TP4056 Serieel ontladen, Parallel laden

Beste Allen.

Online wordt er erg veel gepraat over de TP4056.
Deze kan een enkele lIPO cell opladen met ~1A.
Met beveilig circuit erbij (optie) is het een volwaardige BMS voor bijna geen geld.
Alleen als je meerdere LIPO's in serie hebt kan je dit bord niet gebruiken aangezien ze een common ground hebben.
Online zijn er mensen die succes hebben behaald door het gebruik van kleine relais of volledig onafhankelijke voedingen te gebruiken.

Ik hoop dat jullie je mening willen geven over de onderstaande circuits.

[Bericht gewijzigd door Snafky op zaterdag 5 januari 2019 09:29:04 (27%)

Waarom zou je dat maken? je kunt veel goedkoper een geschikte BMS kopen.

LDmicro user.

Hi Bedankt voor de reactie! :-)
Ik kan dus nergens een BMS vinden die kan laden per cell (dus balancing) én bescherming bied aan de cellen.
Veel "BMS" circuits die worden aangeboden bieden alleen een bescherm circuit tegen over en te ver ontladen maar geen Managed amp/volt laad circuit.
Dus strikt genomen is dat geen BMS maar bescherm electronica.....

Wellicht weet u er wel één??
Heel graag zou ik dan een link daarvan willen hebben want ik kan zo'n (echte) BMS nergens vinden....

https://www.benl.ebay.be/itm/1S-2S-3S-4S-5S-6S-BMS-PCB-Protection-Boar…

Op 4 januari 2019 11:33:40 schreef Snafky:
.... maar geen Managed amp/volt laad circuit.
Dus strikt genomen is dat geen BMS maar bescherm electronica.....

Dat begrijp ik niet goed.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 4 januari 2019 11:42:22 (40%)

LDmicro user.

bedankt voor de snelle link.
Ik heb even goed naar de boards zitten kijken maar ook hier zie ik nergens duidelijk staan dat ze managed amp en volt charge kunnen aanleveren aan de battery.
Wel dat ze bescherming bieden aan te hoge laadstroom.
Ik hoop dat ik een echte BMS kan vinden die bij laden de I en U aanlevert zoals bij een lipo onder lading zou moeten.....

Nogmaals bedankt voor het meedenken :-) :-)

Op 4 januari 2019 11:35:23 schreef MGP:
https://www.benl.ebay.be/itm/1S-2S-3S-4S-5S-6S-BMS-PCB-Protection-Boar…

[...]
Dat begrijp ik niet goed.

Sorry wellicht begrijp ik iets niet van het laden van LIPO's.
Maar als een LIPO geladen moet worden (zover als ik lees/weet) mag dat niet zomaar met een spanning en dus stroom op de polen.
Het zou moeten zoals via deze curve:

Deze info heb ik hier gevonden.
https://www.digikey.nl/en/articles/techzone/2016/sep/a-designer-guide-…

Weet u misschien een BMS die dit wel kan?

Ze doen dat toch allemaal... elke cel wordt als het ware gecontroleerd door een TP4056 zoals in uw schema.

Je moet enkel maken dat de BMS voeding aangepast is aan het aantal cellen.

Edit: bij snelladers van bv. boormachines worden nog andere dingen gecontroleerd, zoals de temp van de cellen.

Als je zo graag engels leest, hier een eenvoudiger uitleg.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 4 januari 2019 12:37:03 (18%)

LDmicro user.

Op 4 januari 2019 12:30:24 schreef MGP:
Ze doen dat toch allemaal... elke cel wordt als het ware gecontroleerd door een TP4056 zoals in uw schema.

Je moet enkel maken dat de BMS voeding aangepast is aan het aantal cellen.

Edit: bij snelladers van bv. boormachines worden nog andere dingen gecontroleerd, zoals de temp van de cellen.

Als je zo graag engels leest, hier een eenvoudiger uitleg.

Ik heb schema's bekeken van de "BMS" bordjes maar daar zie ik geen stroom meting op zitten voornamelijk (MOS)FET's en weerstanden e.d.
Zonder dit is het eigenlijk niet mogelijk om de stroom goed te controleren.
Waar ik voornamelijk bang voor ben is dat er te grote (ongecontroleerde) stroom loopt bij het laden.
Of is dit een onnodige zorg en zit dit anders?

Ik geloof helemaal dat het zou kunnen werken door gewoon een (juiste) spanning op de BMS te zetten en dat de LIPO dan wordt opgeladen maar ik hoop dit te kunnen zonder de cellen onnodig te belasten of laten slijten.

In de schema's die ik zover heb gezien zie ik nergens IC's zitten die werk doen zoals de TP4056 of zie ik wat over het hoofd?
Weet u misschien andere type IC's TP4056 die dit ook op een goede manier kunnen?

Ik heb even gekeken naar de link die u deelt en hier praat men inderdaad over de BMS in algemene zin.
Op de pagina staan ook paar uitzonderingen/reminder voor LIPO cells...

Op 4 januari 2019 13:06:48 schreef Snafky:
Ik heb schema's bekeken van de "BMS" bordjes maar daar zie ik geen stroom meting op zitten voornamelijk (MOS)FET's en weerstanden e.d.
Zonder dit is het eigenlijk niet mogelijk om de stroom goed te controleren.

Vraagje: waar zit de stroomweerstand in uw opstelling?

LDmicro user.

Omdat de de BMS board vanuit de ebay link zo goedkoop zijn bestel ik dr twee zo kan ik zelf uitzoeken hoe hij zich gedraagd :-).
Bedankt voor de hulp en als u verder nog ideeen heb hoop ik dat u die wil delen.
mvg :-)

Gebruik vooral geen relais ;)

LDmicro user.

Op 4 januari 2019 13:24:13 schreef MGP:
[...]
Vraagje: waar zit de stroomweerstand in uw opstelling?

Wat ik er wel bij moet zeggen is dat misschien mogelijk is dat de andere BMS board deze weerstand wel hebben en ik ze toch over het hoofd zie.
Ik heb wat IC's uit de Ebay link opgezocht en het lijk alsof sommige wel iets van stroom kunnen schakelen (regelen?).

Dus mogelijk werkt de 2S BMS die ik net besteld heb voor de 2 euro wel zoals men graag zou willen bij LIPO's.
Bij het nalezen van de 4406A chip (zoals op deze bordjes geplaatst) lijkt er namelijk voornamelijk te worden gepraat over bescherming, maar niet over laad karakteristiek van lipo's..

Blijft eigenlijk mijn hoofd verwarring nog bestaan....
Welke BMS borden kunnen de laad cycles doen zoals men op veel plaatsen noemt...

Op 4 januari 2019 13:33:14 schreef MGP:
Gebruik vooral geen relais ;)

Zeker ik wil juist helemaal geen relais gebruiken.
Ben er zelf eigenlijk sterk op tegen.
Maar zoals gezegd, ik kan geen andere BMS vinden die laad karaterisiek doet zoals ik lees.
En dit voor een betaalbare prijs.
één relais kost paar euro en een BMS voor 2s met de (zekere) eigenschappen kost meer(?) of kan ik niet gegarandeerd vinden.

Ik ben voornamelijk verward op dit moment over wat nu wel of niet de juiste manier is om LIPO's te laden....

In nog verder zoeken vind ik iemand anders die precies dezelfde zorgen heeft:

https://electronics.stackexchange.com/questions/285722/is-there-way-to…

Wat voornamelijk verkeerd lijkt te zijn bij veel BMSen is dat tijdens laden
er geen Cell balancing plaats vind.
Hierdoor kunnen in serie geschakelde cellen uit balans raken en dus op de (langere) duur problemen geven.
En dan lijk ik weer terug te komen bij mijn originele probleem....

Arco

Special Member

Juiste manier is om te laden met CC tot de max. spanning (bijv. 4.20v) is bereikt.
Dan met CV verder laden, tot de laadstroom onder een bepaalde waarde komt.
Dan afschakelen en periodiek druppelladen.

De over/onderlading beschermingsprintjes hebben niets met het BMS te maken; je moet ze zien als een laatste redmiddel om de cel te beschermen.
https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batte…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 januari 2019 13:58:32 schreef Arco:
Juiste manier is om te laden met CC tot de max. spanning (bijv. 4.20v) is bereikt.
Dan met CV verder laden, tot de laadstroom onder een bepaalde waarde komt.
Dan afschakelen en periodiek druppelladen.

De over/onderlading beschermingsprintjes hebben niets met het BMS te maken; je moet ze zien als een laatste redmiddel om de cel te beschermen.
https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batte…

Top dank je wel voor dit heldere antwoord.
Dit is precies wat ik dus dacht.
De PT4056 heeft een ingebouwde "laad" manager voor dit en komt dus wel in aanmerking (het bord wat ik heb besteld bevat ook een protectie circuit).

Als ik terug kom bij mijn originele vraag.
Ik ben geen fan van de relais die fysiek dingen ontkoppel en traag zijn en veel stroom verbruiken.
Maar zijn er andere manieren die u weet die goed werken?
De huidige schakeling vind ik beetje triest maar als goedkoop is en het werkt....waarom niet?
Hopelijk weet u betere oplossingen.

Allen bedankt voor zover. mvg

Op 4 januari 2019 13:43:03 schreef Snafky:
Bij het nalezen van de 4406A chip (zoals op deze bordjes geplaatst) lijkt er namelijk voornamelijk te worden gepraat over bescherming, maar niet over laad karakteristiek van lipo's..

Dat zijn mosfets, type GA6N3F, wat heb je daarvan gelezen?

De kleine chip is de regelaar, 20C8
Datasheet:
http://www.hycontek.com/wp-content/uploads/DS-HY2120_EN.pdf

Ik denk dat je enkel wilt lezen wat je graag leest ;)

Op 4 januari 2019 13:58:32 schreef Arco:
Juiste manier is om te laden met CC tot de max. spanning (bijv. 4.20v) is bereikt.
Dan met CV verder laden, tot de laadstroom onder een bepaalde waarde komt.

Ik zou laden met CV en de voedingsstroom beperken tot bv. 1A per cel of 2A per 2cellen parallel en geen CC.

LDmicro user.

Om mogelijk dit topic af te sluiten maar ook om andere misschien te helpen.

Ik heb geen 2s BMS (charger) kunnen vinden.
Wél heb ik een, naar wat het lijkt, een goede en goedkope kunnen vinden voor 3s.
Mijn project pas ik dus aan naar 3s wat voor mij niet veel uitmaakt.
Informatie over deze BMS in deze video:

https://www.youtube.com/watch?v=ar6efZS0fdw

https://www.ebay.nl/itm/5313-3S-12V-18650-10A-BMS-Charger-Li-ion-Lithi…

Nogmaals allen bedankt!

Mvg

Ik heb ze vroeger allemaal gekocht om te proberen, zo heb ik altijd wat om defecten in die goedkope machines op te lossen.

Van die 1cel modellen die jij gebruikt heb ik er 20stuks van gekocht, zal ze niet allemaal nodig hebben maar ze liggen niet in de weg.

Gelukkig gebruik je een stroombeperkende USB lader in uw schema dan ben je zeker van uw zaak ;)

LDmicro user.

Op 4 januari 2019 15:03:10 schreef MGP:
Ik heb ze vroeger allemaal gekocht om te proberen, zo heb ik altijd wat om defecten in die goedkope machines op te lossen.

Van die 1cel modellen die jij gebruikt heb ik er 20stuks van gekocht, zal ze niet allemaal nodig hebben maar ze liggen niet in de weg.

Gelukkig gebruik je een stroombeperkende USB lader in uw schema dan ben je zeker van uw zaak ;)

De aansluiting had inderdaad een stroom beperkende lader kunnen zijn maar ik wist dat nog niet zeker.
Voor nu ben ik eigenlijk wel blij dat ik omgeschakeld ben naar een 3s opstelling.
M'n project wordt iets groter maar hoef me met de huidig gekozen BMS niet druk te maken om parallel laden e.d aangezien deze dit voor z'n rekening neemt.

Bedankt voor uw bijdrage en hulp en wellicht post ik hier over een (langere tijd) het eind resultaat ;-)

Op 4 januari 2019 15:24:03 schreef Snafky:
[...]

De aansluiting had inderdaad een stroom beperkende lader kunnen zijn maar ik wist dat nog niet zeker.
Voor nu ben ik eigenlijk wel blij dat ik omgeschakeld ben naar een 3s opstelling.
M'n project wordt iets groter maar hoef me met de huidig gekozen BMS niet druk te maken om parallel laden e.d aangezien deze dit voor z'n rekening neemt.

Bedankt voor uw bijdrage en hulp en wellicht post ik hier over een (langere tijd) het eind resultaat ;-)

Zojuist vast gesteld dat ook dit board NIET een managed charger is.....
Binnenkort zal ik kort overzicht posten over wat nou wel of niet een juiste(?) charger is.....
(teruglezen is altijd fijn voor mijzelf en andere ;-) )

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik weet dat de TP4056 netjes zijn werk doet op een enkele cel, ik heb er een paar ingebruik.

Maar ik ben niet de enige die zich een slag in de ronte heeft gezocht naar een meercel oplossing.
LT en nog wat andere fabrikanten hebben hier verschillende mooie IC's voor uitgebracht.

Al je op ebay of andere sites zoekt, kom je zo ver ik weet alleen maar halfbakken oplossingen tegen wat ze een BMS noemen.
Die zorgen er meestal voor dat het spanningverschil over meerdere cellen niet te groot wordt.
Meestal hebben de printjes dan ook nog een detectie voor de afgenomen stoom, allemaal nuttige zaken.
Maar ik wil een meercels oplosing zoals de TP4056 en niet dat ik drie verschillende modules aan elkaar moet knopen om mijn cellen te laden en te beschermen, of eis ik nu te veel?

Ik begrijp niet goed dat onze Chinese vrienden dat nog niet begrepen hebben, een mooi gat in de markt denk ik dan.
Nop, ga dat niet zelf doen, geen tijd voor als jullie dat zouden denken :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 4 januari 2019 19:47:22 schreef blackdog:
Ik begrijp niet goed dat onze Chinese vrienden dat nog niet begrepen hebben, een mooi gat in de markt denk ik dan.
Nop, ga dat niet zelf doen, geen tijd voor als jullie dat zouden denken :-)

Die hebben dat wel goed begrepen... de zaak betaalbaar houden want uw ontwerp zou zeker een multiple veelvoud kosten. :)

Op 4 januari 2019 17:15:00 schreef Snafky:
Zojuist vast gesteld dat ook dit board NIET een managed charger is.....
Binnenkort zal ik kort overzicht posten over wat nou wel of niet een juiste(?) charger is.....

Ik wacht met spanning af want ik weet nog altijd niet wat je bedoelt met managed charger.

LDmicro user.

Ik denk, hoe gek het ook klink, de goedkoopste oplossing is allemaal losse TP4065 laders nemen.
Ze kosten 2.5 euro of minder.
Elke LIPO heeft z'n eigen "managed" charger dus volgt de karakteristiek voor het laden van een LIPO en is per definitie balanced ;-)
Vervelende is alleen dat deze niet goed gecombineerd kunnen worden omdat er een shared ground is en deze een sluiting maakt met de naast liggende batterij.
Daarom zou loskoppeling van het circuit (en ground) door middel van een paar (goedkope) relais dit probleem overkomen.
Zoals ik in mijn originele schema voorstelde en wat andere al succesvol hebben gedaan (zie youtube ;-)).
Echter ben ik niet zeker van de enkele relais oplossing in het schema.
De laatste van de drie is denk ik waar ik op uit ga komen ook al ben ik het zelf niet eens met het gebruik van de relais.

Ik heb voor mezelf een overzicht gemaakt wat nou wat is aangaande de laders.

LIPO charging types of boards.pdf

Misschien hebben andere er ook wat aan.
Excuus dat het in het engels is aangezien ik deze ook nog internationaal deel.

Mocht iemand nog een reactie hebben op mijn vreselijke relais circuit (met alternatief?) dan hoor ik dat graag! ;-) ;-)

bestaat toch gewoon
deze prutsen hebben een 230V naar 3x 5V voeding erin zitten en van elke 5V lijn hebben ze een gelijkaardige chip als de 4056 gebruikt.
ze balanceren niet, ze laden gewoon 2 of 3x de accu als standalone op. is de accu op 4,2V, dan stopt het laden en gaat het ledje groen van die ene cel.
https://aws.robu.in/wp-content/uploads/2015/08/recarregador-de-bateria-lipo-2-3s-balance-skyrc-e3-4-800x800.jpg

verder bestaan er ook DC/DC versies van dat ding. deze bv werkt op 9-15V en geeft dan 2S of 3S output
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41VMSN9HKOL._SX425_.jpg

er zijn er die dan zo een voltmeter extra hebben samengegooid met die lader van hierboven
https://static.wixstatic.com/media/6d88be_cc8e5bd6472a451e9c8ae741964620eb~mv2.jpg/v1/fill/w_498,h_410,al_c,q_90/file.jpg

en dan krijg je van dit dit afwisselend elke celspanning weergeeft. kan 2-3 en 4S laden:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1eQLscm7PL1JjSZFHq6AciXXaj/BC4S15D-2-4S-Battery-Balance-Charger-Voltage-Detector-Charging-Adapter-with-LCD-Display-for-2S-3S.jpg_640x640.jpg

ze bestaan wel degelijk, het zijn alleen DC converters die van 1 bron naar meerdere 5V bronnen gaan, en daaraan hangt dan elk zijn eigen 4056 printje per accu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken