overgang naar 3 fase net in huis

In het geval van 3 fases kun je het beter aansluiten volgens het middelste plaatje. In je meterkast plaats je een 3fasige automaat (of evt aardlekautomaat) en je gaat met 3fases + nul en aarde naar je perilexwcd.

Door de faseverschuiving zal de stroom door de nul niet te groot worden.

De kookgroep van 2 gekoppelde automaten is ooit bedacht om selectiviteitsproblemen van een 1fasige aansluiting te omzeilen. Bij 3 fases hoor je deze niet toe te passen.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 4 januari 2019 17:32:30 schreef meander:
In het geval van 3 fases kun je het beter aansluiten volgens het middelste plaatje. In je meterkast plaats je een 3fasige automaat (of evt aardlekautomaat) en je gaat met 3fases + nul en aarde naar je perilexwcd.

Door de faseverschuiving zal de stroom door de nul niet te groot worden.

De kookgroep van 2 gekoppelde automaten is ooit bedacht om selectiviteitsproblemen van een 1fasige aansluiting te omzeilen. Bij 3 fases hoor je deze niet toe te passen.

het probleem hier bij is dat ik dan de halve keuken uit elkaar moet slopen om dit op de kookplaat zelf anders te bedraden , en dat doe ik dus liever niet , als ik het zonder gedoe ook in de groepen kast kan wijzigen door 1 draadje om te prikken.
ik heb ook gekeken naar de zone verdeling van de kookplaat , en zag dat alle ronde pitten op 1 groep zitten en het vierkante vak op 1 groep. maar ik kan me niet heugen dat we dat vierkante vak ooit gebruikt hebben, dus dat er door beide groepen stroom loopt is een zeldzame situatie.

het typenummer van de kookplaat is siemens eh801sp17e

mvdk

Golden Member

En gewoon de bestaande kookgroep laten zitten, en deze via een 4polige aardlekschakelaar aansluiten? Is dat geen optie dan? Als de boel in de keuken openmaken zo'n missie is, zou ik 't zo doen...

Op 4 januari 2019 18:21:34 schreef flukemaster:
[...]

het probleem hier bij is dat ik dan de halve keuken uit elkaar moet slopen om dit op de kookplaat zelf anders te bedraden ,

Als je bij de (Perilex?) stekker kunt, is het te doen door alleen in de stekker de bedrading aan te passen.

en dat doe ik dus liever niet , als ik het zonder gedoe ook in de groepen kast kan wijzigen door 1 draadje om te prikken.

Als dat het alternatief is voor een boel sloopwerk, zou ik dan dat maar doen. Echt elegant is het niet, maar technisch is het geen probleem.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

de stekker kan ik op zich wel bij.
maar er zit een kookgroep daar zit 2x de zelde fase in , ik trek er 1 uit en stop daar een andere fase in , dan werkt het toch. het word dan verdeeld over 2 hoofdzekeringen.

ik zie trouwens bij het middelste en het rechtse plaatje niet veel verschil op de nul na

[Bericht gewijzigd door flukemaster op vrijdag 4 januari 2019 18:40:21 (18%)

mvdk

Golden Member

Het enige voordeel wat je hebt met één nuldraad en twee fasen, is dat bij gelijke stroomsterkte in de twee (verschillende) fasedraden, er een kleinere resulterende stroom in de nuldraad zal lopen. Dat scheelt over de jaren een héél klein beetje in energiekosten. Dat is, zoals ik 't zie, het enige voordeel van 1 nuldraad tov van twee.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je er bijna niet bij kunt komen dan is het middelste plaatje het meest geschikt.
Je moet dan wel in je verdeelkast een 3P+N automaat plaatsen. 1 fase sluit je uitgaand niet aan, de twee nullen op de N aansluiting.
Dan hoef je verder niets te wijzigen aan de bedrading en aansluiting. Wel even opletten wat de 2 Nullen zijn, die MOETEN op de Nul van de automaat. De andere 2 zijn de fasedraden en mag je wisselen.
Vergeet niet de aarding.
Het is eigenlijk niet zoals we dat gewend zijn......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Waarom kosten maken aan een andere automaat? Die kookgroepautomaatjes kunnen toch gewoon blijven zitten? Of ben ik nou mal?
Wel achter een driefase aardlek, die ik in een vorige post als een vierpolige heb aangeduid.
Daar is toch niks mis mee?

Shiptronic

Overleden

Als je alles laat zitten en idd de koopgroep met 2 verschillende fase's voed lijkt me dat geen probleem. en voor mij zelfs duidelijker.

Duidelijk dat dit geen gewone 3F groep is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 januari 2019 18:38:58 schreef flukemaster:
de stekker kan ik op zich wel bij.
maar er zit een kookgroep daar zit 2x de zelde fase in , ik trek er 1 uit en stop daar een andere fase in , dan werkt het toch. het word dan verdeeld over 2 hoofdzekeringen.

Je moet ook nog rekening houden met eventuele aardlekschakelaars. Zeer waarschijnlijk zitten nu de twee helften van je 2x16A kookgroep op één enkelfase ALS. Als je één van de twee fasen van die kookgroep naar een andere fase - en dus naar een andere ALS brengt, moet je dat met de bijbehorende nul ook doen.

Of je moet een driefase ALS plaatsen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

geen 2 groepen of 2 aardlekken op een fornuisgroep gebruiken! het zijn 2 fysieke groepen op 1 wcd, dat mag al niet, een fornuisgroep of dat nu kookgroep of krachtgroep is hoort 1 groep op 1 aardlek te zijn!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik zo door de jaren het aantal vragen over kookplaat aansluitingen turf, dan moet er nogal wat gebeuren als iedereen van het gas af moet.
Bij de bouw van mijn huis had ik meer dan zes groepen (NL) Ik kreeg toen meteen drie fasen binnen (N + 3x L 220V) en een dito meter. Het maakte het aansluiten van een willekeurige kookplaat toch wel een stuk simpeler.

Op 5 januari 2019 11:34:04 schreef testman:
geen 2 groepen of 2 aardlekken op een fornuisgroep gebruiken! het zijn 2 fysieke groepen op 1 wcd, dat mag al niet, een fornuisgroep of dat nu kookgroep of krachtgroep is hoort 1 groep op 1 aardlek te zijn!

Tja, wanneer telt het als één groep? En wanneer is het wel één fysieke groep, maar niet één logische groep Of andersom? Als alle delen bij elke foutconditie gelijktijdig afschakelen? Maar ja, toen de 2x16A enkelfase kookgroep werd gecreëerd bestond de bescherming uit 2 16A smeltpatronen. Niet gekoppeld dus. En dat mag nog steeds zo. Ik vind het dus niet zo'n groot bezwaar als er sprake is van twee ALSen die niet gekoppeld zijn. Zet er dan maar een koppelstukje tussen, zodat het ineens één ALS wordt. Van mij mag je het ook zonder koppelstukje nog steeds één groep noemen. Dat is trouwens maar een woordspelletje. En basis daarvoor is al gelegd toen iemand dat onding van de 2x16A enkelfase kookgroep bedacht.

Ik zie geen principiële technische bezwaren tegen de constructie.

Wat ik wel een bezwaar vind is dat de installatie er niet overzichtelijker door wordt. Onoverzichtelijkheid kan leiden tot potentiëel gevaarlijke situaties. Ik zou het zelf dan ook niet zo doen. Mijn voorkeur gaat uit naar het ombouwen van die kookgroep tot een volwaardige drie fasen kookgroep tot aan het Perilex WCD. Maar ja. als TS er niet voor kiest alles om te bouwen... Wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag?

Op 5 januari 2019 11:42:47 schreef buzzy:
Als ik zo door de jaren het aantal vragen over kookplaat aansluitingen turf, dan moet er nogal wat gebeuren als iedereen van het gas af moet.
Bij de bouw van mijn huis had ik meer dan zes groepen (NL) Ik kreeg toen meteen drie fasen binnen (N + 3x L 220V) en een dito meter. Het maakte het aansluiten van een willekeurige kookplaat toch wel een stuk simpeler.

Dank de uitvinder van dat typisch Nederlandse onding van de 2 x 16A enkelfase kookgroep. :(

[Bericht gewijzigd door Roetzen op zaterdag 5 januari 2019 12:41:31 (25%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 5 januari 2019 12:29:09 schreef Roetzen:
[...]
Tja, wanneer telt het als één groep? En wanneer is het wel één fysieke groep, maar niet één logische groep Of andersom? Als alle delen bij elke foutconditie gelijktijdig afschakelen? Maar ja, toen de 2x16A enkelfase kookgroep werd gecreëerd bestond de bescherming uit 2 16A smeltpatronen. Niet gekoppeld dus. En dat mag nog steeds zo. Ik vind het dus niet zo'n groot bezwaar als er sprake is van twee ALSen die niet gekoppeld zijn. Zet er dan maar een koppelstukje tussen, zodat het ineens één ALS wordt. Van mij mag je het ook zonder koppelstukje nog steeds één groep noemen. Dat is trouwens maar een woordspelletje. En basis daarvoor is al gelegd toen iemand dat onding van de 2x16A enkelfase kookgroep bedacht.

Ik zie geen principiële technische bezwaren tegen de constructie.

Wat ik wel een bezwaar vind is dat de installatie er niet overzichtelijker door wordt. Onoverzichtelijkheid kan leiden tot potentiëel gevaarlijke situaties. Ik zou het zelf dan ook niet zo doen. Mijn voorkeur gaat uit naar het ombouwen van die kookgroep tot een volwaardige drie fasen kookgroep tot aan het Perilex WCD. Maar ja. als TS er niet voor kiest alles om te bouwen... Wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag?
[...]
Dank de uitvinder van dat typisch Nederlandse onding van de 2 x 16A enkelfase kookgroep. :(

Ik denk van niet, in de huidige nen moet je een eindgroep of kookgroep in alle polen kunnen afschakelen. Op 1 aardlek lijkt mij wel zo handig en overzichtelijk, aangezien je er in de bedrading , perilex en kookplaat gsteeds rekening mee moet houden dat je geen nul verwisseld.

Ik heb hier nog een mooie aardlek liggen in de opslag , 2 stuks zelfs

Shiptronic

Overleden

Tja en keukenboeren snappen er ook geen fluit van, bij mijn broer alles aangelegd, voor de verbouwing alles 3F zowel schuur/werkplaats als het perilexwcd voor de inductie kookplaat.

helaas was ik er niet bij, maar volgens de keukenboer kon dit niet, heeft alles weer omgebouwd met een kookgroep :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 5 januari 2019 14:54:01 schreef flukemaster:
Ik heb hier nog een mooie aardlek liggen in de opslag , 2 stuks zelfs

Mooi. :)

Gebruik je die toch als er nog ruimte is in je meterkast. Probleem opgelost. :)

[Bericht gewijzigd door Roetzen op zaterdag 5 januari 2019 15:27:45 (49%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 5 januari 2019 15:26:46 schreef Roetzen:
[...]
Mooi. :)

Gebruik je die toch als er nog ruimte is in je meterkast. Probleem opgelost. :)

ik hang er een tweede kast naast , de huidige zit veel te vol

men neemt vaak juist de fornuisgroep omdat je er geen fornuis mee kunt slopen, sluit een fornuis verkeerd op een krachtgroep aan en je het gaat klap en dood is ie..

overigens is een fornuis op een kookgroep gevoed uit 1 fase van 3 fasen voeding geen punt, de hoofdautomaat is een C25, of een trage DII zekering. een fornuis trekt een 7400W max weg. zet je alle pitten op de hoge stand aan, dan loopt die stroom voor een aantal minuten, anders niet. een C25 kun je makkelijk belasten met 32A voor 5 minuten.

het is juist een kwestie van verdelen, zet geen apparaten die tijdens eten bereiden worden gebruikt samen met het fornuis op diezelfde fase. dus oven, magnetron, algemene wcd's aanrecht, quooker, boiler.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is er niet een programmatje voor , om de verdeling te maken . Dat je apparaten met de vermogens invoert en dat programma zegt van voila zo moet je het doen

vermogens opschrijven, samen met de gebruikstijden, dan kun je zo de belasting maken. dit is huishouden afhankelijk, immers kan er een auto aan de lader hangen tijdens het koken of de droger staat te draaien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 5 januari 2019 15:55:59 schreef testman:
men neemt vaak juist de fornuisgroep omdat je er geen fornuis mee kunt slopen, sluit een fornuis verkeerd op een krachtgroep aan en je het gaat klap en dood is ie..

overigens is een fornuis op een kookgroep gevoed uit 1 fase van 3 fasen voeding geen punt, de hoofdautomaat is een C25, of een trage DII zekering. een fornuis trekt een 7400W max weg. zet je alle pitten op de hoge stand aan, dan loopt die stroom voor een aantal minuten, anders niet. een C25 kun je makkelijk belasten met 32A voor 5 minuten.

het is juist een kwestie van verdelen, zet geen apparaten die tijdens eten bereiden worden gebruikt samen met het fornuis op diezelfde fase. dus oven, magnetron, algemene wcd's aanrecht, quooker, boiler.

Juist bij zo'n k%^kookgroep zit al er al een grote belasting op 1F waar bij je bij 3F kan spreiden over 2 fases. meer headroom voor de rest.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

men neemt vaak juist de fornuisgroep omdat je er geen fornuis mee kunt slopen, sluit een fornuis verkeerd op een krachtgroep aan en je het gaat klap en dood is ie..

Als je een fornuis dat voor een kookgroep bedraad is op een 3 faseaansluiting aansluit dan is het zodra je de steker in de perilex steekt gelijk "BOEM" de automaat (of zekering) eruit.
Alleen als je het fornuis aanzet voor je de perilexsteker erin stopt KAN het fornuis defekt raken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

heb al vaker inductieplaten gezien die iets anders zeggen, de varistor ziet er dan wat zwart uit, samen met wat printsporen en wat niet meer. bij een ouderwets keramisch fornuis smelten de elementen in de pitten door, ook al gezien..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 5 januari 2019 17:41:39 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik denk dat ik het maar hou op de oplossing van testman , gewoon op 1 fase en de boel goed verdelen . ze komen er ook gelijk automaten in zetten en die smeltzekeringen er uit.
bovendien wordt de 2de groep van de kook automaat bijna nooit gebruikt