Zo veel mogelijk PV gebruiken in huis.

Op 25 maart 2019 17:02:46 schreef r-p:
Als we van het gas afmoeten en iedereen kookt op 18:00 uur zijn maaltijd, zal er in de gemiddelde woonwijk opeens 10x meer vermogen gevraagd worden dan welk ander piekuur dan ook (ik gok maar wat).

Ik woon in een wijk met stadsverwarming, niemand heeft hier gas, dus iedereen kookt elektrisch. Heeft in 35 jaar nog nooit tot problemen geleid.

Elke woning een warmtepomp lijkt me een veel groter probleem.

Op 25 maart 2019 12:54:27 schreef joopv:
[...]
Relevante topic-kick: Nieuws item over een bidirectionele laadpaal.

https://nos.nl/artikel/2277087-nieuwe-laadpalen-in-utrecht-een-eitje-b…

Hoe willen ze dat in het vat gaan gieten?

Stel ik laad overdag 20kWh a 22ct, komt er 19 kWh (rendementsverlies) in mijn accu terecht.

Lever ik 20 kWh (wederom rendementsverlies) terug a 7 ct, sta ik uiteindelijk dus op -2 kWh en een heleboel knaken minder.

Of wordt dit een soort salderen 2.0?

Daarbuiten: de meeste EV zijn overdag meestal niet thuis, dus aan je eigen PV heb je dan ook weinig qua EV-accu laden.

Op 25 maart 2019 20:49:03 schreef BVZ:
Stel ik laad overdag 20kWh a 22ct,
Lever ik 20 kWh terug a 7 ct,

Waar haal je die bedragen vandaan? Want ze staan niet in het gelinkte NOS verhaal.

En ik weet wel dat er een minister is die de teruggaaf van energiebelasting op zonneernergie wil afschaffen/aanpassen maar dat is nog steeds een plan (dat laatst weer uitgesteld is), en gaat over zonneenergie.
Waarom zouden laadpalen op een consumentenaansluiting zitten?

Voor @BVZ en miljoenen andere Nederlanders zijn deze laadpalen economisch oninteressant.
Tegenvraag: Hoe kan jij economisch voordeel hebben met zo'n paal?

Op 25 maart 2019 21:33:56 schreef blurp:
Waar haal je die bedragen vandaan? Want ze staan niet in het gelinkte NOS verhaal.

Waar ik die vandaan haal? Wat denk je zelf? Ik rij s'morgens weg, laad onderweg tegen betaling, en ga in de avond ontladen... Wat is jouw idee van de bedragen dan?

NB: De NOS (Nepnieuws Onder Staatstoezicht) moet je niet al te serieus nemen...

[Bericht gewijzigd door BVZ op maandag 25 maart 2019 22:52:11 (12%)

Hm de TS is zoals te verwachten valt al dagen weg.

Ik vind het idee om zelfsupporting te zijn ook erg leuk. Maar na even uitrekenen en nadenken is het gewoon niet te betalen. Je wint er niets bij behalve een hoop kopzorgen en vermindering of beter afwezigheid aan comfort.

Wat doe je als er weer eens een elfsteden februari maand komt met 30 dagen 20 tot 25 graden onder nul en permanent een een dikke loodgrijze bewolking?

Als kind vond ik het erg leuk, ik maakte die winter ijspegels van drie meter en meer lang en een mooie iglo met ramen van ijs die we uit de vijver gehaald hadden. Met een kaarsje er achter was dat een erg leuk gezicht.

In die maand herinner ik me ook een hoge barometerstand met erg stabiel weer. Met veel wind kun je ook geen ijspegels maken. Er was geen wind en geen zon. Maar het was wel heel erg koud.

De CV ketel van mijn pa en ma draaide zowat permanent. En de buren hadden een stevige stroomrekening omdat ze de babykamer bijverwarmd hadden met een elektrische straalkachel. De CV radiator leverde bij de buren onvoldoende warmte om de baby op temperatuur te houden.

Uiteraard heeft die mevrouw uit dat filmpje geen cv ketel maar een elektrisch aangedreven warmtepomp. En niet 1 die met aardwarmte werkt. Daarvoor ben je tussen de 20K en 50K euro kwijt. Met de andere warmtepomp oplossing ben je tussen de 5K en 10K euro kwijt. Maar heeft ze dat wel dan heeft ze geen elektriciteit om de pompen te laten draaien. Dus van enige vorm van verwarming is in deze periode geen sprake.

Bij deze mevrouw zal de baby tijdens zo'n winter bevriezen en verder zullen er veel dingen als wasmachines, toiletten, en kranen bevriezen. Eten koken zal niet gaan. Elke dag ijs eten dus. Of BBQ-en op kolen. Flesje met babymelk moet je dan au bain marie op de bbq zetten.

Kortom, met zo'n installatie kom je een strenge winter niet door.

Waarschijnlijk heeft ze een ouderwetse bedstede met een onwijze stapel dekens laten bouwen waar ze met haar man en al haar kinderen samen slaapt om de koude winter te overleven.

Een eigen systeem krijg je nooit zo betrouwbaar als het nationale elektriciteitsnet. En voorlopig is een wat ik een prepper systeem noem gewoon in alles veel duurder.

Ik stook op hout pellets voor warmte ipv van gas. Houtpellets kan ik overal kopen zonder overheids bemoeienis behalve BTW.
Mijn laatse zending kwam uit Polen, 21cent/kilo inclusief verzending.
( je moet dan wel met meerdere een vrachtwagen vol kopen.)

Op 25 maart 2019 20:36:04 schreef KlaasZ:
Ik zie nog niet helemaal hoe dat praktisch nuttig kan zijn. Overdag laad je de auto met zonne-energie en 's nachts lever je terug aan het net. En 's morgens is je accu leeg en kan je naar je werk gaan fietsen.

Wat is de reden om met een volle accu naar het werk te rijden als je bijvoorbeeld 50 km van je werk woont? Dat is een ritje van nog geen 9 kWh.

Precies. Voor de levensduur van de cellen is het goed als ze niet de hele tijd afgetopt vol zijn. Dus je KAN al instellen: "Het is prima als ie normaliter oplaad naar 80%, ik geef wel een seintje als ik een lange trip ga maken en de volle range nodig ga hebben". Dus het is prima mogelijk om de "ik heb morgen nodig" grens op 60% vol te zetten en dan toe te staan dat ie 's avonds oplaad van hoe leeg ie was naar 90% en dan gedurende de nacht 30% van z'n capaciteit weer teruglevert. (met een minimum van 10%).

Op 25 maart 2019 20:49:03 schreef BVZ:
Lever ik 20 kWh (wederom rendementsverlies) terug a 7 ct, sta ik uiteindelijk dus op -2 kWh en een heleboel knaken minder.

Binnen de "grote" elektriciteitswereld (dus niet consumenten) varieert de prijs van de stroom ENORM. Die grote tesla accu in australie had toch met het stabiliseren van het net grote sommen met geld verdiend? Zo moet dat dus werken: Je levert pas als je meer dan inkoop plus rendementsverliezen er voor terugkrijgt.

Hoe je dit met meters en zo allemaal moet gaan regelen weet ik niet. Ik vermoed dat er bedrijven de boel gaan aggregeren en dan op de grote stroom markt mee gaan spelen. De EV of "thuisaccu" bezitters sluiten zich daarbij aan en deze partij kan dan als de stroom ECHT duur is stroom het net in pompen. En zo'n partij maakt dan financiele afspraken met de mensen die zich hebben aangesloten.

Eneco heeft op deze manier al geprobeerd om Tesla thuisaccus te verkopen. Dat is geflopt omdat er GEEN ENKEL financieel voordeel is voor de consument die zo'n ding koopt. Dus als je voor 22 cent koopt en voor 7 cent teruglevert met je zonnepaneel, dan is het zaak om je overdag opgewekte stroom zelf te verbruiken. Iedere kWh omzet die je accu draait levert 15 cent op. En na een paar jaar heb je de investering terugverdiend en gaat ie wat opleveren. De deal met eneco was dan dat ze gedurende 5 jaar 20% van je accu konden gebruiken en daarvoor een paar euro per jaar zouden betalen. Een soort van gegarandeerde opbrengst. Enige is dat het niet een significant deel van de accu betaalt, en dat het financieel rendement op zelf gebruiken negatief is. Toen ik het uitzocht hadden ze er ZEVEN verkocht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Eneco heeft op deze manier al geprobeerd om Tesla thuisaccus te verkopen. Dat is geflopt omdat er GEEN ENKEL financieel voordeel is voor de consument die zo'n ding koopt.

En eigenlijk is dat jammer want een dergelijk systeem zou de gaten in de energievoorziening die door het uitgaan van de zon en het wegvallen van de wind ontstaan kunnen vullen. Het zou zomaar kolencentrales en dus een boel uitstoot kunnen schelen.

Een ander financieel plan waarbij de partikulier dus niet opdraait voor de aanschaf en onderhouds kosten maar een beloning krijgt voor het beheer en beschikbaar stellen van opslagruimte zou misschien beter werken.

Maar dus: Tegen 7 ct per kWh zijn thuis-PV installaties niet rendabel te krijgen. Terugverdientijden in de orde van grootte van 1 tot anderhalf de levensduur en dan maar hopen dat je geen onderhoud krijgt gedurende die levensduur. Dan is een effectief het teruglever tarief naar 22ct/kWh een mooie sponsor-actie waardoor het ineens rendabel wordt en je veel grotere acceptatie krijgt.

Nu ben ik het niet eens met deze vorm van "sponsoring": Dit is te veel "alles of niets". Je kan niet als het doel: "door schaalvergroting zijn PV installaties 2x goedkoper geworden" bereikt is de regeling half afschaffen. Mensen die 2 jaar geleden er op gerekend hadden de komende tijd tegen 22ct te kunnen verrekenen gaan dan enorm het schip in. Als je als overheid afspreekt: We sponsoren de aanschaf van je zonnepaneel voor X% en dat percentage gaat ieder jaar omlaag, dan kan je best lang de boel even rendabel houden als voor de mensen die vorig jaar tegen een hogere aanschafprijs zijn ingestapt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Die 7ct/kWh terugleververgoeding is alleen van toepassing als je over een heel jaar gezien meer teruglevert dan gebruikt.

Zolang je dat niet doet, geldt gewoon de 1:1 salderingsregeling (t/m 2020). De politiek moet nog beslissen wat er na 2020 gaat gebeuren met de huidige salderingsregeling.

Op 26 maart 2019 10:19:12 schreef Ex-fietser:
[...] gaten in de energievoorziening die door het uitgaan van de zon en ....

Als de zon uitgaat komt de CO2 als sneeuw naar beneden. Probleem opgelost :)

Op 25 maart 2019 20:41:21 schreef BVZ:
[...]
Ik woon in een wijk met stadsverwarming, niemand heeft hier gas, dus iedereen kookt elektrisch. Heeft in 35 jaar nog nooit tot problemen geleid.

Daar is bij aanleg rekening mee gehouden. Het ging mij over de transitie van gas naar elektrisch koken zonder/met (gedeeltelijke) infrastructuur aanpassing

Op 25 maart 2019 20:41:21 schreef BVZ:
[...]Elke woning een warmtepomp lijkt me een veel groter probleem.

Niet aan gedacht, heb je helemaal gelijk in!

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 27 maart 2019 21:50:24 (10%)

Op 26 maart 2019 09:18:56 schreef rew:
Binnen de "grote" elektriciteitswereld (dus niet consumenten) varieert de prijs van de stroom ENORM. Die grote tesla accu in australie had toch met het stabiliseren van het net grote sommen met geld verdiend? Zo moet dat dus werken: Je levert pas als je meer dan inkoop plus rendementsverliezen er voor terugkrijgt.

Juist. Niet voor consumenten. Je zegt het zelf al.

Mij maakt het namelijk niet veel uit of de stroom op een bepaald moment 25% duurder of goedkoper is. Zelfs 50% boeit niet echt. 75% van de prijs is namelijk belasting, waarvan het leeuwendeel een vast tarief per kWh is.

Wat ik wel weet is dat als ik mijn auto oplaad, ik er per kWh veel meer voor ga betalen dan ik ooit terug ga krijgen middels terugleveren aan het net.

Op 25 maart 2019 13:46:22 schreef big_fat_mama:
Wat kan daarvan het nut zijn? Met de auto enkel bergaf rijden en de batterijen volpompen, en dan aan het net leveren en de auto manueel terug de berg opduwen? Doet me vaag denken aan ene Sysiphus...

Overdag opladen kan niet want dan ben je op je werk waar geen laadpalen staan en waar het anders nog meer kost dan benzine. Dus wil je die accu 's nacht ook niet leeghalen. 's Nachts laden vanuit zonne-energie gaat niet want dan schijnt er geen zon.

Maar goed dat er in Duitsland nog bruinkool is.

Op 27 maart 2019 22:30:49 schreef Hoeben:
[...]
Overdag opladen kan niet want dan ben je op je werk waar geen laadpalen staan en waar het anders nog meer kost dan benzine. Dus wil je die accu 's nacht ook niet leeghalen. 's Nachts laden vanuit zonne-energie gaat niet want dan schijnt er geen zon.

Daarom moet ook gewoon het bedrijfspand vol solar en daar laden. Niet die 3 panelen die je thuis op het dag gooit.

Gewoon laden waar de auto's stil staan.

-

Op 27 maart 2019 22:30:49 schreef Hoeben:
[...]
Overdag opladen kan niet want dan ben je op je werk waar geen laadpalen staan en waar het anders nog meer kost dan benzine. Dus wil je die accu 's nacht ook niet leeghalen. 's Nachts laden vanuit zonne-energie gaat niet want dan schijnt er geen zon.

Jawel, want de Tesla van de buurman kun je van 100% tot 50% leegtrekken in de nacht, hij heeft namelijk maar 25% batterij nodig om naar zijn werk te komen. Overdag kan hij laden bij zijn werk waar wél panelen op dak liggen, en in de nacht krijg jij die stroom via zijn auto. Zoiets is best te realiseren, op grote schaal. Niet iedereen rijd iedere dag, niet iedereen rijd op hetzelfde tijdstip.

Ik zie nog niet helemaal hoe dat praktisch nuttig kan zijn. Overdag laad je de auto met zonne-energie en 's nachts lever je terug aan het net. En 's morgens is je accu leeg en kan je naar je werk gaan fietsen.

Het is helemaal nooit de bedoeling om je auto leeg te trekken 's nachts. Dat gaat je ook verdomd veel moeite kosten. De meeste mensen gebruiken 'snachts maar weinig stroom. Wat standby apparatuur en een wat telefoon's om op te laten en 's avonds draait de TV en video. Het verwarmen van het huis werd volgens mij toen niet meegerekend in de ideeën die men toen had. Maar bij de meeste mensen staat de kachel 's nachts ook uit.

Hoeveel zit er in een tesla accu? 50 KWh? Gemiddelde huisaansluiting kan 7 KW leveren Dan heb je een goede 6 uur nodig om een tesla accu leeg te krijgen dan moet je thuis alles aanzetten. Je kookplaten wasmachines koffieautomaten enz.

Wie doet dat nu en dan nog 's nachts ook? Erg weinig mensen denk ik. In deze plannen was het de bedoeling dat de tesla accu's de verbruikspieken zouden opvangen.

Dus mensen die 's nachts een broodbakmachine aanzetten enzo. Die gebruikt dan misschien een 5 KWh. Dat is een tiende van de capaciteit van je Tesla accu. Daar zul je als tesla accu waarschijnlijk niet veel merken.

Het hele idee gebaseerd op gemiddelde gebruikscijfers en een stuk gelijktijdigheid van een grote groep mensen of te wel een hele woonwijk. Een woonwijk die vol ligt met PV panelen en is voorzien van windmolens. En dat zou best kunnen werken denk ik. Op nationaal niveau waarbij heel Nederland mee doet zou je waarschijnlijk kunnen besparen. Maar geld verdienen wordt al weer een ander verhaal denk ik. De bestaande infrastructuur hoefde dan ook niet heel erg aangepast te worden. De grote stromen nodig om alle zware verbruikers 's nachts te laten draaien komen uit lokale buffer accu's en hoeven niet over de transportkabels.

Het idee is nooit bedacht voor preppers die geld willen verdienen met hun tesla accu. Dat gaat namelijk gewoon niet werken. Geld verdienen met een particulier solo systeem gaat gewoon al niet. En als je prepper bent moet je gewoon een dikke diesel standby hebben staan of zoals die blije mevrouw in dat artikel accepteren dat je in koude wintermaanden geen stroom en verwarming hebt. En je moet accepteren dat een preppers installatie gewoon geld kost en nooit iets oplevert.

Men had dit in achttienhonderd zoveel overigens al bedacht toen men begon met het opbouwen van het nationale elektriciteitsnet. Elk klein pokkedorpje zijn eigen elektriciteitsnetje was alles behalve efficiënt.

Op 26 maart 2019 13:13:14 schreef joopv:
Die 7ct/kWh terugleververgoeding is alleen van toepassing als je over een heel jaar gezien meer teruglevert dan gebruikt.

Ik heb vorige week bij Eneco een nieuw energiecontract afgesloten.
Ik ben geen zonnepaneelbezitter, maar mij viel de best hoge terugleververgoeding op: €0,092/kWh, wat je krijgt als er niets meer te salderen valt.
https://www.eneco.nl/zonnepanelen/saldering/

Dat is duidelijk meer dan de leveringskosten van stroom €0,077/kWh.

Mijn CV was deze winter een paar dagen uitgevallen en heb toen electrisch verwarmd met een 2kW ventilatorkacheltje. Dat lukte best goed omdat je de warmtebron goed kan richten.
Een ventilatorkacheltje kost €20,- en een CVinstallatie €10.000,-, en vergeet onderhoudskosten niet.
Je verdient CV niet terug met de lagere energiekosten voor gas.

Het is ons aangeleerd dat een "moderne" woning CV moet hebben, maar een dappere held telt zijn knopen (centen) en begint er niet meer aan. Die profiteert liever van zo'n riante terugleververgoeding.

Op 31 maart 2019 11:31:53 schreef Spog2:
...Een ventilatorkacheltje kost €20,- en een CVinstallatie €10.000,-...maar een dappere held telt zijn knopen (centen)

Dappere held, heb je ook rekening gehouden dat die 10 mille (wat een enorm bedrag voor een installatie!!!) voor een groot deel afschrijft over pakweg 50 jaar? De ketel zelf kost heel veel minder, tegenwoordig iets van 1000,- plus een beetje installatie.
En verder, met dat kacheltje van 20,- verwarm je alleen jezelf als je stil in je stoel blijft zitten. Ik zie het niet gebeuren dat die m'n hele huis gaat verwarmen.
Dus, volgens mij reken je een beetje naar jezelf toe.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een moderne CV ketel gebruikt weinig gas en de levensduur is redelijk bekend, techniek is uiterst betrouwbaar.

Waarom kleinverbruikers van het gas af moet is gewoon belachelijk, er ligt een complete infrastructuur in Nederland, in de wereld zijn miljarden kuub gas beschikbaar. Het gratis oppompen door de overheid in NL zijn ze aan verslaafd.
Wartepompen techniek is nog jong,met veel onduidelijkheden en rendementen worden voorspeld door bank directeuren.

Zorg dat de 200 gas slurpers overgaan naar alternatief dan kunnen de klein verbruikers gewoon blijven bestaan, gas uit NK,Noorwegen,Rusland desnoods US.

evelo

Golden Member

Als de verbruiken zo laag worden dan zullen we evolueren naar een soort van fixed-fee abbonnement denk ik, de vast kost moeten ook betaald worden.

Ik zie zelf mij gasverbruik jaar na jaar dalen. Dat zou kunnen komen door een stukje optimalisatie van mijn kant, mogelijk ook door de klimaatopwarming: zachte winters de laatste jaren.

Het eerste jaar dat ik hier woonde en ook de meter goed bijhield was in 2014 en had ik iets van een 700m³.

Als ik de trend voor dit jaar mag geloven kom ik tegen eind dit jaar uit op iets van een 470m³ voor verwarming en warm water.

Voor elektriciteit zal het iets van een 1200kWh worden.
Ik heb het eens uitgerekend: als ik panelen plaats om mijn direct verbruik te compenseren in de zomer (= 1 stuk van +/-300Wp, rekenen met 600€ zelf te installeren+keuring in BE), als anticipatie op het einde van de terugdraaiende teller.
Dan bespaar ik met de huidige elec-prijzen 20€/jaar. Te rekenen met een afschrijving van 15 jaar en geen defecten.

mvdk

Golden Member

Op 31 maart 2019 13:23:31 schreef Peter112:
(...)
Waarom kleinverbruikers van het gas af moet is gewoon belachelijk, er ligt een complete infrastructuur in Nederland, in de wereld zijn miljarden kuub gas beschikbaar.
(...)
Zorg dat de 200 gas slurpers overgaan naar alternatief dan kunnen de klein verbruikers gewoon blijven bestaan, gas uit NK,Noorwegen,Rusland desnoods US.

Mijn idee. Mensen worden gebrainwashed, alsof nadat Slochteren leeg is, er nergens meer iets te koop is. Als ik vanuit Kaapstad naar Amsterdam vlieg, nachtvlucht langs de Afrikaanse kust, zie je overal gas afgefakkeld worden.
Er is genoeg beschikbaar, bij Rotterdam moet de LNG-overslaginstallatie iets uitgebreid worden.
Gisteren op bezoek bij m'n zus, een Bluetooth spelertje aan de gang maken. Het gesprek kwam op zonnepanelen. De Vve van het appartementcomplex wil een verspoediging van de dakrenovatie, dan kan het dak geschikt gemaakt worden voor zonnepanelen. M'n zus liet papieren zien met het voorstel. Er waren twee opties: ieder z'n eigen paneeltjes, of de installatie verbinden met de aansluiting algemene voorzieningen. Dat laatste had de voorkeur van de initiatiefnemers, die kwamen met een rekenvoorbeeld waarbij alle verbruikte elektriciteit door de toekomstige panelen zou worden opgewekt.
Hoe halen ze het in hun knar. De meeste bewoners hebben er of geen verstand van, of ze kunnen niet rekenen, of ze hebben er geen tijd voor. Dat betekent dat een paar idealisten met andermans geld een avontuur beginnen. Ik ben niet tegen solar, maar doe het met je eigen geld.

Op 31 maart 2019 12:37:02 schreef flipflop:
[...]
Dappere held, heb je ook rekening gehouden dat die 10 mille (wat een enorm bedrag voor een installatie!!!) voor een groot deel afschrijft over pakweg 50 jaar? De ketel zelf kost heel veel minder, tegenwoordig iets van 1000,- plus een beetje installatie.
En verder, met dat kacheltje van 20,- verwarm je alleen jezelf als je stil in je stoel blijft zitten. Ik zie het niet gebeuren dat die m'n hele huis gaat verwarmen.
Dus, volgens mij reken je een beetje naar jezelf toe.

Ik ben niet in de gelegenheid om Dappere Held te zijn. Ik richt mij op jonge mensen die hun investeringsbeslissingen nog moeten nemen.

Ik heb ~30j geleden CV aan laten leggen, ik meen dat het hfl 7000 kostte. De meeste radiatoren zijn inmiddels verplaatst of vervangen. Inmiddels zit ik aan mijn 2e ketel die aan vervanging toe is.
Als ik het niet zelf doe kost me dat zo.n €2000.
En dan wil men ook een onderhoudscontract a €200/j. Daarnaast moet je ook nog voor reparaties rekenen.
Alleen al die ketel met zijn sores kost je zo €400 a €500 per jaar als je het moet inkopen.

De rest van mijn installatie van 30 jaar is aan een revisiebeurt toe heb ik gemerkt. Hij moet in elk geval gespoeld worden en VVpomp vervangen. Sommige knoppen zijn dol.
50 jaar zonder kosten is veel te optimistisch.

De zuivere waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden, maar een CVinstallatie is PRIJZIG voor mijn begrippen.
Je kan voor het geld een aardige Zonneinstallatie neerleggen, waarmee je m.i. gebruikmakend van salderen en eventueel terugleveren een fatsoenlijke en winstgevende electrische verwarming kan realiseren.
Het kost meer aan gesaldeerde stroom, die echter ruimschoots gecompenseerd wordt door besparing op CV-installatie.

Ik zou het ernstig overwegen in het geval van nieuwbouw of renovatie, vooral als je al heel goede warmteisolatie hebt.

mel

Golden Member

Je zou natuurlijk dat affakkelgas uit de fabrieken, in een warmtewisselaar
kunnen doen, de hitte ervan dan.
En daarmee stadsverwarming kunnen maken.
Affakkelen zal je toch blijven hebben, waarom dan niet gelijk goed gebruiken?
Of een flair nu de buitenlucht verwarmt, of een warmtewisselaar..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..