trailing edge dimmer maken

Sine

Moderator

Beide hebben voor en nadelen, de body diodes gebruiken van de 2-fet constructie is een beetje ranzig, maar voor kleine vermogens werkt dat prima.
Wil je groter dan zet je een diode extern over de fets heen.

Voordeel is dat je alleen de Vf van de (body) diode + de Rsd van de fet als verlies hebt.

Bij de brugcel heb je de Vf van de diodes van de brug extra.

Ik heb beiden toegepast, en beiden werken. Ik heb het alleen deze manier van voeden nog niet gebruikt.

Is er een andere simpele manier van voeden, die ik zou kunnen gebruiken.

Kruimel

Golden Member

Een 9V batterij is het simpelste, maar niet helemaal praktisch. Wat is er mis met de suggestie van Sine? Als je het simpeler wil hebben moet je genoegen nemen met een aan/uitschakelaar of gewoon geld uitgeven aan een voorgemaakte 'trailing edge' dimmer.

Op 13 januari 2019 17:40:37 schreef Sine:
Beide hebben voor en nadelen, de body diodes gebruiken van de 2-fet constructie is een beetje ranzig, maar voor kleine vermogens werkt dat prima.
Wil je groter dan zet je een diode extern over de fets heen.

Voordeel is dat je alleen de Vf van de (body) diode + de Rsd van de fet als verlies hebt.

Bij de brugcel heb je de Vf van de diodes van de brug extra.

Ik heb beiden toegepast, en beiden werken. Ik heb het alleen deze manier van voeden nog niet gebruikt.

Volgens mij klopt dat niet. Voor zo ver ik weet zal een FET ook gewoon op ohmse wijze geleiden in tegenrichting als de gate aangestuurd is, dus je gebruikt de body diode eigenlijk niet. Externe diodes zullen alleen nodig zijn bij signalen die heel snel geschakeld moeten worden omdat de inherente diodes niet altijd snel genoeg zullen zijn. Op 50Hz en met een lichte belasting is dit echter niet meer dan een academische overweging.

Arco

Special Member

Is er een andere simpele manier van voeden, die ik zou kunnen gebruiken.

Ja, een photovoltaic mosfet driver als de VOM1271. Voor lage frequenties zeer geschikt...
Voor PWM op hoge frequenties wat minder, want ze zijn wat trager...

https://i.stack.imgur.com/2cUve.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 13 januari 2019 18:09:55 schreef Kruimel:
Volgens mij klopt dat niet. Voor zo ver ik weet zal een FET ook gewoon op ohmse wijze geleiden in tegenrichting als de gate aangestuurd is, dus je gebruikt de body diode eigenlijk niet. Externe diodes zullen alleen nodig zijn bij signalen die heel snel geschakeld moeten worden omdat de inherente diodes niet altijd snel genoeg zullen zijn. Op 50Hz en met een lichte belasting is dit echter niet meer dan een academische overweging.

Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Gezien hier in de nuldoorgang geschakeld wordt is snelheid van die diodes eigenlijk onbelangrijk.

@Arco
VOM1271

Da's ook een mooi ding inderdaad, alleen waren die niet heel goedkoop de laaste keer dat ik daar naar zocht.

-edit-

Iets van twee euro per stuk, nog steeds niet cheap, wel het overwegen waard.

zit nu even te googelen en zie bij alie dat je er 5 voor 9 euro hebt, das niet erg duur.

Is het schema echt zo simpel als in je voorbeeld.
hoe zit het dan met de 10V vgs spanning, hoe wordt die middels deze vom geregeld.

Arco

Special Member

De 10v wordt intern opgewekt uit het licht van de led...
Deze twee onderdelen is dus eigenlijk alles (plus uiteraard een serieweerstand voor de led)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 13 januari 2019 18:38:13 schreef arnold geurtse:
zit nu even te googelen en zie bij alie dat je er 5 voor 9 euro hebt, das niet erg duur.

Dat is ook de prijs waar je ze bij farnell zo ongeveer voor hebt.

En gezien sommige reviews:

Fake chips, turn-off time several hundred milliseconds. Physical dimensions don't match datasheet either.

Zou ik ze toch eerder bij een vertrouwde bron kopen.

Leuk device, die VOM1271, weer iets bijgeleerd :-) Daarmee wordt het schema wel erg eenvoudig.

Nadeel van de VOM is dat hij zeer slecht te verkrijgen is, overal waar je hem probeert te bestellen is de levertijd 2020.

Helaas is hij ook niet bij de "gewone" elektronica winkel te krijgen.

Arco

Special Member

"Gewone" electronica onderdelenwinkels bestaan (bijna) niet meer, en die hebben sowieso meestal weinig 'bijzondere' onderdelen op voorraad...
Ik weet niet wat je slecht leverbaar noemt: Mouser heeft er 12.935 liggen... ;)
(je kunt ook naar een andere kijken als de FDA217 of LH1262. Duurder, maar dat zijn ook dubbele...)

Er zijn er veel meer:
TLP191B ( https://www.tme.eu/en/details/tlp191bu.c.f/optocouplers-others/toshiba… )
ACPL-K30T ( https://nl.farnell.com/broadcom-limited/acpl-k30t-500e/optocoupler-5kv… )
PVI5050N ( https://nl.farnell.com/infineon/pvi5050npbf/photovoltaic-isolator-2ch-… )

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 14 januari 2019 13:34:12 (28%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 januari 2019 18:26:44 schreef Arco:
[...]
Ja, een photovoltaic mosfet driver als de VOM1271. Voor lage frequenties zeer geschikt...
Voor PWM op hoge frequenties wat minder, want ze zijn wat trager...

[afbeelding]

Zo wordt het "power" deel wel heel simpel.
Nu het "trailing edge" deel nog.

Dat het geen voorraadartikel is betekent niet dat ze het product niet op voorraad hebben. Ook als ik verder ga naar afrekenen staat duidelijk vermeld dat het gelijk verzonden wordt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Schema samen gebouwd op een experimenteer bordje en het lijkt te werken.
Volgende stap de software, maar dat zal minder problemen opleveren als het schema.

Aansturing ook werkend, alleen waar ik op had gehoopt dat mijn Ikea dimbare led filament lampen te kunnen dimmen. Gaat helaas niet op.
Ik kan ze een heel klein stukje dimmen, maar lang niet ver genoeg terug :(

Maar eens een Philips dimbare led filament halen bij de bouwmarkt.

En natuurlijk werkt een philips bron wel goed.

Dit schema heb ik nagebouwd en werkt super.

Op 13 januari 2019 14:34:08 schreef Sine:
Het probleem is dat dit ding heel erg snel onoverzichtelijk wordt omdat je met verschillende spanningen ten opzichte van elkaar aan het werkeb bent.

Zo zou ik het doen:

[bijlage]

Niet blind nabouwen! Eerst begrijpen!

Op 18 januari 2019 19:03:25 schreef arnold geurtse:
Aansturing ook werkend, alleen waar ik op had gehoopt dat mijn Ikea dimbare led filament lampen te kunnen dimmen. Gaat helaas niet op.
Ik kan ze een heel klein stukje dimmen, maar lang niet ver genoeg terug :(

Maar eens een Philips dimbare led filament halen bij de bouwmarkt.

En natuurlijk werkt een philips bron wel goed.

Die grote LED filament dimbare lampen van Ikea zijn anders uitstekend dimbaar hoor! Ik heb ze hier achter een duo halogeendimmer van de Gamma zitten en dat werkt feilloos!

-edit-
Voor de duidelijkheid, ik heb deze:
https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/lunnom-led-lamp-e-lumen__0607430_PE682945_S4.JPGhttps://www.ikea.com/nl/nl/images/products/lunnom-led-lamp-e-lumen__0607395_PE682940_S4.JPG
één lamp achter één dimknop.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op vrijdag 18 januari 2019 20:41:35 (19%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Kan zijn dat die Ikea alleen fase af- of aansnijding accepteren, vaak niet beide...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb beide dimmers hier, geen werkt er.
De fase aansnijding gaat knipperen en de fase afsnijding dimt bijna niet.

Wat mij op viel bij een 50w halogeen gloeilamp, werden de mosfets best wel warm.
Heb er een brandbla aan over gehouden :)

Arco

Special Member

Met maar 50W mag een goede mosfet (lage Rdson) niet warm worden. Mits goed open gestuurd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 18 januari 2019 20:38:20 schreef MNM(tm):
-edit-
Voor de duidelijkheid, ik heb deze:
[afbeelding][afbeelding]
één lamp achter één dimknop.

Nog steeds zoekwerk, voor de volgende lezers: het gaat om de Ikea Lunnom: groot, "klein"

Op 18 januari 2019 22:15:30 schreef arnold geurtse:
Wat mij op viel bij een 50w halogeen gloeilamp, werden de mosfets best wel warm.
Heb er een brandbla aan over gehouden :)

Dan oscilleert hij waarschijnlijk. Hij hoort vrij weinig warmte te produceren.

Op 18 januari 2019 19:34:55 schreef arnold geurtse:
Dit schema heb ik nagebouwd en werkt super.

Da's niet echt een compleet schema he? Welk signaal stop je in de optocoupler?

Bij de nul doorgang stuur ik de fet open, na x tijd weer dicht.
Met behulp van een scoop deze signalen gevontroleerd.

Wat bedoel je met hij staat te oscileren ? En wat kan ik hier aan doen ?
Hoe kan ik zien of de fet helemaal open geatuurd wordt ?

Sine

Moderator

Als je een scope hebt kun je de spanning op de gates tov de source meten.

Het mag duidelijk zijn dat dat kan bijten en dat je lussen via aarde kan maken ..

Oscilleren geloof ik niet, ik zou niet weten hoe.
Wat wel kan is dat de flanken niet stijl genoeg zijn voor wat grotere vermogens, dan ben je bij het uitschakelen warmte aan het maken, in zal wel snel genoeg gaan.
Dat is te fixen door de 100k wat kleiner te maken, maar dan wordt je voeding misschien weer wat te zwak.

Blijft je gate spanning hoog genoeg? Ook dat kan vervelend worden als die te ver inzakt.