Steinmetz met een 370W motor mogelijk ? hoeveel µF ?

GJ_

Moderator

Dat 4/3 ventiel is inderdaad voor een dubbelwerkende cilinder. Met de doorverbonden ruststand is hij niet geschikt voor een hefbrug.
Shiptronic

Golden Member

dat resaliseede ik me net ook, in de rust stand loopt alles weer weg? maar dat geld ook voor een dubbel werkende? daar hebben waarschijnlijk nog meer ventielen op gezeten?
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 5 januari 2019 19:50:16 schreef Shiptronic: ...maar dat geld ook voor een dubbel werkende?...
Deze is juist voor een dubbelwerkende. Theoretisch zou je een van de uitgangen kunnen afdoppen, maar dan is ie nog steeds ongeschikt voor een heftafel.
Shiptronic

Golden Member

Was al aan het tekenen en puzzelen en kwam er niet helemaal uit, of er moeten extra ventiel(en) worden toegevoegd/aangeschaft :(
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Ventielen eraf halen en dichtmaken, alleen de aanvoer naar de cilinder via een teruslagventiel, met het bestaande kraantje weer leeg laten lopen in de tank, lift zakt op zijn gewicht, zo werken alle goedkope autobruggen, zolang je op de knop drukt loopt de pomp en heft hij, soms zit daar zelfs geen magn.sch. tussen.
Shiptronic

Golden Member

een optie zou zij het ventiel alleen te gebruiken voor het zakken.
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Op 4 januari 2019 19:29:41 schreef Shiptronic:

[edit] kan een MOD de topic titel corrigeren met en µ ? (en waarom werkt dat niet in een titel?
Dat kan wel hoor, ook op de titel/onderwerpregel!
Je moet alleen left-alt ingedrukt houden en dan numeriek 230 intikken dan krijg je de: µ
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
GJ_

Moderator

Op 6 januari 2019 00:28:43 schreef vergeten:..numeriek 230...
bedankt voor het opzoeken. Was ik een beetje te lui voor ;-)
Het kan wel met de klep, zelfs heffen en dalen! Alleen moet je er een drukgestuurde terugslagklep tussen zetten. Leiding B en T met elkaar doorverbinden dan omdat je met een enkelwerkende cilinder zit. Kies die leiding wat ruimer zodat de olie van de pomp en de retour van de cilinder er vlot door weg kunnen, anders zakt de tafel misschien niet of erg traag als er weinig gewicht op staat.

Het kan dus wel met deze configuratie maar je moet een extra klep monteren. Voor een heftafel is dit zeker beter, zie informatie in de link:

https://www.hydrauliek24.nl/blog/wat-is-een-gestuurde-terugslagklep

Eigenlijk moet je met een enkel gestuurde klep werken dan, dat is deze:

https://www.robucon.nl/hydrauliek/gestuurde-terugslagklep-le...ingmontage

Hierbij sluit je B aan op de stuurpoort, A aan de ene zijde en de cilinder aan de andere zijde. Dan kan je de motor vrij laten aanlopen maar moet die ook draaien om te kunnen zakken.
Dit is veruit de beste technische oplossing om ongewild dalen te voorkomen. En zoals beschreven in de link zorgt deze klep ook voor een slangbreukbeveiliging, dus technisch gezien plaats je die zo kort mogelijk bij de cilinder dan. Hobby matig is er geen bezwaar om ze dicht bij de pomp te monteren, scheelt je een paar meter hydraulische slang maar je boet in op de veiligheid.

[Bericht gewijzigd door Appel op 6 januari 2019 12:01:24 (37%)]

Shiptronic

Golden Member

Op 5 januari 2019 15:13:29 schreef Shiptronic:
de eigenaar gaat de motor nog even van de hydrauliekunit af halen en foto's maken. die post ik nog hier.


lijkt me voor nu ook de verstandigste weg, rest moet ook nog aan geschaft worden, relais , motor beveiliging, knoppen , halyesterkast om eea. in te bouwen. en misschien nog een voeding voor de ventielen (en relais) geen idee op welke spanning die nu werken.

hierbij de beloofde foto's,


hierbij de beloofde foto's



zou deze passen : https://www.elektromotoren-online.com/Elektromotoren/elektro...se_230volt ??

https://www.elektromotoren-online.com/image/cache/catalog/product/eenfase_b5-500x500.jpg
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Golden Member

plaatje motor:


daar staat M72B4 ? gewoon type nr. en geen/ongelukkige relatie met de bouwvorm :)

die 100 RPM toeren verhoging komen we wel overheen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 9 januari 2019 23:14:39 (18%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

die "71" is de ashoogte, de "B" weet ik niet uit m'n hoofd, die "4" is het aantal polen.
Heeft dus niks met de bevestiging te maken. Dat is die "forma B5" die er op staat. "B5" is een flensmotor met horizontale as.
Shiptronic

Golden Member

Bedankt voor de verheldering !


en "FORMA B5" ? ik heb er wel 10x overheen gelezen voor ik het zag staan , 1x gezien niet meer te missen!
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Golden Member

Is een motorbeveiliging/thermisch relais hier nodig? Waar verkrijg je die voor een geschikte prijs?
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Ja. Gewoon bij de Technische Unie of zo halen.
Shiptronic

Golden Member

Ik zie net dat de shop die de motor aanbeid, ook beveiligingen heeft, deze zou moeten volstaan? : https://www.elektromotoren-online.com/elektromotor_onderdele...1.6_ampere
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Jouw motor heeft een nominale stroom van 1,2A. Die beveiliging is instelbaar van 1A tot 1,6A. Perfect dus.
Wel ook even netjes instellen op 1,2A natuurlijk.

Als het die op het plaatje is, met een kastje, is ie wel erg goedkoop.
Shiptronic

Golden Member

Motor en beveiliging zijn onderweg.
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.