Accupacks upgraden naar Li-ion

Ik heb diverse Ni-cad accu-packs die slecht of defect zijn.
Meeste zijn met 3 of 4 Li-ion cellen weer prima te gebruiken.
Om het universeel te houden heb ik de volgende combinatie bedacht:

Het werkt op de proefbank.
De link naar de modulen:
https://nl.aliexpress.com/item/1PC-LM2596-LED-Driver-DC-DC-Step-down-A…
Met dit moduul wordt de maximale laadspanning en laadstroom ingesteld.

https://nl.aliexpress.com/item/Digital-Display-USB-multifunction-teste…
Hiermee is de momentele spanning en stroom en meer info af te lezen.
deze is geschikt tot 30V ingangsspanning en 3Amp stroom. Er zijn meerdere uitvoeringen mogelijk.

https://nl.aliexpress.com/item/1PCS-4S-30A-Li-ion-Lithium-Battery-1865…
Dit is de controller print die bij de cellen in het pack ingebouwd wordt.De laad en uitgangs aansluitingen zijn gemeenschappelijk.

Maar,is dit veilig zo te gebruiken?
Met name van het Battery-18650-Charger-Protection-Board kan ik niet duidelijk krijgen wat de max ingangsspanning is en of het als BMS de cellen controleert.
Het gebruikte IC is de 8254AA : https://www.ablic.com/en/doc/datasheet/battery_protection/S8254A_E.pdf

Adviezen / opmerkingen welkom

niet doen.
die LM printjes zijn wel leuk speelgoed, maar niet stabiel. die potmeters gaan verlopen na X aantal tijd.
ik had er zo eentje op mijn server zitten en die waren helemaal ontregelt toen.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1833385#1833385

de 13,8V is ondertussen terug gelopen naar 11,2V (accu staat dus al maanden leeg) en de 5,2V voeding van de 2de LM2596 was nog slechts 4,87V.

vermoedelijk zijn die instelpotmeters de dader

koop gewoon echte li-ion laders of een laadstation waar je elk pack kan mee instellen
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/4188HFKwy4L._SX466_.jpg

https://i1.wp.com/droneflyers.com/wp-content/uploads/2013/04/connectedup.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 januari 2019 12:45:14 schreef fcapri:
die LM printjes zijn wel leuk speelgoed, maar niet stabiel. die potmeters gaan verlopen na X aantal tijd.

Die ken ik. Ik heb een 11 tal gebruik voor 11S laden. 8 stuks daarvan waren instabiel. De 5V regelaar was de boosdoener. Heb 50 % vergoeding gehad van de Chinees.

Arco

Special Member

Die printjes schakelen toch niet af als de accu volgeladen is?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 januari 2019 13:27:03 schreef Arco:
Die printjes schakelen toch niet af als de accu volgeladen is?

spanning en stroom begrenzing.
in principe gaat de boel op 4.2V blijven terwijl er nog 1mA stroom ofzo loopt.
je kan de spanning ook gewoon op 4.15V zetten. uiteindelijk stopt de stroom toch.
maar alweer hetzelfde, als de spanning verloopt, kan dat binnen een jaar evengoed 4.22V zijn of meer.
bij mij waren ze verlopen van 13.8 naar 11.2. dat is al geen klein verloop meer.
even bijdraaien aan de potmeter en ze staan op 13.8V. geen probleem met de regelaar, die deed het goed. echt gewoon afregeling.

bij een 2de set printjes had ik zelf een probleem ontdekt dat de chinees de potmeter en de gewone weerstand van plaats heeft gewisseld. miserie is dus als je de potmeter dichtdraait naar massa, dat die regelaar zijn ref pin NOOIT op 1.25V krijgt en dus voluit gaat.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/122900#highlight=lm2596

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Met name van het Battery-18650-Charger-Protection-Board kan ik niet duidelijk krijgen wat de max ingangsspanning is en of het als BMS de cellen controleert.
Het gebruikte IC is de 8254AA : https://www.ablic.com/en/doc/datasheet/battery_protection/S8254A_E.pdf
/quote]

Iemand hier nog een advies voor?

Arco

Special Member

Volgens mij is dat alleen een protectie circuit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

protection board of BMS heeft in mijn ogen maar 1 functie:
-ingrijpen wanneer het fout loopt (te lage accu, te volle accu, teveel onbalans, te hoge temperatuur).
dit is ook een extra valnet voor als de lader defect geraakt.

de lader op zich moet de volledige laadcyclus beheren. als bv een pack in onbalans geraakt (1cel 3,3V, andere 4,2), moet de BMS de accu afkoppelen zodat de lader direct stopt. dit is dan een noodsituatie die de lader niet kon detecteren.

in china zijn er een paar die interpreteren: goh, die protectieboard grijpt vanzelf in. dus als we gewoon 13V 1A aanbieden aan het pack, zal de bms ingrijpen op 12,6V bij volle accu en de boel afschakelen.

dat is absurd. nu zijn er ook wagens die een ongeluk kunnen detecteren en dan zelf afremmen. ga je dan ook zeggen: ik kan volgas blijven doorrijden, de auto stopt wel vanzelf?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken