lamp lange kabel vertraging ?

Kruimel

Golden Member

Op 3 januari 2019 20:04:42 schreef trix:
beetje rare topic titel, het zijn steekwoorden :)

als je over de A67 belgie in rijd, dan staan er bij de 1e afslag (retie)
een stuk of 10 windmolens, met boven op een knipperlicht.
nou vroeg ik me af, dat wanneer die lampen met een kabel parallel zouden worden aan gestuurd (ik weet ook wel dat het zo niet gaat) zou je dan een tijd vertraging kunnen waarnemen tussen de 1e en de laatste, er zit mischien wel 5 km. kabel tussen (afstand tussen de masten + naar boven en weer terug)
ik verwacht van niet, maar ik was gewoon nieuwsgierig.

wat je zoal niet bedenkt tijdens het rijden :)

In ditzelfde straatje: wat mij bij het rijden over de ring van Antwerpen opgevallen is dat daar een aantal hijskranen te zien zijn (ik vermoed in Berchem) waar de knipperlichten altijd exact gesynchroniseerd zijn. Iemand moet hier dan toch op één of andere manier tijd in hebben gestoken? (En snellere elektronen geïmporteerd hebben speciaal voor deze taak :P).

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als afzonderlijke dingen toch gelijklopen, gebruiken ze blijkbaar dezelfde klok. De timers zouden bijvoorbeeld een DCF-klokje kunnen bevatten.

--
Wat die luidsprekerdraden betreft: ik denk dat ooit iemand bedacht heeft dat je niet de ene weergever via twintig meter dun snoer wilt aansluiten en de andere via maar twee meter. En dat, als je alleen maar dun snoer hebt - dus als een beetje weerstand onvermijdelijk is -, het dan beter is de lengtes maar een beetje gelijk te houden. En daar zit wat in.
Later is daar dan een veel mooier verhaal bij gefantaseerd.

Zo kennen we ook het advies, een kabelhaspel niet vol te belasten als hij niet helemaal afgerold is. De in een kleine houder opgerolde kabel zou anders te warm kunnen worden. Soms staan er zelfs netjes twee vermogens op de haspel zelf: het grote getal is 'afgerold', het veel kleinere 'opgerold'.
Ook dat is zinnig advies, maar ook daarbij zijn de meest fantastische kulverhalen bedacht, zoals 'dan gaat-ie als elektromagneet werken' (waarom dat erg zou zijn hoor je dan weer niet!).

De correcte uitleg is voor de leek meestal niet mooi genoeg.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Op 5 januari 2019 14:38:23 schreef maus0611:
[...]

Touw strak om de aarde trekken, 10cm extra touw toevoegen en dan overal weer gelijk omhoog van de aarde trekken. Kan er dan een muis onderdoor? ;)

als tussen tijds de temp gemiddeld 0,1 graad lager is geworden krijg je de uiteinden niet eens meer aan elkaar.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 4 januari 2019 15:49:30 schreef Hensz:
Waarschijnlijk komt dat dan weer doordat het licht binnenin de glasvezel een ander traject aflegt. Veel glasvezel heeft van de kern uit naar buiten toe een toenemende brekingsindex, zodoende wordt het licht altijd naar de kern toegebogen. In het algemeen geldt dat hoe hoger de brekingsindex hoe langzamer het licht gaat.
Dat effect kun je gebruiken en versterken voor bijv. een scheepskompas.

?? volgens mij heeft de brekingsindex geen invloed op de snelheid van het licht. Wel moet het licht een langere afstand afleggen om bij het einde te komen, en door die extra afstand is er meer tijd benodigd.

niet helemaal goed geformuleerd :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Op 4 januari 2019 19:56:39 schreef Krelis Vonketrekker:
Wat ik toch mis, is de bekabeling tussen de lampen, niet dat dat Belgische draad veel trager is, maar mensen uit de audio wereld weten dat er een dag en nacht verschil zit in bedrading (interlinks). Bekent is, dat tussen de luidsprekers de lengte van het draad exact de zelfde lente moet hebben, voor een helder in faze geluid!Als de lengte van de draden tussen de windmolens verschillen krijg je denk ik, interferentie.

Meen je dat nou echt serieus?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 januari 2019 16:59:45 schreef Shiptronic:
?? volgens mij heeft de
brekingsindex geen invloed op de snelheid van het licht.

Lees dit eens!

Shiptronic

Overleden

Heb mijn post al aangepast.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Mel, bloed serieus, Ik werkte als technicus in een Radio/T.V. zaak. En wij verkochten kilometers luidspreker draad. O.F.C. koper en weet ik wat al niet meer, die goedkope luidspreker kabel en interlinks klinken niet!!Mijn baas heeft het mij laten horen...bij de kassa aanslag!! Trouwens, de wet van Ohm is sinds de euro toch U=I*R*€

Shiptronic

Overleden

mocht er al invloed zijn is een mm naar links of rechts tov. het midden tussen de speakers al van grotere invloed, (maar daar zijn ze doof voor :) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die dure zuurstofvrije kabels met pijltjes werken inderdaad VEEL beter... voor de oplichter die ze verkoopt!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 5 januari 2019 14:38:23 schreef maus0611:
Kan er dan een muis onderdoor? ;)

Krap: ja. Ongeveer 12mm is genoeg. (volgens de woodgears.ca figuur).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 januari 2019 15:49:30 schreef Hensz:
Waarschijnlijk komt dat dan weer doordat het licht binnenin de glasvezel een ander traject aflegt. Veel glasvezel heeft van de kern uit naar buiten toe een toenemende brekingsindex, zodoende wordt het licht altijd naar de kern toegebogen. In het algemeen geldt dat hoe hoger de brekingsindex hoe langzamer het licht gaat.
Dat effect kun je gebruiken en versterken voor bijv. een scheepskompas.

Waarom zou een stuk glasvezel op een schip buigen als het schip van koers veranderd (want daar heb je een kompas voor, om dat te constateren)?

Wat wel speelt is dat de lichtsnelheid (ook in glasvezel) absoluut is. Als je in beide richtingen licht laat schijnen door een rondje glasvezel, komt het aan beide kanten gelijk eruit. Draai je het rondje echter rond, (omdat je boot van richting veranderd) dan zal het licht dat met de draaiing meedraait er eerder uitkomen.

Dat verschil kun je meten, en dan kun je er een kompas (of eigenlijk gyroscoop) mee maken.

Draai je het rondje echter rond, (omdat je boot van richting veranderd) dan zal het licht dat met de draaiing meedraait er eerder uitkomen.

Dat begrijp ik niet. Het punt van in- en uittreden van het licht draait mee rond.
Het tijdsduur zal, van ons uit gezien, wel afhangen van de richting van de lichtstraal in de glasvezelkabel, wanneer een vast stuk glasvezelkabel zich in zijn lengterichting beweegt en we licht door de kabel laten schijnen van ene naar het andere uiteinde.

Op 12 januari 2019 21:24:54 schreef blurp:
Draai je het rondje echter rond, (omdat je boot van richting veranderd) dan zal het licht dat met de draaiing meedraait er eerder uitkomen.

Die heeft dus een blauwverschuiving. Het licht de andere kant uit heeft dus een roodverschuiving.

@blurp: magnetische kompassen werken niet perse heel goed op grote stalen schepen.

Ik vind het wel bizar dat je zo'n effect nauwkeurig genoeg kunt meten om het te integreren en dan nog over een tijdsduur van meerdere weken geen significante fout opbouwt in die integrator.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 12 januari 2019 23:02:07 schreef aobp11:
[...]Dat begrijp ik niet. Het punt van in- en uittreden van het licht draait mee rond.

Intussen heb ik het opgezocht in Wikipedia, misschien ook interessant voor andere lezers:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fibre_optic_gyroscope
en deze vervolglink:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sagnac_effect

Apart is dat de brekingsindex geen rol speelt in de grootte van het effect.
En inderdaad "bizar" (SparkyGXS) dat men het technisch voor elkaar krijgt om dit praktisch (en nog met hoge precisie ook) bruikbaar te maken.

Het is trouwens net andersom vergeleken met wat Blurb zegt: licht dat tegen de draaiing in gaat komt er eerder uit.

Op 13 januari 2019 14:44:49 schreef aobp11:
Het is trouwens net andersom vergeleken met wat Blurb zegt: licht dat tegen de draaiing in gaat komt er eerder uit.

Oeps: Zo zie je maar weer, je moet geen relativiteitstheorie gebruiken na 21:00 's avonds :-)

Hensz

Golden Member

Op 13 januari 2019 14:44:49 schreef aobp11: https://en.wikipedia.org/wiki/Sagnac_effect

Het dus om een soort gyroscoop, c.q. iets dat een gyroscoop laat werken. Het Sagnac effect kan alleen beweging detecteren, dus ook stilstand. Het bepaalt geen richting.

Op 13 januari 2019 14:44:49 schreef aobp11: En inderdaad "bizar" (SparkyGXS) dat men het technisch voor elkaar krijgt om dit praktisch (en nog met hoge precisie ook) bruikbaar te maken.

Het helpt natuurlijk dat er interferentie ontstaat, dat maakt detectie al makkelijker.

Don't Panic!

Vandaar dat SparkyGSX noemde dat je ook nog eens moet integreren (om de richting bij te houden).
Ga er maar aan staan, 10^(-5) graad per uur detecteerbaar volgens dit artikel:
"Today such devices are routinely used in guidance and navigation systems for commercial airliners, nautical ships, spacecraft, and in many other applications, and are capable of detecting rotation rates as slight as 0.00001 degree per hour."

Hensz

Golden Member

Op 14 januari 2019 13:50:04 schreef aobp11: Vandaar dat SparkyGSX noemde dat je ook nog eens moet integreren (om de richting bij te houden).

Maar dat kan weer alleen als je bij ingebruikstelling het ding calibreert en daarna 24/7 van stroom kunt blijven voorzien.
Zonder écht kompas bij de hand in een vliegtuig of (ruimte)schip lijkt me bepaald niet veilig. Dat magnetische kompas kun je gebruiken in geval van nood of om het ding na uitval opnieuw te calibreren.

Overigens is 0,00001 graad/uur wel bizar nauwkeurig. Als het grootste schip terwereld (400m) wendt om de achtersteven, beweegt de voorsteven met 70µm per 0,00001°. Als de aarde zo langzaam zou draaien, zou 1 omwenteling 4000 jaar duren. 8)7

Don't Panic!

Heftig inderdaad.

Even rekenen.

Stel we nemen een loop van 300m (optische) lengte. (ongeveer 200m). Het licht doet er dan 1 microseconde over om dat af te leggen.

ga ik nu 1 graad per seconde draaien, dan is dat 10^-6 graad per microseconde.

Stel de omtrek is 1m (optisch!) (volgens mij valt die straks weg).
Dan heeft het licht wat tegen de draaiing ingaat 300 * 10^-6 graad minder lengte afgelegd. Dat is 300 e-6* 1/360e meter. Dat is 0.83 µm.

Dat is 830nm. ongeveer de golflengte van zichtbaar licht. Dan krijg je nog een factor twee omdat de andere beam precies de andere kant op gaat.

Dan schijnen commerciele apparaten 15-20 maal meer glasfiber te gebruiken. Dus dan zouden ze op 30-40 golflengtes zitten. Om dan 3600*10^5 maal kleinere verschuiving te kunnen meten is knap, lijkt me. Ik dacht: Je kan makkelijk het aantal hele golflengtes tellen wat je aan verschuiving meet, maar je moet behoorlijk "binnen een golflengte" gaan meten om die 10^-5 graad/uur te halen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 januari 2019 14:33:52 schreef Hensz:
[...]
Maar dat kan weer alleen als je bij ingebruikstelling het ding calibreert en daarna 24/7 van stroom kunt blijven voorzien.
Zonder écht kompas bij de hand in een vliegtuig of (ruimte)schip lijkt me bepaald niet veilig.

Een kompas is leuk, maar uiteindelijk wil je ook weten waar je bent. Anders weet je ook niet waar je heen moet.

En waar je bent kun je weliswaar aan de sterren zien, maar alleen als je weet hoe laat het is. En dus moet je een klok 24/7 van energie voorzien.

En eerlijk gezegd ben ik bang dat een UPS voor de glasvezelgyroscoop betrouwbaarder is dat de matroos die de mechanische klok opwind...

Hensz

Golden Member

Op 14 januari 2019 14:44:29 schreef blurp: En eerlijk gezegd ben ik bang dat een UPS voor de glasvezelgyroscoop betrouwbaarder is dat de matroos die de mechanische klok opwind...

Doe mij maar allebei dan.
Als midden op de Stille Oceaan de generator uitvalt en de UPS het maar een half uur uithoudt, dan loopt tenminste de mechanische klok nog. Dat de ANWB er binnen dat half uur is zou ik niet te hard op rekenen.

Je hebt sowieso meer systemen nodig en dan ook nog eens met de nodige redundantie. Maar zo'n glasvezelgyroscoop is wel een mooi dingske voor d'r bij! :D

Don't Panic!

Intussen nog meer artikelen gelezen. Ik denk nu dat de 0.00001 °/h slaat op een Ring Laser Gyroscope, maar dan nog. Misschien werd 0.00001 °/s bedoeld? De beste spec die ik bij een productie FOG tegen kwam was "class 0.01 °/h".
Enfin, interessant en weer wat geleerd, maar we dwalen wel erg ver af. Topicstarter trix heeft nog niet één keer gereageerd.

Die staat bladen te tellen bij de windmolens.