slangetjes misschien aan elkaar gezeten? Maar wat is dan de functie?

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.

Heb een paar tegenvragen: Het is een IKEA art no, dus kan er niets mee voor onderdelenlijst. Staat er ook nog ergens een 910..... nummer of wat is e-nummer, modelnummer??

Die busjes komen uit rek vandaan
slangetjes zijn voor schuimafvoer bij overdosering.

Ikea? Dat verbaast me. Ik heb de keuken bij een regulier keukenbedrijf gekocht...
Hierbij een foto van de sticker in de deur.

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.

Nope IDD AEG. Maar eerste hits waren IKEA. Onderdeelnummer:1119177010 zou moeten passen volgens mijn. het heet afdekkap, klinkt logisch.

[Bericht gewijzigd door smd op 2 januari 2019 19:20:14 (15%)]

zwarte busjes zijn van de inbouw, zorgt ervoor dat de schroef niet door de keukenkast gaat. slangen zijn idd als overloopbescherming. zwarte kapje is om te voorkomen dat er iets in de omwalspomp komt,kan wegblijven als je de filters altijd goed plaatst

En voor de afvoerpomp hoef je hem niet uit te bouwen kom je ook zo bij.

1: Bedankt voor het artikelnummer en omschrijving. Daar ga ik wel uitkomen. Ik zet er toch maar een nieuwe in denk ik ook al is het misschien niet strikt noodzakelijk.
2: Dat van die busjes moet ik morgen toch even uitzoeken waar die dan moeten zitten. Ze vielen er uit met het uitbouwen dus het verhaal van de schroeven klinkt wel aannemelijk. In het rek is me niet duidelijk waar dat zou moeten zijn.
3: In eerste instantie dacht ik dat de slang doormidden was. Maar al beredenerend leek dat ook weer niet logisch. Waarvoor ze dienen is me nu duidelijk.
Ik ben wel reuze benieuwd hoe ik bij de pomp kan komen zonder de machine uit te bouwen :-).

Allemaal tot zover bedankt voor de info! Weer iets geleerd...

bij de afvoerpomp kan je gewoon kijken via voorluik achter plint.Omwalspomp helaas: moet je machine voor uitbouwen.

Ach, nu ik kijk IDD van inbouw systeem deur. stom van me!

Stuk 1: slurpkapje, mag je in de vuilbak smijten, heeft geen nut.
En breekt overal af, geen nieuw kopen gwn vuilbak.
Stuk 2: optionele afstandsbussen, dient voor extra bestigingen, idem in de vuibak. Is voor als je de vaatwas niet kunt bevestigen op andere plaatsen.
Stuk 3: zijn overloopbuisjes, zijn alle 2 vastgeklikt aan die pot, je hebt 1 per ongeluk losgeklikt. Je mag ze vastklikken of los laten hangen maakt niets uit. Is perfect zoals nu is.
Nut: als waterniveau te hoog word in kuip loopt het via die buisjes in de onderbak ipv in je dure keuken.
Hopelijk heeft dit beetje geholpen.

Dank je voor de info. Het is nu allemaal helder geworden. De machine draait al weer volop zonder problemen.

Maar wat was de oorzaak nu of wat heb je uitgevoerd om weer aan de praat te krijgen??

Het staat eigenlijk al in de eerste zin van mijn openingspost :-).
Er zat een stukje materiaal ter grootte van een eurocent in de pomp. Ik dacht eerst kunststof, maar het bleek een stukje porselein van een bord te zijn.

Op 11 januari 2019 19:35:16 schreef Den Donz:
Dank je voor de info. Het is nu allemaal helder geworden. De machine draait al weer volop zonder problemen.

Geen probleem, plezant te lezen dat mensen het nog hersteld krijgen!