wifi via stroom net

Zolang je maar geen multistekkerdoos gebruikt zal een netstroom ethernet wel meevallen.

Welke fase? dat zul je moeten proberen, met spanning te meten weet je dat niet, tenzij je de draden kunt afleggen of de zekeringen maar dat kun je niet volgens lezen.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 9 januari 2019 10:23:02 (20%)

LDmicro user.

Op 9 januari 2019 09:52:42 schreef Aart:
In zo een specifieke situatie heb ik wel goede ervaringen met ethernet over de netvoeding, dat betrof bij ons een haspel van 50 meter. In andere situaties met klem niet.

Dezelfde fase zal noodzakelijk zijn, maar het beste is als je een stopcontact hebt op de kabel bij binnenkomst in het gebouw.

Hier exact dezelfde ervaringen. Waar je Power Line Adapters (PLA) het huis uitjaagt, adviseer ik ze in dit soort situaties vaak juist wel.

Zo was er ooit een situatie waarbij de klant achter op het land een gastenverblijfje had waar geen internet was. Het gastenverblijf werd vanuit een onderverdeling in een stal gevoed, welke op zijn beurt weer aan een onderverdeling uit de woning kwam.

Devolo PLA in een wcd in de meterkast, andere PLA in een wcd in het gasterverblijf en prima internet met hapervrije streams.
Devolo claimt fase onafhankelijk te werken en dat bleek hier ook het geval. Mij een raadsel hoe dit kan, of ik had bij toeval de juiste fase.

Zelf adviseer ik inderdaad ook om op dezelfde fase, en als het dan toch in huis moet, ook op dezelfde groep te gaan zitten. Dan lukt het meestal wel. Met PLA's is het zo: werkt het goed dan prima, werkt het matig dan gelijk mee stoppen en een LAN kabel trekken.

Je kunt om te beginnen eens alleen een richtantenne op de camera aansluiten. Proberen zo goed mogelijk te richten op de router. Dit kan net genoeg schelen voor een stabiele verbinding.

spanningsloos maken, nul en een fase kortsluiten, aan de andere kant meten met een ohmmeter welke fase een lage weerstand naar nul heeft, klaar.

Meep! Meep!
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Het probleem daarmee is natuurlijk wel dat je het oorspronkelijke buttplugsignaal ernstig verzwakt. Van belang voor een kans op succes is om het circuit zo klein mogelijk te houden. Zowel voor inkomende en uitgaande storing, als voor simpelweg verzwakking door de capaciteit van de kabels en filtering door netfilters.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog nooit van gehoord.
Wat doet dit?

Helpt een repeater of nog liever een bekabeld accesspoint op een andere plek niet? (Garage, Zolder, voor het raam)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 januari 2019 13:34:21 schreef kitman:
Nog nooit van gehoord.
Wat doet dit?

Ik vermoed dat het twee of drie condensatoren zijn, waarmee de fasen voor HF doorverbonden (dus parallel geschakeld) worden.

Je signaal komt daardoor ook op de andere twee fasen terecht, maar de totale 'belasting' wordt nu ook tweemaal groter (dus driemaal zo groot) als wanneer je alleen de correcte fase hoeft te voeden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Is je grondkabel voorzien van aardscherm? Dan geef ik je een redelijk grote kans dat het werkt.

Zo niet, dan ga je heel veel storing oppikken én veroorzaken. Als je teveel storing veroorzaakt, zal er binnen afzienbare tijd een grijsbaardige man bij je komen aankloppen, en als je niet van zinnens bent om te helpen, daarna mogelijk ook nog het Agentschap Telecom/BIPT.

De afstanden laten wifi gewoon toe. Klein antennetje aan de gevel of achter het raam zetten en klaar is kees. Wifi antennes kosten geen drol bij de bekende aziatische grossiers.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

De kabel ligt meestal bovengronds en als het ondergronds is ligt hij in een buis.
Niet afgeschermd.
Nu wonen wij hier erg afgelegen en andere personen dan wij zelf zullen er geen last van hebben.
Verder het korst bijzijnde raam ligt toch wel 15 m van de camera af.
Antenne op zolder werkt niet vanwege metalen dakplaten.
De dragende plafonds zijn ook metalen platen.
Het is een oude hoeve en voor welfsels waren de funderingen te slap.
Dus veel staal in het gebouw.
Ik dacht echt dat via het stroom net perfect zou werken.
We kunnen altijd een s proberen, dan weten we ook weer meer eh.
Zo een aftak punt moet dat rechtstreeks op de router aangesloten, of kan via wifi naar een andere ruimte en van daar via een kabel of netstroom naar de camera?

maartenbakker

Golden Member

Het kan perfect werken, maar geen enkele garantie tot je het simpelweg probeert.

Kabeltjes of wifi hangt af van het homeplugsetje dat je koopt, het kan allebei. Testen met kabeltjes kan soms makkelijker zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga een paar van die dingen aanschaffen.
Moet ik ergens op letten?

Zo een camera moet die ook signaal ontvangen of alleen maar zenden?
Als ik een wifi versterker kort bij de camera zet zou dat kunnen helpen?

Shiptronic

Overleden

dat gaat altijd 2 kanten op.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

tja, dit is toch een nipte hoor. een internetverbinding X meter verder in een veld doorvoeren zou nog kunnen werken.
maar een wifi camera die continue beelden streamt, dat zal toch haperen. zeker als dat signaal van zekeringkast naar zekeringkast moet hoppen voor die bij de eindgebruiker terecht geraakt.

maarja, je kan maar proberen, ben benieuwd of het lukt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wifi repeaters.. niet aan beginnen.

Powerline heeft kans van slagen in jouw geval. Zeker als het '1 stuk' kabel is. Gebruik wel een setje met G.HN, dan maak je, naast de fase en nul, ook gebruik van de aarde draad.

Daardoor kun je MIMO benutten en is het geheel (veel) minder gevoelig voor storingen. De snelheid boeit voor een camera toch niet, 10Mbit is al snel zat. Stabiliteit is meer van belang.

Fase koppelaars: Niet aan beginnen. Uitzoeken welke fase je nodig hebt is wat werk maar dan heb je 1 fase die je gebruikt en werkt. Ga je koppelen, dan koppel je ook alle storingen van de overige 2 fases erbij. Resultaat: Je hebt powerline op 3 fases, en een enorme berg vervuiling al op je net, waardoor je netto resultaat veel beroerder wordt.

Ligt er geen coaxkabel of andere signaalkabel die je kan gebruiken? MOCA (coax) of een *dsl achtige techniek over een tweelingdraad werkt ook stabiel en betrouwbaar.

Wifi kan, maar alleen als je het met geschikte antennes als straalverbinding opzet. Dus niet met omni's (Je straalt, en nog erger, ontvangt dan vanuit alle richtingen)
Met een 2-tal https://tweakers.net/pricewatch/1227457/mikrotik-sxtsq-lite5.html kun je prima uit en een stabiele verbinding maken.
Deze werken op de 5Ghz en hebben daardoor ook minder last van de drukke 2.4Ghz band.

Ik heb met de Mikrotik SXT verbindingen van 1-2km draaien, recht over (oa) het stadscentrum van Harderwijk. Draaien al jaren stabiel

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zaterdag 12 januari 2019 16:58:11 (14%)

Sine

Moderator

Ik zou nog verder willen gaan.

Wifi camera's.. niet aan beginnen.

Die zijn veel te makkelijk lam te leggen, zeker als het signaal zoals in jouw geval toch al wonky is.

Op 9 januari 2019 15:42:13 schreef Ledlover:
Als je teveel storing veroorzaakt, zal er binnen afzienbare tijd een grijsbaardige man bij je komen aankloppen, en als je niet van zinnens bent om te helpen, daarna mogelijk ook nog het Agentschap Telecom/BIPT.

Ik ben niet grijsbaardig...
MAar ik vind regelmatig stoorproducten in het CAI netwerk die door die powerline systemen worden veroorzaakt.
Als TV kabel niet goed is afgeschermd kan het signaal instralen en de retourband verstoren. Kunnen we dagen mee vullen om deze problemen te zoeken, te vinden en te elimineren.

Voorts heb ik vaak problemen met het aansluiten van die dingen.
Vaak communiceren ze over de Aardedraad, die in oudere woningen niet altijd in de woonkamer te vinden is.
Over de Null geleider kan ook, maar is minder snel en raakt veelal verstoord wanneer deze nulgeleider ook nog eens door een automaat of aardlek loopt.
Ik heb het meegemaakt dat ik vanaf de meterkast naar de zolder geen wifi kon krijgen. Powerline moest de oplossing zijn, maar dat werkte niet.
Tenminste niet op de raWCD in de meterkast vs een raWCD op zolder.
Op een andere raWCD náást de Meterkast naar de zolder werkte wel. Foeilelijk natuurlijk. Aangeraden een elektricien te vragen om een WCD in de meterkast aan te sluiten die op dezelfde groep zat als dat ding in de hal.
Gek genoeg was alles overigens wel geaard en tóch werkte het niet op de WCD in de meterkast.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Kun je de camera bedraad aan sluiten ?
wifi vertraagd, Devolo werkt op alle fasen zonder fase koppelaar.
Ik vermoed dat nul-aarde als communicatie lijn gebruikt worden.

https://www.coolblue.nl/product/293994/devolo-dlan-500-duo-geen-wifi-5…

Setjes zijn ook met wifi verkrijgbaar maar wifi-plc-------plc-wifi is niet handig. 1 zijde wifi kan natuurlijk ook als je op remote ook draadloos wilt.
https://www.coolblue.nl/product/294059/devolo-dlan-500-wifi-500-mbps-2…

nieuwste soort, beter ? maar ook duurder https://www.coolblue.nl/product/525556/devolo-dlan-1200-wifi-1200-mbps…

Als je teveel storing veroorzaakt, zal er binnen afzienbare tijd een grijsbaardige man bij je komen aankloppen, en als je niet van zinnens bent om te helpen, daarna mogelijk ook nog het Agentschap Telecom/BIPT.

Het probleem is dat dit niet gebeurt. Het AT zegt vaak bij locale storingen dat je het zelf maar moet oplossen met je buren. Ik ken een zendamateur die bij zijn buren ontstoorspoelen in hun PV-converters heeft mogen solderen (die heben ze weggelaten, zit lege plek op print), maar meestal geloven je buren je niet.

Het probleem daarmee is natuurlijk wel dat je het oorspronkelijke buttplugsignaal ernstig verzwakt.

Watvoor signaal?

Als je teveel storing veroorzaakt, zal er binnen afzienbare tijd een grijsbaardige man bij je komen aankloppen, en als je niet van zinnens bent om te helpen, daarna mogelijk ook nog het Agentschap Telecom/BIPT.

//edit
@maartenbaker:
ahh.. ik snap 'm nu.

maartenbakker

Golden Member

Da's een contaminatie van een straattaalwoord voor slecht en een subtiele verbastering van de officiële naam 'homeplug'. Als je er naar vraagt in een electronica- of computerwinkel, heb je kans dat ze je doorverwijzen en je met het verkeerde product thuiskomt :+

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 16 januari 2019 21:44:24 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 januari 2019 21:43:33 schreef maartenbakker:
... subtiele verbastering .... 'homeplug'.

Bij nader inzien kan ik me wel vinden in de "nieuwe" benaming. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Evarist

Golden Member

Ik ben in exact dezelfde situatie als jij. Ik heb het opgelost met een wifi antenne aan de cam.

https://nl.aliexpress.com/item/2016-Hot-Sale-Wireless-WiFi-Antenna-2-4…

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 12 januari 2019 17:02:57 schreef Sine:
Ik zou nog verder willen gaan.

Wifi camera's.. niet aan beginnen.

Die zijn veel te makkelijk lam te leggen, zeker als het signaal zoals in jouw geval toch al wonky is.

Laten we niet de illusie hebben dat camera's die in een stalen braakwerende behuizing zitten wel helpen tegen die boef.

Meestal geven boeven helemaal niks om camera's, ze jatten soms zelfs met niets voor hun gezicht en doen nul moeite om de camera onklaar te maken of te blokkeren. WIFI signaal jammen is een heel leuk filmscenario maar in het echt lopen ze er gewoon doorheen.

Dat er uiteindelijk een 3% kans is dat de eigenaar beelden aan de politie doorgeeft en op basis daarvan iemand aan de inbraak wordt gelinkt nemen ze voor lief. De 0,1% kans dat er echt een heterdaad aanhouding volgt door camerabeelden is al helemaal nihil.

Wat als eigenaar wel weer prettig is, is dat je op je werk of vanuit je bed kan kijken of je auto er nog staat bijvoorbeeld.