Siemens logo met control techniques m300 modbus

Ik begin eerst met de baudrate te verlagen.
In princiepe klopt het toch dat ik op de FO IA485 klem 2&3 aansluit naar de A&B van de USR?

GJ_

Moderator

Klem 2 en 3 klopt. Bij twijfel eventueel even omwisselen en opnieuw proberen :-)

Vandaag een paar pogingen ondernomen, baudrate verlaagd in beide apparaten geen effect.
Draden omgedraaid ook geen effect.

parameter verander in de USR module werkte evenmin.

PDF van de omvormer bekeken en door gelezen en volgens mij is dit niet de juiste module is.
het is een ethernet<> RS485 en verder zie ik niks over modbus staan.

Is er een software pakket waar ik mee met de laptop modbus kan sturen en lezen?

GJ_

Moderator

modscan is de bekendste.

ook interessant:
https://automationforum.in/t/modbus-test-utility-free-alternative-to-m…

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 31 januari 2019 17:09:28 (91%)

volgens mij heb je inderdaad niet de juiste module.

Je hebt een modbus gateway nodig. Je wil immers van modbus TCP naar RTU. Dat kan deze huidige module niet...

Ik gebruik deze module in combinatie met een Logo! : https://nl.aliexpress.com/item/Industrial-Modbus-gateway-server-MODBUS…

Werkt super en is makkelijk te configuren.

Qua software voor op de pc gebruik ik altijd Modbus Poll

Ik heb het advies van ocguru overgenomen. Ik heb die converter bestelt kom begin maart binnen.
Kijk ik dan weer verder.

Met de software heb ik 1 programma geprobeerd maar zag niks gebeuren.

Vrijdag is de bestelling binnen gekomen. Echter krijg ik de webpagina niet te pakken vanwege een foutief respons.
Ik denk dat alles goed staat.
Het gaat om dit apparaat

€ 32,99 8%OFF | ADM-5850G Industriële Modbus gateway server, MODBUS RTU/ASCII om Modbus TCP, ondersteuning PLC seriële poort
https://s.click.aliexpress.com/e/bonHmcje

De chinese verkoper stuurde me een programmaatje en kan er nu in komen.
alleen zie ik nu niet dat er actie komt op de tx/rx lampje

Klopt, Sinds een bepaalde update van google chrome. kan ik ook niet meer in de webpagina komen via Chrome, wel via Internet explorer.

Hij staat nu ingesteld als RTU Master > TCP slave.

Ik neem aan dat de Logo Master word en de M300 slave?
Dan moet je dus TCP Master > RTU slave moeten instellen..

[Bericht gewijzigd door ocguru op maandag 4 maart 2019 23:37:52 (39%)

Daar was ik ook achter gekomen in de pdf die ze mee stuurde dat explorer gebruikt moest worden.

Deze staat inderdaad RTU master / TCP slave ingesteld.

Jouw configuratie verwachting klopt ocguru, zal die vanavond proberen.

heb nog even dat logo programma bekeken. Zo te zien lees en schrijf je alles via die VM en WM adressen. heb dat ook wel eens gedaan alleen vond het niet echt fijn werken.

Zie screenshot. Ik doe altijd Network analog input en dan kiezen "remote device" en dan kan je bij device type Modbus compatible device kiezen.
Vind dat zelf overzichtelijker.

In dit geval doet mijn pc zich nu voor als modbus tcp slave device dmv een programma.

Zelf test ik zoiets altijd eerst op deze manier zodat ik zeker weet dat de verbinding klopt en werkt. Mocht ik daarna geen verbinding krijgen met het "echte" apparaat dan weet ik zeker dat de verbinding goed is en het aan het "echte apparaat" ligt.

En mocht het een modbus rtu apparaat zijn gebruik ik een usb>rs485 adapter icm met hetzelfde test programma.

https://tweakers.net/ext/f/8L4vhvVVWl3mJcJHNALwpVim/full.png

Waar worden de daadwerkelijke modbus adressen naar de VM en VM adressen geschreven dan?

Dat moet toch altijd hier gedaan worden> https://tweakers.net/ext/f/UlUt2VaKWZyEiuMzYQF1I3N0/full.png

is bij jou programma blanko.

In het netwerk omgeving staat de verbinding tussen Logo! en Modbus divice een verbindings lijn. Door hier op te klikken krijg je de adressen verwijslijst.
Daar staan de VM en WM adressen naar de modbus reeks en of deze gelezen en geschreven moeten worden.
Was even door hebben maar vond dat wel eenvoudig opzetten. Als je maar tagnamen bij houd of verwijs lijst hebt zo als ik er bij gevoegd heb.

Op 5 maart 2019 19:27:29 schreef Mixsage:
In het netwerk omgeving staat de verbinding tussen Logo! en Modbus divice een verbindings lijn. Door hier op te klikken krijg je de adressen verwijslijst.
Daar staan de VM en WM adressen naar de modbus reeks en of deze gelezen en geschreven moeten worden.
Was even door hebben maar vond dat wel eenvoudig opzetten. Als je maar tagnamen bij houd of verwijs lijst hebt zo als ik er bij gevoegd heb.

Okay, dat is nieuw voor mij. Kan dus op verschillende manieren.

Goedendag allen, ik weet dat dit topic zijn houdbaarheidsdatum overschreden heeft. Echter ben ik vast gelopen in mij projectje
Door tijdgebrek en motivatie was het in de hoek komen te liggen.

Ik krijg nog steeds geen modbus signaal uit mijn LOGO.
zijn er nog meer mensen hier al mee bezig geweest want ik loop vast.

Tevens al druk geweest met scanners zoals generic modbus scan en CAS modbus scanner. Ze pikken wel iets op maar lopen ook vast als ik iets gerichter wil zoeken. Deze vinden de coil wel maar de status blijft 0 en bij schrijven naar de LOGO ook.

Heeft iemand ook een voorbeeld programma dan kan ik eens zien wat ik fout doe.

Alvast bedankt.