Lopendenbandsysteem

Ik heb een vraag over een Moeller Easy 819 PLC ik heb deze op mijn lopende band systeem aangesloten en heb een ladderdiagram geschrven met EasySoft 6.90 het programma word wel geupload naar de PLC alleen als ik hem op RUN mode wil zetten doet ie het niet en ook niet als je hem met de hand op RUN wil zetten.

We hebben met de hand er een programma in geschreven en toen deed ie het wel alleen we moeeten ond de 30 handelingen maken dus dat kunnen we niet met de hand er in schrijven

GR Rico Jager

GJ_

Moderator

Op 11 januari 2019 09:58:43 schreef Rico1003:...het programma word wel geupload naar de PLC...

naar de PLC is download. Uploaden is van de PLC naar je PC.

Ik gebruik ook altijd upload. (download is niet erg intuitief)
Maar download is wel correct: van een grote computer naar een kleine (of randapparaat) wordt download genoemd, andersom upload.
(het internet wordt hierbij schijnbaar als een grote computer gezien... ;) )

@GJ_: ↓
Blijft altijd gevaarlijk om zoiets aan de interpretatie van de gebruiker over te laten...
Wat te doen bij een verbinding tussen 2 gelijkwaardige systemen? Wat is upload, wat is download?

Siemens heeft ook zoiets raars gehad met hun GSM modems. Daar stond bij: TX en RX. Dat werd altijd verkeerd aangesloten.
TX en RX betekende "hier moeten TX / RX van de computer worden aangesloten" (dus TX was eigenlijk RX en omgekeerd)

[Bericht gewijzigd door Arco op 11 januari 2019 14:38:03 (45%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Gewoon goed gebruiken.
Ik heb wel eens iemand meegemaakt die een back up wou maken van een HMI en het programma ging downloaden.
Die stond dus ineens met een lege HMI (leeg programma van PC naar HMI). En een dag stilstand.

Bij veel PLC's staat er op de knopjes gewoon een pijltje PC>PLC of zo. Speciaal voor klunzen ;-)
Maar dan is de sneltoets voor PC>PLC wel ctrl-D en voor PLC>PC ctrl-U.

Vond het ook altijd maar onlogisch dat ze download/upload in de PLC wereld andersom gebruiken. Totdat ik onderstaand model leerde kennen. De PLC bevindt zich onder de kantoornetwerken, waarin de programmeer-PC zich normaliter bevindt. Denk je in dat de grote internetwolk ergens boven deze driehoek hangt, en het plaatje is compleet.

Geen idee of het zo bedacht is, maar voor mijzelf is het een bevredigende verklaring :)

Edit @ GJ Hieronder:
Voorheen dacht ik: uploaden is iets versturen en downloaden is iets naar mijn computer toehalen. Toen ik voor het eerst iets ging programmeren, leek dit precies andersom te werken. Erg logisch als je doorhebt dat er sprake is van "niveaus". Verwarrend als je dat niet gelijk doorhebt :)

GJ_

Moderator

Op 11 januari 2019 14:57:13 schreef (nog) amateur:...in de PLC wereld andersom gebruiken...

Hoe kom je er bij dat het andersom gebruikt word? Van een bovenliggend systeem naar niveau lager is downloaden. Andersom is uploaden. Dat is echt overal het zelfde.

Zenden en ontvangen was duidelijker geweest... ;)
Hoe beslis je dan trouwens bij communicatie tussen twee gelijkwaardige systemen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Zenden en ontvangen is afhankelijk van welke kant je het bekijkt. Gelijkwaardige systemen kom ik nooit (?) tegen. Geen strikvragen stellen he? :-)
Dan noemen we het een float? :-):-)

Laten we trouwens verder gaan met de vraag van TS. We draven een beetje door in de up-/download discussie.