ModulatorIC voeding + 0 - of + en -

rob007

Yarr, Matey!

begrijp ik het niet goed? ( staat er lijkt mij zo raar? )
Hier met plus en min voeding:
http://www.shortwaveradio.co.uk/3886_MOD_V1_0.png
Maar heeft als ik het toch goed begrijp plus, nul, min ofwel dual voeding nodig!?
https://www.ebay.nl/itm/HiFi-LM3886-TF-Mono-68W-4-Audio-Power-Amplifie…

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henry S.

Moderator

Beide keren staat er max 72V (2X 36V, en er liefst iets onder) tussen pootje 1+5 en 4.
In het eerste linkje staat op pootjes 9 en 10 de halve voedingsspanning (via RV2) tov de massa, en in het tweede linkje staat 0V op pootje 9 en 10 tov de massa.

Deze kant en klare versterker kan je er dus niet gebruiken zonder alles om te bouwen. Die heeft idd een dual voeding nodig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De LM3886 heeft geen + en - spanning nodig want poot 4 ligt aan massa. De Dc voedingsspanning is bij 32 volt zeg maar ideaal. Dat dual transformer verhaal slaat in mijn bescheiden mening op de wisselspanning transformator die nodig is om na gelijkrichting en stabilisatie de gewenste DC voedingsspanning te verkrijgen. De data sheet geeft ook niet aan dat er een - en + spanning noodzakelijk is maar is wel verwarrend omdat + - en aarde apart worden aan geduid. Poot 10 is de signaal ingang + en poot 9 signaal - en die staan los van de voedingsspanning.

Henry S.

Moderator

Op 9 januari 2019 18:51:25 schreef ronny530:
De LM3886 heeft geen + en - spanning nodig want poot 4 ligt aan massa.

De LM3886 heeft alleen geen +/- spanning nodig als je de ingang optilt, zie de datasheet, figuur 3.

De Dc voedingsspanning is bij 32 volt zeg maar ideaal

Waar haal je dat vandaan? Nogmaals, zie datasheet, daar staan hele andere waarden. Deze staat vol met grafieken met spanningen: +/-...V. +/- betekent hier niet ongeveer, maar 2 spanningen. Een positieve en een negatieve tov de massa (er is geen aarde).
En de datasheet is helemaal niet verwarrend, de draai die je er aan geeft klopt van geen kanten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo daar,

Waar het om gaat dat IK, het met mijn kleine snappertje begrijp beste mensen!
En wat ik er dus van begrijp is dat ik OF het bovenste schema moet aanhouden dan kan ik het af met plus en min,
OF hat schema beneden aanhouden en dan heb ik dus de nul nodig.
(zeg ik het zo goed?)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Helemaal correct!
De spanning op pen 10 moet precies halverwege de spanning van pen 1,5 en pen 4 zitten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 10 januari 2019 20:47:03 (72%)

Henry S.

Moderator

Mja... maar wat je min noemt is dan eigenlijk de nul (massa, behuizing). ;)

Potmeter idd zo instellen dat je maximaal kan moduleren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 10 januari 2019 20:49:08 (29%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

Dankjewel voor de antwoorden!
Zelf dacht ik even dat de tekenaar van de modulator een fout begaan was!
Ik ben er al wel eens mee bezig geweest om zo’n Ebay kitje om te bouwen naar die modulator,
Ik heb toen denk wat fout gedaan hij deed het toen niet.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?