Siemens logo met control techniques m300 modbus

Goedendag en het bsete voor het nieuwe jaar.

Voor de hobby is de bedoeling om logo8.2 met een omzetter van modbus tcp naar de M300 te gaan op modbus rtu.
Nu heb ik geen ervaring met modbus.

De modbus instelling van de logo lukt en de omvormer lijkt me ook te lukken.

Wat ik nog niet duidelijk heb moet ik de M300 nog parameters instellen?

Mvg Auke

GJ_

Moderator

Alleen de communicatie parameters.
0.043 en 0.044

GJ_

Moderator

Even wat uitgebreider:
deze parameters komen uit parametergroep 11. In geval van nood zit daar nog wat extra:
11.023 = modbus serieel adress
11.024 = seriele mode, normaal 8/2/NP
11.025 = boud rate
11.026 = vertraging, normaal 2ms
11.027 = stille periode, normaal 0ms
als een van deze parameters is aangepast moet je parameter
11.020 op "1"/"on" zetten om de communicatie te restten.

De modbus adressering van variabelen is bij CT altijd gewoon het parameternummer geweest:
dus parameter 08.23 is 823, sommige apparaten willen HEX zien, dus 337.
De xx.00 parameter is onbereikbaar omdat modbus nou eenmaal bij 1 begint met tellen. Amerikanen snappen de nul niet.

Bij de M drives is het vrijwel het zelfde gebleven, alleen de driecijferige parameters zijn ook onbereikbaar. Parameter 08.023 is tegenwoordig 823. En parameter 08.123 is via modbus ook onbereikbaar.

Afhankelijk van de "andere kant" heb je vaak nog te maken met een offset van 40000, en soms ook nog met een van 1. Dat laatste omdat sommige apparaten ineens wel bij nul beginnen met tellen.
Bovenstaand voorbeeld word dan dus 40823 of of 40824, of 824 (of 822) :-) have fun.

zie bijlage voor een oude applicatie note van de SE. In principe is er niks veranderd.

Zoals in deze bijlage ook geschreven staat.
Dit maakt het wel duidelijker met de uitleg er bij.
Vanavond weer verder puzzellen.

GJ_

Moderator

Verdorie, zit ik mn vinger blauw op te typen. Die versie 5 heb ik nog niet, en versie 4 stond het nog niet in.

En wat me nu even te binnen schiet: kan die LOGO! wel een logo master zijn??? Normaal is een PLC altijd slave. En de drive is sowieso altijd slave dus dan heb je nog niks. Gaan ze braaf zitten wachten op een niet bestaande master.

De nieuwe logo kan het allebij.
Hij kan zelfs als ntp server dienen naar andere logo's of deelnemers.
Ik merk wel dat hij steeds meer in de buurt van zijn hele grote broers komt. Zelfs S7 koppelingen zijn te maken.

Op de website staan er ook een paar les/ instuctie modules hoe je dat kan doen.
Aan het einde kan je zelf een document krijgen dat vertelt dat je geslaagd bent.
.

Nidec Nederland update regelmatig aan documentatie als ook de Engelstalige website.
Nidec verbeterd en upgrade een hoop aan de M serie en een nieuwe C.
Ben benieuwd of dit net zo succes word als de SK.

GJ_

Moderator

Op 6 januari 2019 18:12:04 schreef Mixsage:
Nidec verbeterd en upgrade een hoop aan de M serie en een nieuwe C.
Ben benieuwd of dit net zo succes word als de SK.

Weet ik, ik kom er geregeld over de vloer. De nieuwe Commander is gewoon de "oude" Unidrive M200 en de M300.

Ik ben intussen wel benieuwd hoe je project gaat aflopen. Waarom trouwens niet gewoon gebruik maken van de PLC in de drive? Die kan even wat meer dan die Logo.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 6 januari 2019 18:50:36 schreef GJ_:
[...]Weet ik, ik kom er geregeld over de vloer. De nieuwe Commander is gewoon de "oude" Unidrive M200 en de M300.

Ik ben intussen wel benieuwd hoe je project gaat aflopen. Waarom trouwens niet gewoon gebruik maken van de PLC in de drive? Die kan even wat meer dan die Logo.

Vraagje hierover.
Is het nadeel van een PLC in een drive dat je geen (of nauwelijks) uitgangen ter beschikking hebt om andere apparatuur (zoals ventielen) mee te schakelen?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De reden was dat ik graag het modbus protocol wilde proberen en begrijpen.
In de praktijk is het veel i/o of profinet/bus aansluiting.

En ik las in de document van CT dat er maar max 100 keer gedownload mag worden.
Ik wil wel de software pakket weer proberen maar heb er net iets te weinig tijd voor om een goeie start te maken.
Ook ik geloof wel dat codesys een zeer goed alternatief is voor Siemens of A&B e.d.

Ik zal mijn best doen om de de status door te geven.

Op 6 januari 2019 19:29:53 schreef Toeternietoe:
[...]

Vraagje hierover.
Is het nadeel van een PLC in een drive dat je geen (of nauwelijks) uitgangen ter beschikking hebt om andere apparatuur (zoals ventielen) mee te schakelen?[/quot]

Daar zijn uit breiding module voor of de M400. Anders een kopstation met modulen er bij.

Hallo allemaal,

Het gaat langzaam aan, maar heb het programma voor de Logo en webpagina klaar.
Wie interesse heeft stuur maar een bericht dan stuur ik het wel.

Hoop einde van de week de verbinding getest te hebben tussen de 3 componenten en ook wat te kunnen sturen.

gr Auke

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het gaat langzaam aan, maar heb het programma voor de Logo en webpagina klaar.
Wie interesse heeft stuur maar een bericht dan stuur ik het wel.

gr Auke

Moet je wel je mailadres bij je gegevens zetten, anders wordt het voor mij welheel erg lastig.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het mail adres stond nog op verborgen, geactiveerd.

Omdat mijn mailbox weigerde om mee te werken doe ik het toch op deze wijze.

Ben zeer benieuwd naar de reacties en meningen.

Groet Auke

GJ_

Moderator

Bedankt. Ik heb het opgeslagen. Zodra ik even tijd heb kijk ik er uitgebreid naar.
Ik zie in de vluggigheid dat je niet gebruik hebt gemaakt van het standaard controlword #06.042 en bijvoorbeeld #01.021.
Dus alleen uitlezen en geen controle vanuit de logo?

edit: zo, het stond er niet zo heel klein bij, gewoon dom overheen gekeken. :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 26 januari 2019 15:15:59 (15%)

Ik hoop dat de commentaren duidelijk zijn.
Testen is nog niet gelukt bij mij wegens tijdgebrek.

[Bericht gewijzigd door Mixsage op zaterdag 26 januari 2019 20:38:53 (16%)

Op 6 januari 2019 19:29:53 schreef Toeternietoe:
[...]

Vraagje hierover.
Is het nadeel van een PLC in een drive dat je geen (of nauwelijks) uitgangen ter beschikking hebt om andere apparatuur (zoals ventielen) mee te schakelen?

Vanaf frame 2 is het ook mogelijk om nog een extra I/O kaart toe te voegen. Zelf gebruik ik ook nog wel eens een FO als PLC (meestal hebben ze zelf ook een display zodat je later nog gemakkelijk waardes in je programma kunt wijzigen).

Op 26 januari 2019 20:38:22 schreef Mixsage:
Ik hoop dat de commentaren duidelijk zijn.
Testen is nog niet gelukt bij mij wegens tijdgebrek.

Even benieuwd, wat voor omvormer heb je gebruikt (van tcp naar rtu)? En wat was je beweeg reden om niet voor een Ethernet module te gaan met Modbus- tcp?

De reden om een tcp naar rtu omvormer te gebruiken was een financieel plaatje voor mij zelf. Deze converter kan ik er 10 voor krijgen voor het bedrag van de insteek module.

Het is een chinees die omvormer "juinan usr iot"
Deze heeft een webpagina wasr je de communicatie van de rtu kan instellen.

Zal een paar screenshot toevoegen vandaag.

Goedenavond,

Zoals het meestal gaat, is het de eerste maal zelden raak.
In de tcp/rtu omvormer zie ik geen actie gebeuren.
naar mijn inzien moet alles kloppen dacht ik.
maar in diagnose scherm geeft totaal geen actie aan,
Heeft iemand een idee waar ik naar zou moeten kijken.

Op de M300 heb ik klem 2 en 3 aangesloten

Ik heb het vermoeden dat ik een probleem met de converter heb.
als ik de handleiding

USR-TCP232-304-User-Manual_V1.0.3.01.pdf

zo lees is dat denk ik zo.

Heeft iemand een ander alternatief?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Niet gehinderd door enige kennis...
Vraag 1 is altijd is het juiste IP adres ingesteld?
Wat wil je met dit ding?
Als je van RS485 naar Ethernet wilt, wat komt dan waar op?
De Ethernet op de LOGO? daar heb je de poort als MODbus geconfigureerd
Of dat gaat Ethernet en Modbus door elkaar?

De modbus en ethernet signalen rennen door elkaar heen.

Opstelling is als volgt Logo> routertje die niet configureerbaar is> verbinding met USR omzetter en de laptop.
IP adres klopt dat staat goed.
En ik wil het tcp signaal omzetten naar rs485 rtu, althans das de bedoeling.

GJ_

Moderator

Op 30 januari 2019 21:19:41 schreef Toeternietoe: Of dat gaat Ethernet en Modbus door elkaar?

Huh?? Ethernet is de weg, modbus het voertuig. Natuurlijk moet die modbus over ethernet, dat was toch ook de bedoeling?

Ik zou om te beginnen de baudrate terugzetten naar 9600. Die 19200 wil nog wel eens problemen opleveren. En natuurlijk #11.025 ook op 9600 zetten.